Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 3 november 2010, 21:40   #101
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Inderdaad.
Nog ene die van geen toeten weet...
Oud 3 november 2010, 21:45   #102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nog een kemel..... ttt wat weet gij eigenlijk wel ?

De marge is nog altijd +6 kmh tot 100 kmh, dus vanaf 37 kmh is strafbaar bij eender welke technische snelheidscontrole, bij eender welke bestuurder.
EN DUS OOK voor de fietsers !
Tolerantie- en technische marges zijn zaken die voor discussie vatbaar zijn. Er bestaat in ieder geval de tendens om de marges terug te dringen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2010, 21:50   #103
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard Snelheidsbeperking voor fietsers ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Tolerantie- en technische marges zijn zaken die voor discussie vatbaar zijn. Er bestaat in ieder geval de tendens om de marges terug te dringen.
Dat kan wel zijn, Be heeft de hoogste van de buurlanden, maar dat doet hier niets terzake.

Dus je hebt alweer een (kleine) kemel geschoten;

maar de grootste kemel - en veel meer on-topic - is gewoon dat ge me niet wou geloven dat fietsers geen snelheidsboetes kunnen krijgen voor overdreven snelheid.

Toch heel moeilijk voor jou om jouw ongelijk toe te geven...

Ik citeer nog eens de topic-titel:
Snelheidsbeperking voor fietsers ?
Oud 3 november 2010, 21:51   #104
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bromfietsers klasse A zijn afgeregeld op 25 kmh en worden regelmatig gecontroleerd, bovendien is er sinds 2002 een helmplicht, op de fiets niet.

Beide mogen zich mengen in het verkeer als er geen verplicht fietspad is.

Zou het niet logisch zijn wegens de vele fietsongevallen een snelheidsbeperking van 15 kmh in te voeren ?

Als wielertoerist wil ik wel gemiddeld 30 km/u halen zenne

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2010, 21:55   #105
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Als wielertoerist wil ik wel gemiddeld 30 km/u halen zenne
Moogt gij van mij.

Maar dan moet je wel serieus doorvlammen met 40 kmh-pieken.
En opgepast in de zone 30, liefst vermijden dan.
Oud 3 november 2010, 21:56   #106
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat kan wel zijn, Be heeft de hoogste van de buurlanden, maar dat doet hier niets terzake.

Dus je hebt alweer een (kleine) kemel geschoten;

maar de grootste kemel - en veel meer on-topic - is gewoon dat ge me niet wou geloven dat fietsers geen snelheidsboetes kunnen krijgen voor overdreven snelheid.

Toch heel moeilijk voor jou om jouw ongelijk toe te geven...

Ik citeer nog eens de topic-titel:
Snelheidsbeperking voor fietsers ?
Inderdaad, ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat fietsers in de praktijk beboet zullen worden. In de eerste plaats omdat een fiets volgens de technische voorschriften van de wet helemaal niet uitgerust moest zijn met een snelheidsmeter. Een fietser kan bijgevolg zijn gereden snelheid niet echt weten. Het blijft een zaak van subjectieve waarneming. M.i. zal een wielertoerist die aan hoge snelheden voorbij een schoolomgeving rijdt rond het einde van de lessen eerder te horen krijgen dat zijn rijgedrag onaangepast en gevaarlijk is, eerder dan dat men begint over de snelheid op zich.
Oud 4 november 2010, 08:15   #107
Alboreto

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Heeft er al iemand aan gedacht dat de lussen vermoedelijk de fietser niet gaan detecteren, zeker niet als hij zo gezellig zoals wettelijk verplicht op de rand fietst..

Heeft er ook al iemand gedacht dat de fietser ook geen nummerplaat op zijn achterste kleven heeft, of dat die bekeuring dan feitelijk niets gaat opleveren...

En finaal inderdaad hoe goed is de snelheidsmeter, en wat is de standaardeviatie of de FOUT op de METING ?
Allemaal hele goede punten, niets op af te dingen.

Micele?
Oud 4 november 2010, 08:18   #108
Alboreto

Standaard

Citaat:
Nog ene die van geen toeten weet...
Hm, ik dacht dat ik op uw negeerlijst stond

Nu, kunt ge eens opgeven op welke punten in het stuk dat ik aanhaalde Jan verkeerd zit, ipv de gewone on-liners?

Citaat:
(1)De snelheid waarover sprake, wordt door niet veel fietsers gehaald. Vlugger dan 30 km/u rijden op een vlakke weg is weinigen gegeven.
(2)Die snelheid is ten andere van die aard dat een fietser zich wel rekenschap geeft dat hij wel vlugger rijdt dan wat gangbaar is.
(3)Alleen is het weer eens moeilijk, zonder metertje, te weten of je nu 30 dan wel 33 bijvoorbeeld rijdt.

Laatst gewijzigd door Alboreto : 4 november 2010 om 08:20.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2010, 09:02   #109
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bromfietsers klasse A zijn afgeregeld op 25 kmh en worden regelmatig gecontroleerd, bovendien is er sinds 2002 een helmplicht, op de fiets niet.

Beide mogen zich mengen in het verkeer als er geen verplicht fietspad is.

Zou het niet logisch zijn wegens de vele fietsongevallen een snelheidsbeperking van 15 kmh in te voeren ?

In de wegcode staat dacht ik dat de maximumsnelheid voor een fiets is vastgesteld op 40 km per uur.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2010, 10:37   #110
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
In de wegcode staat dacht ik dat de maximumsnelheid voor een fiets is vastgesteld op 40 km per uur.
goed zeg, dan krijgen al die wielrenners van de ronde van vlaanderen hier straks een bekeuring van een overijverige ambtenaar. Moeten ze zeker doen, verhoogt stantepede het respect voor het wetgevend werk...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2010, 17:22   #111
Alboreto

Standaard

Citaat:
Dat heb in niet geleerd, maar het is misschien gewijzigd ondertussen.
Waar in de wegcode staat dat?
Oud 4 november 2010, 18:45   #112
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat dacht ik niet, hoor!

Hoe zou een fietser volgens diezelfde wegcode dan wel moeten weten hoe snel hij rijdt als hij volgens de technische voorschriften (die beschreven zijn in die wegcode) helemaal geen snelheidsmetertje moet hebben?
Oud 4 november 2010, 19:55   #113
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alfred Bekijk bericht
U bent duidelijk nog niet geëvolueerd tot de nieuwe mobiliteitswereld. Maar goed, tot een compromis kunnen we wel komen. In plaats van de voorop gestelde 15 km/u zullen we het dan beperken tot 20 km/u met zeer strenge controles. Indien de snelheid wordt overschreden, dient er onmiddellijk 50 euro betaald te worden per 5 km/u over de 20 km/u. Op die manier blijft het veilig op voorwaarde dat de helm uiteraard verplicht wordt en een halfjaarlijkse controle op de goede werking van alle onderdelen op de fiets: dit kan simpel, kort en gratis op het lokale politiebureau bij u in de buurt. Eventueel kunnen we dat aanvullen met het verplicht dragen van fluo hesjes, knie beschermers en elleboogbeschermers. Dat zijn immers de delen die de val in de meeste gevallen zullen opvangen.
Dat gratis vind ik echt wel grappig, 't is hier wel vlaanderen hé.

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2010, 20:19   #114
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Man man, weer lekker bezig hier. Gezellig.

Als fietsers nog maar 15 km/h mogen rijden is het verschil met auto', motorbietsen, bromfietsen e.d. weer groter. Het is vooral het verschil in snelheid dat voor risico's zorgt.

Bovendien, wat dan met joggers. Je rijdt rustig met de fiets, helm, verlichting, perfecte remmen, reflectoren, fluo-hesje, handschoenen, knie en elleboogbeschermers en dan word je ingehaald door een jogger zonder dit alles. Levensgevaarlijk dus.

Er moeten dan ook maar snelheidsbeperkingen komen voor voetgangers. Flitsbare identificatie ten alle tijden.

En nog iets, de meeste bromfietsen klasse a verschillen enkel wat betreft reglementering met bromfietsen klasse B of 50cc motorfietsen. Het zijn meestal dezelfde bromfietsen. met dezelfde remmen, dezelfde verlichting,.... Dat die dingen niet geschikt zouden zijn om sneller te rijden is dus onzin.

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2010, 21:45   #115
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door George Bekijk bericht
En nog iets, de meeste bromfietsen klasse a verschillen enkel wat betreft reglementering met bromfietsen klasse B of 50cc motorfietsen. Het zijn meestal dezelfde bromfietsen. met dezelfde remmen, dezelfde verlichting,.... Dat die dingen niet geschikt zouden zijn om sneller te rijden is dus onzin.
Dan koop je toch geen bromfiets klasse A als je weet dat met een klasse B beter uit de voeten kan?
Oud 4 november 2010, 22:35   #116
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Allemaal hele goede punten, niets op af te dingen.
Micele?
Als je mijn posten nu eens zou lezen begrijp je het wel.
De wegcode is namelijk heel duidelijk, ook als het enkel maar theorie is.
http://www.wegcode.be/index.php?opti...178&Itemid=311
Rijwiel en snelheid intikken aub.

De marge is + 6 kmh, flitsen op snelheid is ook bij een fietser geen probleem, uiteraard moet er een staandehouding plaatsvinden (mobiele bemande controle), want fietsers hebben geen nummerplaat.

Ook het volgen vd fietser door een bevoegde persoon op een andere fiets moto of auto (deze met geijkte snelheidsmeter) kan voldoende zijn, en lbnl elke bevoegde persoon kan ook een onaangepaste snelheid van de fietser volgens Art 10.1.1 bekeuren, ook gewoon door de snelheid te schatten.

Ik denk dat het zowat alles is.

Aja, detectie door lussen (onbemande camera, geen identificatie) in de rijbaan werkt natuurlijk niet bij fietsers, bij sommige moto´s met redelijk veel kunststof werkt het al niet, daarbij kan men ook langs de lussen rijden.

@ Jan:
Citaat:
(1)De snelheid waarover sprake, wordt door niet veel fietsers gehaald. Vlugger dan 30 km/u rijden op een vlakke weg is weinigen gegeven.
Maar die weinigen kunnen dus ook beboet worden.

Citaat:
(2)Die snelheid is ten andere van die aard dat een fietser zich wel rekenschap geeft dat hij wel vlugger rijdt dan wat gangbaar is.
Tja, bij een automobilist is dat ook niet anders...

Citaat:
(3)Alleen is het weer eens moeilijk, zonder metertje, te weten of je nu 30 dan wel 33 bijvoorbeeld rijdt.
Tussen 30 en 37 is een enorm verschil van inspanning, voor mij toch.
(vanaf 37 - 6 kmh marge = 31 kmh of te snel in een zone 30)

Ik rij wel met een snelheidsmeter.

Wat bergaf of wind mee is natuurlijk gemakkelijker, dan haal ik zelfs op een vrouwenfiets zonder metertje 37 kmh.

Laatst gewijzigd door Micele : 4 november 2010 om 22:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2010, 22:41   #117
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De marge is + 6 kmh, flitsen op snelheid is ook bij een fietser geen probleem, uiteraard moet er een staandehouding plaatsvinden (mobiele bemande controle), want fietsers hebben geen nummerplaat.

Ook het volgen vd fietser door een bevoegde persoon op een andere fiets moto of auto (deze met geijkte snelheidsmeter) kan voldoende zijn, en lbnl elke bevoegde persoon kan ook een onaangepaste snelheid van de fietser volgens Art 10.1.1 bekeuren, ook gewoon door de snelheid te schatten.
Dat is inderdaad de theorie. Vraag is evenwel wat dat zou geven in de praktijk (zijn er ooit processen-verbaal uitgeschreven voor een fietser die te vlug reed) en wat dit bij betwisting voor de rechtbank gegeven heeft. M.i. heeft een fietser heel wat juridische argumenten om een dergelijke bekeuring te betwisten, juist omdat de wegcode hem niet de instrumenten aanbiedt daaraan te voldoen.
Oud 4 november 2010, 22:49   #118
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad de theorie. Vraag is evenwel wat dat zou geven in de praktijk (zijn er ooit processen-verbaal uitgeschreven voor een fietser die te vlug reed) en wat dit bij betwisting voor de rechtbank gegeven heeft. M.i. heeft een fietser heel wat juridische argumenten om een dergelijke bekeuring te betwisten, juist omdat de wegcode hem niet de instrumenten aanbiedt daaraan te voldoen.
Op een oud forum van wegcode.be (vraagbak) werd er ook door politieagenten geantwoord, vandaar weet ik dat er ooit PV´s uitgeschreven werden tegen fietsers die te snel of onaangepast snel reden.

Er was zelfs een fietser die op het fietspad een politiewagen op de rijbaan inhaalde in een zone 30. De politieagent(en) kon er niet mee lachen.

Of de fietser voor de rechtbank gegaan is betwijfel ik.

Denkt ge dat die fietser (of fietsers) ipv een O.I. van 50 € een driedubbel bedrag gaat riskeren bij de rechter ? Het woord van een bevoegde persoon weet ge...

(in mijn vorige post had ik nog iets bijgevoegd)

Laatst gewijzigd door Micele : 4 november 2010 om 22:50.
Oud 4 november 2010, 22:58   #119
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op een oud forum van wegcode.be (vraagbak) werd er ook door politieagenten geantwoord, vandaar weet ik dat er ooit PV´s uitgeschreven werden tegen fietsers die te snel of onaangepast snel reden.

Er was zelfs een fietser die op het fietspad een politiewagen op de rijbaan inhaalde in een zone 30. De politieagent(en) kon er niet mee lachen.

Of de fietser voor de rechtbank gegaan is betwijfel ik.

Denkt ge dat die fietser (of fietsers) ipv een O.I. van 50 € een driedubbel bedrag gaat riskeren bij de rechter ? Het woord van een bevoegde persoon weet ge...

(in mijn vorige post had ik nog iets bijgevoegd)
Het gaat niet over woord en tegenwoord, maar wel over de instrumenten waarover een fiets overeenkomstig de wegcode zelf niet moet beschikken.

Een PV voor "onaangepast rijgedrag" is wel nog iets anders dan een bekeuring louter op snelheid. Ik ben er vast van overtuigd dat dit maar zelden gebeurt om redenen die ik eerder al heel uitgebreid heb uiteengezet.
Oud 5 november 2010, 00:54   #120
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat niet over woord en tegenwoord, maar wel over de instrumenten waarover een fiets overeenkomstig de wegcode zelf niet moet beschikken.
Dat weet ik, maar wet is wet hé Jan.

Weet ge wat Jan, als ik eens juist geflitst geweest ben met de auto, parkeer ik eventjes met mijn achteras over de gracht en trek het kabeltje lichtjes los van de sensor dat de telimpulsen geeft naar de snelheidsmeter, dan rij ik naar het politiebureau van die politiezone en laat ik een verslag opmaken dat mijn snelheidsmeter rond die tijd van dan tot dan defect geraakt is, ik haal de politie erbij en rij eens een toertje met hem/haar, zodat die dat kan bevestigen.
Ik zeg ook tegen de politieagent dat ik onmidddellijk naar de garage rij voor dat akkefietje te laten herstellen.

Na een week of twee ligt er een O.I in mijn bus... maar ik heb wel een bewijs dat mijn snelheidsmeter stuk was die dag.

Citaat:
Een PV voor "onaangepast rijgedrag" is wel nog iets anders dan een bekeuring louter op snelheid. Ik ben er vast van overtuigd dat dit maar zelden gebeurt om redenen die ik eerder al heel uitgebreid heb uiteengezet.
Neen,neen nogeens een PV voor onaangepaste snelheid Jan, Art. 10.1.1 , maar als ge me alweer niet gelooft vraag de politie zelf, of laat maar zitten.... ZUCHT.

Ik citeer: (een fietser is wel degelijk een bestuurder)

Citaat:
http://wegcode.be/wetteksten/selectie/graden/148-art2

Hoofdstuk II : Overtredingen van de 2e graad
Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in 't bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen vóór een hindernis die kan worden voorzien.
10.1.1° en 10.1.3°
of als ge liever deze bron hebt:
Citaat:
http://www.ikbenvoor.be/content.aspx?id=148
Overtredingen van de 2e graad brengen de veiligheid van personen onrechtstreeks in gevaar.
Straffen
een boete van 110 tot 1375 euro, en
een mogelijk verval van het recht tot sturen van 8 dagen tot 5 jaar.
Opmerkingen
Bij herhaling van een overtreding binnen het jaar worden de boetes verdubbeld.
Een onmiddellijke inning van 100 euro of minnelijke schikking van 110 euro kan worden voorgesteld.
Volledige lijst:
[.... ] art 10.1.1 [...]
En onderstaande link heb je toch ook al aangeklikt en getest met rijwiel en 37 kmh ?
http://www.wegcode.be/index.php?opti...178&Itemid=311

Laatst gewijzigd door Micele : 5 november 2010 om 01:01.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be