![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#441 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
![]() Citaat:
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#442 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
![]() Citaat:
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#443 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#444 |
Minister-President
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
|
![]() Blijkbaar alleen maar voor Vlaamse stations...
Soit, lombas, zodra je ergens 's avonds uit wil gaan, heb je niets meer aan de laatste trein. Het aantal verbindingen waar je laatste trein ergens tussen 9 en 10 uur is, is niet te tellen, en bij de overige is het meestal over en uit kort na 10. Maar dat betekent dus ook dat die mensen ook eerder op de avond de wagen hebben moeten nemen. Ik betwijfel of die ritten in de berekening opgenomen zijn om het aantal betalende reizigers te bepalen voor eventuele laatavondverbindingen, nog los van het probleem van de tarieven, zoals Zwitser aangeeft.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone Laatst gewijzigd door groentje : 17 november 2010 om 10:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#445 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
|
![]() Citaat:
Toch best impressionant. Maar die zat dus bijna leeg. Een jongere aan weekendtarief levert op zo'n traject misschien vijf euro op H/T. Enig besef hoeveel van die ticketjes dan verkocht moeten worden? Voor je het weet halen ze nog een 65+-kaart boven, of hebben de mama en papa toevallig nogal veel in de kraamkliniek gezeten. Plus, in zo van die achtergestelde regio's rijdt de jeugd a ratio van een veelvoud van tien met de auto in vergelijking met de stad. Hun uitgaansleven ligt ook helemaal niet in die stad, maar in discotheken, jeugdhuizen enz. in de regio zelf. Wat blijft er over? Dat jong Gents koppeltje dat in Brussel naar een theatermarathon wil gaan zien tot twee uur 's nachts? Ik denk dat de NMBS goedkoper af is met het uitdelen van hotelvouchers voor zo'n gevallen. ![]()
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
Laatst gewijzigd door lombas : 17 november 2010 om 10:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#446 |
Minister-President
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
|
![]() Ik merkte toch een sterke 'pendel' naar Gent van bij mij (omgeving van Deinze), wegens geen cinema in Deinze, slechts een (goed) amateurtheatergezelschap, en slechts zelden eens een optreden. En daarvan ging toch een flink deel met de trein, voor Deinze is er dan ook gelukkig een laatste trein 3 minuten voor 12 vanuit Gent. En wees gerust, die trein zit vol, hoor.
Ik had het trouwens niet alleen over de jeugd, al zijn zij vaak afhankelijker van een goed OV. Ook veel volwassenen pikken graag eens een voorstelling of concert mee, en met de trein steekt het iets minder als ze nog een glas drinken achteraf.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#447 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
|
![]() Tja, als volwassene moet je keuzes maken. Gaan wonen in de periferie heeft altijd nadelen. Je kunt moeilijk verwachten van stadsbesturen dat ze plots iedereen een tuin van 500 m² gaan geven. Evenmin kun je verwachten dat het OV-aanbod in de periferie naar stadsnormen is.
Overigens: de laatste bus van A'pen naar Ranst (en Zandhoven) die ik vroeger nam, reed om half één (in Zandhoven rond half twee). Ik vind dat toch ferm. Trouwens, jouw trein van Gent naar Deinze zit vol om drie voor twaalf. Ik kan dat goed geloven, in het weekend. Maar wat als er nu ook een trein zou zijn om drie voor één? Hoeveel méér mensen zou je vervoeren en hoeveel reizigers van de drie voor twaalf nemen nu gewoon de drie voor één? In relatieve termen heb je misschien twee redelijk gevulde treinen. In absolute reizigersaantallen kom je niet veel rendabeler uit.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#448 |
Minister-President
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
|
![]() Mijn wens is in de eerste plaats dan ook niet nog een latere trein naar Deinze te hebben, wel een (veel) latere trein naar Oudenaarde en Ronse, of van Antwerpen naar Sint-Niklaas, Mechelen naar Sint-Niklaas... te hebben. Daar is de bediening echt niet op niveau.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#449 |
Minister-President
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
|
![]() Deinze zou ik trouwens niet de periferie noemen, toch niet als je in het centrum van dat stadje woont.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#450 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
|
![]() Deinze verhoudt zich tot Gent als Lier tot Antwerpen, laat ons zeggen. Beide hebben geen echt slechte treinverbinding vind ik.
Onze website ligt weer plat, dus ik kan niet zien hoe laat de laatste treinen zijn waarover je spreekt. ![]() Nu, ik zou over Sint-Niklaas even zwijgen, voor je het weet krijg je twee kwade schepenen op je dak. Ze zullen al content zijn als ze rechtstreeks naar Brussel mogen in de middag, laat staan naar Antwerpen in de nacht. ![]()
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#451 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
![]() Citaat:
In Zwitserland zijn er 400000 personen die een "GeneralAbo" hebben, dat is een jaarabonnement dat op all het OV geldig is, Die 400000 vaste klanten zijn er voor een deel gekomen omdat het hele systeem een bepaald kwaliteitsniveau heeft. Ik kan in Zürich uitgaan en om middernacht heb ik nog een trein terug naar Bern.
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#452 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
![]() Citaat:
Met het OV (kunnen) uitgaan heeft zo zijn voordelen. Ik moet er niet aan denken een hele avond geen bier of wijn te mogen drinken. In Zwitserland is het heel normaal dat je, als je met een groepje uitgaat, je gewoon afspreekt op het station. Je kan in het weekeinde in principe de hele nacht van het OV gebruik maken, en in de week probleemloos tot middernacht.
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#453 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#454 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
![]() Citaat:
Het Zwitserland dat de meest Zwitsers kennen is het "Mittelland", pakweg de strook land van Geneve tot de Bodensee, boven de Alpen langs, waar zich het gros van de bevolking en de economische activiteit bevindt. Daar is het OV ook een stuk intensiever. In het platteland rond Bern kan je nog tot middernacht met het OV terecht. En rond Zürich in de weekeinden zelfs rond de klok...
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#455 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#456 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
|
![]() En in Wallis kom ik ook enkel maar als Toerist. Het enige verschil is dat ik er op een uurtje sta met de trein... Een trein die nooit staakt.
__________________
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#457 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Wrslk een open deur, maar is 'Vlaanderen' geen gebied met een veel te hoge densiteit om echt (veel) met de trein te werken? In plaats van een veel groter aanbod aan treinen, zou een veel groter aanbod aan bussen eerder nodig zijn - natuurlijk via een mechanisme geregeld dat werkt op winst/verlies.
__________________
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#458 | |
Banneling
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
|
![]() Citaat:
Een bus die uit Gent naar Leuven rijdt. Ten eerste kan die minder mensen meepakken. Ten tweede rijdt die ofwel rechtstreeks via de autosnelweg (fileafhankelijkheid!) en pakt die geen dorpen mee die onderweg zijn, ofwel pakt die onderweg nog dorpjes mee, zoals een trein doet, en dan kan het makkelijk 2-3 uur duren. Van Leuven naar Gent met de Lijn is 3,5 uur. Zelfs gespecialiseerde bussen die onderweg Aalst en/of Brussel meepakken zullen er twee uur over doen. Bovendien is reizigerscomfort bij treinen veel groter. En nogmaals, geen files. Ik zie geen heil in je voorstel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#459 |
Minister-President
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
|
![]() Net omwille van de hoge dichtheid is Vlaanderen geschikt voor spoorafhankelijk vervoer. Er is voldoende vraag om hoge frequentie en capaciteit te rechtvaardigen, en met het spoor kan dat het meest efficiënt.
Tenzij je het hebt over het nachtvervoer? Dan kunnen nachtbussen inderdaad nachttreinen vervangen. De beperkte vraag kan slechts een beperkt aantal nachtelijke treinen rechtvaardigen, en dan kunnen bussen een goede aanvulling zijn. Spijtig genoeg is openbaar vervoer in België nog steeds geen geïntegreerd systeem, en is een retourkaartje voor de trein bijvoorbeeld niet geldig op de bus. Hopelijk zal de chipkaart de OV-bedrijven eindelijk aanzetten om meer samen te werken (hoop doet de zotten in vreugde leven, niet waar).
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#460 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
|
![]() Citaat:
'k weet niet; als dat kan, dan moet een bus Leuven-Gent ook wel lukken. Laten we de markt dereguleren en zien wat er gebeurt. Onderweg 1 of 2 keer gestopt; 'k ben niet meer zeker. Bemerk overigens dat ik geen voorstel doe - als het ware een centrale planner. Ik stel gwoon dat het winst/verlies mechanisme wel eens beter de middelen zou kunnen coördineren dan de De Lijn.
__________________
Citaat:
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 18 november 2010 om 17:55. |
||
![]() |
![]() |