![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#381 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Om Jan enigszins bij te treden... ... ik vind dat ook belangrijk, maar daar waar hij het dan netjes omschreven heeft als godsdienstonderwijs toen hij begon over die psyche, gaat het hem wel degelijk over de rkk-leer. Ik hou het dus liever ergens bij een omschrijving als het huidige zedenleer/moraal... je krijgt daar normalerwijs eveneens godsdienst ( algemeen dan ) voorgeschoteld eerder als studieobject dan als indoctrine |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#382 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#383 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die regeltjes en theologisch dogma's zijn nochtans niet voor discussie vatbaar. Wat is daar spiritueel aan?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#384 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarmee je toch beseft dat je in feite ergens tegen je tegen winkel praat ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#385 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Men kan niks benaderen als een monolithisch geheel, ook (zeker) een religie niet. Maar er zijn vier dingen: -het katholicisme is ontploft. Door bepaalde menselijke eigenschappen eeuwen te onderdrukken, krijg je nu een reactief proces onder de mensen. -ik denk niet dat op lopende band gemaakte godsdienstleerkrachten iets beter zullen produceren dan een zwakke versie. Niet iedereen is van staat om transcendentie te bekomen, en mensen die het niet kunnen bekomen horen ook niks over de religie te prediken. -het katholicisme is slecht van staat om met bepaalde dingen om te gaan, en kan bijgevolg niet volledig ten dienste van het volk staan. -het katholicisme past simpelweg niet bij de tijdsgeest. Nieuwe tijden vereisen nieuwe aanpakken. Een reactieve, hup-terug-naar-1950versie zal enkel schadelijk zijn, en een andere versie zie ik niet meteen ontstaan. Neem mij niet verkeerd op, ik ben even afkerig van het vulgair materialisme als jij. Maar ik geloof niet dat iets wat is blijven hangen bij Aristoteles nog relevant kan zijn. Bouw voort op wat er is, breng iets nieuw. Maar terugschroefpolitiek is niet aan mij besteed. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#386 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb er voldoende kennis en voeling mee om te weten dat de essentie ervan is zich te onderwerpen aan wat van bovenaf wordt opgelegd.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#387 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#388 |
Banneling
|
![]() Nieuwe tijden vereisen een nieuwe mystiek, nieuwe rituelen en nieuwe mirakels.
Stoffig gedoe over transsubstantialisatie zal mensen enkel doen hinniken en meewarig kijken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#389 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uit wat u schrijft, moet ik slechts concluderen dat u er onvoldoende kennis en voeling mee heeft. Laten we zelfs zeggen dat u er echt geen kennis en voeling mee heeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#390 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Als u echter doelt op de ziel of dergelijke onzin, dan gelukkig niet.
![]() |
![]() |
![]() |
#391 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Kerk biedt een mystiek, rituelen en mirakels aan die van alle tijden zijn en ook steeds actueel blijven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#392 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals ik al zei: voldoende kennis en voeling om te weten dat de essentie ervan is zich te onderwerpen aan wat van bovenaf wordt opgelegd. Ik heb nog geen bewijs van het tegendeel gezien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#393 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is helemaal niet de essentie, wat u ook moge denken in uw gebrek aan kennis, voeling en beleving ervan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#394 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#395 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#396 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Demonstratie: mensen lachen wat als men over katholieke doctrines begint. Pakweg het wetenschappelijk besef van de tijd toen bepaalde kerkdoctrines zijn geschreven is nu hopeloos achterhaald. Dingen als natuurrecht bijvoorbeeld. Zo lang je kerk het heeft over pakweg bepaalde vormen van seksualiteit als onnatuurlijk, zal de kerk blijven verliezen aan relevantie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#397 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk is dat de essentie: men wordt geacht te leven zoals dat in Rome wordt voorgeschreven, of men komt in de hel terecht.
![]() |
![]() |
![]() |
#398 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#399 |
Secretaris-Generaal VN