![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#2041 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Er is niets specifiek middeleeuws aan het begrip metafysica. Het is het domein van de hogere intelligentie: het intellect (de lagere intelligentie zijnde de ratio, die gebonden en zelfs onderworpen is aan de materiële en sensibele werkelijkheid). Maar metafysica is dus universeel. De verschillende religies - met hun biologisch-historische gegroeide vormen - zijn alle slechts de meer of minder goede benaderingen van de zuivere metafysica. Uw Romeinse boorden en Tridentijnse missen zijn in dit geval slechts relevant als hulpmiddelen, maar kunnen geen doel op zich zijn. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 13 november 2010 om 19:05. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2042 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op Jezus De Christus himself na zult u niet gemakkelijk nog méér 'geassimileerd' dan die twee vinden, me dunkt.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2043 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#2044 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik zei niet dat de metafysica typisch middeleeuws was, enkel dat de metafysische invloeden op het Christendom stammen uit de middeleeuwen. En u, u ziet metafysica als het "ideale" waarnaar alle religies moeten streven. Metafysica is een leer, niet een macht. Heb ik ooit gezegd dat boorden en Tridentijnse Missen een "doel" zijn? Romeinse boorden zijn er puur voor de herkenbaardheid, de Tridentijnse missen zijn een manier van Misvieren. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2045 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hoort dit niet thuis in de geschiedenis van de wijsbegeerte? Wie is er daar anno 2010, behalve woestijngodsdiensten, nog mee bezig??? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2046 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is in die zin dan ook helemaal geen 'ideaal' waarnaar alle religies moeten streven; alle religies - van de eerste tot de laatste, van de meest primitieve tot de meest geavanceerde, voor zover we die termen op religies kunnen toepassen - ZIJN al 'metafysica', of ze dat nu willen of niet. Maar ze zijn niet alléén; er is ook een heel belangrijk deel niet-religieuze metafysica. Die wordt dan - verkeerdelijk - wel eens 'filosofie' genoemd. Hoe dan ook kunnen we zeggen dat de 'metafysische' invloeden op het Christendom - de invloeden van andere religies en filosofieën - een heel stuk ouder zijn dan de Middeleeuwen, maar ook dat het daar niet ophoudt. Teilhard de Chardin was bij mijn weten geen Middeleeuwer.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 13 november 2010 om 20:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2047 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als het u wérkelijk interesseert: http://www.singularitysymposium.com/technocalyps.html
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2048 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar van het moment dat er een nieuwe metafysica aan te pas komt, laat ik mijn portie aan de hond. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2049 |
Banneling
|
![]() Het kan me eigenlijk niet veel schelen. Nestor begon mij gewoon te verwijten tot een cargocult te behoren, omdat ik geen metafysica ken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2050 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dacht je dat het een vak was of zo? Metafysica is de prietpraat die 'boven' de fysica staat, ze 'bestuurt' ... Je bent als katholiek een geschoold metafysicus zonder het te weten... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2051 |
Banneling
|
![]() Metafysica is voor zover ik weet een filosofische leer. En dat ik geen metafysica zou kennen, zijn de woorden van Nestor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2052 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is leuk om te bestuderen als bron van menig idealistische filosofie... Laatst gewijzigd door Another Jack : 13 november 2010 om 20:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2053 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Toon mij maar eens de bewijzen hiervoor. Er zijn trouwens heel wat hetero koppels die absoluut niet in staat zijn kinderen op te voeden, maar die moeten precies geen proeven afleggen. Het volstaat van je zaad raak te schieten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2054 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2055 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Het nieuwe heidendom van vandaag is te veel beïnvloed door Nietzsche en dus immanentistisch, naturalistisch, vitalistisch. De metafysica van de kerkvaders en de scholastici daarentegen, die komt van Plato, Aristoteles en Plotinos. Niet middeleeuws dus. Citaat:
Elke conservatief moet, om te weten wat hij wil bewaren, toch een begrip van een onveranderlijke, bovennatuurlijke orde hebben (naast en in wisselwerking met de veranderlijke orde: de natuur of physis)? Dat is wat ik bedoel met metafysica. Zo simpel is het. Geloof, een van de drie goddelijke deugden, is een irrationele en sentimentele benadering. Ik ontzeg er zeker de geldigheid niet van. Alleen is het begrip van metafysica, dat ik als "integrale traditionalist" (of noem het zoals je wilt) hanteer, zuiver intellectueel en supra-rationeel. Er is trouwens helemaal geen reden om zo gepikeerd te reageren, want mijns inziens kan alleen een goede metafysica, een metafysisch realisme zelfs, het verval van het hedendaagse christendom, van Europa en de blanke mensheid in het algemeen een halt toeroepen. Citaat:
Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 13 november 2010 om 23:56. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2056 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Albrecht : 14 november 2010 om 00:06. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2057 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De filosofie is sindsdien dus eigenlijk zonder voorwerp. Ik ga akkoord met een Nederlandse professor, Herman Berger, die al die moderne filosofie "negatieve filosofie" noemt. De moderne filosofie heeft de kennis vervangen door de kennistheorie (wat kan er nog gekend worden?), en de rede is daarbij het enige instrument. Dat zeggen zowel Popper als Guénon. Waarom zou een moderne mens in zo'n bedroevend "intellectueel" landschap nog filosofie lezen, als de moderne filosofen dus zélf toegeven dat ze "uitverteld" zijn. Die intelligentsia is bezig zichzelf langzaamaan te vermoorden. Ik beschouw mijzelf dus als antifilosofisch. Een metafysische realist dat wel (tegen het subjectivisme). Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 14 november 2010 om 00:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2058 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Frithjof Schuon - On his Philosophy |
|
![]() |
![]() |