![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#401 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#402 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor heel velen is dat ook 'één grote waarheid'.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#403 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mattheus: 11:11. " Ik verzeker u, onder hen die uit vrouwen geboren zijn, is er niemand opgestaan die groter is dan Johannes de Doper". Laatst gewijzigd door system : 17 november 2010 om 16:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#404 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En nu het volledige citaat: Voorwaar, Ik zeg u: Onder de kinderen der vrouwen is er geen opgestaan, die groter was dan Johannes de Doper; toch is de kleinste in het rijk der hemelen groter dan hij. Johannes was de laatste profeet van het Oude Verbond, want hij werd voor Jezus' dood vermoord. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#405 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Edoch, er is misschien wél een aanwijzing dat Petrus toch in Rome is geweest. En dat ik me even misschien verplicht zie ooit mijn mening te herzien in een bepaald opzicht . Petrus was zeker nog niet in Rome toen Paulus er was. Anders had Handelingen dat zeker vermeld. Bovendien gaat Petrus Paulus ook niet tegemoet wanneer Paulus voor het eerst aankomt in Rome, anders had Handelingen dat eveneens vermeld. Maar het zou wel kunnen dat Petrus toch in Rome is geweest. Ik zeg dit op basis van hetgeen Papias vermeldt (volgens Eusebius). Papias heeft het op een gegeven ogenblik over het evangelie van Marcus. En hij schrijft dat Marcus met Petrus in Rome was en zijn verslag (dus zijn evangelie) schreef na de dood van Petrus. Nu, Papias was bisschop van Hierapolis rond 130. En hij beweert (volgens Eusebius) dat hij er op uit was informatie te bekomen van diegenen die de apostelen nog hadden gekend. En dat hij die informatie verkoos boven deze van de boeken vermits zijn inlichtingen rechtstreeks kwamen uit de mond van die mensen die de naaste mederwerkers van de Heer nog hadden gekend. Indien Eusebius de waarheid spreekt en Papias de waarheid spreekt, ja dan kunnen we niet anders dan besluiten dat Petrus in Rome is geweest. Helaas, we beschikken over geen enkel van de 5 boeken van Papias. Laatst gewijzigd door system : 17 november 2010 om 17:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#406 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U hoeft bovendien dit citaat niet te vervolledigen. Of Johannes de kleinste in het rijk der hemelen is, doet hier niets ter zake. We hebben het hier over Johannes die op aarde leeft. En daarvan zegt Jezus dat hij de grootste is. En dus is Jezus kleiner dan Johannes. Laatst gewijzigd door system : 17 november 2010 om 17:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#407 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#408 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 17 november 2010 om 17:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#409 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#410 |
Banneling
|
![]() U spreekt in raadsels. Wat bedoelt u.
Laatst gewijzigd door system : 17 november 2010 om 18:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#411 |
Banneling
|
![]() Voorwaar, Ik zeg u: Onder de kinderen der vrouwen is er geen opgestaan, die groter was dan Johannes de Doper; toch is de kleinste in het rijk der hemelen groter dan hij.
Vergelijk ook met Lucas 7:28 Ik zeg u: een groter profeet dan Johannes de Doper is er niet onder de kinderen der vrouwen. Toch is de kleinste in het koninkrijk Gods groter dan hij. |
![]() |
![]() |
![]() |
#412 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 17 november 2010 om 18:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#413 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#414 |
Banneling
|
![]() De evangelies hebben het wel eerder moeilijk te erkennen dat Johannes de meerdere is van Jezus.
Laatst gewijzigd door system : 18 november 2010 om 13:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#415 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Paulus : 18 november 2010 om 13:58. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#416 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar, ook helaas voor u, de repliek van Johannes De Doper op het antwoord van Jezus kennen we niet. De evangelist zwijgt hier in alle talen over. We weten niet waarom, maar we mogen wel degelijk veronderstellen dat, moest Johannes een positief antwoord gegeven hebben (dus Jezus erkend hebben als 'hij die komen gaat'), de evangelist dat in geuren en kleuren zou hebben verteld. En dat doet hij niet. Wat het vermoeden doet rijzen, dat Johannes niet overtuigd was van het antwoord van Jezus en hem niet beschouwde als 'hij die komen ging'. En dat wordt ook bevestigd door de leerlingen van Johannes. Ook zij zijn helemaal niet overtuigd van Jezus. Integendeel. Ze noemen Jezus een 'slemper', een veelvraat en drinker en iemand die zich niet houdt aan de religieuze plichten. En dat is al heel wat anders dan 'hij die komen gaat'. Laatst gewijzigd door system : 18 november 2010 om 14:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#417 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eén en ander heeft te maken met het 'Koninkrijk Gods'. Maar ik vermoed dat u daar geen kaas van gegeten hebt. Dat was het dat Johannes profeteerde en dat was het wat Jezus verkondigde. Maar ook Jezus zei ook, dat het niet aan iedereen gegeven was, om dat te begrijpen. Dat is ook de reden waarom Jezus, naar eigen zeggen, in gelijkenissen sprak over dat koninkrijk. omdat zij ziende blind en horende doof zijn en niets begrijpen. Laat mij de proef op de som nemen. Jezus zegt dat het eerste wat wij moeten doen is dat Koninkrijk zoeken en al de rest zal bovendien geschonken worden. Zeg mij eens system. Heeft u dat Koninkrijk al gevonden? Zo ja, wat is het dan? Waar is het? Wat kun je erover vertellen? .... Maar Johannes wist het wel. En daarom was Johannes zeker voldaan met het antwoord dat Jezus hem liet weten. Mocht u meer weten over dat Koninkrijk, zou u zo geen farizeërsvragen stellen. Denk ik. Niettemin. Met alle respect. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 18 november 2010 om 15:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#418 |
Banneling
|
![]() Idem dito voor Johannes. Sommigen willen maar al te graag dat men Johannes afdoet als 'de laatste profeet'. Maar ook Johannes was veel meer dan een profeet. Dat zeg ik niet, dat zeg Jezus zelf in Lucas. Johannes is veel meer dan een profeet zo zegt Jezus letterlijk.
Laatst gewijzigd door system : 18 november 2010 om 15:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#419 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bovendien kent de Evangelist de voorspelling van Jesaia niet goed. Er is nergens sprake in Jesaia dat wanneer de messias zou komen, er 'doden zouden worden opgewekt' voor zover ik weet. Laatst gewijzigd door system : 18 november 2010 om 15:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#420 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarin ligt het antwoord. Paulus. |
|
![]() |
![]() |