Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 november 2010, 19:43   #561
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dan nog heb je een marktmechanisme nodig... om immers te weten wat voordelig is om te subsidieren en wat niet.

Snap je dat?
Ja.

Daarbij is het inderdaad nodig.

Wat ik beweer is niet dat het volstrekt onnodig is, maar dat het maar 1 manier is om informatie te verkrijgen, en zeker niet de enige.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 19:50   #562
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Ik heb een generator en vijf verbruikers. Ik heb een bepaalde hoeveelheid aan kabel van een bepaalde dikte, en die verbruikers liggen vrij ver waarvan een paar over een beekje.

Meerdere oplossingen mogelijk.

Zet de generatoren korter bij de verbruiker, hierdoor zal je kabel minder snel opwarmen.

Leg een dikkere kabel waardoor de stroom vlotter door de kabel gaat.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 19:51   #563
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
De kwaliteit is niet bepaald laag.

En als we de "markt" invoeren, gaat de kwaliteit enkel achteruit. Comfortelasticiteit, weetjewel.
"Onrendabele" lijnen worden geschrapt enzo.
Dat hoeft niet per se.

In Japan is het hele spoorwegnet geprivatiseerd. Het spoor heeft daar een marktaandeel van 30% in de totale mobiliteit. Dat krijg je niet door geen goed product aan te bieden.

Wat onrendabele lijnen betreft kan de overheid altijd natuurlijk er voor kiezen te subsidiëren. Maar dan is het nog steeds beter om de uitvoering aan te besteden, kwestie van zoveel mogelijk OV voor je belastinggeld te krijgen.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 19:53   #564
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Als je geen spoor hebt, hoe kan je op basis van marktinformatie weten of er een spoor moeten komen of niet?
Als bijvoorbeeld een hoop mensen met de bus of de auto van A naar B gaan, dan zou je daar uit kunnen afleiden dat het wel eens zou kunnen renderen een spoorlijn te bouwen...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 19:54   #565
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Ding met openbaar vervoer is dat men toch wel erg gortig moet doen om het gros van de reizigers weg te pesten.
Pakweg studenten hebben geen andere keuze. Ik ben gedwongen om de trein te blijven gebruiken zelfs al gaan de treinconducteurs op willekeurige reizigers slaan met stokken.

Dit betekent dat, bij een geprivatiseerd net, men veel kan snijden in comfort zonder verlies.
Het kan zelfs zo zijn dat een lagere hoeveelheid aan reizigers rendabeler is.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 19:55   #566
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Als bijvoorbeeld een hoop mensen met de bus of de auto van A naar B gaan, dan zou je daar uit kunnen afleiden dat het wel eens zou kunnen renderen een spoorlijn te bouwen...
Inderdaad.

Dat bedoelde ik dus ook.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 19:55   #567
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Bussen die de stadskern niet penetreren zijn behoorlijk waardeloos.
Dat streekbussen de stadskern penetreren is juist een probleem. Daar gaan veel dure buskm verloren.
Neem bijvoorbeeld bussen van het Meetjesland naar Gent. Zou men die bussen allemaal laten eindigen aan een station langs de lijn Gent - Eeklo dan zou men met dezelfde inzet aan personeel, energie en kapitaal op de meeste lijnen de frequentie kunnen verdubbelen. Maar dan is het wel nodig dat men de dienstregeling van de treinen en de bussen beter coördineert.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 19:57   #568
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Dat streekbussen de stadskern penetreren is juist een probleem. Daar gaan veel dure buskm verloren.
Neem bijvoorbeeld bussen van het Meetjesland naar Gent. Zou men die bussen allemaal laten eindigen aan een station langs de lijn Gent - Eeklo dan zou men met dezelfde inzet aan personeel, energie en kapitaal op de meeste lijnen de frequentie kunnen verdubbelen. Maar dan is het wel nodig dat men de dienstregeling van de treinen en de bussen beter coördineert.
Zit wat in. Men moet dan uiteraard goede connecties maken tussen dat station en de stadsbussen.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 19:57   #569
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Ja.

Daarbij is het inderdaad nodig.

Wat ik beweer is niet dat het volstrekt onnodig is, maar dat het maar 1 manier is om informatie te verkrijgen, en zeker niet de enige.
Er is geen ander mechanisme om de informatie te verkrijgen die nodig is.

Er zijn natuurlijk andere mechanismen om andere vormen van informatie te krijgen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 19:58   #570
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Dit betekent dat, bij een geprivatiseerd net, men veel kan snijden in comfort zonder verlies.
Het kan zelfs zo zijn dat een lagere hoeveelheid aan reizigers rendabeler is.
Al zie ik eerder het tegenovergestelde gebeuren. Bij de NMBS zijn de minibars verdwenen. Bij de geprivatiseerde Britse spoorwegen krijg je gratis thee, om maar eens een voorbeeld te noemen.
De Zwitserse spoorwegen krijgen geen subsidie voor het IC/IR net. Moeten daar dus winst maken, en moeten dus een goed product aanbieden. En dat doen ze ook. Een IC heeft in Zwitserland nog een heuse restauratiewagen, een hogere gemiddelde snelheid dan in België (ondanks dat het landschap niet echt meewerkt) en de stiptheid is voorbeeldig.
En oh ja, het OV staakt hier nooit.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 19:59   #571
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Er is geen ander mechanisme om de informatie te verkrijgen die nodig is.

Er zijn natuurlijk andere mechanismen om andere vormen van informatie te krijgen.
Er zijn wel andere mechanismen. Zwitser haalde zonet eentje aan.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 20:01   #572
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Er zijn wel andere mechanismen. Zwitser haalde zonet eentje aan.
Ik zie geen voorbeeld waar Zwitser een ander mechanisme aanhaalt om informatie te vergaren die nodig is voor dit soort beslissingen...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 20:02   #573
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Al zie ik eerder het tegenovergestelde gebeuren. Bij de NMBS zijn de minibars verdwenen. Bij de geprivatiseerde Britse spoorwegen krijg je gratis thee, om maar eens een voorbeeld te noemen.
De Zwitserse spoorwegen krijgen geen subsidie voor het IC/IR net. Moeten daar dus winst maken, en moeten dus een goed product aanbieden. En dat doen ze ook. Een IC heeft in Zwitserland nog een heuse restauratiewagen, een hogere gemiddelde snelheid dan in België (ondanks dat het landschap niet echt meewerkt) en de stiptheid is voorbeeldig.
En oh ja, het OV staakt hier nooit.
Tjah; op korte termijn zal het bij een eventuele echte privatisering en liberalisering in België wel achteruitgaan. Dat is ook logisch, he. Je vervangt niet van vandaag op morgen 1% BNP aan inefficiëntie.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 20:02   #574
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Al zie ik eerder het tegenovergestelde gebeuren. Bij de NMBS zijn de minibars verdwenen. Bij de geprivatiseerde Britse spoorwegen krijg je gratis thee, om maar eens een voorbeeld te noemen.
De Zwitserse spoorwegen krijgen geen subsidie voor het IC/IR net. Moeten daar dus winst maken, en moeten dus een goed product aanbieden. En dat doen ze ook. Een IC heeft in Zwitserland nog een heuse restauratiewagen, een hogere gemiddelde snelheid dan in België (ondanks dat het landschap niet echt meewerkt) en de stiptheid is voorbeeldig.
En oh ja, het OV staakt hier nooit.
Ik denk dat zulke dingen erg situatiefhankelijk zijn.

En er is ook de vraag: hoeveel alternatieven heeft men? Als ze daar plots een slechte dienst zouden aanbieden, wat gebeurt er?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 20:03   #575
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik zie geen voorbeeld waar Zwitser een ander mechanisme aanhaalt om informatie te vergaren die nodig is voor dit soort beslissingen...
Men ziet hoeveel mensen de bus nemen, en men trekt daaruit conclusies.
Of is dat een marktmechanisme volgens jou?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 20:11   #576
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Men ziet hoeveel mensen de bus nemen, en men trekt daaruit conclusies.
Of is dat een marktmechanisme volgens jou?
Hangt er wat van af, he. Een socioloog kan 'kijken naar hoeveel mensen de bus nemen en daaruit conclusies trekken' die heel interessant zijn vanuit een sociologisch perspectief, maar daarom nog niet relevant zijn vanuit een economisch perspectief.

Het is in ieder geval meer dan dat: er is ook een appraisementprocess nodig om te kijken naar de mogelijke winstgevendheid van een operatie.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 20:12   #577
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Hangt er wat van af, he. Een socioloog kan 'kijken naar hoeveel mensen de bus nemen en daaruit conclusies trekken' die heel interessant zijn vanuit een sociologisch perspectief, maar daarom nog niet relevant zijn vanuit een economisch perspectief.

Het is in ieder geval meer dan dat: er is ook een appraisementprocess nodig om te kijken naar de mogelijke winstgevendheid van een operatie.
Er bestaat niet zoiets als een strict economisch perspectief. Die dingen zijn heel verbonden met elkaar.


En wat is dat proces? Illustreer.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 20:15   #578
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Er bestaat niet zoiets als een strict economisch perspectief. Die dingen zijn heel verbonden met elkaar.

En wat is dat proces? Illustreer.
Inschattingen maken op basis van de zaken die je 'objectief' kan waarnemen gecombineerd met de prijzen die op dit moment betaald worden voor bepaalde processen gecombineerd met de prijzen van de productiefactoren die je zou gebruiken om een alternatief 'product' aan te bieden, gecombineerd met eventuele nog verdere verwachtingen van veranderingen van de markt, etc.

Bijvoorbeeld: als je een nieuwe manier van x naar y zou aanbieden, dan kijk je naar hoeveel mensen nu van x naar y gaan, hoeveel dat daarvoor betaald wordt, hoeveel dat het jou zou kosten om ook iets aan te bieden en hoeveel cliënten je aan welke prijs nodig hebt om dat succesvol te maken.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 20:17   #579
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Dat komt neer op kijken hoeveel mensen de bus nemen.

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 19 november 2010 om 20:17.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 20:19   #580
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Dat komt neer op kijken hoeveel mensen de bus nemen.
Nope.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be