Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 november 2010, 23:32   #361
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Op het vlak van wijsbegeerte, Paulus. Alleen op dat vlak heeft hij enige autoriteit. En dan nog...
Vandaar dat men zijn mening over Leonards uitspraken, gefundeerd en tegenovergesteld aan de uwe, publiceert.

Citaat:
Persoonlijke aanvallen worden gerapporteerd, zoals je weet.
Ook persoonlijke aanvallen zonder enige grond op aartsbisschop Leonard?

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 23:33   #362
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, dat doet hij wel.
Dat is een boude bewering zonder enige grond en dus ook waardeloos.

Paulus.
Oud 8 november 2010, 23:41   #363
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Vandaar dat men zijn mening over Leonards uitspraken, gefundeerd en tegenovergesteld aan de uwe, publiceert.
Dat maakt hem nog altijd geen autoriteit.

Citaat:
Ook persoonlijke aanvallen zonder enige grond op aartsbisschop Leonard?

Paulus.
Aartsbisschop Léonard is een publieke figuur en is geen lid van dit forum.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382

Laatst gewijzigd door Raf : 8 november 2010 om 23:41.
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2010, 23:42   #364
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is een boude bewering zonder enige grond en dus ook waardeloos.

Paulus.
Dat is jouw mening. Ik deel ze niet.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 8 november 2010, 23:53   #365
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat maakt hem nog altijd geen autoriteit.
Niet voor u, zoveel is duidelijk.

Net zoals ik reeds half voorspelde in één van mijn vorige posting, blijk jij het niet alleen beter te weten dan het woordenboek wat de betekenis is van woorden,...

.... maar je weet het ook nog beter dan dan Herman De Dijn die sinds 1979 professor ordinarius (full professor) in de geschiedenis van de wijsbegeerte aan het Hoger Instituut voor Wijsbegeerte van de Katholieke Universiteit Leuven. Die in 2008 professor emeritus werd , met bijkomende aanstelling als bijzonder gasthoogleraar.

Tjah?

Ik laat het aan de meelezer wie er meer autoriteit heeft.

Herman De Dijn die zijn uitspraak onderbouwd...

....of de Raf van ons forum met een niet onderbouwde tegengestelde mening.

Of: hoe onredelijk kan men zijn?

Paulus.
Oud 8 november 2010, 23:58   #366
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is jouw mening. Ik deel ze niet.
Neen, dat is de vaststelling van een feit.

Paulus.
Oud 9 november 2010, 00:06   #367
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij probeert zijn blazoen op te poetsen door zijn woorden wat te verfraaien en verdraaien. Inbinden noem ik dat. Of nog: zijn kak intrekken.
Verfraaien? Waar verfraait hij dan wel zijn woorden? Kunt u eens één concreet voorbeeld geven daarvan in relatie tot zijn eerste uitspraak?

Ik heb de teksten in andere draden in extenso geplaatst met ook de verwijzing. Dus, u kunt gerust daarvan gebruik maken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 00:07   #368
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ikzelf ben zelfs geen katholiek, laat staan dat mijn hart dicht bij Rome zou liggen.

Maar ik zie toch ook wel dat mensen Leonard dingen toedichten die hij nooit gezegd heeft.

Het is geen kwestie tussen volgelingen van Rome (en dus ook Leonard) tegen de ongelovigen.

Het is een kwestie van relatief zelfstandige denkers tegen kuddedieren die anderen nazeggen en daarom geen onderbouwing hebben voor hun boude beweringen. Wie zelfstandig durft denken kan zijn mening namelijk wél onderbouwen.

Paulus.
Natuurlijk niet, ik had het eerder over de zogenaamde linkse vleugel in de RKK. Mensen die wel nog deel uitmaken van de (machts)structuren, maar in hun hart, hun geest en hun verstand ver van Rome en de katholieke leer staan.
Oud 9 november 2010, 00:09   #369
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, dat doet hij wel.
Zoals ook Paulus al een paar keer stelde, herhaal ik het ook nu nog eens: bewijs uw bewering maar eens.

Eén voorbeeld volstaat. Met citaten.
Oud 9 november 2010, 00:14   #370
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk niet, ik had het eerder over de zogenaamde linkse vleugel in de RKK. Mensen die wel nog deel uitmaken van de (machts)structuren, maar in hun hart, hun geest en hun verstand ver van Rome en de katholieke leer staan.
Zo had ik het ook begrepen Jan. Ik wou eigenlijk aantonen dat het niet alleen maar katholieken zijn, die voor Leonard opkomen als reactie op Raf's krantenartikel die zegt dat zelfs katholieken Leonard veroordelen.

Het is helemaal geen kwestie van "trouwe Roomsgezinden" tegen de rest.

Het is een kwestie van eerlijke benadering van de feiten en wat gezond verstand, tegen de rest.

Enfin, zo zie ik het.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 9 november 2010 om 00:25.
Oud 9 november 2010, 00:17   #371
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

het is al erg gesteld met de pers als ze al niet meer kunnen lezen wat er staat. Het is in feite nog erger als de bevolking als een bende blinde ezels de pers kritiekloos geloven en zelf geen mening kunnen vormen door zich voldoende te informeren.

Wat Leonard vertelde over AIDS in zijn boek is niet hetzelfde wat die riooljournalist ervan maakte.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 00:27   #372
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
het is al erg gesteld met de pers als ze al niet meer kunnen lezen wat er staat. Het is in feite nog erger als de bevolking als een bende blinde ezels
De bevolking is behoorlijk boos op de kerk vanwege de schandalen die recent aan het licht zijn gekomen, en het debacle van operatie Kelk. Daarom zijn de "blinde ezels" momenteel niet echt meer in stemming om naar het onnozel gepreek van Léonard te luisteren, die blijkbaar meent dat hij nog steeds de morele autoriteit heeft om zulks te kunnen doen.

Citaat:
de pers kritiekloos geloven en zelf geen mening kunnen vormen door zich voldoende te informeren.

Wat Leonard vertelde over AIDS in zijn boek is niet hetzelfde wat die riooljournalist ervan maakte.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2010, 00:31   #373
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
het is al erg gesteld met de pers als ze al niet meer kunnen lezen wat er staat. Het is in feite nog erger als de bevolking als een bende blinde ezels de pers kritiekloos geloven en zelf geen mening kunnen vormen door zich voldoende te informeren.

Inderdaad.

Toch is het begrijpelijk dat er wat volkswoede is ontstaan door de vele peofilieschandalen die aan het licht kwamen en de manier waarop "operatie kelk" verloopt...

Maar daar heeft Leonard niks mee te maken.

Helaas moet hij als gevolg van selectieve berichtgeving de pijlen maar opvangen. Maar hij persoonlijk zal dat wel niet zo erg vinden, dat opvangen van die pijlen. De subjectieve berichtgeving daarentegen, dat is duidelijk een onrechtvaardigheid in mijn ogen.

Paulus.
Oud 9 november 2010, 00:32   #374
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
De bevolking is behoorlijk boos op de kerk vanwege de schandalen die recent aan het licht zijn gekomen, en het debacle van operatie Kelk. Daarom zijn de "blinde ezels" momenteel niet echt meer in stemming om naar het onnozel gepreek van Léonard te luisteren, die blijkbaar meent dat hij nog steeds de morele autoriteit heeft om zulks te kunnen doen.
Mgr. Léonard heeft altijd de morele autoriteit te spreken wanneer dat hem passend is. Hij spreekt immers in de eerste plaats voor ons, katholieken.
Oud 9 november 2010, 00:44   #375
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Mgr. Léonard heeft altijd de morele autoriteit te spreken wanneer dat hem passend is. Hij spreekt immers in de eerste plaats voor ons, katholieken.
Als Léonard spreekt over homoseksualiteit, spreekt hij dan enkel over homoseksualiteit bij katholieke homoseksuelen, of spreek hij over homoseksualiteit in het algemeen?
Oud 9 november 2010, 00:48   #376
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als Léonard spreekt over homoseksualiteit, spreekt hij dan enkel over homoseksualiteit bij katholieke homoseksuelen, of spreek hij over homoseksualiteit in het algemeen?
Hij maakt een onderscheid tussen homoseksualiteit op zich en de homoseksuele mens die veel meer is dan zijn geaardheid alleen.

Zo kan voor iemand die doof is, zijn manier van horen minderwaardig zijn aan dat van anderen die wel goed horen. Betekent echter niet dat dove mensen minderwaardig zijn. De waarde van een mens wordt niet bepaalt door zijn manier van horen alleen.

Paulus.
Oud 9 november 2010, 00:53   #377
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Hij maakt een onderscheid tussen homoseksualiteit op zich en de homoseksuele mens die veel meer is dan zijn geaardheid alleen.

Zo kan voor iemand die doof is, zijn manier van horen minderwaardig zijn aan dat van anderen die wel goed horen. Betekent echter niet dat dove mensen minderwaardig zijn. De waarde van een mens wordt niet bepaalt door zijn manier van horen alleen.
Als die analogie correct is, mag ik dan vragen waarom ik Léonard nooit hoor preken over doofheid?

Waarom schrijft hij geen kronkelige, glibberige tractaten over het feit dat doofheid "incoherent is met de logica van het natuurlijk auditieve proces"?

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 9 november 2010 om 00:58.
Oud 9 november 2010, 01:22   #378
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als die analogie correct is, mag ik dan vragen waarom ik Léonard nooit hoor preken over doofheid?

Waarom schrijft hij geen kronkelige en glibberige tractaten over het feit dat doofheid "incoherent is met de logica van het natuurlijk auditieve proces"?
Wel ik kan niet spreken voor Leonard natuurlijk, maar naar mijn mening doet hij dat omdat er geen protest is van de dove mensen als er zoiets gezegd wordt. Die lijken dat zonder probleem te aanvaarden. Zij zien dat niet als beledigend of zo. Net zoals kleurenblinden, kletskoppen of wat voor afwijkingen dan ook.

Maar het is blijkbaar kenmerkend voor emancipatorische bewegingen om lange tenen te hebben. Daar mag op gewezen worden. Wie niet akkoord is met hun visie, wordt al gauw van homofobie beschuldigd, wat vervolgens een invloed heeft op maatschappelijke evoluties.

Wie niet akkoord is met de kerkelijke visie, wordt helemaal niks verweten, maar uiteraard worden er wel vragen gesteld en opmerkingen gemaakt, vanuit hun visie, precies omwille van die maatschappelijke evoluties, die ondermeer de holebibeweging op gang brengt. Daar worden nu ook al kinderen aan blootgesteld en prijsgegeven.

Ik zie Leonards uitspraken meer als een reactie, dan als een actie. 100 jaar geleden zei de kerk ook niks over homoseksualiteit vanop de kansel. Dat werd toen door vrijwel iedereen als een afwijking beschouwd. Binnen de christelijke visie is homoseksualiteit helemaal geen 'normaal' gegeven, maar een minderwaardige vorm van seksualiteit. Zij wil haar stem laten klinken als reactie tegen zij die deze homoseksualietit als normaliteit willen laten beschouwen. En dat is haar goed recht.

Maar nogmaals, ik kan niet spreken voor Leonard natuurlijk. Dit is mijn persoonlijke mening.

Paulus.
Oud 9 november 2010, 07:10   #379
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, dat is de vaststelling van een feit.

Paulus.
Onzin. Dat is helemaal geen feit.

Immers:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Dale (een ècht woordenboek; geen dubieus puzzelwoordenboek
feit het; o -en 1 daad, handeling 2 gebeurtenis of omstandigheid waarvan de werkelijkheid vaststaat: in ~e feitelijk
Het is duidelijk dat jouw mening subjectief is, net zoals die van je "autoriteit". Derhalve kan ze nooit een "feit" zijn.

Citaat:
Oud 9 november 2010, 07:11   #380
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verfraaien? Waar verfraait hij dan wel zijn woorden? Kunt u eens één concreet voorbeeld geven daarvan in relatie tot zijn eerste uitspraak?

Ik heb de teksten in andere draden in extenso geplaatst met ook de verwijzing. Dus, u kunt gerust daarvan gebruik maken.
Wel, die teksten zijn op zich een verfraaiing van zijn eerdere uitspraken.

Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be