Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 november 2010, 16:03   #101
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Dat vind ik evenmin normaal. Net zoals ik het ook niet normaal zou vinden als oogoperaties bij schele kinderen niet zouden terugbetaald worden.
Correctie hazenlip = 'schoonheidsoperatie'.

Tja.
Oud 3 november 2010, 16:04   #102
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
En alweer geen enkele tegenargumentatie...
Argumentatie tegen wat? Tegen het feit dat jij andere mensen blijkbaar het licht in de ogen niet gunt? En dan maar zeiken over "tolerantie"...

Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2010, 16:05   #103
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je mist andermaal het punt. Als het een noodzakelijke medische ingreep is, is er sprake van een medisch probleem - een ziekte dus. In dat geval mogen de CM en consorten gerust "tussenkomen". Maar het mag blijkbaar geen ziekte heten. Goed, wat is het dan wel? En op basis waarvan zouden we dan financieel moeten bijspringen? Is de ziekteverzekering uitgevonden voor perfect gezonde mensen, zonder lichamelijk of psychisch ziektebeeld?

Enfin, lees eerst eens het hele topic door en haak dan aan.
Deed ik ondertussen.... verandert weinig hoor DDD
Zoals ik dus al zei wens je enkel een tussenkomst als het erkend wordt als een ziekte/afwijking
Mij is dat schermen met termen ondergeschikt aan 't feit dat men deze mensen dan zou kunnen helpen.
Deel het dan mijn part onder psychische aandoeningen vanwege het psychisch lijden ervan maar niet omwille van de idee-fixe ( of hoe je het ook wilt zien ) dat ze met een verkeerd geslacht zitten.... zoiets doe je toch ook niet met vrouwen die hun tweede borst terug wensen ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2010, 16:05   #104
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat mij niet om een discussie over de vraag waar je de grens juist trekt, het gaat er mij om dat er überhaupt een grens is en dat we daarvoor criteria nodig hebben. En die criteria laat ik, als het over de ziekteverzekering gaat, liever over aan medici en pyschologen dan aan holebi-organisaties.

Edit: Je wees trouwens op het psychische lijden dat gepaard kan gaan met het ontbreken van een borst. En ja, dat lijden is een psychische aandoening. Een ziekte dus.
Is een afwijking, een aandoening en een ziekte hetzelfde? Ik heb het eens gegoogled:

Kenmerkend voor een ziekte is ook dat het een zeker proces aanduidt: er is een begin, een beloop, en een eindtoestand (soms genezing, soms de dood, soms een blijvend effect op de gezondheid). In het Nederlands spraakgebruik worden aangeboren afwijkingen (bijvoorbeeld zes vingers aan een hand), ongevallen (bijvoorbeeld een gebroken been) en resttoestanden daarvan (bijvoorbeeld een beenprothese), en natuurlijke processen (bijvoorbeeld kaalheid bij mannen van middelbare leeftijd of zwangerschap bij een vrouw) meestal niet beschouwd als ziekte.

(wiki)
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2010, 16:07   #105
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Transseksualiteit is geen ziekte, maar een psychische aandoening van een heel erge graad. Daarom dat die mensen ook heel goed geholpen moeten worden. Er zou trouwens meer onderzoek ernaar moeten verrichten zodat ze naar de toekomst toe beter geholpen kunnen worden. Ze moeten niet geholpen worden lichaamsverbouwing, maar door acceptatie van hun lichaam of eventueel door medicatie en psychologische hulp.

Misschien om het in het extreme te trekken, stel je voor dat iemand zegt dat hij in het verkeerde lichaam zit, dat hij een tijger had moeten zijn. We gaan die toch ook niet opereren en er een tijger van maken.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2010, 16:10   #106
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Een noodzakelijke medische ingreep.
Als een medische ingreep noodzakelijk is is er toch ook een medisch probleem? Dan zie ik eerlijk gezegd niet wat er mis is met de aanwezigheid van genderstoornissen op die fameuze lijst. Ik denk dat de idee dat al wie een stoornis heeft die op die lijst staat als "mentaal ziek" beschouwd wordt, en daar lijkt de Holebifederatie van uit te gaan, fout is. Alleja, mensen met Tourette staan ook op die lijst en toch denk ik dat niemand hen als "mentaal ziek" of "gestoord" zou beschouwen. Het is volgens mij net het foutieve beeld dat op die lijst staan betekent dat "het allemaal maar tussen je oren zit" dat voor onbehagen zorgt, niet de aanwezigheid op die lijst op zich.

Laatst gewijzigd door Geert C : 3 november 2010 om 16:11.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2010, 16:10   #107
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Kijk..als ervaringsdeskundige (helaas) in chronische depressies zeg ik dat , wanneer het algemeen welbevinden en functioneren niet meer mogelijk is door een psychische aandoening, je gerust van een ziekte mag spreken..
idd... en dan maakt de onderliggende oorzaak niet uit.

Citaat:
Of die in dit geval kan en moet verholpen worden door een transsexuele operatie is de vraag...daar moeten experten maar over oordelen per individu..
idd... zie oa die anekdote van flanel
Bij bv chronische depressies ( als we het daarmee even mogen vergelijken ) ( ben zelf ook ergens ervaringsdeskundige ) helpt het niet van die aanvankelijke trigger ( moest die er nog zijn ) te elimineren... je moet ook wat aan die depressie doen ( indien het kan )
Oud 3 november 2010, 16:11   #108
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Transseksualiteit is geen ziekte, maar een psychische aandoening van een heel erge graad. Daarom dat die mensen ook heel goed geholpen moeten worden. Er zou trouwens meer onderzoek ernaar moeten verrichten zodat ze naar de toekomst toe beter geholpen kunnen worden. Ze moeten niet geholpen worden lichaamsverbouwing, maar door acceptatie van hun lichaam of eventueel door medicatie en psychologische hulp.

Misschien om het in het extreme te trekken, stel je voor dat iemand zegt dat hij in het verkeerde lichaam zit, dat hij een tijger had moeten zijn. We gaan die toch ook niet opereren en er een tijger van maken.
Heb je zo ook geen aandoening waarbij mensen lichaamsdelen willen laten amputeren etc...

Dat komt eigenlijk op hetzelfde neer, een psychisch probleem, maar omdat transexualiteit nu eenmaal in de sexuele sfeer zit, wordt het dan maar opgepikt door dergelijke organisaties...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2010, 16:11   #109
Steve_M

Standaard

Citaat:

Waarom niet? Stel dat dat met enige frequentie voorkwam (quod non), dat die persoon echt een tijger was, gevangen in het lichaam van een mens en daardoor doodongelukkig is en dat we hem/haar kunnen helpen met een relatief eenvoudige ingreep. Wat zijn de argumenten daartegen? Behalve dan dat ik op de jaarlijkse Tiger Pride Parade wel zou thuisblijven.
Oud 3 november 2010, 16:12   #110
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Als een medische ingreep noodzakelijk is is er toch ook een medisch probleem? Dan zie ik eerlijk gezegd niet wat er mis is met de aanwezigheid van genderstoornissen op die fameuze lijst. Ik denk dat de idee dat al wie een stoornis heeft die op die lijst staat als "mentaal ziek" beschouwd wordt, en daar lijkt de Holebifederatie van uit te gaan, fout is. Alleja, mensen met Tourette staan ook op die lijst en toch denk ik dat niemand hen als "mentaal ziek" of "gestoord" zou beschouwen. Het is volgens mij net het foutieve beeld dat op die lijst staan betekent dat "het allemaal maar tussen je oren zit" dat voor onbehagen zorgt, niet de aanwezigheid op die lijst op zich.
Denk jij dat? Ik ken een Tourette-lijder en die man is wel degelijk mentaal ziek en als hij een van zijn aanvallen krijgt, is "gestoord" het eerste wat omstaanders denken.
Oud 3 november 2010, 16:13   #111
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom niet? Stel dat dat met enige frequentie voorkwam (quod non), dat die persoon echt een tijger was, gevangen in het lichaam van een mens en daardoor doodongelukkig is en dat we hem/haar kunnen helpen met een relatief eenvoudige ingreep. Wat zijn de argumenten daartegen? Behalve dan dat ik op de jaarlijkse Tiger Pride Parade wel zou thuisblijven.
Stel dan onmiddellijk voor om alle psychiatrische aandoeningen rust te laten. WEg met de psychiaters en leve de zotjes
Oud 3 november 2010, 16:13   #112
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:

Me dunkt dat een transseksueel niet beter kan geholpen worden dan met een geslachtsverandering ... maar bon, je lijkt me qua argumentatie een zware dobber ...

Laatst gewijzigd door backfire : 3 november 2010 om 16:15.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2010, 16:14   #113
backfire
Minister-President

Standaard

[quote=Steve_M;5071378]Waarom niet? Stel dat dat met enige frequentie voorkwam (quod non), dat die persoon echt een tijger was, gevangen in het lichaam van een mens en daardoor doodongelukkig is en dat we hem/haar kunnen helpen met een relatief eenvoudige ingreep. Wat zijn de argumenten daartegen? Behalve dan dat ik op de jaarlijkse Tiger Pride Parade wel zou thuisblijven.[/QUOTE]

Oud 3 november 2010, 16:15   #114
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:
Denk jij dat? Ik ken een Tourette-lijder en die man is wel degelijk mentaal ziek en als hij een van zijn aanvallen krijgt, is "gestoord" het eerste wat omstaanders denken.
... omdat ze niet beter weten, hé.
Oud 3 november 2010, 16:15   #115
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Sommige organisaties willen blijkbaar dat de man - vrouw verhouding verdwijnt en iedereen bi seksueel is een lichaam naar keuze heeft. Dat is toch wel geschift en onnatuurlijk. Het is ook het toppunt van individualisme, je eigen lichaam kiezen. Zo'n denkpatronen zijn ziek. (Niet van psychiatrische aard)
Oud 3 november 2010, 16:16   #116
Steve_M

Standaard

Citaat:
Stel dan onmiddellijk voor om alle psychiatrische aandoeningen rust te laten. WEg met de psychiaters en leve de zotjes
Dat heb ik toch niet geschreven. Psychiatrie is wel degelijk noodzakelijk, want voor de meeste psychiatrische aandoeningen is er helemaal geen lichamelijke ingreep die helpt.
Oud 3 november 2010, 16:17   #117
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Ik vind het alleszins behoorlijk storend dat een groot stuk van de gemeenschap volmondig akkoord gaat dat de héle gemeenschap moet betalen voor het aannaaien van een lul terwijl de operatie van een hazenlip, en vooral de follow up (kine, tandheelkunde, ...) bijna volledig uit eigen zak betaald moet worden.
Kan ik perfect inkomen, backfire.... het ging me dan ook alleen maar over het principe... de praktische regelneverij en wie wel wie niet tegemoetkoming krijgt laat zeer vaak de wensen over.
Oud 3 november 2010, 16:20   #118
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat mij niet om een discussie over de vraag waar je de grens juist trekt, het gaat er mij om dat er überhaupt een grens is en dat we daarvoor criteria nodig hebben. En die criteria laat ik, als het over de ziekteverzekering gaat, liever over aan medici en pyschologen dan aan holebi-organisaties.

Edit: Je wees trouwens op het psychische lijden dat gepaard kan gaan met het ontbreken van een borst. En ja, dat lijden is een psychische aandoening. Een ziekte dus.
Ja klopt maar men behandeld wel de 'tekortkoming' ( de ontbrekende borst ) teneinde het psychisch lijden te stillen.
Oud 3 november 2010, 16:20   #119
Steve_M

Standaard

Citaat:
Sommige organisaties willen blijkbaar dat de man - vrouw verhouding verdwijnt en iedereen bi seksueel is een lichaam naar keuze heeft. Dat is toch wel geschift en onnatuurlijk. Het is ook het toppunt van individualisme, je eigen lichaam kiezen. Zo'n denkpatronen zijn ziek. (Niet van psychiatrische aard)
En dan? Achter je pc op internetfora discussiëren over tranny's is ook onnatuurlijk. Penicilline is ook onnatuurlijk. Als we alles moeten verbieden/afschaffen dat onnatuurlijk is, dan gaan we nog heel veel werk hebben.
Oud 3 november 2010, 16:22   #120
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Ja klopt maar men behandeld wel de 'tekortkoming' ( de ontbrekende borst ) teneinde het psychisch lijden te stillen.
http://www.tegenkanker.be/borstrecon...arc_vandevoort

Dat valt dus nogal mee:

Andere vrouwen opteren voor een borstreconstructie, ook al vindt hun omgeving dat helemaal niet nodig. Die vindt dat ze al genoeg hebben meegemaakt en dat het welletjes is. Maar een reconstructie is voor vele vrouwen geen luxe.

Nergens in dat artikel worden de termen "psychisch lijden", "psychische aandoening" of "ziekte" gebruikt. Nochtans:

De mutualiteit en sommige hospitalisatieverzekeringen betalen het grootste deel van de kosten voor een reconstructie terug. Vrouwen die een reconstructie overwegen, vragen het best vooraf aan de chirurg goed hoeveel ze zelf nog moeten opleggen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be