![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#601 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
paradox : Citaat:
Deze dingetjes zijn opgelost, harriechristus, net als het EPR-probleem dus.... niettemin noemen we dat nog steeds een paradox vanwege de oorspronkelijke vraagstelling .... begrijpt ge ? Citaat:
Citaat:
Daar weten we dus allemaal niks van... het enige wat er wel bekend is dat er een correlatie ( verband ) bestaat tussen beide elektronen , eenvoudig gesteld : rood hier is wit ginder en visa versa Citaat:
![]() je hebt enkel weet van dat verband en een 'voorspelling' kan alleen maar als één van beiden dat aan de andere vertelt wat ie kreeg... en dat 'vertellen' kan hooguit maar tegen lichtsnelheid Lees misschien wat verder in de link die je zelf hieronder gaf.... het staat er allemaal ... maar ge moet het wel willen lezen, natuurlijk Laatst gewijzigd door praha : 16 november 2010 om 23:25. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#602 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
leuk dat je dat even in de verf hebt gezet ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#603 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#604 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het staat hier allemaal in deze link: http://nl.wikipedia.org/wiki/EPR-paradox Citaat:
Anders zou er helemaal geen probleem zijn. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Paradox zou impliceren dat er een oplossing is. Laatst gewijzigd door harriechristus : 16 november 2010 om 23:33. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#605 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die is trouwens vrij ongelukkig gekozen. De theorie steunt wel oa op het relativiteitsprincipe ( zoals al veel langer gekend ) maar gaat eerder over een zoektocht naar wat dan nog wel absoluut te beschrijven valt. Dat bleek echter niet zo heel veel te zijn omdat zowat al onze natuurkundige begrippen een grondslag hebben op grootheden gelijk lengte, tijd, massa etc waarvan we dachten dat ze onveranderlijk en universeel bepaald waren.... doch universele constanten blijven en er komen nieuwe absolute relaties uit. ( dat laatse uiteraard alleen met respect naar de theorie dus.... voordat ge daar weer gaat op muggenziften ) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#606 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat jij doet is een beetje zoals de wet van Hagen-Poiseuille even te gaan toepassen op sigarettenrook gewoon omdat er ook wetmatigheden bekend zijn voor turbulente stroming .... compleet waanzinnig dus |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#607 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat principe is al bekend van in den tijd van Galileo en eerder. Je hoeft in principe geen waarom ( al is dat misschien een zeer interessant iets ) om gewoon vast te stellen ( empirie dus ) dat alle natuur-mechanische wetten blijkbaar blijven gelden in systemen die onderling met een lineair constante snelheid tov elkaar in beweging zijn, en ze dat niet doen van zodra je daarvan afwijkt. ps. als ge het dan toch iets meer wilt weten...het is het volgen van geodeten ipv een wiskundig euclidische rechte Laatst gewijzigd door praha : 16 november 2010 om 23:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#608 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volgens jou verhaal is er zelfs helemaal geen probleem. Citaat:
Citaat:
Men weet dus niet hoe het werkt. Of het gebeurt dan met oneindige snelheid of op een andere nog onbekende manier. Citaat:
Dus hoe weet Bobs elektron, op hetzelfde moment, welke spin het moet hebben als Anton besluit (gebaseerd op informatie die voor Bob ontoegankelijk is) om x te meten en ook welke spin hij moet hebben als Anton de z-spin meet? Volgens de gebruikelijke Kopenhaagse interpretatieregels, die zeggen dat de golffunctie instort op het moment van meten, moet er een werking op afstand zijn of het elektron moet meer weten dan dat men veronderstelt. Citaat:
Een hedendaagse oplossing van de paradox gaat als volgt. De EPR-paradox suggereert dat volgens dat kwantummechanica correlaties kunnen zijn tussen gebeurtenissen die plaatsgrijpen op niet-causaal-verbonden plaatsen in de ruimtetijd. (Eenvoudig gezegd: volgens de EPR-paradox kunnen de twee elektronen met elkaar 'praten' terwijl er onmogelijk informatie snel genoeg tussen beiden kan reizen.) Dit lijkt in strijd met de speciale relativiteitstheorie die (onrechtstreeks) impliceert dat informatie niet sneller kan bewegen dan het licht. Echter, de bestaande correlatie tussen gebeurtenissen stelt in het geval van het EPR-experiment de waarnemers niet in staat informatie door te sturen. De uitkomsten van hun meet-experimenten zijn immers niet deterministisch bepaald. Ze kiezen dus niet zelf wat de uitkomst is (Anton kan niet kiezen of hij up- of down meet), en kunnen dus niet communiceren met elkaar. De daad van de meting stuurt dus geen informatie door. Beide gebeurtenissen (Anton en Bobs meting) zijn dus aan elkaar gecorreleerd (het ene bepaalt het andere), maar dit betekent niet dat de ene de andere causaal beïnvloedt. (In het geval van causaliteit is er immers één vrije gebeurtenis, die een andere beïnvloedt.) Ik: oké, volgens dit verhaal zou je gelijk hebben dat er helemaal geen keuze was en dat de determinatie van het ene en het andere electron daar los van geschiedt en deze dan vanaf den beginne ( toen de electronen nog bij elkaar waren ) al reeds bepaald was. Op die manier is de zaak opgelost en is er helemaal geen probleem. Wel flauw, maar oké. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#609 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() wat is yotco?
Laatst gewijzigd door harriechristus : 16 november 2010 om 23:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#610 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#611 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar blijkbaar heb jij alleen maar wat gegoogled. Citaat:
Want waarom zou het heelal wel recht kunnen bewegen en niet kunnen draaien? Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#612 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#613 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Of je hebt die dag in de klas zitten te slapen toen er draaibewegingen behandeld werden. Maar anders is het goed dat ik Einstein even verder ontwikkeld hebt. De arme kerel kon echt nog niet zo goed denken als ie wel dacht. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#614 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom de paus dan zo boos op hem werd is dan een raadsel..... ![]() Citaat:
Citaat:
Maar volgens Einstein kun je de middelpuntvliedende kracht ook verklaren door het draaien van het heelal, dat dan een zwaartekrachtveld opwekt. Nooit van gehoord natuurlijk. Citaat:
Maar dat bewijst opnieuw dat de relativiteit ook opgaat voor krommingen, dus ook voor draaiingen, wat wel zo logisch is. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#615 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wel die is dat in de veronderstelling dat die twee deeltjes moeten communiceren op het moment dat het ene deeltje zijn golffunctie vervalt dat onmiddellijk dient te gebeuren daar de afstand AB vrij te nemen valt... en dat is tegenstrijdig met het beginpostulaat ( c= constant en max ) waarop heel de theorie van Einstein is gebaseerd Citaat:
Dus als je dan toch wilt vasthouden aan dat onmiddellijk dan is dat een zuivere speculatie Citaat:
En dat verband is er op elke afstand en op elk moment vanaf creatie.... rarara Citaat:
Citaat:
Deze interpretatie gaat er vanuit dat : 1) dat verband is er: da's een gegeven... daar kan je niet langs 2) de golffunctie valt in elkaar bij een meting en dan wordt die spin bepaalt ... en dan zou deeltje twee zijn spin ook bepaalt dienen te worden Citaat:
Ja ... het is flauw... achteraf gezien.... destijds zag men daar heel wat anders tegenaan Zo zie je maar .... ipv van oeverloos semantisch geleuter, blijvende achterdocht voor de kennis van je opposant en een hemels geloof in je eigen kennis (en boekske)... je misschien héél af en toe ook wat kan aannemen van anderen. Als we stellen dat een rotatie of zwaartekracht niet zomaar over dezelfde kam kan geschoren worden als een ERB .... dan zit daar een gegronde reden achter |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#616 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wil je dat verdomd hautain superieur toontje laten aub ? Wat weet gij nu wat ik wel of niet gelezen heb, wie ik ben en wat ik uiteindelijk erover zou weten ? Van jou weten we alvast dat je het moet hebben van één boekske en van wat google-wiki stukjes die je dan nog totaal verkeerdelijk interpreteert... dat is meermaals gebleken [quote]met name de relativiteit van versnellen en remmen, wat logisch uit de relativiteit van de beweging volgt [quote] Neen, dat heeft in feite niks met relativiteit ( wat daar onder verstaan wordt ) te maken Versnellen en remmen zijn gewoon benamingen uit het dagelijks woordgebruik : remmen is dan datgene wat tegenwerkt en versnellen wat meewerkt Er bestaat enkel versnelling in fysische zin : positief in de zin van de heersende beweging, en negatief in de tegenzin van de heersende beweging Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het relatieve karakter ervan volgt uit de empirie die we erover hebben. Op een met constante snelheid rijdende trein kan je perfect een spelletje ping-pong spelen. Op een versnelde trein lukt dat niet en ga je je spel drastisch moeten aanpassen. Idem dito met een draaimolen |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#617 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() oooh neen
![]() 10E-24 is een andere notatie voor 1 / 10^24, harriechristus. Jij sprak over 1/10^25 meter kleine micro-wezentjes en daar micro slechts van de grootorde 1/10^6 is lijkt het me beter gepast over yocto-wezentjes te spreken |
![]() |
![]() |
![]() |
#618 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu klinkt het al dat je Einstein verder ontwikkeld zou hebben ipv dat die dat gezegd zou hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#619 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus dat beschrijft de 'baan' van een object waar geen kracht op werkt. Je snapt er echt maar bitter weinig van, niet ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#620 | ||||||||||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
En jij doet of je neus bloedt, dit is liegen: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zeker omdat je maar blijft volhouden, kijk wat ik hierboven in het vet gezet heb! Citaat:
Je snapt trouwens nog steeds de kern van de zaak niet, nl. dat de ruimte met alles erin niet statisch is, m.a.w. eigenlijk kan je een object geen vaste vorm, massa grootte, ... toeschrijven want dit is relatief, net zoals beweging. Aan de uiterst lage snelheden waar wij ons mee voortbewegen merk je dit natuurlijk niet, maar we kunnen dit wel op andere manieren experimenteel testen, zoals ik al eerder voorbeelden gegeven heb. Citaat:
Punt blijft dat je jezelf hier hebt tegengesproken en je theorie hebt moeten bijschaven in de loop van het debat. Je kan dit blijven ontkennen maar de mensen zijn niet dom hoor, in tegenstelling tot wat jij beweert, die hebben dat ook wel gezien in de vele posts waar ik je citeerde. Citaat:
Sterren die (snel) van ons weg bewegen vertonen een roodverschuiving omwille van de beweging (ik hoop dat ik je doppler niet moet uitleggen want dan zijn we ver van huis). Willen we berekenen met welke snelheid ze zich van ons weg bewegen moeten we ermee rekening houden dat de roodverschuiving die we meten ook beinvloed werd door Lorentzcontracties, als we dit niet doen krijgen we niet de juiste uitkomst, en ja Lorentzcontracties zullen een tegengesteld effect hebben op de roodverschruiving (maar natuurlijk miniem in vergelijking met de roodverschuiving zelf). Maar goed, het ging er niet om wat het effect is, ik ga weer mezelf citeren: Citaat:
Citaat:
Dat jij dit tegenstrijdig vindt en niet wil/kan snappen is jouw probleem. Maar goed, ik herhaal mijn vraag, je aanvaardt het bestaan van lorentzcontracties als ik het goed begrepen heb? Citaat:
Ik vroeg je nochtans eens aan te duiden waar precies ik lieg. Liegen is "Je hebt gezegd Ja" terwijl ik Neen heb gezegd. Je gaat me nu toch niet zeggen dat je het verschil niet kent. Citaat:
Citaat:
Geef me dan eens een bron, eentje maar, als je dit niet kan, kunnen we dit niet als waardig argument beschouwen en gezien je in deze discutie reeds bewezen is dat je liegt en jezelf tegenspreekt kunnen we niet anders dan alles wat je zegt dat je niet met bronnen kan ondersteunen wantrouwen. |
||||||||||||
![]() |
![]() |