Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 november 2010, 09:45   #101
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Eerlijk ? Neen.
Wel in het leger met FAL en Vingeron geschoten. Liefst op de aanwijzers die de andere collega's omhoog hielden om aan te duiden waar je laatste inslag was.
Een korte 'pets' en gevloek tot gevolg. Dat was anders wel grappig
Dat zal toch ook geen deugd gedaan hebben, als daar zo ne patroon inslaat op zo een houten stokske...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 09:47   #102
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ik heb geen kinderen, ... maar ik denk toch dat als ge ne verstandige vader zijt ge wel zult zien of diene kleine dat graag doet of niet.

En dan moet ge zelf de slimste zijn, ... hebt ge goesting om mee te gaan, of speelt ge liever met ... trouwens ik zou dat niet vragen onder de 12 jaar.

Dat zijn geen kermis geweren he, ... Trouwens in de meeste gevallen zal moeder de vrouw daar ook nog het een en ander in te vertellen heb, en de meeste moeders die ik ken , zie ik niet zo rap aan hun vent toegeven van zoonlief mee te geven om te gaan schieten.
Dat is nu net mijn punt. Kan een kind op die leeftijd gevaar inschatten ?
En dan hebben we het niet over met luciferkes spelen.
Dodelijke wapens horen niet thuis in kinderhanden. Punt.
Dat kan je nooit pedagogisch verantwoorden.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 09:48   #103
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zal toch ook geen deugd gedaan hebben, als daar zo ne patroon inslaat op zo een houten stokske...
Aan de reacties te horen, waren dat geen houten stokjes hoor. Eerder blik of zo
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 09:49   #104
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is nu net mijn punt. Kan een kind op die leeftijd gevaar inschatten ?
En dan hebben we het niet over met luciferkes spelen.
Dodelijke wapens horen niet thuis in kinderhanden. Punt.
Dat kan je nooit pedagogisch verantwoorden.
2
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 10:01   #105
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen.
Ik kan geen enkele zinnige reden vinden om een jong kind te leren hoe wapens werken.
We weten allemaal waarvoor ze dienen. Er zijn uiteraard altijd mensen die vergeefs proberen om ze op hun eigen, perverse manier te romantiseren.
Maar al leg je er een boeket rozen bij, het blijven ondingen die gemaakt zijn om te doden en/of te verwonden.
Het aantal ongelukken dat bijvoorbeeld in de USA gebeuren zegt meer dan genoeg.
Hier komen geen wapens in huis. En mijn kinderen hebben ze nooit gemist.
En wees gerust. Ze staan hun 'mannetje' in het leven. Ook zonder het machogedrag.Ik denk dat een jeugdvereniging zoals Scouts, Chiro of wat dan ook ze meer sociale vaardigheden kan bijbrengen dan op een roos te schieten.
En daar hebben ze in deze tijden véél meer aan. Of het zou een hoofdvak op school moeten worden. Maar dat betwijfel ik sterk.
Je kan een (ingebeeld) te klein geslachtsdeel ook compenseren op andere manieren...
Het is echt gewoon een ontspanning, als een ander, een hele veilige trouwens, als je je aan de regels houd.

Persoonlijk zou ik echter ook wel extra oppassen met wapens in huis als er kinderen rondlopen. Zeker als het om vuurwapens gaat. Het sleuteltje van die wapen koffer gewoon tussen de rest van de sleutels bewaren is dan eigenlijk niet zo een goed idee. Ik zou het zelf afraden, en ik weet niet of ik niet zou overwegen om er dan zelf mee te stoppen, maar dat hangt af van de situatie. Mijn vader zijn sproeistoffen en gif voor den tuin steekt ook in een koffer waarvan ik tot op de dag van vandaag niet weet waar de sleutel is.

Zijt gerust bij de scouts en chiro wordt er ook flink wat dingen geleerd die niet zo katholiek zijn, maar dat behoort ook tot de sociale vaardigheden.

Het te kleine geslachtsdeel compenseren, ... wel ge zou het niet geloven, misschien, maar de kleinste kalibers zijn eigenlijk het moeilijkst en ook het plezantst om mee te schieten. Ja ge ziet op die filmkes die rednecks met hun holland en holland 700 nitro express sukkelen of met de desert eagle .50 erop uittrekken in bos en hei, maar dat is de states. Het beeld dat je daarvan hebt, strookt echt niet met het beeld zoals dat in Vlaamse clubs heerst en al helemaal niet met clubs waar enkel met lucht en klein kaliber wapens geschoten wordt.

Er lopen soms wat zware jongens tussen, maar die moeten hun aan de regels houden, de sociale controle is echt groot, ge moet niet proberen van 1 keer te zondigen tegen het veilig handelen van vuurwapens, of ge krijgt ne viezen blik of gewoon een opmerking daarover.

Ik heb eigenlijk maar 1 keer echt cowboys bezig gezien en ik heb die daarna eigenlijk niet meer gezien, maar op standen waar luchtgeweer wordt geschoten komt ge dat soort gasten niet tegen.
Oud 12 november 2010, 10:33   #106
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mamiemee Bekijk bericht
Waarom moeten kinderen, zelfs peuters die nog pampers dragen(2,5j) met wapens leren omgaan? Ikzelf geef lessen zelfverdediging aan kinderen maar hou ten allen tijde rekening met hun leeftijd. Ik ga ook geen 2 of 3-jarig kind verwurgingstechnieken aanleren (bloedwurging of luchtwurging) of ook niet hoe men iemand kan raken in de vitale punten (vb: plexus). Of hoe men iemand z'n zwevende rib kan breken.
Zenuwwurging voor de win.

Ik zelf zou het als vrij onzinnig zien om zulke jonge kinderen zelfverdediging te leren. Waarom? Als ze een kans willen maken tegen iemand die echt kwaad wil (oke, een drie-jarige maakt nooit een kans, maar laten we iets oudere kinderen in gedachten nemen) zullen ze de meest gemene en gevaarlijke technieken moeten kunnen toepassen, anders is hun fysieke achterstand te groot. Jij vertrouwt er terecht nog niet op dat ze dan geen andere kindjes in het speelkwartier zullen wurgen, dus leer je ze die technieken nog niet. Dus is daarmee de zelfverdediging waardeloos.

Bij de scouting zijn kinderen vanaf een jaar of vijf welkom, tegen die tijd is hun motoriek redelijk ontwikkeld en hebben ze genoeg kijk op de wereld om een beetje spelletjes te kunnen spelen. Ook veel sporten, of dat nou voetbal is of judo, beginnen kinderen rond deze leeftijd te accepteren. Schieten is misschien wat fijnmotorischer dan de meeste activiteiten, maar feitelijk moeten ze dat vanaf deze leeftijd kunnen.

Er spelen echter nog twee aspecten mee. Het eerste is een veiligheidsaspect. Denk ik dat een kind van zes kan richten? Ja. Denk ik dat ik een kind van zes uit kan leggen dat hij nooit op mij moet richten? Nou, nee eigenlijk. Ik zou een kind van deze leeftijd bijvoorbeeld ook niet meenemen met wildwaterkajakken, ik kan er nog niet van uit gaan dat zij hun eigen veiligheid voldoende in de gaten kunnen houden.

Het tweede aspect is lastiger, dat is of je het goed vind dat een kind een wapen leert hanteren. Aan de ene kant kan je natuurlijk roepen dat je een kind opvoed met het idee dat schieten en geweld in het algemeen normaal zijn, maar aan de andere kant opent het juist een hoop gelegenheden om er over te praten, om het wereldbeeld van het kind te beinvloeden, meer van die mogelijkheden dan de bijvoorbeeld de "geweldadige" spelletjes die de kinderen zelf spelen (of de TV-series die ze kijken, of de computerspelletjes die ze spelen). De schietbaan is een meer gecontroleerde omgeving. Vergelijk het met het argument dat studentenverenigingen aanvoeren: "Als ze hier beginnen met zich klem te zuipen liggen ze ten minste in een bekende omgeving kotsend op de stoep en is er altijd wel iemand die ze kan helpen met thuiskomen door mee te lopen of een taxi te bellen." Als je niet wil dat je kind veel met wapens (/bier) in aanraking komt is het geen goede optie, als je wil dat ze dan op zijn minst moeten snappen dat je er verantwoord mee om moet gaan wel.

Persoonlijk ben ik dus vooral geneigd om vanuit het veiligheidsaspect "nog even niet" te zeggen. Kom rond je tiende nog maar eens terug.

Overigens ben ik persoonlijk uberheubt niet zo geinteresseerd in schieten, maar he, ieder zijn eigen keuzes...

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 12 november 2010 om 10:34.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 11:35   #107
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik snap mammie ook wel, bezorgd dat ze is en dat is natuurlijk een goede eigenschap van mammie's.
Maar pappie moet men ook eens verstaan hé?

En grootpappie ook hé?

Dat mammie's een beetje de tafel dekken terwijl de kinderen met pappie wat kaartjes schieten, dat is al veel beter.
Wie een voorbeeld voor vrouwendiscriminatie zoekt, moet bovenstaande maar eens goed lezen.
Oud 12 november 2010, 11:37   #108
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Op welke manier is er meer geweld als een kind met een luchtgeweer een gat schiet in een kaart?

Een luchtgeweer - zoals die in schietclubs gebruikt worden, is geen wapen.

Probeer toch uw fanatisme een beetje te temperen.
Een kind ziet het verschil niet tussen het luchtgeweer dat hij/zij in zijn/haar handjes geduwd krijgt en het geweer dat in de film, games enzovoort gebruikt wordt.
Oud 12 november 2010, 11:41   #109
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
tsss tss, nu maakt ge u toch wel een beetje belachelijk met zo overdreven bemoederend te doen hoor... Wie weet kan een geweer, of een revolver, ooit nog eens het leven redden van uw kleinkinderen. Wat denkt ge daarvan ?
Ja, ik zie het zo voor me. Een inbreker komt het huis binnen, het kleinkind (laat ons zeggen tussen 8 en 12 jaar) weet waar grootvader de sleutel van de gewerenkast bewaart, gaat die sleutel halen, gaat die kast opendoen en schiet dan de inbreker neer die intussen braaf is blijven wachten, jaja ...
Oud 12 november 2010, 11:43   #110
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij het lezen van de voorgaande posts krijg ik spontaan visioenen van onvolwassen, marginale, veel te jonge vaders met zo'n johnnypetje achterstevoren op hun hoofd.
Daarnaast een blonde, eveneens veel te jonge, Marina. Daartussen loopt een kind dat reeds nu al gedoemd is om te mislukken.
2
Oud 12 november 2010, 13:03   #111
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Ja, ik zie het zo voor me. Een inbreker komt het huis binnen, het kleinkind (laat ons zeggen tussen 8 en 12 jaar) weet waar grootvader de sleutel van de gewerenkast bewaart, gaat die sleutel halen, gaat die kast opendoen en schiet dan de inbreker neer die intussen braaf is blijven wachten, jaja ...
Daarom hoort een kind niet te weten waar die kast is, al zeker niet waar die sleutel is, en moet de munitie op een andere plaats ook achter slot en grendel bewaart worden.
Oud 12 november 2010, 13:20   #112
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Toch worden wapens vooral met die rede gemaakt he.
De meeste wapens die ik heb, zijn niet voor die reden gemaakt.
Oud 12 november 2010, 13:23   #113
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Alvast lovenswaardig dat je dat jezelf als voorwaarde houd.
Het is echter het overgrote deel van de mensen die wel zo denken spijtig genoeg. Sommige zijn zich zelfs onbewust dat zowat alles een wapen kan zijn en dat hoe je met dat voorwerp omspringt bepalend is.
Uiteraard heeft de overheid dit opgelost, met dat medisch attest voor wapens te hanteren.
Oud 12 november 2010, 13:26   #114
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er komt wel een zekere verantwoordelijkheid aan te pas qua veilig handelen met een wapen, en je moet dan wel met een instructeur per kind of 2 kinderen kunnen werken en ge moet ogen op uw gat hebben natuurlijk... t is wel maar een loodjen maar als ge er een in uw oog, of kopeke krijgt, ...

Mijn ervaringen zijn grofweg dezelfde, natuurlijk gebeurt het dat er eens onbedoeld een schot wordt gelost, zeker op zo'n roefeldag. Dit is altijd in veilige richting. En een loodje dat vervormd goed.

Het gewicht van het wapen voel je de eerste maanden in uwe onderrug. Ik heb zaken van tegen de 7kg liggen en dat is niet noemenswaardig zwaar.
Oud 12 november 2010, 13:32   #115
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb geen kinderen, ... maar ik denk toch dat als ge ne verstandige vader zijt ge wel zult zien of diene kleine dat graag doet of niet.

En dan moet ge zelf de slimste zijn, ... hebt ge goesting om mee te gaan, of speelt ge liever met ... trouwens ik zou dat niet vragen onder de 12 jaar.

Dat zijn geen kermis geweren he, ... Trouwens in de meeste gevallen zal moeder de vrouw daar ook nog het een en ander in te vertellen heb, en de meeste moeders die ik ken , zie ik niet zo rap aan hun vent toegeven van zoonlief mee te geven om te gaan schieten.
Ik wil dan altijd wel een kapke gaan doen met die vrouwen, vriendinnen, maar ik mag nooit van die mannen.
Oud 12 november 2010, 13:41   #116
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou het zelf afraden, en ik weet niet of ik niet zou overwegen om er dan zelf mee te stoppen
Allez man, een kluis, dat is dicht dat is toch compleet safe.

Citaat:
Ik heb eigenlijk maar 1 keer echt cowboys bezig gezien en ik heb die daarna eigenlijk niet meer gezien, maar op standen waar luchtgeweer wordt geschoten komt ge dat soort gasten niet tegen.
Wat zijn cowboys?
Oud 12 november 2010, 13:45   #117
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen Bekijk bericht
Allez man, een kluis, dat is dicht dat is toch compleet safe.

Wat zijn cowboys?
Een kluis is dicht en compleet safe maar er hoort een sleutelke bij en ge weet hoe sommige kinderen zijn, ...

(allee ik weet hoe ikzelf was... )

Cowboys, daarmee bedoel ik van die zware mannen die "per ongeluk" toch op een of andere manier hun wapen automatisch kunnen laten schieten en dat dan "per ongeluk" ook doen ... ik heb dat een keer zien gebeuren, zeker een jaar of 15 geleden ondertussen.
Oud 12 november 2010, 13:51   #118
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een kluis is dicht en compleet safe maar er hoort een sleutelke bij en ge weet hoe sommige kinderen zijn, ...

(allee ik weet hoe ikzelf was... )

Cowboys, daarmee bedoel ik van die zware mannen die "per ongeluk" toch op een of andere manier hun wapen automatisch kunnen laten schieten en dat dan "per ongeluk" ook doen ... ik heb dat een keer zien gebeuren, zeker een jaar of 15 geleden ondertussen.
Ah zo.
15 jaar geleden, toen was het nog graaf(we kennen de verhalen).

Laatst gewijzigd door From_Vlaanderen : 12 november 2010 om 13:53.
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 15:35   #119
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Misschien deze even bekijken.
De nieuwe opvoeding, volgens jullie

http://www.youtube.com/watch?v=tJFq3bzoISg
Ja, je revolver in de handen van die kleine geven is natuurlijk oliedom. Trouwens, dat wapen stond volgens mij veel te hard opgespannen.
Ik denk toch niet dat het er zo aan toe gaat in de schietclub...
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 15:41   #120
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Eerlijk ? Neen.
Wel in het leger met FAL en Vingeron geschoten. Liefst op de aanwijzers die de andere collega's omhoog hielden om aan te duiden waar je laatste inslag was.
Een korte 'pets' en gevloek tot gevolg. Dat was anders wel grappig
Ik schoot daar altijd in het hoofd van het doel, inplaats van in de buik. Want goede schutters moesten naar Leopoldsburg voor scherpschutter gaan spelen, en ik wou naar Duitsland.
In het hoofd was nul punten. De buik is het beste zei de instructeur, want dat is 1/ het makkellijkst te raken en 2/ je sterft er van , maar niet direct. Een lange doodstrijd volgt, en het gekerm van de getroffene gaat zijn kameraden hun moreel aantasten. Ze gaan ook tijd verliezen als ze de gewonde met hen meeslepen...
Wel een onnozelaar, dien boeffer...
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be