![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat jullie nationalistjes niet lijken te beseffen is dat taal en cultuur niet noodzakelijk door staatsgrenzen gedefinieerd worden of moeten gedefinieerd worden. Noord-Fransen "les Chti" staan qua cultuur en mentaliteit betreft oneindig veel dichter bij Vlamingen en Walen dan bij Zuid-Fransen, en ze geven dat ook grif toe. Toch voelen ze zich Fransen, er is weinig separatisme.
Zwitsers uit Génève hebben meer gemeen met naburige Fransen dan met hun Italiaans- of Duitssprekende landgenoten, toch denk er geen mens aan (of enkele marginalen) om zich af te scheiden van Zwitserland. Mensen uit Maastricht staan op veel vlakken dichter bij Vlaams Limburg dan bij de rest van Nederland, toch willen ook zij zich over het algemeen niet bij België voegen en voelen ze zich Nederlander. Hetzelfde met de Friezen, enzovoort. Een blanke Cubaan, Braziliaan of Mexicaan heeft cultureel meer gemeen met een Spanjaard dan met een zwarte of Indiaanse medeburger, maar zij voelen zich net zo goed Cubaan, Braziliaan of Mexicaan. Een Oost Oekraïener heeft veel meer gemeen met een Rus dan met een West-Oekraïner, moet voelt zich toch ook Oekraïner. Een Milanees heeft meer gemeen met een Zwitser dan met een Siciliaan. En zo kan ik doorgaan. Waarom moeten staats- en cultuurgrenzen, of zelfs staats- en taalgrenzen samenvallen? Dat is een utopie, veroorzaakt door het venijn dat in de 19de eeuw ontstond, genaamd nationalisme dat al miljoenen mensenlevens heeft geëist. Nazisme is niets anders dan een extreme variant op nationalisme. Cultuur- en taalgrenzen zullen nooit niet volledig samenvallen met de staatsgrenzen, dus als je claimt te besturen in naam van een cultuur (meestal ook een geconstrueerde identiteit want bijna nooit is er sprake van een cultuur, bvb. in Vlaanderen is er een groot verschil tussen West-Vlamingen en Limburgers...) zul je altijd bepaalde mensen discrimineren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat ze zonder scrupules hun identiteit en cultuur beleven mag wel duidelijk zijn. Hier wordt een leeuwenvlag toch vaak nog met een scheve blik bekeken (tenzij bij het veldrijden of de koers). We kunnen er nog iets van leren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Make my day...
![]() |
![]() |
#30 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Vlaams-Brabant, Antwerpen en Limburg behoren sinds enkele tientallen jaren tot de kunstmatige constructie 'gewest Vlaanderen'.
Laatst gewijzigd door pajoske : 15 november 2010 om 20:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Serieus, als je denkt dat het Vlaams gewest kunstmatiger is dan België... Het Vlaams gewest heeft ten minste zijn eigen media, eigen taal en eigen politieke partijen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat betreft die Benelux staat: dat zou kunnen, ik zou er niet tegen zijn, maar dan moeten België en Nederland EN Vlaanderen en Nederland wel beter samen werken dan tot nu toe het geval was. (eergisteren nog een rel tussen peeters en de nieuwe Nederlandse regering) Overigens wat mij betreft mag er ook een "United States of Europe" komen, zolang het gaat over West-Europese staten die cultureel gezien verwant zijn en economisch min of meer op hetzelfde niveau zitten. Zonder Polen, albanië, Griekenland of Roemenië dus. Wel: Frankrijk, Groot Brittannië, Duitsland, de Benelux, Zwitserland, Oostenrijk, eventueel Denemarken en Scandinavië:: de West-Europese kernlanden, de "avondlanden" ... (goed ik weet dat ik nu een natte droom van Hitler uitteken, maar ik zie het heel anders: een federatie van landen waarin elk lid een grote autonomie behoudt). Eventueel Spanje en Italië, als die landen een grote inspanning leveren om verder op Noord-West-Europees niveau te komen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vito
Citaat:
Citaat:
In Oost-Europa denkt men heel etnisch: een Bulgaar is een Bulgaar, met een Bulgaarse naam en orthodox (zelfs al is hij nooit in een kerk geweest, hij moet officieel orthodox zijn), een moslim-Bulgaar, Bulgaarse Turk, Jood of zigeuner kan dus nooit een echte Bulgaar zijn, zelfs al woont z'n familie al 600 jaar in Bulgarije. Idem dito in Joegoslavië, Polen, Slovakije, etc. Ook het concept van "nieuwe Bulgaren" bestaat niet. Niet alleen zijn er heel weinig recente migranten in Oost-Europa, ze zullen ook zelden als gelijkwaardig beschouwd worden. Dat zie je ook in landen als Japan, Korea of China. In Rusland is het iets anders, omdat Rusland al vele eeuwen een multiculturele maatschappij is, en de Sovjet-Unie een multinationale staat. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door tomm : 16 november 2010 om 02:57. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als men morgen zou beslissen een tweetalige zender op te richten voor de regio Veurne-De Panne Duinkerken, en ook een politieke partij, ben ik er zeker van dat er na verloop van tijd een gemeenschappelijke identiteit zou groeien. Hetzelfde met de regio "Voeren-Eupen-Welckenraedt-Maastricht-Eupen". Overigens de regionale samenwerking van Zuid West Vlaanderen met Noord Frankrijk, dat zich ook uit op de regionale tv, is een groot succes gebleken. Tegenwoordig werken er meer Noord-Fransen in de regio dan Walen, en veel Kortrijkzanen shoppen liever in Rijsel dan in Brussel of Antwerpen. In Kortrijk of Wevelgem kan men overal in het Frans terecht, in Rijsel wordt steeds meer moeite gedaan om nederlandstaligen tegemoed te komen. Zo hoor je dat de omroepinstallaties in het station Lille-Flandres ook steeds in het Nederlands (met Vlaams acent) omroepen. Laatst gewijzigd door tomm : 16 november 2010 om 03:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, net hetzelfde. Ik ben ook geen belgisch nationalisme. Uiteindelijk is het toeval dat BelgiË gevormd werd, net als het toeval is dat Vlaanderen gevormd werd. Of denk je dat het sinds de middeleeuwen al duidelijk is dat de strook tussen West-Vlaanderen en Limburg ooit een natie zouden vormen? Ook de "Dietschnationalisten" zijn eraan voor de moeite. De Nederlanden bestonden wel, maar ook Wallonië en Noord-Frankrijk hoorden daar steeds bij.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U vergist zich, tomm, 't was in "Bergues" (St.-Winoksbergen) dat die kaskraker - ik zou dat evenmin een film durven noemen - zich afspeelde.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
In mijn jeugdjaren was er enkel een Belgische radio en TV-zender. In mijn jeugdjaren werden wij verplicht op school standaard Nederlands (ABN) te gebruiken in de klas en op de speelplaats (met het risico op strafstudie indien je betrapt werd op het spreken van je eigen moedertaal) In mijn jeugdjaren waren er enkel Belgische partijen. Zou het Vlaamse gewest dan toch niet kunstmatiger zijn dan men ons wil laten geloven? Kan jij mij ergens aantonen dat het huidige Vlaamse gewest in de geschiedenis ooit een bestuurlijke eenheid gevormd heeft? Zoek voor de aardigheid eens op wie aan welke zijde streed in de guldensporenslag van 1302. De datum die als dé Vlaamse dag bij uitstek gevierd wordt. Laatst gewijzigd door pajoske : 16 november 2010 om 09:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De realiteit vandaag is dat Vlaanderen (of Nederlandstalig België) over een eigen democratie en media beschikt, dat de meeste Vlamingen zich vooral bewegen binnen Vlaanderen, want dat is hun leefwereld. In dat gebied kan iedereen elkaar verstaan. Ik wil heus ook wel spreken over het verleden, maar bovenstaande is al meer dan genoeg voor mij. Het Vlaams gewest is naar mijn mening niet meer een kunstmatige constructie dan elk ander gewest en land in de wereld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Minister
|
![]() zelf na vierhonderd jaar hebben ze het "vlaamse" niet kunnen uitroeien. je hebt dus nog een lange weg te gaan bourguois bruxellois.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |