![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.067
|
vervolg, hier staat het ook van die onveilige rotondes binnen de bebouwde kom (ivm 50/80 %):
ik citeer best meer Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 10 november 2010 om 20:19. |
|
|
|
|
|
|
#22 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
__________________
Lamzakl ![]() |
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
|
|
|
|
|
|
#24 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
Citaat:
Er staat 'op sommige plaatsen' Sommige <> veel
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) |
|
|
|
|
|
|
#25 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
|
Citaat:
Hogere snelheid is eigenlijk de enige factor die zowel een hoger aantal ongevallen veroorzaakt als de gevolgen verzwaart.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) |
|
|
|
|
|
|
#26 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.695
|
Citaat:
Dus je pakt alle flitspalen van 50km/u en je besluit daaruit dat het aantal zware ongevallen met 50% verminderd zijn? dat zal de truuk zijn van het 'onderzoek' |
|
|
|
|
|
|
#27 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.067
|
Citaat:
Ze nemen dus plaatsen waar 6 jaar geleden 90 kmh of 70 kmh was. Dan verminderen ze de limiet tot respectievelijk 70 en 50 kmh op die plaatsen en dwingen dat op die plaats af met een flitspaal. Op sommige plaatsen wordt de weginfra ook "veiliger" gemaakt. (ook eventueel andere voorrangsborden uit de zijwegen) Dan is het natuurlijk logisch dat op 6 jaar tijd het aantal ongevallen met minstens zwaargewonden en doden gehalveerd was. 1. 20 kmh lagere snelheid op die plaats, in samenhang met nog eens versterkende factoren: 1.1. de evolutie van het gordeldrachtpercentage op 6 jaar (wslk > 30 % gestegen) 1.2. het veiligere wagenpark (passieve veiligheid) op die 6 jaar. 1.3.... enz.... Binnen 2 jaar verlaagd men de snelheid nog eens met 20 kmh tot 50/30 kmh, en men zet er een trajectcotrole of zoiets, lap weer minder zware verkeersongevallen verkeersongevallen. Binnen nog eens 2 jaar...
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 11 november 2010 om 00:40. |
|
|
|
|
|
|
#28 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#29 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.067
|
ENKEL tesamen met een (20 kmh) lagere limiet, ja.
Maar niet enkel de flitspaal, ook vele andere parameters als passieve veiligheid versterken die lager gereden snelheid op die plaats in de resultaten van ongevalgevolgen (anders is het geen "zwaar ongeval"). Daar heb ik helemaal geen onderzoek voor nodig. Zonder een verlaagde limiet wslk niet-significant (Studie Nuyts 2006). bvb. zonder gordel is men bij een botsing van 30 kmh-impact al minstens zwaargewond, met gordel heeft men meestal geen schrammetje (bij redelijk frontale aanrijding) Verlaag nu de gereden snelheid nog eens erbovenop met 20 kmh. Smijt er nog de xx-airbags-evolutie op van 6 jaar (ook voor zijdelijke impact)
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 11 november 2010 om 00:53. |
|
|
|
|
|
#30 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#31 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.695
|
Tuurlijk dat ze iets bereiken, daar gaan we ook niet van af. Dus het effect op de ongevallen, daar staan we ook achter hoor, maar niet op de mortaliteit, dat zijn we nog niet zeker, dat bewijs zoeken we nog altijd
We vinden echter dat de flitspaal in een multiple regressie, die samengesteld met meerdere factoren rekening houdt, niet de volledige credit van die 50% op zich kan nemen. En hier in dit onderzoek, waar je dan nog geen placebo controle hebt, of nog de fout maakt om selectief al de 'goeie plaatsen te poolen in een sample' krijg je natuurlijk dat 'supervals positief' resultaat. Dus pool eens de 'gemiddelde PK', 'ABS', 'benzineprijs', 'EPS', 'Airbag', 'gordeldracht', ncap test score, 'Schijfremmen', 'multilink ophanging' , 'black box gemeten snelheid', 'andere omstandigheden zie lijst van60 mogelijke redenen van een ongeval' , 'ernst ongeval' in een multiple regressie, en 'cluster analyse' etc en kijk dan eens goed wat de 'milieufactor' is die het meest oorzaak is voor een 'ernstig ongeval' en dus welke milieufactor je moet aanpakken voor een ongeval te verbeteren. Dan zal inderdaad snelheid daar 15% tussenzitten. Maar het is dan ook maar 15% En je doet die snelheid met 20km/u verlagen op specifieke plaatsen (inclusief heraanlag van de weg met bvb bermen etc), en zit die data te poolen en je komt uit dat je 50% minder zware ongevallen hebt, maar bvb nog altijd evenveel ongevallen... wat denk je van die situatie ? Dat de flitspaal gewoon zorgt dat er wat minder whiplashes zijn bvb... voor 10% van alle ongevallen, en al de rest is technologische evolutie... Je kunt dus die credits van flitspaal doet ongeveer 50% ongevallen verminderen, gewoon in de vuilbak kieperen. |
|
|
|
|
|
#32 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#33 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.067
|
Citaat:
Ook al hebben we een zeer groot voordeel dat we zo druk verkeer hebben en dichtbevolkt zijn, want druk verkeer dwingt overal lagere snelheden af, flitspalen doen dat maar over 50 meter... Dus best overal verkeersremmende maatregelen treffen en snelheidsontmoedingsmaatregelen om het verkeer te stremmen en zoveel mogelijk fileverkeer te creeren... Dus we maken van gans Vlaanderen - behalve de snelwegen - een bebouwde kom met 50 en 30 km, Yup dan gaan we er nog komen, prachtige mobiliteit.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
|
|
|
|
|
|
#34 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.695
|
Citaat:
tijdsverlies versus 'kostprijs ongevallen' 100.000 mensen 1' doen verliesen kost 100.000minuten > 16.000euro tijdsverlies 5.000 mensen een boete geven van 50euro > 250.000euro boetes en bvb een daling van zware ongevallen (perte totale) van 4 naar 2 > of 50.000euro minder blikschade. Dus economisch gezien heb je een taks geheven van 250.000euro, die dus 5keer hoger is dan de waarde van de besparing, of 50.000euro auto's kapot. Het is alsof je een pakje sigaretten aan 50euro zou takseren, om daardoor 50% minder doden te hebben, en dus de waarde van de besparing in gezondheidszorg is 5 keer kleiner dan de opbrengst van de taks. In feite is het nu wel anders, de opbrengst van de taksen op sigaretten is 'economisch verslavingskundig geoptimaliseerd' maar is nog altijd lager dan de kostprijs aan het riziv van de behandelingen voor longkankers. |
|
|
|
|
|
|
#35 |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.695
|
Dat die 50% een overdreven statement is, het effect is bvb 5-10%
|
|
|
|
|
|
#36 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#37 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.067
|
Citaat:
Dat de flitspaal -op zich- in het niets opgaat tussen al die andere parameters die deze extra tragere mobiliteit van 20 kmh nog eens enorm versterken qua ongevalgevolg , en in veel mindere mate als ongevaloorzaak.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 11 november 2010 om 01:10. |
|
|
|
|
|
|
#38 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#39 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.067
|
Citaat:
Citaat:
Als dat klopt moet toch de doorsnee Belgische automobilist op de 99,984 % van de kilometers wegennet waar geen flitspaal staat altijd sneller als de limiet doorvlammen. Straf. Dan moet de doorsnee Belgische automobilist echt goed kunnen rijden om nog zo weinig verkeersongevallen te hebben of echt goede reflexen hebben om verkeersongevallen door onaangepaste snelheid te kunnen vermijden. Dan hebben we toch de beste chauffeurs van Europa ?
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 11 november 2010 om 01:30. |
||
|
|
|
|
|
#40 | |
|
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.695
|
Citaat:
Stel dat je een plaats hebt met 100 ongevallen per jaar, en je heft daar 250.000euro boetes, en bespaart daar 500.000 eur blikschade, dan is dat een zeer rendabele plaats om een flitspaal te zetten. De besparing is GROTER dan de kostprijs van de boetes vanaf je 5 keer meer boets begint te innen dan de kostprijs van de ongevallen blikschade, ben je ver over de limiet aan het takseren op veel plaatsen... Nu zou ik de cijfers voor Belgie, en zelfs liefst vlaanderen versus wallonie een smoeten uiterekenen We spreken van bvb 6000 zware ongevallen , of 6000 * 25.000 = 150miljoen euro ongevallen. We spreken nog niet eens van de DALING van de ongevallen door 'BOETES' we spreken van het TOTAAL aantal ongevallen, of het BUDGET die je hebt om ongevallen te doen verminderen. http://bivvweb.ipower.be/Observ/NL/S...%202008_NL.pdf We zoeken nu de boetes op http://www.vvsg.be/veiligheid/lokale...heidsfonds.pdf en voila ze 360miljoen boetes geind, op 150Miljoen mogelijke blikschade waarvan we 30Miljoen blikschade voorkomen hebben Dus de waarde van de boetes OVERTREFT DRIE keer de waarde van de blikschade.... Op deze economische basis geredeneerd, en wetende dat de daling ook veroorzaakt wordt door VELE EXTERNE factoren. Kun je alleen maar besluiten dat die bekeuringen gewoon een 'voorhamer' gebruiken is om een 'nageltje' op de kop te slaan. Dus er wordt al dubbel zoveel boetes geind als de waarde van de totale blikschade, er wordt 10 keer meer boetes geind dan de waarde van de gespaarde blikschade. Economisch NONSENSE. nog een paar links gesprokkeld http://bivvweb.ipower.be/Observ/NL/A...2006_Deel2.pdf |
|
|
|
|