Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Voorstander van systeem van kerkbelasting ?
Neen, gene zever, we kiezen daar het parlement voor 12 30,77%
Jawel, kerkbelasting, en niet voor andere zever 17 43,59%
Jawel, kerkbelasting, en minstens ook nog voor ... 10 25,64%
Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 24 oktober 2010, 13:32   #201
Argusx43
Minister

Argusx43's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja goed. Maar volgens de kerkelijke traditie zou Mattheus als eerste het evangelie opgeschreven hebben in het 'Hebreeuws' (lees: Aramees). En 'iedereen vertaalde zoals hij kon' (Papias). Dat wil zeggen: (ook) in het Grieks. En vermits er zo geen woord in het Grieks bestaat als 'kephas', is het vertaald geworden. En de Griekse vertaling van 'Kephas' is dus 'Petros (petra)',dat weer verlatiniseerd werd tot Petrus.

Kephas is dus een meer dan waarschijnlijk een Aramees woord dat 'steen' of 'rots' betekent.
Welja de tekst in Mattheus 16 wil gewoon zeggen dat Petrus de openbaring kreeg dat Jezus de Christus en de Zoon van de levende God is en dat op die steen of openbaring, Gods gemeente zou gebouwd worden. En Petrus zou dit starten.

Heel duidelijk als je de tekst helemaal leest , maar dat is blijkbaar te moeilijk voor veel geleerden. ' t Zijn nochtans maar zeven verzen.

Laatst gewijzigd door Argusx43 : 24 oktober 2010 om 13:39.
Argusx43 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2010, 15:18   #202
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 Bekijk bericht
Welja de tekst in Mattheus 16 wil gewoon zeggen dat Petrus de openbaring kreeg dat Jezus de Christus en de Zoon van de levende God is en dat op die steen of openbaring, Gods gemeente zou gebouwd worden. En Petrus zou dit starten.

Heel duidelijk als je de tekst helemaal leest , maar dat is blijkbaar te moeilijk voor veel geleerden. ' t Zijn nochtans maar zeven verzen.
Het is heel duidelijk...

Zo duidelijk dat het pas in 1517 bekend werd?

Wat jij duidelijk noemt, is gewoon een Protestantse verdraaiing.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2010, 16:09   #203
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Het is heel duidelijk...

Alhoewel praktizerend katholiek, moet ik eerlijk bekennen dat er bij de kerkvaders maar weinig concrete schriftuurinterpretaties te sprokkelen vallen die overeenkomen met de juridische suprematie van het pauselijk gezag zoals dat nu door de Kerk wordt geleerd. Alle oosterse Kerken leren dit ook niet, en hun ecclesiologie sluit veel naadlozer aan bij de vroege Kerk dan die van de RKK.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2010, 17:19   #204
Argusx43
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Het is heel duidelijk...

De RKK is zo'n 300 jaar later ontstaan en het is juist dat systeem dat alles is beginnen verdraaien tot het licht van het protestantisme kwam.
Oud 24 oktober 2010, 17:24   #205
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De RKK is zo'n 300 jaar later ontstaan en het is juist dat systeem dat alles is beginnen verdraaien tot het licht van het protestantisme kwam.
hehe. Waarom dan niet het licht van de islam nu dat we toch bezig zijn.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2010, 17:37   #206
Argusx43
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
hehe. Waarom dan niet het licht van de islam nu dat we toch bezig zijn.
Omdat vóór de rkk men dit wist en begreep , het is maar toen men die concilies
begon te organiseren dat de boel fout liep . Een ander voorbeeld is de drieéénheid. Men begon God in verschillende personen te zien i.p.v. oorspronkelijk één God en Geest.
Oud 24 oktober 2010, 18:54   #207
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Het licht van het Protestantisme.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2010, 19:21   #208
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat vóór de rkk men dit wist en begreep , het is maar toen men die concilies
begon te organiseren dat de boel fout liep . Een ander voorbeeld is de drieéénheid. Men begon God in verschillende personen te zien i.p.v. oorspronkelijk één God en Geest.
En in de 16de eeuw zag met opeens het licht?
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2010, 19:37   #209
system
Banneling

Standaard

Heeft Jezus dat wel gezegd?

Mattheus 16.
Citaat:
Gelukkig zijt gij, Simon Barjona; niet vlees en bloed hebben u dat onthuld, maar mijn Vader in de hemel. [18] Ik zeg u: gij zijt Petrus; op die steenrots zal Ik mijn kerk bouwen, en de poorten van het dodenrijk zullen haar er niet onder krijgen. [19] Ik zal u de sleutels geven van het koninkrijk der hemelen, en wat ge op aarde bindt zal ook in de hemel gebonden zijn, en wat ge op aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn.’
Een andere zaak is natuurlijk de vraag of dit wel degelijk de woorden zijn geweest van de historische Jezus. Want het is een zeer belangrijke uitspraak geweest van Jezus voor wat Petrus betreft. En dus zouden we deze uitspraak of iets in dien aard zeker moeten teruvinden in alle evangelies.

Helaas, in de evangelies van Marcus en Lucas vinden we daar geen spoor van en deze evangelies reppen daar dus geen woord over. Tenzij dat ik me zou vergissen.

Laatst gewijzigd door system : 24 oktober 2010 om 19:51.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2010, 19:37   #210
Argusx43
Minister

Standaard

Citaat:
En in de 16de eeuw zag met opeens het licht?
De RKK heeft ook lang verboden om de Bijbel te lezen of weet U dat niet? Je kon er voor de brandstapel op geraken.
Oud 24 oktober 2010, 21:56   #211
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alhoewel praktizerend katholiek, moet ik eerlijk bekennen dat er bij de kerkvaders maar weinig concrete schriftuurinterpretaties te sprokkelen vallen die overeenkomen met de juridische suprematie van het pauselijk gezag zoals dat nu door de Kerk wordt geleerd. Alle oosterse Kerken leren dit ook niet, en hun ecclesiologie sluit veel naadlozer aan bij de vroege Kerk dan die van de RKK.
Er zijn wel degelijk aanwijzingen dat het primaatschap van Rome vrij vroeg erkend werd.

-Zo gaat Polycarpus van Smyrna naar Rome om de ‘Paaskwestie’ te bespreken.Hij erkent de facto het primaatschap van Rome.
-Ook Hegisippos trekt naar Rome om de traditie van de apostolische prediking te onderzoeken.
-Abercius van Hierapolis heeft het over de kerk van Rome als 'de koningin met gouden gewaad, met gouden schoeisel'.
-Belangrijk: de Canon Muratori zegt dat ‘'de dwaalleraren naar Rome gaan om daar erkenning te vinden'.
-Irenaeus van Lyon in zijn geschrift Adversus Haeresis heeft het over de bestrijding van het Gnosticisme en pleit voor de eenheid van de kerk onder de leiding van Rome.
- Paus Viktor dreigde elke kerk van de gemeensschap met Rome uit te sluiten indien deze gemeenschappen zich niet conformeren naar Rome.
-Tertullianus spreekt over de bisschop van Rome als over: 'de hogepriester, de bisschop der bisschoppen'.
Cyprianus beschouwt Rome als 'een levend centrum van eenheid'.

Enz, enz.

Laatst gewijzigd door system : 24 oktober 2010 om 22:17.
Oud 24 oktober 2010, 22:04   #212
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn wel degelijk aanwijzingen dat het primaatschap van Rome vrij vroeg erkend werd.

-Zo gaat Polycarpus van Smyrna naar Rome om de ‘Paaskwestie’ te bespreken.Hij erkent de facto het primaatschap van Rome.
-Ook Hegisippos trekt naar Rome om de traditie van de apostolische prediking te onderzoeken.
-Abercius van Hierapolis heeft het over de kerk van Rome als 'de koningin met gouden gewaad, met gouden schoeisel'.
-Belangrijk: de Canon Muratori zegt dat ‘'de dwaalleraren naar Rome gaan om daar erkenning te vinden'.
-Irenaeus van Lyon in zijn geschrift Adversus Haeresis heeft het over de bestrijding van het Gnosticisme en pleit voor de eenheid van de kerk onder de leiding van Rome.
- Paus Viktor dreigde elke kerk van de gemeensschap met Rome uit te sluiten indien deze gemeenschappen zich niet conformeren naar Rome.
-Tertullianus spreekt over de bisschop van Rome als over: 'de hogepriester, de bisschop der bisschoppen'.
Cyprianus beschouwt Rome als 'een levend centrum van eenheid'.

Enz, enz.
U leest dus niet wat ik schrijf. Vooreerst haalt u zaken aan die de "Kerk van Rome" betreffen, niet specifiek de instelling van het pausschap. Daarnaast is het zo dat ik het heb over de invulling van het juridisch primaatschap, wat nog iets anders is dan het ceremonieel of moreel primaatschap dat - en waarover alle oosterse christenen het ook eens zijn - al heel vroeg erkend werd. Daarnaast haalt u zaken aan die gaan over conflicten met bepaalde deelgroepen en niet zozeer de rest vna de toenmalige Kerk.
Oud 24 oktober 2010, 22:08   #213
system
Banneling

Standaard

Citaat:
U leest dus niet wat ik schrijf. Vooreerst haalt u zaken aan die de "Kerk van Rome" betreffen, niet specifiek de instelling van het pausschap. Daarnaast is het zo dat ik het heb over de invulling van het juridisch primaatschap, wat nog iets anders is dan het ceremonieel of moreel primaatschap dat - en waarover alle oosterse christenen het ook eens zijn - al heel vroeg erkend werd. Daarnaast haalt u zaken aan die gaan over conflicten met bepaalde deelgroepen en niet zozeer de rest vna de toenmalige Kerk.
Ja maar in de Kerk wordt het kerkelijke-jurdische voor een groot stuk geschraagd door de Traditie. Daarmee valt staat of valt een hele boel of heel wat.

Laatst gewijzigd door system : 24 oktober 2010 om 22:17.
Oud 24 oktober 2010, 22:24   #214
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja maar in de Kerk wordt het kerkelijke-jurdische voor een groot stuk geschraagd door de Traditie. Daarmee valt staat of valt een hele boel of heel wat.
De verwijzen die u aanhaalt, hebben betrekking op een aantal verschillende zaken: primauteit van Rome als Kerk (omwille van diverse redenen), de primauteit naar eer, de primauteit naar jurisdictie, enz.
Oud 24 oktober 2010, 22:31   #215
system
Banneling

Standaard

Citaat:
De verwijzen die u aanhaalt, hebben betrekking op een aantal verschillende zaken: primauteit van Rome als Kerk (omwille van diverse redenen), de primauteit naar eer, de primauteit naar jurisdictie, enz.
Ja maar het primaatschap van Rome houdt ook in de primauteit naar jurisdictie. Vrij snel reeds. Toen de verschillende kerken -al dan niet met dwang - zich moesten voegen naar de richtlijnen van de 'Grande Eglise' in Rome, op straffe van excommunicatie uit de 'katholieke' kerk, toen was de primauteit van Rome's jurisdictie een feit.

Laatst gewijzigd door system : 24 oktober 2010 om 22:33.
Oud 24 oktober 2010, 22:35   #216
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja maar het primaatschap van Rome houdt ook in de primauteit naar jurisdictie. Vrij snel reeds. Toen de verschillende kerken -al dan niet met dwang - zich moesten voegen naar de richtlijnen van de 'Grande Eglise' in Rome, op straffe van excommunicatie uit de 'katholieke' kerk, toen was de primauteit van Rome's jurisdictie een feit.
Neen, dat eerste klopt zeker niet. Zelfs in de westerse Kerk heeft men vrij lang de daadwerkelijke juridische macht niet bij Rome gelegd, maar wel bij de plaatselijke Kerken.
Oud 24 oktober 2010, 22:40   #217
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, dat eerste klopt zeker niet. Zelfs in de westerse Kerk heeft men vrij lang de daadwerkelijke juridische macht niet bij Rome gelegd, maar wel bij de plaatselijke Kerken.
Dat zou me verwonderen. Wat noemt u nu vrij lang? Als Ireneus van Lyon, het primaatschap reeds erkent, dan is de Kerk toch nog zeer jong zou ik zo zeggen. Als Ignatius het primaatschap van Rome de facto erkent, dan zitten we nog vroeger. Er zullen zeker gemeenschappen zijn geweest die dat niet zo vlug gedaan hebben, maar over het algemeen is de erkenning van het primaatschap van Rome met zijn juridische consekwenties vrij snel gegaan.

Laatst gewijzigd door system : 24 oktober 2010 om 22:42.
Oud 24 oktober 2010, 23:09   #218
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zou me verwonderen. Wat noemt u nu vrij lang? Als Ireneus van Lyon, het primaatschap reeds erkent, dan is de Kerk toch nog zeer jong zou ik zo zeggen. Als Ignatius het primaatschap van Rome de facto erkent, dan zitten we nog vroeger. Er zullen zeker gemeenschappen zijn geweest die dat niet zo vlug gedaan hebben, maar over het algemeen is de erkenning van het primaatschap van Rome met zijn juridische consekwenties vrij snel gegaan.
U gooit weer zaken door elkaar: primauteit van de Kerk van Rome valt niet samen met het juridische primaatschap van de paus in de teksten van Ireneus van Lyon.
Oud 24 oktober 2010, 23:17   #219
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Ik klasseer het onder hobby als in 'activiteit buiten het werk', sommigen gaan naar de kerk op hun zondag, anderen naar de voetbal. Strikt taalkundig genomen is het geen hobby, dat was dan ook niet het punt van mijn betoog. Het argument 'ik ben geen gelovige en ga niet akkoord met de organisatie, dus ik wil er niet voor betalen' gaat niet op, dat was mijn punt. Anders wens ik ook niet te betalen voor voetbal allerhande, bibliotheken allerhande, volksfeesten als de Gentse feesten, Vlaanderen feestdag, Belgische feestdag, ...
Ik wil niet betalen voor niks in heel België. Ik betaal dus niet. Geen rotte euro belasting voor de belgische interimregeringen. Zowel jullie kerken, moskees als voetbalstadiums kunnen mij gestolen worden en mogen voor mijn part ontploffen.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2010, 23:24   #220
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Je voelt je superieur aan gelovigen?
Nee, superieur voel ik mij niet tegenover gelovigen maar er scheelt toch iets aan die mensen...Voor mij is gelovig zijn een ziekte, een soort krankzinnigheid. Ik heb er medelijden mee, maar ben ook wantrouwig, want er zitten gevaarlijke zotten tussen, en zelfs misdadigers, die denken dat ze alles mogen, want ze doen het in de naam van hun godheid.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be