Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 20 november 2010, 18:04   #321
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Reden genoeg opdat die kinderen nog meer naar dit speelpleintje gaan er nog meer in het Frans spreken, en vooral natuurlijk vlak voor de mensen die hen verboden Frans te spreken. Als dit tot spanningen moet leiden, laat die spanningen maar komen!
Waarbij mijn vraag steeds is : waarom ?

U bent meertalig, mijnheer Everytime. Als u kinderen hebt zijn die evenzeer meertalig, mag ik hopen. Uw kinderen zouden derhalve dus niet onder de “Nederlandsonkundigen” vallen die men om veiligheidsredenen wil(de) weren op bedoeld speelpleintje.

Maar hoe dan ook, zou u als ouder uw kinderen aansporen om in een Vlaamse (en dus Nederlandstalige) gemeente Frans te praten ? Zo ja, waarom ?

Zou u het in voorkomend geval even normaal cq. aanvaardbaar vinden dat een sinds een tweetal jaar in mijn (uiteraard Franse) gemeente wonend Brits gezin hun twee jonge kinderen zou aansporen om hier in de gemeente – het weze op school, de speelpleinen, of elders - Engels te praten ?
Gwylan is offline  
Oud 20 november 2010, 18:10   #322
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Als u liever Frans Bauer of Jo Vally hebt, is dat uw volle recht.
Hier heeft u de populairste 500 nummers uit ons taalgebied.

Voor als u écht geinteresseerd bent in wat de mensen kennelijk de leukste Nederlandstalige muziek vinden.

Ipv uw eigen projectie wat NLtalige muziek zou moeten zijn.

Hoogste Clouseau nr 205
Hoogste Frans Bauer nr 399

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=783
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 20 november 2010, 18:28   #323
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
gek hoe jullie allemaal op dezelfde manier reageren... volgens mij snappen jullie mijn opmerking niet.
azert schrijft:

Waarom van M zei:

waarop ik dus alleen het vrij logische opmerkte dat "VL" niet stond voor "het Nederlandstalig taalgebied".
Dan heeft ook Azert ongelijk. Je kunt Vlaanderen inzake taal niet los zien
van het gehele Nederlandse taalgebied. Maar het is altijd al een opvallend kenmerk geweest van de Belgicisten, ze zijn als de dood voor het in de schijnwerper plaatsen van de taal-culturele eenheid tussen Vlaanderen en Nederland.
Oud 20 november 2010, 18:32   #324
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dan heeft ook Azert ongelijk. Je kunt Vlaanderen inzake taal niet los zien
van het gehele Nederlandse taalgebied. Maar het is altijd al een opvallend kenmerk geweest van de Belgicisten, ze zijn als de dood voor het in de schijnwerper plaatsen van de taal-culturele eenheid tussen Vlaanderen en Nederland.

Ja we zijn net broers
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline  
Oud 20 november 2010, 18:40   #325
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ja we zijn net broers
Inderdaad .
Oud 20 november 2010, 19:27   #326
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad .
Kain en Abel.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 20 november 2010, 19:34   #327
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
veel BV's zijn bekend in Nederland en veel BN'ers in Vlaanderen.

conclusie: in Wallonië heb je de Franse cultuur en in Vlaanderen de Nederlandse cultuur.
Zeg eens. Hoeveel bekende Vlamingen zijn er bekend in Nederland en omgekeerd? Ik denk dat het aantal bekende Vlamingen in Nederland op één hand te te tellen is en dat dit aantal nog steeds daalt. Urbanus was bekend maar is een has been. Misschien Goedele Liekens maar dat is ook van een tijd geleden. Schieten over. Tom Lanoye en dan nog voor een beperkt publiek. Kamagurka? Kent u er nog veel andere? Hoeveel Vlaamse Nederlandstalige liedjes staan er in Nederlandse toplijsten. Hoeveel Vlaamse boeken staan er in Nederlandse toplijsten. Extreem weinig. Vroeger keken Vlamingen nog naar Nederlandse zenders maar dat is verleden tijd. Omgekeerd hebben Nederlanders nooit naar Vlaamse zenders gekeken.

Volgens mij zijn er zelfs meer bekende Vlamingen in Frankrijk dan in Nederland qua zangers. Brel, Arno, Axelle Red etc... Enfin kent u Vlaamse zangers die scoren in Nederland met Nederlandstalige hits?

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 20 november 2010 om 19:37.
solidarnosc is offline  
Oud 20 november 2010, 19:36   #328
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jerlah Bekijk bericht
LOL, maar in feite geen LOL. Eigenlijk gewoon tragisch. Er zijn miljoenen doden gevallen tijdens WOII. Vergelijkingen met Nazi-Duitsland zijn echt totaal naast de kwestie, en dat geldt zowel voor Maingain, largo_w en UFSIA.
Na WO-II werden er hele dure eden gezworen dat iets dergelijks niet meer zou voorvallen en dat men de fouten van het verleden niet meer zou herhalen. Als je dan merkt dat er in België een bevolkingsgroep rondloopt die pleit voor de uitbreiding van haar Lebensraum, daarbij op basis van het Blut- und Boden principe de Anschluss eist van Vlaams-Sudetenland, die op alle gebeiden duidelijk maakt dat ze zich superieur voelen aan de vlaamse boerkes en hun patois, mogen we daar dan niet eens voor waarschuwen? Elke kiem van fascisme moet keihard bestreden worden, te beginnen met de francophone variant ervan.
fonne is offline  
Oud 20 november 2010, 19:37   #329
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Na WO-II werden er hele dure eden gezworen dat iets dergelijks niet meer zou voorvallen en dat men de fouten van het verleden niet meer zou herhalen. Als je dan merkt dat er in België een bevolkingsgroep rondloopt die pleit voor de uitbreiding van haar Lebensraum, daarbij op basis van het Blut- und Boden principe de Anschluss eist van Vlaams-Sudetenland, die op alle gebeiden duidelijk maakt dat ze zich superieur voelen aan de vlaamse boerkes en hun patois, mogen we daar dan niet eens voor waarschuwen? Elke kiem van fascisme moet keihard bestreden worden, te beginnen met de francophone variant ervan.
Sinds wanneer is de uitbreiding van uw eigen hoofdstad imperialisme?
solidarnosc is offline  
Oud 20 november 2010, 19:38   #330
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U kent blijkbaar weinig of niets van onze wetten en onze grondwet ?
Die zijn echt niet relevant bij een revolutie. Op basis van welke wetten en welke grondwet is on-land België eigenlijk ontstaan?
fonne is offline  
Oud 20 november 2010, 19:40   #331
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Zeg eens. Hoeveek bekende Vlamingen zijn er bekend in Nederland en omgekeerd? Ik denk dat het aantal bekende Vlamingen in Nederland op één hand te te tellen is en dat dit aantal nog steeds daalt. Urbanus was bekend maar is een has been. Misschien Goedele Liekens maar dat is ook van een tijd geleden. Schieten over. Tom Lanoye en dan nog voor een beperkt publiek. Kamagurka? Kent u er nog veel andere? Hoeveel Vlaamse Nederlandstalige liedjes staan er in Nederlandse toplijsten. Hoeveel Vlaamse boeken staan er in Nederlandse toplijsten. Extreem weinig. Vroeger keken Vlamingen nog naar Nederlandse zenders maar dat is verleden tijd. Omgekeerd hebben Nederlanders nooit naar Vlaamse zenders gekeken.

Volgens mij zijn er zelfs meer bekende Vlamingen in Frankrijk dan in Nederland qua zangers. Brel, Arno, Axelle Red etc... Enfin kent u Vlaamse zangers die scoren in Nederland met Nederlandstalige hits?
Je hebt hier enigszins gelijk.

Met dien verstande dat ik vermoed dat jij van de tv/krant/radio generatie bent.
Die Vlamingen weten over het algemeen weinig van Nederland of hun eigen Nederlandse cultuur.

De nieuwe generatie weet blijkbaar veel meer. zie kaartje hier beneden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Kijk hoe 'cultuur' uiteindelijk , tegen de nadrukkelijke wens van de Vlaamse bestuurders in soms toch de taalgrens volgt.

Verspreidingsgebied YesR:

http://www.youtube.com/watch?v=229IVeufaSU
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 20 november 2010, 19:41   #332
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sinds wanneer is de uitbreiding van uw eigen hoofdstad imperialisme?
Het gaat niet zozeer om de uitbreiding van de stad als dusdanig maar wel van de politieke instellingen van de heersende Belze klasse, met name het gewest.

Ik dacht dat dat onderscheid u wel bekend zou zijn, als euh... marxist, niet?
Oud 20 november 2010, 19:43   #333
largo_w

Standaard

Citaat:
Zeg eens. Hoeveel bekende Vlamingen zijn er bekend in Nederland en omgekeerd? Ik denk dat het aantal bekende Vlamingen in Nederland op één hand te te tellen is en dat dit aantal nog steeds daalt. Urbanus was bekend maar is een has been. Misschien Goedele Liekens maar dat is ook van een tijd geleden. Schieten over. Tom Lanoye en dan nog voor een beperkt publiek. Kamagurka? Kent u er nog veel andere? Hoeveel Vlaamse Nederlandstalige liedjes staan er in Nederlandse toplijsten. Hoeveel Vlaamse boeken staan er in Nederlandse toplijsten. Extreem weinig. Vroeger keken Vlamingen nog naar Nederlandse zenders maar dat is verleden tijd. Omgekeerd hebben Nederlanders nooit naar Vlaamse zenders gekeken.

Om nog maar te zwijgen over onze topfilm "Loft" die in Nederland als volgt werd ontvangen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Loft_(Nederlandse_film)
Citaat:
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.

Laatst gewijzigd door largo_w : 20 november 2010 om 19:48.
largo_w is offline  
Oud 20 november 2010, 19:45   #334
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
En daarna het Vlaams variant ervan (zie interview met Geluck)? En waarom niet eerst het Vlaams variant (om het goede voorbeeld te geven)?
Citaat:
largo_w is offline  
Oud 20 november 2010, 19:52   #335
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En daarna het Vlaams variant ervan (zie interview met Geluck)? En waarom niet eerst het Vlaams variant (om het goede voorbeeld te geven)?
"Vlamingen" a la Geert Hoste denken dat het hun belangrijkste taak is om hun eigen nest te bevuilen.
fonne is offline  
Oud 20 november 2010, 20:09   #336
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dans la population mondiale et les langues parlées, le flamand, c'est 0,04 %. A quoi ça sert si ce n'est �* faire chier les Wallons ?
Als ik zo even een berekening maak op basis van de cijfers van Geluck zijn er zo'n 0,14 % Franssprekenden.

Ook niet echt 'ne vette', eh.

Net zoals je met het Nederlands buiten de 'Nederlandstalige landen' niet zo ver komt, kom je in het Frans buiten de 'Franstalige landen' ook amper aan je trekken.

Buiten het 3,5 keren meer moedertaalsprekers, is er echt geen verschil tussen het gebruik in deze twee talen, noch over haar (historisch) belang.
Oud 20 november 2010, 20:11   #337
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Men gaat ook niet op kwantiteit af. Zou stom zijn dat al enige parameter te hanteren.
Scarabaeida is offline  
Oud 20 november 2010, 20:32   #338
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ché!? Brel, Arno, Axelle Red , "bekende Vlamingen"? "Vlamingen" zeg je?
Oud 20 november 2010, 20:45   #339
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Waarbij mijn vraag steeds is : waarom ?

U bent meertalig, mijnheer Everytime. Als u kinderen hebt zijn die evenzeer meertalig, mag ik hopen. Uw kinderen zouden derhalve dus niet onder de “Nederlandsonkundigen” vallen die men om veiligheidsredenen wil(de) weren op bedoeld speelpleintje.

Maar hoe dan ook, zou u als ouder uw kinderen aansporen om in een Vlaamse (en dus Nederlandstalige) gemeente Frans te praten ? Zo ja, waarom ?

Zou u het in voorkomend geval even normaal cq. aanvaardbaar vinden dat een sinds een tweetal jaar in mijn (uiteraard Franse) gemeente wonend Brits gezin hun twee jonge kinderen zou aansporen om hier in de gemeente – het weze op school, de speelpleinen, of elders - Engels te praten ?
Omdat niemand heeft te beslissen voor mij welke taal ik moet spreken. Ik heb al reacties van Vlamingen gehad �* la "Bwah! Frans, wat een lelijke taal!" omdat ik in het Frans in Vlaanderen met Franstalige vrienden of gewoon familie sprak. Wees dan maar zeker dat ik dan opzettelijk met die Vlamingen in het Frans zal spreken en het kan mij helemaal niet schelen als ze dat niet graag hebben. En als dit tot hevige spanningen leidt, is het dan zo!
Everytime is offline  
Oud 20 november 2010, 20:46   #340
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ché!? Brel, Arno, Axelle Red , "bekende Vlamingen"? "Vlamingen" zeg je?
Nja bezorg me dan eens een lijstje van wie wel aan uw criteria voldoet.
solidarnosc is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be