Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 oktober 2010, 17:14   #1
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard Nieuwe werkloosheidscijfers Benelux

Discussieer mee over onderstaande werkloosheidscijfers welke vandaag door Eurostat werden gepubliceerd. Ik heb het kaartje geactualiseerd voor lezersgemak.

Het beleid van de PS, de overeenkomsten/verschillen in de lage landen, NL-VL?

u roept het maar:

Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2010, 17:23   #2
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Hoelang mag men in Nederland werkloos blijven alvorens te worden geschrapt van de statistieken en elders ondergebracht te worden?
Maar ook welk is de juiste omschrijving van werkloze?

Ps wat mij opvalt: alhoewel er in de Vlaamse ruit zo een groot aanbod aan werk is, is de bevolking daar niet actiever dan elders in Vlaanderen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2010, 17:28   #3
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Hoelang mag men in Nederland werkloos blijven alvorens te worden geschrapt van de statistieken en elders ondergebracht te worden?

Ps wat mij opvalt: alhoewel er in de Vlaamse ruit zo een groot aanbod aan werk is, is de bevolking daar niet actiever dan elders in Vlaanderen.
Wat is het verschil tussen werkloos zijn,of leefloon trekken,in Nederland bestaat deze hypocrisie ook !!!!!
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2010, 17:35   #4
Hollander

Standaard

Citaat:

De kracht en uitstraling van de Randstad is volgens mij zéér goed zichtbaar.
Oud 27 oktober 2010, 20:25   #5
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Heeft daar niks mee te maken. Als je iemand een gewone bijstandsuitkering (of hoe heet dat in Nederland) I.P.V. een werkloosheidzuitkering verdwijnt die uit die statistieken.
Citaat:
U krijgt de uitkering maximaal 3 jaar en 2 maanden.
Oud 27 oktober 2010, 20:51   #6
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Wat is het verschil tussen werkloos zijn,of leefloon trekken,in Nederland bestaat deze hypocrisie ook !!!!!
Een werkloosheidsvergoeding kan je in België gedurende tientallen jaren ontvangen. Ook als je een dikke spaarboek en onroerend goed bezit.
Een leefloon krijg je enkel als je onvermogend bent. Bv je mag geen (eigen) huis hebben.
Indien men werkloosheid beperkt in tijd, zaliemand die niks bezit nog bestaansmuinimum ontvangen. Maar de vrouw die kan rekenen op een hoog inkomen van de echtgenoot verliest haar bijverdienste als dopper. (als je begrijpt wat ik bedoe: ik heb het hier over mensen die tientallen jaren een werkloosheidsvergoeding krijgen, maar niet geneigd zijn te werken)

Laatst gewijzigd door pajoske : 27 oktober 2010 om 20:54.
Oud 27 oktober 2010, 21:04   #7
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat hangt ervan af.

Gaarne zou ik een kaartje zien waarin de 900.000+ 'arbeidsongeschikten' van Nederland in de statistiek worden meegenomen.

Ik vrees dat we dan een hele andere werkelijkheid krijgen.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2010, 21:54   #8
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Tja Nederland is ook wereldkampioen in deeltijds werken. Vanaf dat je daar een paar uur werkt verdwijn je ook uit de statistieken.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2010, 21:55   #9
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een werkloosheidsvergoeding kan je in België gedurende tientallen jaren ontvangen. Ook als je een dikke spaarboek en onroerend goed bezit.
Een leefloon krijg je enkel als je onvermogend bent. Bv je mag geen (eigen) huis hebben.
Indien men werkloosheid beperkt in tijd, zaliemand die niks bezit nog bestaansmuinimum ontvangen. Maar de vrouw die kan rekenen op een hoog inkomen van de echtgenoot verliest haar bijverdienste als dopper. (als je begrijpt wat ik bedoe: ik heb het hier over mensen die tientallen jaren een werkloosheidsvergoeding krijgen, maar niet geneigd zijn te werken)
Bij leefloon wordt er inderdaad rekening gehouden met roerende en onroerende goederen maar het hebben van een woning as such is geen belemmering om leefloon te trekken hoor.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 08:12   #10
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Dat hangt ervan af.

Gaarne zou ik een kaartje zien waarin de 900.000+ 'arbeidsongeschikten' van Nederland in de statistiek worden meegenomen.

Ik vrees dat we dan een hele andere werkelijkheid krijgen.
Bron? Volgens het CBS waren er eind 2009 zo'n 600.000 arbeidsongeschikten. Dan zou er dus in een jaar tijd een stijging van 50% moeten zijn geweest. Erg onwaarschijnlijk.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 08:49   #11
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Net zo goed als de kracht en uitstraling van Friesland, Flevoland en de Brabantse stedenrij.
Oud 28 oktober 2010, 08:51   #12
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Bron? Volgens het CBS waren er eind 2009 zo'n 600.000 arbeidsongeschikten. Dan zou er dus in een jaar tijd een stijging van 50% moeten zijn geweest. Erg onwaarschijnlijk.
900.000 of 600.000, het maakt niet uit. In België zitten die in de werkloosheidscijfers, in Nederland niet.
Oud 28 oktober 2010, 10:10   #13
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Dat een doktersvrouw geen recht heeft op een leefloon, wel op een werklooheidsuitkering.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2010, 10:11   #14
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Net zo goed als de kracht en uitstraling van Friesland, Flevoland en de Brabantse stedenrij.
Ik vond het opvallend dat Zeeland de laagste werkloosheid heeft van Nederland, en zelfs Europa.
Oud 28 oktober 2010, 10:14   #15
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
900.000 of 600.000, het maakt niet uit. In België zitten die in de werkloosheidscijfers, in Nederland niet.
Hanteert Eurostat per land een andere definitie van werkloosheid?

enige vorm van harmonisatie lijkt me wel het minimum. Weet iemand hier meer over?
Oud 28 oktober 2010, 10:17   #16
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Weet je dat zeker? Ik heb het persbericht er even op nagekeken. Maar volgens mij houden ze rekening met de verschillende manieren van meten in de lidstaten.

Citaat:
1. The unemployment rate is defined as the percentage of unemployed persons in the economically active population. According to the recommendations of the International Labour Organisation, a person is deemed to be unemployed if all three of the following conditions are met:
- he or she is without work during the survey reference week;
- he or she is available for work, being able to take up employment within two weeks;
- he or she has actively sought work over the past four weeks.

2. These data are based on the Nomenclature of Territorial Units for Statistics (NUTS) as last modified in February 2007. NUTS 2006 provides a uniform, consistent breakdown of territorial units for the production of regional statistics for the EU. Level 2 of the nomenclature has 271 regions: Belgium (11), Bulgaria (6), the Czech Republic (8), Denmark (5), Germany (39), Ireland (2), Greece (13), Spain (19), France (26), Italy (21), Hungary (7), the Netherlands (12), Austria (9), Poland (16), Portugal (7), Romania (8), Slovenia (2), Slovakia (4), Finland (5), Sweden (8) and the United Kingdom (37). Estonia, Cyprus, Latvia, Lithuania, Luxembourg and Malta are all considered as single regions at NUTS 2 level.
The statistical regions in the candidate and EFTA follow the same rules as the NUTS regions in the EU, except that there is no legal base. There are 46 regions in these countries at Level 2: Norway (7), Switzerland (7), Croatia (3) and Tukey (26). Iceland, Liechtenstein and the former Yugoslav Republic of Macedonia are all considered as single regions at Level 2.
http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cac...2010-AP-EN.PDF
Oud 28 oktober 2010, 10:19   #17
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

moeten de Nederlanders die arbeidsongeschikt verklaard worden, nog werk zoeken? zo neen, dan zitten ze volgens voorwaarden 2 en 3 er niet in hé.
Oud 28 oktober 2010, 10:25   #18
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
moeten de Nederlanders die arbeidsongeschikt verklaard worden, nog werk zoeken? zo neen, dan zitten ze volgens voorwaarden 2 en 3 er niet in hé.
Ja, maar ze hanteren die criteria wel voor alle onderzochte landen. Dus ook voor de Belgische cijfers worden die personen niet meegerekend.
Oud 28 oktober 2010, 10:30   #19
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Ja, maar ze hanteren die criteria wel voor alle onderzochte landen. Dus ook voor de Belgische cijfers worden die personen niet meegerekend.
het verschil is dat onze langdurige werklozen in principe wel kunnen opgeroepen worden om te gaan werken, maar dat dit in de praktijk op hetzelfde neer komt als de Nederlanders die arbeidsongeschikt verklaard worden.

wat trouwens niet betekent dat het gehele kaartje onzinnig is hé....
Oud 28 oktober 2010, 10:38   #20
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
het verschil is dat onze langdurige werklozen in principe wel kunnen opgeroepen worden om te gaan werken, maar dat dit in de praktijk op hetzelfde neer komt als de Nederlanders die arbeidsongeschikt verklaard worden.
Langdurig werklozen worden niet zomaar arbeidsongeschikt verklaard in Nederland hoor. Om arbeidsongeschikt te worden verklaard moet je echt lichamelijk of psychisch niet in staat zijn om te werken. Je wordt echt niet zomaar afgeschreven in Nederland. Vroeger liet men mensen mischien te makkelijk in een uitkering hangen. Maar tegenwoordig is men echt heel streng.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be