Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 oktober 2010, 20:08   #101
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Dit is gewoon te debiel om op te antwoorden, en het getuigt van een compleet gebrek aan empathie. Je hebt mijn deelneming.
Wat voor onzin is dat ?
U wenst een proces a la VT4 ? Of ziet u een proces op basis van feiten en bewijzen toch meer zitten ???
Indien u graag realityprocessen wilt hebben is dat uw zaak , maar vraag niet aan anderen om de uitspraak van zo'n showprocessen op basis van emotoespraken en spelletjes goed te keuren .
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2010, 20:08   #102
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Zelden of nooit zitten er hoogopgeleide mensen in zo'n jury (dokters, professoren, advocaten, aechitecten, ingenieurs............) evenmin als zelfstandigen. Nochtans dacht ik dat zo'n jury, een zo goed mogelijke weergave van onze samenleving moest zijn.
Dat had ik ook graag gezien... maar zoals je opmerkt 'zelden' .... dus in deze zaak is er niks bijzonder anders dan in gelijk andere zaak betreffende die jury
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2010, 20:09   #103
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nicolas Bekijk bericht
er is recentelijk een artikel verschenen waarin zowel het openbaar ministerie als advocaten aan het woord kwamen

hier bleek dat men heel selectief is in de keuze van juryleden
als men te intellectueel is als kandidaat jurylid dan wordt je niet weerhouden omdat men bang is dat een intellectueel teveel vragen stelt en eventueel de ander juryleden aan het twijfelen brengt
Dat kan perfect zijn, maar ik weet nog steeds niet waarom deze jury afgeschilderd wordt als een bende idioten, zonder ook maar één iemand van dicht bij gezien te hebben.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2010, 20:11   #104
Nicolas
Burgemeester

Nicolas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat kan perfect zijn, maar ik weet nog steeds niet waarom deze jury afgeschilderd wordt als een bende idioten, zonder ook maar één iemand van dicht bij gezien te hebben.
ik ben akkoord met u dat men niet zomaar mag zeggen dat het idioten waren
wel wil ik zeggen dat een assisenzaak meer theater is geworden dan wat anders en dat men op voorhand zijn publiek kiest waar men verwacht resultaat bij te halen
Nicolas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2010, 20:15   #105
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijkbaar mag hij dat, het is aan de jury om het aan te nemen of niet.
Dat is nu net het drama hier, Vermassen slaagt er telkens in een jury uit zijn hand te laten eten, ongeacht aan welke zijde hij staat, nu ook weer. In het verleden kreeg hij als strafpleiter reeds zestien of zeventien beschuldigden vrij. Toevallig allemaal echte "onschuldigen" ?????
Dit proces is wat mij betreft een mooie illustratie voor het failliet van het huidige systeem: de mensen van de jury laten zich zwaar beïnvloeden door een advocaat die een toneelstuk opvoert en daarbij sterk op de gevoelens speelt. Van een beroepsrechter mogen we verwachten dat hij dergelijke ballonnetjes doorprikt, maar kan een burger dat wel altijd?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2010, 20:18   #106
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Wat voor onzin is dat ?
U wenst een proces a la VT4 ? Of ziet u een proces op basis van feiten en bewijzen toch meer zitten ???
Indien u graag realityprocessen wilt hebben is dat uw zaak , maar vraag niet aan anderen om de uitspraak van zo'n showprocessen op basis van emotoespraken en spelletjes goed te keuren .
Je legt me woorden en beweringen in de mond, maar ik laat je uitspraken voor jouw rekening.

Als jij problemen hebt met een jong meisje dat op een gegeven moment haar tranen niet meer kon houden tijdens een zeer zenuwslopend proces, een proces dat zowel geestelijk als fysiek zwaar belastend is, dan heb je geen enkel gevoel voor empathie.

Je hebt geen benul wat die familie moest doorstaan de laatste jaren, en de laatste maand was het zeer, zeer intens. Als je dan geconfronteerd wordt met de (vermoedelijke) moordenares van je moeder, bestaat de kans dat je, al was het maar voor even, overmand wordt door emoties.

Dat jij zoiets simpel weigert in te zien en smalend praat over pseudogebleit zegt veel over jou. Je denkt dat je slim bent en zomaar eventjes doorheen het gehuil kunt doorkijken, maar je zit er werkelijk compleet naast.
Oud 22 oktober 2010, 20:19   #107
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wel wil ik zeggen dat een assisenzaak meer theater is geworden dan wat anders en dat men op voorhand zijn publiek kiest waar men verwacht resultaat bij te halen
Een assisenzaak is altijd een deel theater geweest. Voor de rest heb je vermoedelijk gelijk.
Oud 22 oktober 2010, 20:19   #108
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik ben akkoord met u dat men niet zomaar mag zeggen dat het idioten waren
Dát is altijd zo geweest hoor.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2010, 20:20   #109
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit proces is wat mij betreft een mooie illustratie voor het failliet van het huidige systeem: de mensen van de jury laten zich zwaar beïnvloeden door een advocaat die een toneelstuk opvoert en daarbij sterk op de gevoelens speelt. Van een beroepsrechter mogen we verwachten dat hij dergelijke ballonnetjes doorprikt, maar kan een burger dat wel altijd?
Ik zit met een dubbel gevoel, enerzijds geef ik je gelijk, anderzijds heb ik zo'n vrees dat een jury van beroepsrechters er misschien losser en routineuzer doorgaan (ze zitten er tenslotte ganser dagen in).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2010, 20:23   #110
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zit met een dubbel gevoel, enerzijds geef ik je gelijk, anderzijds heb ik zo'n vrees dat een jury van beroepsrechters er misschien losser en routineuzer doorgaan (ze zitten er tenslotte ganser dagen in).
Misschien, maar ze zullen zich in ieder geval niet laten leiden door misplaatste emoties. Vrouwe Justitia moet blind zijn, en door een jury van eenvoudige volksmensen met emotionele praat te bespelen zoals Vermassen deed, ruk je haar blinddoek af.

Ik zou trouwens wel eens willen wat de zogezegde meerwaarde is van een volksjury. In Nederland bestaat die niet. Worden moordzaken daar dan "routineus en los" afgewikkeld?
Oud 22 oktober 2010, 20:26   #111
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je legt me woorden en beweringen in de mond, maar ik laat je uitspraken voor jouw rekening.

Als jij problemen hebt met een jong meisje dat op een gegeven moment haar tranen niet meer kon houden tijdens een zeer zenuwslopend proces, een proces dat zowel geestelijk als fysiek zwaar belastend is, dan heb je geen enkel gevoel voor empathie.

Je hebt geen benul wat die familie moest doorstaan de laatste jaren, en de laatste maand was het zeer, zeer intens. Als je dan geconfronteerd wordt met de (vermoedelijke) moordenares van je moeder, bestaat de kans dat je, al was het maar voor even, overmand wordt door emoties.

Dat jij zoiets simpel weigert in te zien en smalend praat over pseudogebleit zegt veel over jou. Je denkt dat je slim bent en zomaar eventjes doorheen het gehuil kunt doorkijken, maar je zit er werkelijk compleet naast.
Als ze dat niet aankunnen moeten ze daar niet zitten .
Als men dan "toevallig" met veel bombarie z'n schup afveeft telkens de beklaagde iets zegt of er iemand positief komt getuigen over de beklaagde is dat GEEN toevallig emotioneel overwelmt zijn meer maar een (waarschijnlijk door bureau Vermassen geregelde) vertoning. Ni zwanzen hé.
Welk respect toonde dezelfde familie trouwens voor de tranen van EC's moeder ?

DAT is emogerechtigheid , en dat soort theater in een rechtzaal toelaten is pure verminking van rechtspraak , dat is inwerken op de jury , vandaar dat ik vind dat juryleden afgeschemt moeten zitten van 't publiek ... Zo moeilijk is dat niet .
Oud 22 oktober 2010, 20:26   #112
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Misschien, maar ze zullen zich in ieder geval niet laten leiden door misplaatste emoties. Vrouwe Justitia moet blind zijn, en door een jury van eenvoudige volksmensen met emotionele praat te bespelen zoals Vermassen deed, ruk je haar blinddoek af.

Ik zou trouwens wel eens willen wat de zogezegde meerwaarde is van een volksjury. In Nederland bestaat die niet. Worden moordzaken daar dan "routineus en los" afgewikkeld?
Een college van hoeveel rechters beslist daar dan ??

Citaat:
Oud 22 oktober 2010, 20:32   #113
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ze dat niet aankunnen moeten ze daar niet zitten .
Als men dan "toevallig" met veel bombarie z'n schup afveeft telkens de beklaagde iets zegt of er iemand positief komt getuigen over de beklaagde is dat GEEN toevallig emotioneel overwelmt zijn meer maar een (waarschijnlijk door bureau Vermassen geregelde) vertoning. Ni zwanzen hé.
Welk respect toonde dezelfde familie trouwens voor de tranen van EC's moeder ?

DAT is emogerechtigheid , en dat soort theater in een rechtzaal toelaten is pure verminking van rechtspraak , dat is inwerken op de jury , vandaar dat ik vind dat juryleden afgeschemt moeten zitten van 't publiek ... Zo moeilijk is dat niet .
Ja de huilbui was tot in de puntjes geregisseerd door de Firma Vermassen, en die dochter heeft zich razendsnel ontpopt tot een knappe actrice.

Man, je ziet echt spoken hoor, tot op het paranoïde af. Je kijkt teveel Amerikaanse rechtbankthrillers.
Oud 22 oktober 2010, 20:37   #114
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja de huilbui was tot in de puntjes geregisseerd door de Firma Vermassen, en die dochter heeft zich razendsnel ontpopt tot een knappe actrice.

Man, je ziet echt spoken hoor, tot op het paranoïde af. Je kijkt teveel Amerikaanse rechtbankthrillers.
Staar u zo blind niet aan die dochter , ze kon vrij goe lachen twee minuutjes na de uitspraak hoor en dat was geen blijdschap, eerder leedvermaak.
Niet vergeten dat zij waarschijnlijk ook wel andere gedachten zal gehad hebben bij het horen van de escapades van haar moeder , u doet precies of alles was effectief rozengeur en maneschijn. Ze hebben u dat goe in uw hoofd gestopt, mss kan u het Vatikaan vragen of de zaligverklaring van EVD al in gang is gezet ...
Oud 22 oktober 2010, 20:41   #115
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Staar u zo blind niet aan die dochter , ze kon vrij goe lachen twee minuutjes na de uitspraak hoor en dat was geen blijdschap, eerder leedvermaak.
En dan ?

Ze mag niet huilen, want dat is fake volgens jou. Ze mag niet even lachen als de moordenares veroordeeld wordt, want dat is leedvermaak volgens jou.

Moeilijke mens hoor. Het is zeer moeilijk om het te passen bij jou.

Citaat:
Niet vergeten dat zij waarschijnlijk ook wel andere gedachten zal gehad hebben bij het horen van de escapades van haar moeder , u doet precies of alles was effectief rozengeur en maneschijn.
Dat zijn mijn zaken niet, die van jou ook niet en hebben geen greintje te maken met deze zaak.

Laatst gewijzigd door kiko : 22 oktober 2010 om 20:42.
Oud 22 oktober 2010, 20:44   #116
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dan ?

Ze mag niet huilen, want dat is fake volgens jou. Ze mag niet even lachen als de moordenares veroordeeld wordt, want dat is leedvermaak volgens jou.

Zoiets beïnvloed wel een volksjury, zeker in combinatie met het verbale geweld van Vermassen.

Citaat:
Oud 22 oktober 2010, 20:47   #117
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dan ?

Moeilijke mens hoor. Het is zeer moeilijk om het te passen bij jou.
Dat die huilt zoveel ze wil , MAAR NIET VLAK VOOR DE SNUITEN VAN DE JURY , da's toch logisch ...
Voor mijn part mag die familie een hele dag zitten wenen , maar niet in de zaal tussen de bezoekers waar ze de jury beïnvloeden (en zeg nu niet dat die mensen daar geen erg in hebben hé)
Citaat:
Dat zijn mijn zaken niet, die van jou ook niet en hebben geen greintje te maken met deze zaak.
Heeft veel te maken met deze zaak , zeker daar ze volledig op basis van profielen aaneen hangt . Ook het profiel van EVD is op een totaal foute wijze in kaart gebracht , dat van JVD ook , maar toch heeft men maar één profieltje onrechtmatig gebruikt (en eigenlijk gevormt door uitspraken op een bepaalde manier te brengen)
Oud 22 oktober 2010, 20:49   #118
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoiets beïnvloed wel een volksjury, zeker in combinatie met het verbale geweld van Vermassen.
Zoiets beïnvloedt iedereen, niet enkel een volksjury.

Ik ben geen groot voorstander van het gebruik van een volksjury, maar het is zeer unfair om de mensen die gekozen worden af te schilderen als idioten, terwijl er niet de minste reden voor is.

Het is ook zeer oneerlijk en bijzonder cru om een jong meisje de mantel uit te vegen omdat ze heel even haar emoties niet de baas kon. Net alsof ze daar voor haar plezier zat.

Val het systeem aan, maar niet de slachtoffers.
Oud 22 oktober 2010, 20:51   #119
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoiets beïnvloedt iedereen, niet enkel een volksjury.

Ik ben geen groot voorstander van het gebruik van een volksjury, maar het is zeer unfair om de mensen die gekozen worden af te schilderen als idioten, terwijl er niet de minste reden voor is.

Het is ook zeer oneerlijk en bijzonder cru om een jong meisje de mantel uit te vegen omdat ze heel even haar emoties niet de baas kon. Net alsof ze daar voor haar plezier zat.

Val het systeem aan, maar niet de slachtoffers.
Mij lijkt het nochtans een heel eenvoudig: als ik ziek ben, ga ik naar een dokter. Ik ga niet aankloppen bij mijn buurman en de buur rechterover mij om van hen een oordeel te horen over mijn ziekte. Net zo hoort men professionelen te laten oordelen over misdrijven en niet een groep mensen die waarschijnlijk nog nooit in hun leven de evaluatie van een misdaad hebben moeten overwegen.
Oud 22 oktober 2010, 20:52   #120
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat die huilt zoveel ze wil , MAAR NIET VLAK VOOR DE SNUITEN VAN DE JURY , da's toch logisch ...
't Is al goed mr. self control. Ik zou jou eens willen zien in een assisenzaak, eens kijken wat van je logica en zelfcontrole overblijft.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be