![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Komaan xeno , er waren daar geen rechters en politici enkel een mislukte syndicalist die ik eens graag onder handen zou nemen voor zijn wandaden en veraad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik begijp uw mening en zelf zou ik me ook verweren , ik wacht nog steeds op de dag dat zoiets bij mij gebeurt ... mijn vuisten jeuken nu al . Maar , niet iedereen is zo er zijn nu eenmaal timide mensen die zichzelf zwak opstellen en waar randdebielen misbruik van maken om zichzelf beter te voelen en indruk te maken in groep. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Misschien durft u dat niet als ze samen staan, maar waarom wurgt u dan geen eens een beetje als ze eens alleen staan? Er zijn dingen dat ik dus echt niet begrijp in het leven.
![]() |
![]() |
#184 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een tijd geleden heb ik het zelf gezien in Gent.
3 jongens van een jaar of 17 schat ik stonden bij elkander en 3 turken waren om beurt op één van die jongens zijn oog aan het kloppen. Die andere twee "vrienden" stonden er gewoon op te kijken en deden niks. Degene die op zijn oog geslagen werd deed ook niks, die liet ze keer op keer opnieuw slaan. Nadat hij zo'n een keer of 30 op zijn oog geslagen was kon ik het niet meer aanzien en ging ik er bij. De turken meteen al een stuk kalmer, wat leugens als uitleg en toen ik hun een trap onder hun gat gaf waren ze weg. Ik vroeg aan blauwoog waarom hij ze zo liet slaan en hij antwoordde, als ik terug sla staan ze hier morgen met messen en bijlen en gaan ze mij in stukken kappen. Ik vroeg aan zijn twee vrienden waarom ze niks deden en ze antwoordden, ze sloegen ons toch niet? Ik ben weggegaan, zoveel Vlaamse lafheid en apathie heb ik nooit eerder gezien.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 19 november 2010 om 22:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
Banneling
|
![]() Pester MACtac krijgt 250.000 euro wegens 'onterecht' ontslag = Misdaad loont. Vooral in België. Want dit heb ik nog nergens meegemaakt/gehoord/gelezen.
Het eerste dat ik mij trouwens afvroeg toen ik naar het videootje keek was : " Maar hebben die gasten niks anders te doen ? Moeten die niet werken ? ". Best van al ga je daar solliciteren, een rustig jobke, en als je het beu bent, begin je maar iemand te pesten tot ze je buitenwerpen, dan kan je daarna een flinke schadevergoeding eisen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Heb je heel het artikkel gelezen ...??? Weet je bvb waarom hij zich heeft laten doen ? .. welke uitbrander hij kreeg nadat hij een talkpoederspoor achterliet ?... de reactie die hij krijg toen hij zij dat hij bewijzen op film had ... Uw stelling lijkt zoals gewoonlijk weer nergens op .... ![]() Laatst gewijzigd door Wisord : 20 november 2010 om 06:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
'Pestende vakbondsman' wordt uit ACV gezet Laatst gewijzigd door filosoof : 21 november 2010 om 17:01. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
Gouverneur
|
![]() Slachtoffer zit al in het nieuws nu.Al jaren komt hij niet meer buiten uit angst.En nu voor miljoenen tv kijkers komt hij te voorschijn.
Komaan e zeg,ik blijf erbij dat ventje(slachtoffer probeert munt te slaan!). Iedereen vindt het verschrikkelijk,en ineens zijn de beelden daar,na negen jaar. Wordt op youtube gezet.En nu pas komt hij buiten. Goeie acteur ook dat hakkelen.En de vrouw gezien?Een nazibeul is er niks tegen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Minister
|
![]() We pakken u morgen met het forum wel aan fabianen. Ge moet niet altijd zo jaloers zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
Minister
|
![]() Mactac binnenkort failliet. Dat is de enige rechtvaardige oplossing.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
Banneling
|
![]() En hopelijk pakken ze die VUILE SMEERLAP "" ALLES AF ""
Laatst gewijzigd door pegasus6869 : 22 november 2010 om 17:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
Banneling
|
![]() Pesten op het werk.
Naar aanleiding van de ernstige pesterijen die onlangs in Wallonië bekend werden stuurt het ANTIPESTTEAM deze EXTRA Nieuwsbrief naar de politici, pers en alle instanties die verantwoordelijkheid dragen i.v.m. alle overschrijdend gedrag op het werk en in scholen. Het ANTIPESTTEAM (APT) ijvert al vanaf 2003 voor een betere wetgeving i.v.m. de pestproblematiek. Het ACV aanvaardt in Wallonië blijkbaar een “pester” als lid. De verklaring van het ACV dat ‘pesten onaanvaardbaar is’, is ongeloofwaardig, zolang de betrokken pester door het ACV niet effectief uitgesloten wordt als lid. Voor alle duidelijkheid, er waren ook enkele ABVV-leden betrokken bij de pesterijen. Tot op heden is het duidelijk: ACV en ABVV hebben tot op heden geen enkele moeite gedaan de falende “pestproblematiek” te verbeteren, ondanks dat wij hen regelmatig op de tekorten wezen. Op basis van wat we nu weten heeft het Arbeidshof blijkbaar geoordeeld dat de pester 250.000 euro moest krijgen, omdat de ontslagtermijn om dringende redenen verstreken was, omdat er al een eerste melding was geweest jaren eerder. Ook VOKA eist dat de ontslagtermijn van beschermde vakbondswerknemers dringend herbekeken wordt als belangrijk nieuw bewijsmateriaal opduikt dat een ontslag om dringende reden rechtvaardigt. De ontslagtermijn om dringende redenen ten aanzien van beschermde vakbondswerknemers zou dan beter heropend worden. Vakbondsafgevaardigden moeten juist de arbeidsomstandigheden van de werknemers beschermen, zowel op lichamelijk als op psychisch gebied. Zij moeten grensoverschrijdend gedrag opsporen, aanklagen bij de bedrijfsleiding om ze een halt toe te roepen en helpen naar oplossingen te zoeken. Vakbondsafgevaardigden moeten zich inzetten voor betere werkomstandigheden en voor een betere collegiale werksfeer zodat de arbeidsmotivatie en arbeidsvreugde bij het personeel toeneemt. Op die manier hebben zij een voorbeeldfunctie in het bedrijf. Het is in ieder geval onaanvaardbaar dat vakbondsafgevaardigden zelf aan pesterijen deelnemen! Wat ook in de vele pestgevallen duidelijk wordt is dat ook leidinggevenden zich vaak schuldig maken aan pesterijen en machtsmisbruik, (mobbing). Een aantal bedrijven nemen hun plicht niet ernstig, zodat sluimerende en subtiele pestgevallen niet aan de oppervlakte komen. Het APT doet dan ook een oproep aan de bedrijven om beter toezicht mogelijk te maken. De ervaringen van het APT kunnen getuigen dat veel bedrijven zich op een voorbeeldige wijze aan de “pestwet” houden. Zij voeren een uitstekend personeelsbeleid, hebben vertrouwenspersonen, een interne preventiedienst en doen al het mogelijke om overschrijdend gedrag te beteugelen. In het onderwijs, met zijn 1.250.000 leerlingen en zo’n 130.000 personeelsleden blijven een aantal knelpunten i.v.m. pesterijen aanwezig. De” antipestwet” heeft hier duidelijk een aantal tekortkomingen. Wat betreft de aanpak van pestgedrag wordt er vooral in de lagere scholen goed werk geleverd en veel aandacht besteed aan preventie. Leerlingen kunnen terecht bij de leraar, oudercomités, CLB, directie of schoolbestuur en ook bij de Vlaamse Ombudsman. Anders is het gesteld met leerkrachten die gepest worden. Vooral in het secundair nemen de pesterijen soms grote afmetingen aan. De media staan tegenwoordig vol met voorbeelden van agressie, verbaal en fysiek geweld tegen leerkrachten. Burn-out en depressie komen er vaak voor. Vooral bij wat oudere leerkrachten die al 25-30 jaar met moeilijk jongeren te maken hebben. Leerkrachten kunnen, in theorie, terecht bij de directie, het schoolbestuur of hun vakbond. Maar wat gedaan als de directie zelf de oorzaak is van de negatieve en agressieve schoolcultuur? Het is bekend dat vele scholen gemaakt of gekraakt worden door een bekwame of onbekwame directie. Leerkrachten die een klacht durven indienen tegen een onbekwame directeur of tegen het zwakke beleid van het schoolbestuur mogen zich verwachten aan de meest ernstige en laffe pesterijen. En onbekwame directeurs worden meestal toch de hand boven het hoofd gehouden door het schoolbestuur die vaak nog aan de pesterijen meedoen. Alle truken van de foor, leugens, valse verklaringen en andere Stasi-praktijken worden uit de kast gehaald om de leerkracht buiten te krijgen. Als een formele klacht wordt neergelegd wordt een externe preventieadviseur aangesteld om de zaak te onderzoeken. Maar die preventieadviseur heeft geen beslissingsbevoegdheid om bvb de pestwet te laten toepassen. In de meeste gevallen blijven dan ook de pesterijen gewoon voortduren, terwijl de preventieadviseur zijn onderzoek doet. Dat kan een jaar of langer duren. Ondertussen wordt de leerkracht ziek of wordt geschorst. Directie en schoolbestuur blijven gewoon hun functie uitvoeren en kunnen alzo de pesterijen blijven “sturen”. Klachten bij inspectie of inrichtende machten worden niet aanvaard, wegens “geen bevoegdheid”. Het steunpunt voor het onderwijs Limits, waar de onderwijsverantwoordelijken steeds naar verwijzen, gaf ons volgend antwoord op onze vragen naar hun werking: “Net zoals jullie uiten wij onze bezorgdheid om cases die niet op een correcte manier aangepakt worden. Limits heeft enkel een opvangs-en bemiddelingsopdracht in het kader van onderwijs.” De berichten die wij over de werking van Limits krijgen zijn alvast niet lovend. Het komt er op neer dat zij wel eens komen “kijken” maar problemen oplossen doen ze niet. Het APT heeft al verscheidene keren de inrichtende machten van het vrij onderwijs en het gemeenschapsonderwijs aangeschreven met voorstellen om een beter antipestbeleid in te voeren. Er wordt op onze berichten echter niet geantwoord. “Dan maar bij de vakbond aankloppen!”, zal u denken. Maar u raadt het al, ook de grote onderwijsvakbonden steunen hun leden niet. Hieronder vindt u een intentieverklaring van het VSOA, daterend van 28 maart 2004, die tot nog toe dode letter blijft. De klachtencommissie, in overleg/onderhandeling met het comité voor Preventie en Bescherming op het Werk, vertrouwenspersoon, preventieadviseur dient een beleidsplan op te stellen. Waarbij een heldere, doorzichtige structuur het voor alle werknemers van de school (scholengroep, scholengemeenschap) mogelijk moet maken er zich mee te identificeren. Een beleidsplan dat toekomstgericht is zou in elk geval minstens volgende punten moeten omvatten: - een intentieverklaring - een gedragscode - eenduidige en eenvoudige afspraken voor melding van klachten over mobbing - de taken en verantwoordelijkheden, nauw afgebakend, van de verschillende beleidsgeledingen binnen de instelling (scholengroep, scholengemeenschap) - instrumenten en middelen waarover kan worden beschikt om het plan te implementeren - omschrijving van de middelen die vrijgemaakt worden om de deskundigheid van allen die een cruciale rol spelen in het preventiebeleid te optimaliseren,te updaten. BESLUIT - Een klachtencommissie focust de reële betrokkenheid van de school (scholengroep, scholengemeenschap) bij het fenomeen mobbing waardoor de kansen op welslagen van een interne procedure aanzienlijk vergroot worden. Ze biedt daarenboven een functioneel werkingsinstrument, en dit in harmonie met de vertrouwenspersoon, aan iedereen die het slachtoffer is van mobbing of aan deze verderfelijke praktijken een einde wil stellen. Het spreekt vanzelf dat de besluiten, voorstellen e.d. van deze klachtencommissie op de geijkte wijze aan bod komen in de bestaande overleg- en onderhandelingsorganen. - De vertrouwenspersoon mag geen vrijblijvend instrument zijn en deze functie mag niet afhangen van het lestijdenpakket maar moet deel uitmaken van bijkomende middelen die de school (scholengroep, scholengemeenschap) in staat moet stellen deze, sociaal, cruciale functie een blijvend en stabiel karakter te geven. Want laat het duidelijk wezen de strijd tegen deze verwerpelijke praktijken, pesten, is nooit helemaal gestreden. - Ook de klachtencommissie moet de nodige financiële en materiële middelen krijgen (extra middelen voor school, scholengroep of scholengemeenschap) om haar werk naar behoren te kunnen doen. - Het probleem van het pesten moet ernstig genomen worden en het oprichten van een klachtencommissie kan hierbij effectief bijdragen. Op deze wijze zullen ook de klachten in het juiste “vakje” terecht komen en dit zal enkel de geloofwaardigheid van deze al of niet latent aanwezige problematiek ten goede komen. Wij hopen, geachte commissieleden, dat deze hoorzitting de start mag zijn van enkele initiatieven die deze kwaal, die ook het onderwijs treft, verder adequaat bestrijden en onze vakorganisatie zal hier haar steentje toe bijdragen. Tot daar het VSOA. Deze intentieverklaring bevat zeer zeker veel positieve elementen die aansluiten bij de doelstellingen van het APT om een neutrale ombudsdienst in het onderwijs in te stellen. Maar het zijn vooral de twee andere grote bonden ACV (COC en COV) en ABVV (ACOD) die in gebreke blijven. Typisch voor die grote politiek gekleurde bonden is dat ze alles voor u doen als je geen problemen hebt. Maar van het moment dat je problemen hebt zijn ze nergens meer te vinden. Wij vernamen zelfs dat er bij syndicale verkiezingen soms gesjoemeld wordt om kandidaten te bevoordelen. De vakbondsbesturen zitten ook vol met directeurs, inspecteurs, algemeen directeurs, enz. Denk niet dat die de zijde van de leerkrachten kiezen. Dan maar naar de rechter! En zoals iedereen weet draait het ook bij Justitie vierkant. De pestwet staat nog altijd niet op punt ondanks de aanpassingen van 2007. Slechts een kleine minderheid van de gepesten wint zijn zaak. Dat komt omdat de rechters alles uit de hoek zoeken om geen pesterijen te moeten zien. Het APT weet ook dat er in sommige schoolbesturen van scholengroepen rechters, arbeidsauditeurs en gerechtsdeurwaarders (belangenvermenging) zitten. Probeer dan als leerkracht maar eens je gelijk te halen. De vroegere minister van onderwijs Frank Vandenbroucke heeft ook weinig tot niets bijgedragen om het pesten in scholen te bestrijden. Ook de huidige minister van onderwijs, Pascal Smet, is na zijn actie “leg je ei”, waarbij we nog altijd geen antwoord hebben gekregen op onze vragen, waarschijnlijk terug in zijn kast gekropen. Ook hij heeft nog geen enkele actie ondernomen om de scheve situaties van de pesterijen in het onderwijs recht te trekken. Kortom, de meeste politici, besturen en onderwijsverantwoordelijken willen het probleem niet onderkennen, reageren niet op de vele signalen die ze ontvangen over het falende pestbeleid en liggen niet wakker van de pesterijen die vele leerkrachten moeten ondergaan. Daarom wil met dit schrijven het ANTIPESTTEAM nogmaals het probleem onder de aandacht brengen in de hoop dat er eindelijk aandacht aan het probleem geschonken wordt en er eindelijk iets verandert. Graag ontvangen wij van u een reactie. APT www.antipestteam.be Laatst gewijzigd door neutron : 22 november 2010 om 18:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#199 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Minister
|
![]() Er heeft zich een tweede slachtoffer aangemeld en is sprake van een derde.
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...8cbd4e1df.aspx