Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 6 november 2010, 17:02   #1741
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Ja dat is menselijk. Maar wat opvalt is dat scholen al jaar en dag kledingsvoorschriften opleggen, soms volledige uniformen zelfs en dat niemand daar een probleem van maakt. Wie niet akkoord is, gaat gewoon naar een andere school.

Maar dat is buiten de moslims gerekend. Die maken daar wél een spel van. Die overtreden zomaar het schoolreglement omdat zij, naar eiegen zeggen, hun religie daarboven stellen.

En dan zijn er nog kornuiten zoals u die daar begrip voor opbrengen. Waar zijn uw threads tegen kledingsvoorschriften op school voor autochtonen?
Wat mij opvalt is dat de kledingsvoorschriften aan het verdwijnen waren.
Waar "lang geleden" zowat iedere katholieke school een uniform oplegde; is dit uniform verdwenen in zowat iedere katholieke school.

Ik heb nog nooit een draad opgestart over kledingsvoorschriften.
Indien je de draden bovenhaalt over een uniform op school, of een verbod op jeans, zal ik je tonen waar mijn posts staan.

Citaat:
Omdat ze er op staan dat in hun land, ondermeer het schoolreglement, niet wordt ondermijnd door religieuse voorschrifen.

Begrijp je het nu?

Paulus.
Neen, ik begrijp het niet, want ook jij legt niet uit waarom die kledingsvoorschriften noodzakelijk zijn.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 17:04   #1742
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
...maar ga je nu een moslim chirurg weigeren of niet ?
Persoonlijk zou ik die niet weigeren, neen. Maar...
Naar analogie met die hoofddoekjes-kwestie waarvan hier sprake: het gaat er om dat wij in ons land bepalen dat hoofddoekjes niet in een school thuishoren om redenen die al genoeg vermeld werden en dat iedereen zich aan onze regels te houden heeft. Ook moslims.
Stel nu dat er voortdurend ambras komt in de ziekenhuizen en dat men aan de poorten staat te betogen omdat moslims eisen dat hun mannen en vrouwen nog enkel door een vrouwelijke chirurg mét hoofddoek willen behandeld worden... Dan zou ik wel weigeren als Belg! Ik zou er 100% achterstaan dat men dat niet meer toelaat en gedaan ermee!

Wat doet men nu met een halve gare die het ziekenhuis onderste boven schreeuwt omdat zijn vrouw niet door een man mag aangeraakt worden?
De politie erbijhalen en die kerel buitengooien, dacht ik.
Moeten we straks weer vernielzuchtige moslimbendes in de straten verwachten?
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 17:12   #1743
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Eisen ???.. Wie legt er zijn eisen op ? Hoofddoekverbod .
Wij leggen daar geen eisen op ! We gaan niet akkoord met jullie eisen voor het overal dragen van een hoofddoek! Dat is niet hetzelfde.
Jullie zijn de eisers en wij bepalen wanneer jullie met bepaalde eisen de pot op kunnen en wanneer het wel past in onze maatschappij!
Er zijn trouwens al teveel van dat soort eisen die werden ingewilligd, en eens je begint toe te geven komen er enkel maar eisen bij.
Nu het hoofddoekje... maak ons niet wijs dan het daarna gedaan is!
Oud 6 november 2010, 17:13   #1744
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Persoonlijk zou ik die niet weigeren, neen. Maar...
Naar analogie met die hoofddoekjes-kwestie waarvan hier sprake: het gaat er om dat wij in ons land bepalen dat hoofddoekjes niet in een school thuishoren om redenen die al genoeg vermeld werden en dat iedereen zich aan onze regels te houden heeft. Ook moslims.
Die reden heb ik dan toch gemist.
http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=1451
Oud 6 november 2010, 17:18   #1745
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Wat mij opvalt is dat de kledingsvoorschriften aan het verdwijnen waren.
Waar "lang geleden" zowat iedere katholieke school een uniform oplegde; is dit uniform verdwenen in zowat iedere katholieke school.
Dat is juist, maar naast de kwestie.

Het gaat erom dat niemand daar ooit problemen rond maakte. Niet akkoord met de kledingsvoorschriften? Dan moet je maar naar een andere school gaan.

Citaat:
Ik heb nog nooit een draad opgestart over kledingsvoorschriften.
Indien je de draden bovenhaalt over een uniform op school, of een verbod op jeans, zal ik je tonen waar mijn posts staan.
Dat is dan ook precies wat ik zeg. Niemand maakte daar ooit enig bezwaar tegen. Het was en is nog steeds het recht van de school om kledingsvoorschriften op te leggen.

Alleen de moslims maken daar een spel van omdat zij hun religieuse voorschriften boven het schoolreglement stellen.

Citaat:
Neen, ik begrijp het niet, want ook jij legt niet uit waarom die kledingsvoorschriften noodzakelijk zijn.
Dat hoeft niet uitgelegd te worden. Het is het recht van de school om kledingsvoorschriften op te leggen, zonder daarvoor een uitleg te moeten geven. Dat is al altijd zo geweest en ik zie niet in waarom dat tegenover een bepaalde bevolkingsgroep dan wel zou moeten...

Die kledingsvoorschriften hoeven niet eens noodzakelijk te zijn. De school heeft het recht om niet-noodzakelijke kledijvoorschriften in haar reglement op te nemen. Dat is volledig haar verantwoordelijkheid.

Niemand zette ooit het land in rep en roer omdat hij geen pet mocht dragen in de klas. Alleen de moslims doen dat.

En inderdaad, heel wat mensen willen perk en paal stellen aan dat moslimgedrag. Het is aanpassen op opkrassen. Heel wat mensen willen niet dat, ondermeer het schoolreglement, wordt ondermijnd door religieuse voorschrifen.

Wat vindt u eigenlijk primeren? Het schoolreglement of religieuse voorschriften?

Sedert wanneer moeten wij onze wetgeving/regels verantwoorden aan een religie?

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 6 november 2010 om 17:25.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 17:19   #1746
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Ja, u stelt dat een moskee een religieuze instelling is en dus meer respect verdient dan een onderwijsinstelling. Wat gaat u de atheïsten vertellen die weinig respect kunnen opbrengen voor het geloof van anderen? Wat gaat u de mensen vertellen die vinden dat goed onderwijs de absolute prioriteit is voor hun kinderen zodat deze na het volgen van onderwijs gevormd zijn tot verstandige volwassenen die zelf kunnen beslissen of ze een geloofsovertuiging willen aanhangen of niet?
Gaat u hen zeggen dat religieuze instellingen belangrijker zijn dan onderwijsinstellingen? Daar begeeft u zich op glad ijs. Want het begint met een hoofddoek en schoenen en het eindigt met totale ongelijkheid van man en vrouw, dhimmi-statuten enzovoort.
Dus vind ik dat u mijn vraag absoluut niet goed doordacht hebt en zou ik er toch graag een duidelijker antwoord op willen. Wat is het waardoor een moskee zoveel meer waardevol wordt dan een school in uw ogen?
Want het belangrijkste is respect van een dress code voor jou?
IMHO is het belangrijkste dat ze naar school komen, ook met hoofddoek. Dat niemand naar een religieus gebouw gaat (of niet!) heeft absoluut geen belang. Kwestie van prioriteiten, zie je?

Ik stel nergens dat religieuze instellingen belangrijker zijn dan onderwijsinstellingen.
Het ligt iets anders:
Indien ik als atheïst een religieus gebouw bezoek ben ik daar een gast, haal ik mijn schouders op voor de religieuze taboes en respecteer ze. In een kerk zal ik ook mijn rug niet naar het altaar draaien, zo mogelijk. Ik zal ook niet roepen etc.
Moslims hier zijn géén gasten. Het zijn meestal hier geboren inwoners. Die zijn hier thuis, ook in de scholen.

In een kerk of moskee ben ik niet thuis.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 17:24   #1747
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Want het belangrijkste is respect van een dress code voor jou?
IMHO is het belangrijkste dat ze naar school komen, ook met hoofddoek. Dat niemand naar een religieus gebouw gaat (of niet!) heeft absoluut geen belang. Kwestie van prioriteiten, zie je?

Ik stel nergens dat religieuze instellingen belangrijker zijn dan onderwijsinstellingen.
Het ligt iets anders:
Indien ik als atheïst een religieus gebouw bezoek ben ik daar een gast, haal ik mijn schouders op voor de religieuze taboes en respecteer ze. In een kerk zal ik ook mijn rug niet naar het altaar draaien, zo mogelijk. Ik zal ook niet roepen etc.
Moslims hier zijn géén gasten. Het zijn meestal hier geboren inwoners. Die zijn hier thuis, ook in de scholen.

In een kerk of moskee ben ik niet thuis.

Ik begijp het.

Op school moeten onze leerlingen gewoon doen zoals thuis.

Maar thuis zetten ze wel hun hoofddoekje af by the way.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 6 november 2010 om 17:25.
Oud 6 november 2010, 17:24   #1748
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:

Het gaat erom dat niemand daar ooit problemen rond maakte. Niet akkoord met de kledingsvoorschriften? Dan moet je maar naar een andere school gaan.

Dat is dan ook precies wat ik zeg. Niemand maakte daar ooit enig bezwaar tegen. Het was en is nog steeds het recht van de school om kledingsvoorschriften op te leggen.

Alleen de moslims maken daar een spel van omdat zij hun religieuse voorschriften boven het schoolreglement stellen.

Dat hoeft niet uitgelegd te worden. Het is het recht van de school om kledingsvoorschriften op te leggen, zonder daarvoor een uitleg te meten geven. Dat is al altijd zo geweest en ik zie niet in waarom dat tegenover een bepaalde bevolkingsgroep dan wel zou moeten...

Die kledingsvoorschriften hoeven niet eens noodzakelijk te zijn. De school heeft het recht om niet-noodzakelijke kledijvoorschriften in haar reglement op te nemen. Dat is volledig haar verantwoordelijkheid.

Niemand zette ooit het land in rep en roer omdat hij geen pet mocht dragen in de klas. Alleen de moslims doen dat.

En inderdaad, heel wat mensen willen perk en paal stellen aan dat moslimgedrag. Het is aanpassen op opkrassen. Heel wat mensen willen niet dat, ondermeer het schoolreglement, wordt ondermijnd door religieuse voorschrifen.

Wat vindt u eigenlijk primeren? Het schoolreglement of religieuse voorschriften?

Paulus.
Citaat:
dat moslimgedrag. Het is aanpassen op opkrassen.
Neen dus. Gewoon neen. Die leerlingen zijn hier geboren, punt uit.
Oud 6 november 2010, 17:27   #1749
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik begijp het.

Op school moeten onze leerlingen gewoon doen zoals thuis.

Maar thuis zetten ze wel hun hoofddoekje af by the way.

Paulus.
Af of niet, dat is hun keuze, dit is ook hun land.
Oud 6 november 2010, 17:30   #1750
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen dus. Gewoon neen. Die leerlingen zijn hier geboren, punt uit.
Het is niet omdat je hier geboren bent dat je je persoonlijke religie boven de wetten en regels van ons land mag plaatsen.

Wie niet akkoord is met een schoolreglement, zal zich toch moeten aanpassen of anders opkrassen, naar een andere school.

Waar je geboren bent speelt daarbij geen enkele rol.

Punt uit.

Paulus.
Oud 6 november 2010, 17:30   #1751
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij vind dus studeren/werken belangrijker dan (een verbod op) de hoofddoek.
Dank je voor je antwoord.
Je probeert me te doen zeggen wat ik niet zeg, met je getrukeerde vraag!
Die hoofddoek heeft niets met studeren te maken, je kunt perfekt studeren zonder hoofddoek. Wie die hoofddoek belangrijker vindt dan studeren moet daar zelf de gevolgen van dragen.
Maar hier bedank je me dan weer niet zeker? Nochtans goed bedoeld...
Oud 6 november 2010, 17:30   #1752
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:

Die kledingsvoorschriften zijn verdwenen omdat er tegen geprotesteerd werd.

Citaat:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=132255
http://forum.politics.be/showthread.php?t=94219

Citaat:
Je draait de zaken om.
http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=1451

Citaat:
Dat hoeft niet uitgelegd te worden. Het is het recht van de school om kledingsvoorschriften op te leggen, zonder daarvoor een uitleg te meten geven. Dat is al altijd zo geweest en ik zie niet in waarom dat tegenover een bepaalde bevolkingsgroep dan wel zou moeten...

Paulus.
Dan kan je niet verwachten dat ik of een ander menselijk wezen begrijpen wat de noodzaak is van dit verbod.
Want ook jij legt niet uit waarom die kledingsvoorschriften noodzakelijk zijn.
Oud 6 november 2010, 17:32   #1753
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Af of niet, dat is hun keuze, dit is ook hun land.
Als het ook hun land is, dan gelden de wetten en regels ook voor hen, boven hun religieuse voorschriften. Anders moeten ze maar verhuizen naar een land waar de wet conform hun religieuse voorschriften is.

Paulus.
Oud 6 november 2010, 17:33   #1754
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is niet omdat je hier geboren bent dat je je persoonlijke religie boven de wetten en regels van ons land mag plaatsen.

Wie niet akkoord is met een schoolreglement, zal zich toch moeten aanpassen of anders opkrassen, naar een andere school.

Waar je geboren bent speelt daarbij geen enkele rol.

Punt uit.

Paulus.
De schoolkeuze is vrij.

Laatst gewijzigd door filosoof : 6 november 2010 om 17:49.
Oud 6 november 2010, 17:34   #1755
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan kan je niet verwachten dat ik of een ander menselijk wezen begrijpen wat de noodzaak is van dit verbod.
Want ook jij legt niet uit waarom die kledingsvoorschriften noodzakelijk zijn.
Regels en voorschriften dienen niet slechts opgevolgd worden als je er mee akkoord bent of als je ze begrijpt.

Ze dienen altijd opgevolgd te worden.

Of mensen dat ook begrijpen is maar bijkomstig.

Paulus.
Oud 6 november 2010, 17:35   #1756
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De schoolkeuze is vrij.
Zegt hier iemand van niet?

Paulus.
Oud 6 november 2010, 17:45   #1757
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Regels en voorschriften dienen niet slechts opgevolgd worden als je er mee akkoord bent of als je ze begrijpt.

Paulus.
Argument naast de kwestie. Als een bepaalde overheid een hoofddoekenverbod uitvaardigt, dan moet dit uiteraard nageleefd worden. Anders is de anarchie een feit.

De enige vraag is dus of een hoofddoekenverbod opportuun is. En ik heb nog enkel goed pro argument gelezen. Behalve dan het afreageren van frustraties op schoolkinderen.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 17:47   #1758
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Frustraties die overigens wel terecht zijn.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2010, 17:49   #1759
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:

Paulus.
Het is zeer belangrijk dat mensen ook begrijpen waarom bepaalde voorschriften gelden.
Anders kan je nooit een draagvlak scheppen, een opvolging van de regels afdwingen.
Waarom vroeg je me
Begrijp jij dan niet, is het je nog niet opgevallen, dat er wél mensen zijn die dit noodzakelijk en wenselijk vinden?
als dat begrijpen van geen waarde is?

Ga je akkoord met de rest van mijn post? Het deel dat je weglaat.
Oud 6 november 2010, 17:50   #1760
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In april 2004 wordt het VB veroordeeld voor racisme; in november bevestigt het Hof van Cassatie de veroordeling van het Vlaams Blok als racistische partij; met als resultaat dat ze in haar discours "vreemdeling" vervangt door "moslim".
De uitspraak van Filip de Winter "Wie een hoofddoek draagt, tekent hiermee een terugkeercontract dateert van 2005.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Filip_Dewinter#Citaten

Toevallig na de veroordeling. Niet omdat er zich toen een probleem voordeed.

Je mag altijd het tegengestelde aantonen.
Die uitspraak van de rechtbank in dat geval en in die omstandigheden is voor mij van geen enkele waarde. Onze "rechtbanken" hebben al meer flaters geschoten, ook op andere gebieden! Dat ze in bepaalde gevallen politiek gestuurd worden, daar moeten we geen seconde aan twijfelen. Rechters zijn ook maar mensen die daar op die plaats zitten mede dank zij.... en verder nog wel carrière willen maken.
Ik dacht eventjes aan die rechter die onlangs een crimineeltje vrij liet "omdat hij wist dat er verder toch niets ging aan gedaan worden, straf of geen straf".
Zijn "confraters" vonden er niets beter op dan die man onlangs voor die uitspraak te veroordelen, ipv zich in te spannen om iets te veranderen aan die situatie. Plaats maken door de ergste gevallen het land uit te zetten bvb, ipv juridisch geleuter over waarom dat niet kan! Dat ze dan zorgen voor de nodige aanpassingen van de wetten. En wellicht zit dat er nu wel aan te komen, omdat ze niet anders meer kunnen...
Rechtspraak of georganiseerde rechteloosheid... in bepaalde gevallen, dat is soms de vraag.
Dat proces tegen het VB, zielige farce. Bewijst niets.
Daarbij, of het "VB" nog bestaat als partij enz is ook minder belangrijk! De vele duizenden die ervoor gestemd hebben om welbepaalde redenen die lopen nog altijd rond en omzeilen gewoon dat zeer democratisch cordon door eventjes voor een andere partij te stemmen... die straks in "mooiere bewoordingen" geheel of gedeeltelijk zal doen wat ze vragen!
Liggen "naturalisatie" en "Belg worden" ook niet op tafel om straks weer eens besproken te worden? En "justitie", daar is ook werk aan...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be