Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 november 2010, 00:58   #121
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Bromfietsers klasse A zijn afgeregeld op 25 kmh en worden regelmatig gecontroleerd, bovendien is er sinds 2002 een helmplicht, op de fiets niet.

Beide mogen zich mengen in het verkeer als er geen verplicht fietspad is.

Zou het niet logisch zijn wegens de vele fietsongevallen een snelheidsbeperking van 15 kmh in te voeren ?

Ik werd op de Meir toch al eens van de sokken gereden door een fietser die aan schijnbaar hoge snelheid tussen de voetgangers aan 't slalommen was.
4t Koste me een broek. (die piraat pleegde vlucht misdrijf)
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2010, 01:04   #122
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.460
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Ik werd op de Meir toch al eens van de sokken gereden door een fietser die aan schijnbaar hoge snelheid tussen de voetgangers aan 't slalommen was.
4t Koste me een broek. (die piraat pleegde vlucht misdrijf)
Voila, een mooi voorbeeld van onaangepaste snelheid inbreuk tegen art 10.1.1
minstens 100 € ... het vluchtmisdrijf kost veel meer.

Die kerel had geluk dat de politie hem niet gezien had... en nog kon pakken natuurlijk.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2010, 13:12   #123
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.460
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door George Bekijk bericht
Man man, weer lekker bezig hier. Gezellig.

Als fietsers nog maar 15 km/h mogen rijden is het verschil met auto', motorbietsen, bromfietsen e.d. weer groter. Het is vooral het verschil in snelheid dat voor risico's zorgt.

Bovendien, wat dan met joggers. Je rijdt rustig met de fiets, helm, verlichting, perfecte remmen, reflectoren, fluo-hesje, handschoenen, knie en elleboogbeschermers en dan word je ingehaald door een jogger zonder dit alles. Levensgevaarlijk dus.

Er moeten dan ook maar snelheidsbeperkingen komen voor voetgangers. Flitsbare identificatie ten alle tijden.

En nog iets, de meeste bromfietsen klasse a verschillen enkel wat betreft reglementering met bromfietsen klasse B of 50cc motorfietsen. Het zijn meestal dezelfde bromfietsen. met dezelfde remmen, dezelfde verlichting,.... Dat die dingen niet geschikt zouden zijn om sneller te rijden is dus onzin.
Psst niet te luid, die 15 kmh was om te overdrijven...

Maar feit is het toch dat bromfietsers klasse A beperkt zijn tot 25 kmh (op papier toch) en verplicht zijn een fietshelm te dragen. Evenzo klasse B tot 45 kmh.

Die fietshelm wil ik mss nog laten vallen voor fietsers, maar feit is toch dat fietsers lekker veel sneller mogen rijden als die bromfietsers A, alhoewel ze quasi steeds op dezelfde plaats mogen/moeten rijden (verplicht fietspad).
Zijn die bromfietsers klasse A dan niet nijdig ofzo ?

Mijn punt is ook dat ge de BBL of de fietsersbond ? nooit hoort dat een hogere snelheid het risico op verkeersongevallen en vooral -gevolgen verhoogd bij fietsers, blijkbaar wel bij bromfietsers want die zijn snelheidsbeperkt...

Maar dat ge ze wel hoort als auto´s op de auto- en snelwegen (onze veiligste wegen), waar nochtans nergens zwwgbr mogen komen, wel een 100 kmh-limiet willen om allerlei drogredenen...

Dat was geen aprilmop hé
(zelfs studies sleuren ze erbij en interpreteren ze naar hun smaak):
Citaat:
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...n.aspx?cmt=all

Binnenkort snelheidsbeperking van 100 km/u op snelwegen?

22/01/'09 De Bond Beter Leefmilieu pleit voor een snelheidsbeperking van 100 kilometer per uur op de Belgische snelwegen. Dat zou goed zijn voor het milieu, interessant voor de economie en zou mensenlevens sparen.

De BBL baseert haar uitspraak op een studie die het liet uitvoeren door het bureau Transport & Mobility Leuven. Het is nu dan ook de vragende partij voor een maatschappelijk debat over een snelheidsverlaging.

Als de maximumsnelheid op de snelwegen wel degelijk van 120 naar 100 kilometer per uur wordt verlaagd, dan zal dat volgens die studie 68 mensenlevens per jaar minder kosten en een kwart minder gewonden.

Geen pestmaatregel
De uitstoot van fijn stof zal eveneens ook met een derde dalen en dat zou ervoor zorgen dat België makkelijker de klimaatdoelstellingen zal halen. Dat zou de economie jaarlijks 32 miljoen euro opbrengen.

Op ringwegen zou de snelheid dan weer teruggebracht moeten worden naar 90 of zelfs 80 kilometer per uur. "Dit gaat niet over het pesten van automobilisten", aldus BBL-woordvoerder Jan Turf.
En als ge hun laat doen krijgt binnenkort nog elke Be-auto nog een 100 kmh-begrenzer ingebouwd, die wel buiten de landsgrenzen automatisch uitgeschakeld wordt.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 5 november 2010 om 13:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2010, 13:15   #124
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Citaat:
Hoe zou een fietser volgens diezelfde wegcode dan wel moeten weten hoe snel hij rijdt als hij volgens de technische voorschriften (die beschreven zijn in die wegcode) helemaal geen snelheidsmetertje moet hebben?
Hij kan dat toch aflezen aan de hoeveelheid EPO dat hij moet nemen om boven de 40 per uur te geraken ?
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2010, 15:21   #125
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.487
Standaard

het alternatief is een cyote op de fiets zeker ?
brother paul is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2010, 17:52   #126
George
Staatssecretaris
 
George's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2003
Locatie: huis
Berichten: 2.982
Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan koop je toch geen bromfiets klasse A als je weet dat met een klasse B beter uit de voeten kan?
Waarom niet? Het is voor zover ik weet goedkoper om te verzekeren. Vele jongeren mogen geen klasse B hebben van hun ouders, anderen zijn dan weer bang van de hogere snelheid en de plaats die ze moeten innemen in het verkeer, enz...
__________________

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2010, 20:30   #127
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door George Bekijk bericht
Waarom niet? Het is voor zover ik weet goedkoper om te verzekeren. Vele jongeren mogen geen klasse B hebben van hun ouders, anderen zijn dan weer bang van de hogere snelheid en de plaats die ze moeten innemen in het verkeer, enz...
Wat een jonge kerel met een bromfiets klasse A moet aanvangen, is mij een volkomen raadsel. Een jongen van die leeftijd rijdt met een fiets moeiteloos een gelijkaardige snelheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2010, 20:47   #128
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 13.313
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Moogt gij van mij.

Maar dan moet je wel serieus doorvlammen met 40 kmh-pieken.
En opgepast in de zone 30, liefst vermijden dan.
30 km/u is wel veel gemiddeld en haal ik alleen in de zomer in ideale fietsomstandigheden. Deze tijd van het jaar is een gemiddelde van 28 km/u realistischer. Ik rij altijd afstanden tussen 80 en 100 kilometer.

Om 30 km/u te halen moet je best ook al te drukken punten vermijden of de verkeersregels wat opzij schuiven...
__________________
AVV - VVK

https://x.com/dietschland

Laatst gewijzigd door Max van Dietschland : 5 november 2010 om 20:49.
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2010, 21:15   #129
George
Staatssecretaris
 
George's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2003
Locatie: huis
Berichten: 2.982
Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat een jonge kerel met een bromfiets klasse A moet aanvangen, is mij een volkomen raadsel. Een jongen van die leeftijd rijdt met een fiets moeiteloos een gelijkaardige snelheid.
Een combinatie van luiheid t.o.v. enige fysieke inspanning al dan in combinatie met zwaarlijvigheid, astma of een allergie (steeds vaker voorkomend) dat het moeilijk maakt voor de jongere. Ook jonge mensen kunnen bang zijn in het verkeer. Een jongere kan het niet betalen om een klasse B te verzekeren, mag er niet mee rijden van thuis uit ...

Daarnaast zijn er de "uitzonderingen". 25 Km/h en meer rijden is met een gewone fiets geen probleem voor zelfs de minder sportieve onder de jongeren maar als ze dagelijks 40 km moeten fietsen is dat soms wel teveel.

Combineer een en ander en je komt wel aan mensen die al dan niet met volle goesting voor een klasse A kiest. Bovendien, veel jongeren, of ze nu met klasse A of B rijden, rijden met een opgevoerd brommerke. Ze rijden even snel. De klasse A rijders onder hen betalen een lagere verzekering maar riskeren hogere boetes t.o.v. de klasse B rijders.

Maar als fietser wordt ik vaak van m'n fiets geblazen door brommertjes op het fietspad. Er zijn niet teveel jongeren die met een klasse A rijden en die rijden even snel als de B's. 50 @ 60km/h. De mest A-kes worden bestuurd door zwaarlijvige mensen en die brommerkes zijn dan ook meestal nog afgesteld. Das voor mij als fietser nog de grootste ramp, zeker als het nog 2-tackters zijn. Minutenlang blijf je de walm van 2-tactolie hangen terwijl je snakt naar wat lucht voor je fiets-inspanning. Das niet gezond voor mij maar ook niet voor de "zwaarlijvige", die zou ook beter wat aan lichaamsbeweging doen.
__________________

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2010, 02:03   #130
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.460
Standaard

Een interessante link uit Nederland:

Citaat:
Fietsers en oversteekongevallen

Ongeveer 15 procent van alle geregistreerde verkeersdoden en ziekenhuisgewonden is het slachtoffer van een oversteekongeval als fietser. En van alle geregistreerde ernstige fietsongevallen vond in de periode 1998-2008 de helft plaats op een kruispunt binnen de bebouwde kom, meestal een voorrangskruispunt. De problematiek van fietsers op voorrangskruispunten is daarmee vanuit verkeersveiligheidsoptiek zeer aanzienlijk en evident. Dit artikel beschrijft de resultaten van een empirisch onderzoek door Rijkswaterstaat/DVS en bureau Ligtermoet & Partners naar de relatie tussen oversteekongevallen van fietsers, de vormgevingsaspecten en het gebruik van voorrangskruispunten binnen de bebouwde kom.

De reden van het onderzoek, dat in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat is uitgevoerd, ligt in het feit dat de veiligheid van fietsers onder druk staat. Het aantal verkeersslachtoffers bij fietsers ontwikkelt zich de afgelopen jaren namelijk minder gunstig dan het aantal verkeersslachtoffers bij andere vervoerwijzen (zie afbeelding 1).


Het aantal doden onder fietsers stabiliseert zich op circa 200 per jaar terwijl het aantal ernstig gewonden stijgt. Van de fietsdoden vallen er ongeveer 100 binnen de bebouwde kom, waarvan ruim tweederde bij oversteekongevallen. Het aantal geregistreerde ziekenhuisopnamen van fietsers binnen de bebouwde kom is gemiddeld 1800 per jaar, waarbij er ongeveer 1200 gewond raken bij oversteekongevallen (BRON/DVS 2005-2007). Het is om deze redenen dat de veiligheid van fietsers door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat in het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2008-2020 ‘Van, voor en door iedereen’ is aangemerkt als aandachtsgebied. En meer specifiek geldt dat dus voor de oversteekproblematiek van fietsers.

Meeste ongevallen op voorrangskruispunten

Het merendeel van de oversteekongevallen met fietsers (50 �* 60 procent) gebeurt op een voorrangskruispunt (zie tekstkader 1). Dit zijn ‘normale’ kruispunten en aansluitingen waarbij de voorrang is geregeld door middel van bebording of de doorgang door middel van een uitritconstructie. De onderzoeksvraag was of er maatregelen mogelijk zijn en bevorderd moeten worden om deze groep kruispunten veiliger te maken. Want de veiligheidsprincipes uit ‘Duurzaam Veilig’ stellen weliswaar dat bij grote verschillen in richting en massa (zoals dat op kruispunten het geval is) de snelheidsverschillen beperkt moeten worden, maar wat dit precies betekent voor inrichtingskenmerken op ontwerpniveau is onvoldoende bekend. In de praktijk valt dan ook een zeer grote variatie in de vormgeving van kruispunten en oversteekvoorzieningen waar te nemen.
[...]
http://www.verkeerskunde.nl//integra...en.21526.lynkx
Zeer interessant artikel dat vooral ingaat op de oorzaken van fietsongevallen, en hoe deze te verbeteren zijn !

Nederland heeft wel ca. 7 maal meer gereden fietskms als Be.

Evolutie van het aantal fietsslachtoffers in de laatste jaren (Bron cbs.nl )
In 2006: 216 dodelijke fietsslachtoffers
In 2007: 189 dodelijke fietsslachtoffers
In 2008: 181 fietsdoden
In 2009: 185 fietsdoden

Het aantal verkeersdoden onder de kwetsbare weggebruikers (voetgangers, fietsers en motorrijders) is de laatste jaren nagenoeg gelijk gebleven.
Het aantal slachtoffers per fiets blijft de laatste jaren constant.

In vergelijking met Nederland telt België ongeveer 80 fietsdoden (dus veel minder), maar het aantal inwoners is veel groter in Nederland en de gereden fietskilometers ligger er wel zeven keer hoger. (Bron: http://www.fietsersbond.be , persbericht 7-10-2010)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 november 2010 om 02:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2010, 18:44   #131
pibo®
Parlementslid
 
pibo®'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 1.992
Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Hij kan dat toch aflezen aan de hoeveelheid EPO dat hij moet nemen om boven de 40 per uur te geraken ?
voor pieken van 40 te halen heb je wel geen epo nodig hoor

trouwens die 15 km/uur voor fietsers in de bebouwde kom .............. héél goed , enkel op voorwaarde dat dit voor wagens OOK 15 km/uur wordt !
pibo® is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2010, 19:25   #132
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.460
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pibo® Bekijk bericht
trouwens die 15 km/uur voor fietsers in de bebouwde kom .............. héél goed , enkel op voorwaarde dat dit voor wagens OOK 15 km/uur wordt !
Auto´s vallen niet.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2010, 19:30   #133
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pibo® Bekijk bericht
trouwens die 15 km/uur voor fietsers in de bebouwde kom .............. héél goed , enkel op voorwaarde dat dit voor wagens OOK 15 km/uur wordt !
Minder eigenlijk (in navolging van de lagere snelheden voor de zwaardere vrachtwagens)

Dus fietsers 15 en auto's 10
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2010, 11:08   #134
CyberpunX
Staatssecretaris
 
CyberpunX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2004
Locatie: .b/e
Berichten: 2.929
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Dus fietsers 15 en auto's 10
Auto's 30 en fietsers 15. Dan is er minder kans dat er ene in de blinde hoek aangeraced komt.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2010, 14:30   #135
pibo®
Parlementslid
 
pibo®'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 1.992
Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Auto´s vallen niet.
Neen , maar als ze dan weer is ne fietser omver rijden is't minder erg ! dus veiligheid voor alles he !
pibo® is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2010, 15:25   #136
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.460
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pibo® Bekijk bericht
Neen ,...
Leg eens uit hoe auto´s kunnen vallen ?

psst... het gaat over fietsers.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 22 november 2010 om 15:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2010, 15:28   #137
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Leg eens uit hoe auto´s kunnen vallen ?
soms zie je een van de brug vallen...
naar het schijnt waren zo mensen eens uitgestapt uit hun auto op de pechstrook en kropen ze over de vangrail, en stortten ze zo van de brug 20 meter dieper morsdood. vond de politie daar de auto zonder iets ? na een beetje zoeken vonden ze dan het lijk...

t'is misscchien zoiets dat hij bedoelt micele ? je moet een beetje uw fantasie gebruiken

nu de vraag over fietssnelheid zal wel ironisch bedoeld geweest zijn, en onze hyperjan die streeft naar algeheel immobilisme is uiteraard begoestigd naar een totale stand-still, en een 'zero' collision speed
brother paul is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2010, 15:34   #138
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.460
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
soms zie je een van de brug vallen...
naar het schijnt waren zo mensen eens uitgestapt uit hun auto op de pechstrook en kropen ze over de vangrail, en stortten ze zo van de brug 20 meter dieper morsdood. vond de politie daar de auto zonder iets ? na een beetje zoeken vonden ze dan het lijk...

t'is misscchien zoiets dat hij bedoelt micele ? je moet een beetje uw fantasie gebruiken
Tja zo kan het wel geweest zijn, een uitstappende autobestuurder die zijn handrem niet aangezet had, ging wat wandelen, met een windstoot ging die auto aan het rollen en viel toch niet van een onbeveiligde brug zeker. Stoute auto toch.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2010, 16:02   #139
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.460
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
nu de vraag over fietssnelheid zal wel ironisch bedoeld geweest zijn, en onze hyperjan die streeft naar algeheel immobilisme is uiteraard begoestigd naar een totale stand-still, en een 'zero' collision speed
Natuurlijk was dat met een ironische bedoeling, straf dat "we" daarover meer als 130 posts konden foeteren.

Van eigen koekje deeg hé; toch ongelooflijk dat vele fietsers niet willen inzien dat "onbeperkte snelheden" het risico op fietsongevallen en vooral de ongevalgevolgen enorm verhoogd. De kwetsbare weggebruiker (andere fietsers, voetgangers) kan er een liedje van meezingen...

Als dat voor gemotoriseerde weggebruikers is, is dat voor fietsers toch ook zo ?

De gemotoriseerde weggebruikers worden technische begrenzingen en/of onredelijke snelheidslimieten in de strot geduwd, en daar wordt de snelheidsjacht �* volonté op geopend, al rijden ze gemiddeld nog trager (meestal bbk) als vlotte fietssnelheden. Maar met een fiets moet je zelf trappen en dan mag je gerust je gang gaan.

Bromfiets klasse A is begrensd op 25 kmh
Bromfiets klasse B is begrensd op 45 kmh
Moto´s ook begrenzen ?
Camions + 3,5 T zijn begrensd op 90 kmh of mogen maar 90 kmh, voor +7,5 T gewone weg mogen ze maar 60 kmh. Bussen (90/75) eveneens.
Auto´s ook begrenzen ?
Doe maar.

Maar feit is dat fietsers ook heel dikwijls met onaangepaste snelheid rijden, maar dat willen ze natuurlijk niet inzien.

Nochtans citeerde ik een onderzoek, maar daar gaan onze lieve fietsvrienden niet op in.

Citaat:
http://www.verkeerskunde.nl//integra...en.21526.lynkx

Het aantal doden onder fietsers stabiliseert zich op circa 200 per jaar terwijl het aantal ernstig gewonden stijgt. Van de fietsdoden vallen er ongeveer 100 binnen de bebouwde kom, waarvan ruim tweederde bij oversteekongevallen. Het aantal geregistreerde ziekenhuisopnamen van fietsers binnen de bebouwde kom is gemiddeld 1800 per jaar, waarbij er ongeveer 1200 gewond raken bij oversteekongevallen (BRON/DVS 2005-2007). Het is om deze redenen dat de veiligheid van fietsers door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat in het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2008-2020 ‘Van, voor en door iedereen’ is aangemerkt als aandachtsgebied. En meer specifiek geldt dat dus voor de oversteekproblematiek van fietsers.

Meeste ongevallen op voorrangskruispunten

Het merendeel van de oversteekongevallen met fietsers (50 �* 60 procent) gebeurt op een voorrangskruispunt (zie tekstkader 1). Dit zijn ‘normale’ kruispunten en aansluitingen waarbij de voorrang is geregeld door middel van bebording of de doorgang door middel van een uitritconstructie. De onderzoeksvraag was of er maatregelen mogelijk zijn en bevorderd moeten worden om deze groep kruispunten veiliger te maken. Want de veiligheidsprincipes uit ‘Duurzaam Veilig’ stellen weliswaar dat bij grote verschillen in richting en massa (zoals dat op kruispunten het geval is) de snelheidsverschillen beperkt moeten worden, maar wat dit precies betekent voor inrichtingskenmerken op ontwerpniveau is onvoldoende bekend. In de praktijk valt dan ook een zeer grote variatie in de vormgeving van kruispunten en oversteekvoorzieningen waar te nemen.
Kan het mss zijn dat fietsers hun snelheid te weinig aanpassen als ze zulke oversteekplaatsen of voorrangskruispunten naderen ?

Tja, het verkeersreglement (ook betreft snelheid en voorzichtigheid) geldt voor alle bestuurders en daar zijn fietsers ook bij.
Ook begrenzen dan maar ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 22 november 2010 om 16:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2010, 16:21   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Maar feit is dat fietsers ook heel dikwijls met onaangepaste snelheid rijden, maar dat willen ze natuurlijk niet inzien.
U kletst uit uw nek. Niemand betwist dat er fietsers zijn die niet altijd een correct weggedrag hebben. Sommige reden te snel, verstrooid, hinderend, verward, enz.

Uw laatste bericht heeft een hoog nonsens gehalte trouwens. Fietsers halen geen onbegrensde snelheid. Door de vormgeving van de meeste fietsers en de beperkte spierkracht van het allergrootste deel van de mensen, komt de doorsnee fietser niet boven 20 km/u. Slechts wielertoeristen of geroutineerde fietspendelaars halen met gemak hogere snelheden, maar dat is zeker niet "onbegrensd". Ook zij hebben een bijna natuurlijke limiet.

En waarom schrijft u nonsens? U spreekt over snelheidsbegrenzing die inherent is aan een gemotoriseerd voertuig. Door de aard van de techniek is dat daar mogelijk. Niet alleen een brom-, motorfiets maar ook wagen en een vrachtwagen kan men uitrusten met een begrenzer. Een fiets is evenwel geen gemotoriseerd vervoertuig. Het is een "rijwiel" met een beperkte en vrij eenvoudige technologie waarvan de voortbewegingsenergie door de fietser zelf wordt geleverd en niet door een motor (over de elektrische fiets heb ik het even niet, maar die is ten andere ook begrensd).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be