Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 november 2010, 23:48   #401
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Dan zal hij waarschijnlijk geestverengende middelen genomen hebben, want er staan daar toch wel wat kemels in.
Is dat zo?
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2010, 23:49   #402
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, ik ben niet selectief, daar de traditie en de Schrift aanvullend zijn en niet elkaar tegensprekend. Er is inderdaad maar één grote waarheid, en die luidt: de traditie én de Schrift. Niet de traditie of de Schrift...
Dat lijkt zo'n beetje op de positie "én 'de Koran' én de 'Ahadith'".

Voor heel velen is dat ook 'één grote waarheid'.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 16:57   #403
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Misschien heeft Jan de Bijbel gelezen en daar wordt de rol Johannes de doper helemaal niet geminimaliseerd.

Hij wordt daar de grootste onder alle profeten genoemd.
Paulus.
In het evangelie (Matteus 11:11) zegt Jezus dat Johannes de Doper de grootste is die ooit uit een vrouw is geboren. En dus is hij groter dan Jezus, vermits Jezus ook uit een vrouw is geboren. Dixit Jezus.

Mattheus: 11:11.
" Ik verzeker u, onder hen die uit vrouwen geboren zijn, is er niemand opgestaan die groter is dan Johannes de Doper".

Laatst gewijzigd door system : 17 november 2010 om 16:59.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 17:22   #404
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
In het evangelie (Matteus 11:11) zegt Jezus dat Johannes de Doper de grootste is die ooit uit een vrouw is geboren. En dus is hij groter dan Jezus, vermits Jezus ook uit een vrouw is geboren. Dixit Jezus.

Mattheus: 11:11.
" Ik verzeker u, onder hen die uit vrouwen geboren zijn, is er niemand opgestaan die groter is dan Johannes de Doper".
Niet uit een vrouw, maar dé vrouw, de Heilige Maria, moeder Gods.

En nu het volledige citaat: Voorwaar, Ik zeg u: Onder de kinderen der vrouwen is er geen opgestaan, die groter was dan Johannes de Doper; toch is de kleinste in het rijk der hemelen groter dan hij.

Johannes was de laatste profeet van het Oude Verbond, want hij werd voor Jezus' dood vermoord.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 17:24   #405
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Kan best zijn, maar u kan toch niet zeggen dat er geen aanwijzingen zijn. Er zijn er hier al minstens vier genoemd geweest.

Paulus.
Die aanwijzingen die u geeft, daar zijn we helaas niets mee. Want deze zijn onbetrouwbaar (de Clementijnen zijn zo goed als zeker geschreven in de 2de eeuw tussen 150 en 200; idem dito voor Dynonisius van Korinthe. Eusebius schrijft zijn verhaal neer in de 4 de eeuw. En over uw zogezegd 'meningsverschil tussen Petrus en Paulus' zullen me waar zwijgen.

Edoch, er is misschien wél een aanwijzing dat Petrus toch in Rome is geweest. En dat ik me even misschien verplicht zie ooit mijn mening te herzien in een bepaald opzicht . Petrus was zeker nog niet in Rome toen Paulus er was. Anders had Handelingen dat zeker vermeld. Bovendien gaat Petrus Paulus ook niet tegemoet wanneer Paulus voor het eerst aankomt in Rome, anders had Handelingen dat eveneens vermeld. Maar het zou wel kunnen dat Petrus toch in Rome is geweest.

Ik zeg dit op basis van hetgeen Papias vermeldt (volgens Eusebius). Papias heeft het op een gegeven ogenblik over het evangelie van Marcus. En hij schrijft dat Marcus met Petrus in Rome was en zijn verslag (dus zijn evangelie) schreef na de dood van Petrus.

Nu, Papias was bisschop van Hierapolis rond 130. En hij beweert (volgens Eusebius) dat hij er op uit was informatie te bekomen van diegenen die de apostelen nog hadden gekend. En dat hij die informatie verkoos boven deze van de boeken vermits zijn inlichtingen rechtstreeks kwamen uit de mond van die mensen die de naaste mederwerkers van de Heer nog hadden gekend. Indien Eusebius de waarheid spreekt en Papias de waarheid spreekt, ja dan kunnen we niet anders dan besluiten dat Petrus in Rome is geweest. Helaas, we beschikken over geen enkel van de 5 boeken van Papias.

Laatst gewijzigd door system : 17 november 2010 om 17:34.
Oud 17 november 2010, 17:27   #406
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Niet uit een vrouw, maar dé vrouw, de Heilige Maria, moeder Gods.

En nu het volledige citaat: Voorwaar, Ik zeg u: Onder de kinderen der vrouwen is er geen opgestaan, die groter was dan Johannes de Doper; toch is de kleinste in het rijk der hemelen groter dan hij.

Johannes was de laatste profeet van het Oude Verbond, want hij werd voor Jezus' dood vermoord.
Dat staat er niet wat u zegt. U denkt dit er maar bij.

U hoeft bovendien dit citaat niet te vervolledigen. Of Johannes de kleinste in het rijk der hemelen is, doet hier niets ter zake. We hebben het hier over Johannes die op aarde leeft. En daarvan zegt Jezus dat hij de grootste is. En dus is Jezus kleiner dan Johannes.

Laatst gewijzigd door system : 17 november 2010 om 17:27.
Oud 17 november 2010, 17:45   #407
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat staat er niet wat u zegt. U denkt dit er maar bij.

U hoeft bovendien dit citaat niet te vervolledigen. Of Johannes de kleinste in het rijk der hemelen is, doet hier niets ter zake. We hebben het hier over Johannes die op aarde leeft. En daarvan zegt Jezus dat hij de grootste is. En dus is Jezus kleiner dan Johannes.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Haydock
He that is the lesser, &c. Many understand this of Christ, who is less in as much as he is more humble, younger in age, and according to the erroneous opinion of men, of less sanctity than John. Maldonatus and Tolletus suppose the meaning to be, that he who is the least in sanctity in the Church of Christ is greater than John; not that John did not excel in sanctity many, nay even most of the children of the Church of Christ, but that those who belong to the Church, on account of this circumstance of their being under the new law, which is the law of children, are greater than those under the old law, which was the law of bondsmen, as the least among the children is greater than the greatest among the bondsmen. Now John in this respect did not belong to the Church of Christ, as he was slain before Christ's death, before which time the gospel was not fully established. (Menochius) --- There hath not risen ... a greater, &c. This comparison, by what we find, Luke vii. 28, is only betwixt John and the ancient prophets, to signify that John was greater than any of the prophets, at least by his office of being the immediate precursor of the Messias. The comparison cannot be extended to Christ himself, who was both God and man, nor to his blessed Virgin Mother; nor need we understand it of this apostles. (Witham)
System, je maakt heisa om problemen die er niet zijn.
Oud 17 november 2010, 17:53   #408
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet uit een vrouw, maar dé vrouw, de Heilige Maria, moeder Gods.En nu het volledige citaat: Voorwaar, Ik zeg u: Onder de kinderen der vrouwen is er geen opgestaan, die groter was dan Johannes de Doper; toch is de kleinste in het rijk der hemelen groter dan hij.

Maria is toch een vrouw? Of niet?

Laatst gewijzigd door system : 17 november 2010 om 17:54.
Oud 17 november 2010, 17:57   #409
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Maria is toch een vrouw? Of niet?
Let op het werkwoord in de verleden tijd.
Oud 17 november 2010, 18:07   #410
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Let op het werkwoord in de verleden tijd.
U spreekt in raadsels. Wat bedoelt u.

Laatst gewijzigd door system : 17 november 2010 om 18:07.
Oud 17 november 2010, 18:34   #411
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
U spreekt in raadsels. Wat bedoelt u.
Voorwaar, Ik zeg u: Onder de kinderen der vrouwen is er geen opgestaan, die groter was dan Johannes de Doper; toch is de kleinste in het rijk der hemelen groter dan hij.

Vergelijk ook met Lucas 7:28
Ik zeg u: een groter profeet dan Johannes de Doper is er niet onder de kinderen der vrouwen. Toch is de kleinste in het koninkrijk Gods groter dan hij.
Oud 17 november 2010, 18:50   #412
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Voorwaar, Ik zeg u: Onder de kinderen der vrouwen is er geen opgestaan, die groter was dan Johannes de Doper; toch is de kleinste in het rijk der hemelen groter dan hij.

Vergelijk ook met Lucas 7:28
Ik zeg u: een groter profeet dan Johannes de Doper is er niet onder de kinderen der vrouwen. Toch is de kleinste in het koninkrijk Gods groter dan hij.
OK als u het zo bedoelde.

Laatst gewijzigd door system : 17 november 2010 om 18:52.
Oud 17 november 2010, 19:36   #413
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
OK als u het zo bedoelde.
Het staat ik elk geval buiten kijf dat de evangeliën de rol van Johannes minimaliseren, zoals eerder werd gesteld.

Farizeërsvragen noem ik dat.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2010, 13:19   #414
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het staat ik elk geval buiten kijf dat de evangeliën de rol van Johannes minimaliseren, zoals eerder werd gesteld.

Farizeërsvragen noem ik dat.

Paulus.
De evangelies hebben het wel eerder moeilijk te erkennen dat Johannes de meerdere is van Jezus.

Laatst gewijzigd door system : 18 november 2010 om 13:20.
Oud 18 november 2010, 13:58   #415
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De evangelies hebben het wel eerder moeilijk te erkennen dat Johannes de meerdere is van Jezus.
Jezus was veel meer dan alleen maar een profeet.

Citaat:
Hij zei: ‘Ik ben de stem die roept in de woestijn: “Maak recht de weg van de Heer,” zoals de profeet Jesaja gezegd heeft.’

De afgevaardigden die uit de kring van de farizeeën kwamen, vroegen verder: ‘Waarom doopt u dan, als u niet de messias bent, en ook niet Elia of de profeet?

‘Ik doop met water,’ antwoordde Johannes. ‘Maar in uw midden is iemand die u niet kent, hij die na mij komt – ik ben het niet eens waard om de riemen van zijn sandalen los te maken.’

Dit gebeurde in Betanië, aan de overkant van de Jordaan, waar Johannes doopte.

De volgende dag zag hij Jezus naar zich toe komen, en hij zei:

‘Daar is het lam van God, dat de zonde van de wereld wegneemt. Hij is het over wie ik zei: “Na mij komt iemand die meer is dan ik, want hij was er vóór mij.

Johannes 1: 23-31
Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 18 november 2010 om 13:58.
Oud 18 november 2010, 14:25   #416
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Paulus.
Ja maar helaas voor u, Johannes geloofde dat niet. En hij kon het weten in die tijd. Johannes heeft zo zijn twijfels over Jezus. Zo'n grote indruk moet Jezus dan toch niet hebben gemaakt in zijn tijd dan. Daarom stuurt J. De Doper ook vanuit zijn gevangenis leerlingen naar Jezus om te vragen of hij het is 'die komen gaat'. En het antwoord van Jezus kennen we.

Maar, ook helaas voor u, de repliek van Johannes De Doper op het antwoord van Jezus kennen we niet. De evangelist zwijgt hier in alle talen over. We weten niet waarom, maar we mogen wel degelijk veronderstellen dat, moest Johannes een positief antwoord gegeven hebben (dus Jezus erkend hebben als 'hij die komen gaat'), de evangelist dat in geuren en kleuren zou hebben verteld. En dat doet hij niet. Wat het vermoeden doet rijzen, dat Johannes niet overtuigd was van het antwoord van Jezus en hem niet beschouwde als 'hij die komen ging'.

En dat wordt ook bevestigd door de leerlingen van Johannes. Ook zij zijn helemaal niet overtuigd van Jezus. Integendeel. Ze noemen Jezus een 'slemper', een veelvraat en drinker en iemand die zich niet houdt aan de religieuze plichten. En dat is al heel wat anders dan 'hij die komen gaat'.

Laatst gewijzigd door system : 18 november 2010 om 14:41.
Oud 18 november 2010, 15:02   #417
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja maar helaas voor u, Johannes geloofde dat niet. En hij kon het weten in die tijd. Johannes heeft zo zijn twijfels over Jezus. Zo'n grote indruk moet Jezus dan toch niet hebben gemaakt in zijn tijd dan. Daarom stuurt J. De Doper ook vanuit zijn gevangenis leerlingen naar Jezus om te vragen of hij het is 'die komen gaat'. En het antwoord van Jezus kennen we.

Maar, ook helaas voor u, de repliek van Johannes De Doper op het antwoord van Jezus kennen we niet. De evangelist zwijgt hier in alle talen over. We weten niet waarom, maar we mogen wel degelijk veronderstellen dat, moest Johannes een positief antwoord gegeven hebben (dus Jezus erkend hebben als 'hij die komen gaat'), de evangelist dat in geuren en kleuren zou hebben verteld. En dat doet hij niet. Wat het vermoeden doet rijzen, dat Johannes niet overtuigd was van het antwoord van Jezus en hem niet beschouwde als 'hij die komen ging'.

En dat wordt ook bevestigd door de leerlingen van Johannes. Ook zij zijn helemaal niet overtuigd van Jezus. Integendeel. Ze noemen Jezus een 'slemper', een veelvraat en drinker en iemand die zich niet houdt aan de religieuze plichten. En dat is al heel wat anders dan 'hij die komen gaat'.
Wees maar zeker dat Johannes zeer voldaan was met het antwoord dat Jezus liet weten.

Eén en ander heeft te maken met het 'Koninkrijk Gods'. Maar ik vermoed dat u daar geen kaas van gegeten hebt. Dat was het dat Johannes profeteerde en dat was het wat Jezus verkondigde. Maar ook Jezus zei ook, dat het niet aan iedereen gegeven was, om dat te begrijpen.

Dat is ook de reden waarom Jezus, naar eigen zeggen, in gelijkenissen sprak over dat koninkrijk. omdat zij ziende blind en horende doof zijn en niets begrijpen.

Laat mij de proef op de som nemen. Jezus zegt dat het eerste wat wij moeten doen is dat Koninkrijk zoeken en al de rest zal bovendien geschonken worden. Zeg mij eens system. Heeft u dat Koninkrijk al gevonden? Zo ja, wat is het dan? Waar is het? Wat kun je erover vertellen?

....

Maar Johannes wist het wel. En daarom was Johannes zeker voldaan met het antwoord dat Jezus hem liet weten. Mocht u meer weten over dat Koninkrijk, zou u zo geen farizeërsvragen stellen. Denk ik.

Niettemin. Met alle respect.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 18 november 2010 om 15:06.
Oud 18 november 2010, 15:30   #418
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Paulus.
Idem dito voor Johannes. Sommigen willen maar al te graag dat men Johannes afdoet als 'de laatste profeet'. Maar ook Johannes was veel meer dan een profeet. Dat zeg ik niet, dat zeg Jezus zelf in Lucas. Johannes is veel meer dan een profeet zo zegt Jezus letterlijk.

Laatst gewijzigd door system : 18 november 2010 om 15:31.
Oud 18 november 2010, 15:42   #419
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Wees maar zeker dat Johannes zeer voldaan was met het antwoord dat Jezus liet weten.

Eén en ander heeft te maken met het 'Koninkrijk Gods'. Maar ik vermoed dat u daar geen kaas van gegeten hebt. Dat was het dat Johannes profeteerde en dat was het wat Jezus verkondigde. Maar ook Jezus zei ook, dat het niet aan iedereen gegeven was, om dat te begrijpen.

Dat is ook de reden waarom Jezus, naar eigen zeggen, in gelijkenissen sprak over dat koninkrijk. omdat zij ziende blind en horende doof zijn en niets begrijpen.

Laat mij de proef op de som nemen. Jezus zegt dat het eerste wat wij moeten doen is dat Koninkrijk zoeken en al de rest zal bovendien geschonken worden. Zeg mij eens system. Heeft u dat Koninkrijk al gevonden? Zo ja, wat is het dan? Waar is het? Wat kun je erover vertellen?

....

Maar Johannes wist het wel. En daarom was Johannes zeker voldaan met het antwoord dat Jezus hem liet weten. Mocht u meer weten over dat Koninkrijk, zou u zo geen farizeërsvragen stellen. Denk ik.

Niettemin. Met alle respect.

Paulus.
En hoe weet u dat zo zeker? Ik vind dat nergens in het Evangelie.

Bovendien kent de Evangelist de voorspelling van Jesaia niet goed. Er is nergens sprake in Jesaia dat wanneer de messias zou komen, er 'doden zouden worden opgewekt' voor zover ik weet.

Laatst gewijzigd door system : 18 november 2010 om 15:43.
Oud 18 november 2010, 15:55   #420
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En hoe weet u dat zo zeker? Ik vind dat nergens in het Evangelie.

Bovendien kent de Evangelist de voorspelling van Jesaia niet goed. Er is nergens sprake in Jesaia dat wanneer de messias zou komen, er 'doden zouden worden opgewekt' voor zover ik weet.
Matt 6:33

Daarin ligt het antwoord.

Paulus.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be