Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 22 oktober 2010, 10:37   #101
Nexer
Parlementslid

Nexer's schermafbeelding

Standaard

Antwoord op de originele vraag: ja, dat doet de Waalse politiek inderdaad. Hun superioriteitscomplex, gebaseerd op oorsprong van taal, germaans versus latijns, helpt hen daarbij.

Zoals elders reeds gezegd: alles dat de Vlaamse partijen doen om weg te komen uit het status quo, zullen de Waalse partijen tegenwerken en zo veel mogelijk demoniseren. Hun portemonnee en hun postjes hangen er namelijk van af.

"For all those upper/middle class academics, harassment means all those loud ordinary people, who smell bad, who talk dirty."
Nexer is offline  
Oud 22 oktober 2010, 12:52   #102
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Idd, ben ik met je eens behalve dat ze zich evenmin moeten moeien op vraag van de koning. Heb je echter een linkje naar een krantenartikel/audiobestand van radio/videofragment.
Zoals ik reeds postte, ze zeggen dergelijke zaken niet openlijk en zeker niet waar de media bij is.

Maar ik heb familie in Wallonië wonen die lid is van de PS en daar word het achter gesloten deuren dus wel gezegd.

Citaat:
Ik had het over een uiterst worst-case scenario voor de FR waar ze aangewezen zouden zijn op de EU als enigste mogelijke transferbron.
Ze willen dus geen fransfers van Europa maar schenkingen als Europese hoofdstad.

Citaat:
Weet ik ook wel, ik had het enkel over hun redeneringsfouten. De bedenkingen die je aanhaalt heb ik me ook al gemaakt.

Ze maken die berekeningsfout niet, ze weten hoe de zaken er voorstaan en het is juist daarom dat ze willen blijven onderhandelen en zo de Vlaamse eenheid breken.
Ze zijn begonnen aan hun uitputtingslag en hopen dat er de CD&V snel zal willen meelopen in hun gelederen.

Maar ze vergeten dat als Vlaanderen nog een kleine 6 maanden stand houd zij het zijn die in de problemen geraken, want dan kan de federale overheid geen transfers meer uitvoeren, omdat er geen regering is die ze kan goedkeuren.
Jantje is offline  
Oud 22 oktober 2010, 12:56   #103
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Maar ze vergeten dat als Vlaanderen nog een kleine 6 maanden stand houd zij het zijn die in de problemen geraken, want dan kan de federale overheid geen transfers meer uitvoeren, omdat er geen regering is die ze kan goedkeuren.
Ik dacht dat die transfers reeds bij wet geregeld waren?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 22 oktober 2010, 12:57   #104
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje Bekijk bericht
En voila de grootste partij België wordt niet eens uitgenodigd bij de koning bij het laatste rondje.
Ja zeg, dat is er echt mee lachen hé, de Vlamingen weer maar eens een oplaai van formaat geven.
De NV-A werd noch uitgenodigd bij de koning, noch geconsulteerd wat ze vinden van VDL als bemiddelaar; of hoe de franstaligen hier weer de scepter proberen naar zich toe te halen. Man man man waarmee zijn we toch bezig, ik die vorige keer nog met twijfel en pijn in het hart voor de NV-A gestemd (tja eerste maal sinds jaaaaaaren op een andere partij stemmen) heb zal dat volgende keer met hééél grote overtuiging doen
Vlamingen != vlaams-nationalisten
abou Anis is offline  
Oud 22 oktober 2010, 12:57   #105
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Weet ik niet, maar als mossels in ieder geval.

Als ge ziet hoe in Frankrijk men reageert moet ge toegeven, zoiets is in Vlaanderen toch gewoon ondenkbaar. Wij zijn een stelletje schapen in plaats van leeuwen.
Inderdaad.
Everytime is offline  
Oud 22 oktober 2010, 13:00   #106
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Vlamingen != vlaams-nationalisten
Een Vlaamse minderheidsregering of een regering die enkel de Franstalige eisen inwilligt is schadelijk voor alle Vlamingen, hoor. Niet alleen voor Vlaams-nationalisten.
Zwartengeel is offline  
Oud 22 oktober 2010, 13:02   #107
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dimitri Verhulst?
Wie?
Everytime is offline  
Oud 22 oktober 2010, 13:03   #108
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Een Vlaamse minderheidsregering of een regering die enkel de Franstalige eisen inwilligt is schadelijk voor alle Vlamingen, hoor. Niet alleen voor Vlaams-nationalisten.
Volgens Vlaams-nationalisten toch.
abou Anis is offline  
Oud 22 oktober 2010, 13:06   #109
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schietboog Bekijk bericht
Maar België is zeker niet het land van de Fransen: zij hebben absoluut geen interesse in de Waalse cultuur, TV, enz... Voor hen zouden jullie gewoon een extra departementje (zonder veel meerwaarde) worden, dat zich maar te schikken heeft naar wat Parijs dicteert.

Wees gerust : in Vlaanderen EN Frankrijk kent men ook nauwelijks Waalse/Brusselse beroemdheden.
Philippe Geluck, Cécile de France, Marie Gillain, Benoit Poelvoorde, Maurane, Salvatore Adamo, Plastic Bertrand, Alec Mansion (Léopold Nord et Vous), Stromae, Annie Cordy, Olivier Gourmet, Virginie Hocq om een paar voorbeelden te geven.........
Everytime is offline  
Oud 22 oktober 2010, 13:16   #110
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Wie?
Gertje, van Gertje en Samson.
Oud 22 oktober 2010, 13:19   #111
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Slechts een deel van de transfers zijn bij wet geregeld.
Maar ondanks die wetten, moet de ministerraad ze elke jaar opnieuw goedkeuren bij begrotingsvoorstellen en moeten kamer en senaat ze aanvaarden.

De federale overheid mag namelijk geen cent uitgeven zonder dat ze in de begroting is opgenomen en zonder dat deze begroting door kamer en senaat is aanvaard.

Ook het overheidspersoneel dat op pensioen gaat vervangen kan niet, daar er dan examens moeten uitgeschreven worden en dit niet valt onder lopende zaken.

Het is zelfs zo erg dat de aftredende regering binnenkort toelating moet gaan vragen aan kamer en senaat om kantoorbenodigdheden te mogen aankopen en te betalen, of zelfs dit kan binnen enkele maanden niet meer.
Jantje is offline  
Oud 22 oktober 2010, 13:24   #112
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht

Ahum

Er bestaan géén apart geregelde transferts die zo maar ophouden. Alles loopt in de gawone zaken met lopende zaken. Wel kan de meerderheid over vele dingen anders beslissen, waarop alarmbellen en consoorten komen, maar na de vertragingsmaneuvers kan het doorgaan. De pensioenen, lonen van ambtenaren etc... in alles zitten transferts, en die stop je dus niet zomaar.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 22 oktober 2010, 13:26   #113
benjiro
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Och man, of dat nu bij wet geregeld is, of niet, dat maakt niets uit. Of iets nu grondwettelijk is of niet ( zie BHV ), ze trekken hun toch niets van aan.

Algemene regel: Wetten en plichten tellen enkel voor andere mensen, niet voor hun eigen.

M.a.w, ze zullen wel snel "afspreken" dat de regering van lopende zaken, wel degelijk zo een transfers kan goedkeuren ( als het nog niet wettelijk geregeld is ).

Het is niet de eerste keer dat men zo een zaken uithaalt, onder mom van staatsmanschap / het land regeren / enz. Fortis iemand? BHV? enz ...
benjiro is offline  
Oud 22 oktober 2010, 13:28   #114
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Philippe Geluck, Cécile de France, Marie Gillain, Benoit Poelvoorde, Maurane, Salvatore Adamo, Plastic Bertrand, Alec Mansion (Léopold Nord et Vous), Stromae, Annie Cordy, Olivier Gourmet, Virginie Hocq om een paar voorbeelden te geven.........
Plastic bertrand is een artiestennaam, en de persoon die dat figuurtje "speelde" is een Vlaming Heb er in die tijd nog een klapke mee geslagen in de klankstudio

Adamo kennen we allemaal, is eigenlijk Italiaan, zoals dirupo, Annie cordie zullen nog wel velen kennen zoals Maurane, de rest...
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 22 oktober 2010, 13:37   #115
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Plastic bertrand is een artiestennaam, en de persoon die dat figuurtje "speelde" is een Vlaming Heb er in die tijd nog een klapke mee geslagen in de klankstudio
Vandaar dat die ondertiteld moet worden telkens hij op een nederlandstalige zender te zien is wellicht.
abou Anis is offline  
Oud 22 oktober 2010, 13:59   #116
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik ben akkoord met je visie, behalve dan dat het de N-VA zuur zou opbreken. In tegendeel. Ten eerste zie ik het die regering geen 4 jaar volhouden. Het volstaat om via de alarmbelprocedures netelige dingen op hun tafel te leggen. Ten tweede denk ik dat er een mentaliteitswijziging in Vlaanderen is ontstaan die irreversiebel is, en het spel dat je daar voorstelt gaat enkel maar de druk op de ketel laten toenemen. Ik vermoed dus dat het Leterme-effect volgende keer nog harder gaat werken bij de eerstvolgende verkiezingen.
En ik zou zeggen: als de Vlamingen *uiteindelijk* kontent zijn met het labbekakkenbeleid van zo een geknutselde regering, dan verdienen ze de regering die ze verkiezen, he, en dan is er inderdaad geen plaats voor dingen zoals de N-VA. Maar het zou mij verwonderen. Ik denk dat nog een rondje labbekakken gedurende de volgende jaren nog verschillende mensen zal overtuigen dat de stekker daar voorgoed moet worden uitgetrokken.
ik heb niet gezegd dat dit de N-VA zuur zou opbreken hé. integendeel, ze kunnen er enkel groter door worden.
Oud 22 oktober 2010, 14:04   #117
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Vandaar dat die ondertiteld moet worden telkens hij op een nederlandstalige zender te zien is wellicht.
Wat bewijst die ondertiteling nu weer precies?
Oud 22 oktober 2010, 14:06   #118
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Worden 'wij Vlamingen' aanzien als onnozelaars ?

En jij, groene jongen, twijfelt daaraan ?

Wel, laat me eens weten wat je van het volgende denkt:

Volgens de officiële uitslagen van Binnenlandse Zakken
( http://www.elections2010.belgium.be/..._CKR00000.html en andere pagina's) is behaald
voor de Kamer van vv,
door de groenen: 285.999 stemmen, wat hen 5 zetels geeft;
door de ecolo-boys: 313.047 stemmen, wat hen 8 zetels geeft.

Dat maakt dat voor één zetel, groen moet trachten 57.200 Vlamingen te verleiden;
terwijl ecolo maar moet trachten om 39.131 francofonen een bolleke moet doen kleuren.

Hoe voel jij je daarbij ?
@ Toccato

Mag ik je even helpen om deze vraag in herinnering te brengen ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 22 oktober 2010, 14:06   #119
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Weet ik niet, maar als mossels in ieder geval.

Als ge ziet hoe in Frankrijk men reageert moet ge toegeven, zoiets is in Vlaanderen toch gewoon ondenkbaar. Wij zijn een stelletje schapen in plaats van leeuwen.
Volgens Magnette kan je dan ook stellen dat de Walen een stelletje schapen zijn. De mentaliteit van de Walen is er eentje van onderhandelen, zegt ie, en niet van staken, auto's in de fik steken, of het land plat leggen.
Zij passen, volgens hem, beter bij de Duitsers.
Hij pleit voor een Anschluss van Wallonië bij Duitsland.
Oud 22 oktober 2010, 14:10   #120
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Volgens Magnette kan je dan ook stellen dat de Walen een stelletje schapen zijn. De mentaliteit van de Walen is er eentje van onderhandelen, zegt ie, en niet van staken, auto's in de fik steken, of het land plat leggen.
Zij passen, volgens hem, beter bij de Duitsers.
Hij pleit voor een Anschluss van Wallonië bij Duitsland.
Hoe zou Duitsland denken over de annexatie van Duitsland door Wallonie als lebensraum?

Laatst gewijzigd door Xenophon : 22 oktober 2010 om 14:15.
Xenophon is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be