Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Schuldig of onschuldig?
Schuldig 48 38,71%
Onschuldig 76 61,29%
Aantal stemmers: 124. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 21 oktober 2010, 10:50   #1721
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Dat is peanuts voor iemand die zo'n koelbloedige moord heeft gepleegd. Publieke verhanging was rechtvaardiger geweest.
Bewijs nu eens eerst dat ze het gedaan heeft ...
Geen vermoeden , geen beschuldiging op basis van zwartmakerij, geen "mogelijk" of "zou kunnen" , maar effectief eens een keertje laten zien dat zij het gedaan heeft ...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2010, 10:50   #1722
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
hier kan een onschuldige veroordeeld zijn.
Dat kan altijd gebeuren ... Zolang de probabiliteit dat dat gebeurt geminimaliseerd wordt is het ok. Anders kan je best nooit nog iemand veroordelen of beschuldigen van iets.

Citaat:
men kan beter gewoon het gerecht afschaffen en iedereen die een profiel heeft om een misdaad te plegen, in den bak steken.
Nope, enkel verdachten waarvan er een overdonderende evidentie op tafel ligt dat zij werkelijk schuldig zijn aan de misdaad.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2010, 10:50   #1723
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is peanuts voor iemand die zo'n koelbloedige moord heeft gepleegd. Publieke verhanging was rechtvaardiger geweest.
Met die nuance dat je niet weet of ze die moord gepleegd heeft.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2010, 10:52   #1724
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat kan altijd gebeuren ... Zolang de probabiliteit dat dat gebeurt geminimaliseerd wordt is het ok. Anders kan je best nooit nog iemand veroordelen of beschuldigen van iets.

Nope, enkel verdachten waarvan er een overdonderende evidentie op tafel ligt dat zij werkelijk schuldig zijn aan de misdaad.
Hier lag dat er niet , integendeel , wat de jury op tafel zag liggen was zelfs het ultieme bewijs van het falen van het onderzoek ...
Waar handtassen al niet goed voor zijn ...
De trofee van de moordenaar noemde Vermassen het, de moordenaar nam het , in handen van het gerecht ...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2010, 10:52   #1725
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

bon, allé nog maar 99% van de mensen om in de bak te steken.

of denk je nu echt dat jij zult vrijgesproken worden, mocht je ex ooit vermoord wordt??? niet meer na dit proces hoor.
Oud 21 oktober 2010, 10:53   #1726
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Yep ik ook ... en als er een of andere kennis vermoord wordt, door haar vent ga ik hem ook knijpen.
En ik merk dat ik op de Hare test 24 scoor, een punt minder dan Clottemans. Ik heb dus psychopathische neigingen... Bang, erg bang...
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2010, 10:53   #1727
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Hier lag dat er niet , integendeel , wat de jury op tafel zag liggen was zelfs het ultieme bewijs van het falen van het onderzoek ...
Waar handtassen al niet goed voor zijn ...
De trofee van de moordenaar noemde Vermassen het, de moordenaar nam het , in handen van het gerecht ...
Je moet dan als jurylid wel zelfstandig kunnen nadenken natuurlijk, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2010, 10:55   #1728
yassine
Banneling

Standaard

Citaat:
Uw mening is dan ook veruit ondergeschikt aan ons rechtssysteem. Vermassen vatte het vrij goed samen, er staat nergens geschreven dat er materiële bewijzen nodig zijn om iemand schuldig te bevinden. Dat idee leeft wss in het hoofd van veel mensen, maar het is zeker geen vereiste.
Er waren geen materiële bewijzen én geen getuigen en/of schuldbekentenissen als ik me niet vergis. Op deze manier kan eender wie voor moord worden aangeklaagd en, bij gebrek aan een "deftige" advocaat, schuldig bevonden?!
Citaat:
Uit deze zaak kunnen we ook afleiden dat een volksjury in staat is om objectief een oordeel te vellen, i.t.t. de massa (ook hier op het forum) die zich hebben laten meeleiden door de mediacampagne om de moordenares onschuldig te doen lijken.
Alsof jij met zekerheid kan zeggen dat ze schuldig is.
yassine is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2010, 10:55   #1729
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
En ik merk dat ik op de Hare test 24 scoor, een punt minder dan Clottemans. Ik heb dus psychopathische neigingen... Bang, erg bang...
Waar kan ik dat eens testen, ... ik ben er zeker van dat ik beter scoor als u, en haar,

en als ik hem bij een tweede shrink mag overdoen, dan scoor ik superlaag en de keer daarna superhoog omdat ik dan uitgevogeld heb, hoe ik die onozelaars met hun belachelijke testen, de poot vanonder hun stoel kan zagen.

De score voor een paar van mijn bazen is overigens, ... (waarom zitten die gasten nog niet in den bak... )

http://www.fastcompany.com/magazine/...boss-quiz.html

Die ene daar ben ik zeker van die snijd niet alleen uw koorden door maar ook die van de cameraman, die meespringt...

Laatst gewijzigd door Herr Flick : 21 oktober 2010 om 10:58.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2010, 10:59   #1730
yassine
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb net terug wat vertrouwen gekregen in ons juridisch systeem door deze parachute-zaak. Normaalgezien worden moordenaars of pedo's spontaan vrijgelaten door onze rechters, of ze worden zelfs niet schuldig bevonden. De straffen konden in het verleden niet licht genoeg zijn. Behalve als er dan ergens eens een rechter opduikt die een sm-verhouding heeft met zijn vrouw, dan kan het Belgisch rechtssysteem ineens allerlei trucken bovenhalen voor abnormale straffen op te leggen ...

Een simpele volksjury is blijkbaar beter in staat om objectief met een oordeel naar buiten te komen dan onze (peperdure) rechters. Meer van dat.
Ha, heb jij ook naar SM Rechter gekeken?
yassine is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2010, 11:01   #1731
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit deze zaak kunnen we ook afleiden dat een volksjury in staat is om objectief een oordeel te vellen
Hoe komt u erbij? Dat kunnen we uit deze zaak helem�*�*l niet afleiden.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2010, 11:02   #1732
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
De wetenschap van de profilering is goed om een mogelijke dader te kunnen vatten, maar volstaat uiteraard niet om diens schuld aan te tonen. Jef "het geweten van Vlaanderen" Vermassen heeft het echter op die manier verkocht gekregen dat dat toch volstond. En dat is zijn job.

Zoals het de job van de verdediging was dit fabeltje te doorprikken. Blijkbaar is dit niet gelukt naar de jury toe...
Het ergste van heel de zaak is, dat Vermassen daar eigelijk enkel zit als raadsman van de burgelijke partij en niets te maken heeft met heel het onderzoek of het proces.
Hij zit daar dus enkel om na de uitspraak een vergoeding te bekomen voor de familie.
Vermassen zit daar dus enkel om wraak te bekomen voor de familie.
En het is het openbaar ministerie dat eigenlijk het proces moet voeren tegen de verdachte en beschuldigde.

Citaat:
Burgerlijke partij

Burgerlijke partij, in het Strafrecht, is de persoon die schade opliep door een misdrijf en hiervoor schadevergoeding vraagt tijdens de strafprocedure. Het is met andere woorden niet enkel het slachtoffer van het misdrijf dat zich burgerlijke partij kan stellen.

Burgerlijke partij in het Belgisch strafrecht

Plichten
De burgerlijke partij dient zichzelf te melden om aanspraak te maken op haar rechten, en dient deze te bewijzen.

Rechten

De burgerlijke partij heeft dezelfde rechten als de in verdenking gestelde verdachten :

inzage in het strafdossier
opheffing van bepaalde maatregelen vragen
bijkomende onderzoekshandelingen vragen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Burgerlijke_partij

Vermassen heeft hier dus voor een groot deel gefaald in zijn taak als burgelijke partij.
Hij heeft namelijk enkel het OM zijn taak uitgevoerd en een verdachte laten veroordelen om zijn cliënten een schadevergoeding te kunnen laten eisen en om aan hun verlangen naar wraak te kunnen voldoen.

De taak van Vermassen als burgelijke partij is namelijk in de eerste plaats de waarheid vinden en daarna een schadevergoeding voor de echte slachtoffers bekomen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2010, 11:04   #1733
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yassine Bekijk bericht
Er waren geen materiële bewijzen én geen getuigen en/of schuldbekentenissen als ik me niet vergis. Op deze manier kan eender wie voor moord worden aangeklaagd en, bij gebrek aan een "deftige" advocaat, schuldig bevonden?!
Bijlange niet, enkel de personen waarvoor er bergen evidentie zijn dat ze werkelijk schuldig zijn. Deze persoon had al eerder iemand proberen te vermoorden, daarboven had ze een monstermotief om het slachtoffer te vermoorden, en werkelijk alle gerechtspsychiaters claimen dat zij in staat is om te moorden. Ze is echt niet schuldig bevonden wegens gebrek aan een deftige kandidaat.

Citaat:
Alsof jij met zekerheid kan zeggen dat ze schuldig is.
100% zekerheid bestaat er niet. Je moet een oordeel vellen obv de middelen die je hebt en dan oordelen of de verdachte meest waarschijnlijk schuldig of onschuldig is. Dat hebben ze hier ook gedaan.
Oud 21 oktober 2010, 11:07   #1734
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Met die nuance dat je niet weet of ze die moord gepleegd heeft.
Alles wijst in die richting. De kans dat zij het niet heeft gedaan is gewoon miniem langs de kans dat ze het wel heeft gedaan. Als het zo duidelijk is, als in dit geval, is het niet meer dan juist dat ze beschuldigd wordt van de moord. Er zal altijd wel een waterkansje blijven bestaan dat ze niet schuldig was, dat heb je in elk proces, maar het is onbegonnen werk haar niet schuldig te bevinden op basis daarvan.
Oud 21 oktober 2010, 11:08   #1735
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
28

I always knew...
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2010, 11:10   #1736
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
28

I always knew...
Verbaast me niets.
Oud 21 oktober 2010, 11:11   #1737
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Dat is geen precedent, dat is de gewoon de wet.
Welke wet?
Oud 21 oktober 2010, 11:12   #1738
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarschijnlijk dezelfde als nu. Vermassen neemt blijkbaar alleen zaken aan die gewonnen kunnen worden. En zeg nu zelf, EC was overduidelijk schuldig. Het recht triomfeert.
Wat jij recht durft noemen.
Oud 21 oktober 2010, 11:13   #1739
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sta me toe het daar niet eme eens te zijn. EC is in de eerste plaats veroordeeld omdat ze een moord heeft gepleegd met voorbedachte rade.
EC is in de eerste plaats veroordeeld omdat er vooroordelen waren.
Oud 21 oktober 2010, 11:13   #1740
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verbaast me niets.
inderdaad, niks zo gemakkelijk te manipuleren als dergelijke testen. Ik kan hem opnieuw doen en makkelijk een 5 halen.

Dat op zich is al voldoende om ernstige twijfel te hebben aan dergelijke testen

ps: ik negeer bewust het feit dat je antwoord een verdoken adhom is. Ja, ik ben vandaag mild voor donkerblauwe klootzakjes...
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be