Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 november 2010, 17:01   #261
Sammael
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Kwatsj. Zo werkt dat niet.
Zichtbare erfdienstbaarheden.

Verkrijgende verjaring.
Sammael is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 17:11   #262
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Overigens mis ik een beetje de motivatie van de rechter. Ik lees wel een hoop keer dat het altijd als voetpad gebruikt is, maar nergens of het dat ook is. Het lijkt er op dat de gemeente het vonnis heel makkelijk ongedaan zou kunnen maken door de ene helft van het pad rood te verven en een paar plannen wat anders in te tekenen, dan is dat een fietspad en de rest stoep.
http://www.standaard.be/artikel/deta...elid=GCO32CB55

Citaat:
WUUSTWEZEL - Van der Eecken kocht in juli 2008 de chalet die pal tegenover de tweede toegangspoort van de school staat. 'Het paadje is geen servitudeweg zoals de school laat uitschijnen. Het is mijn eigendom', zegt ze. 'In de aankoopakte staat dat alleen fietsende schoolkinderen gebruik mogen maken van het wegje.'
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 19:09   #263
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Er rijden geen auto's op dat pad.
Je kan vanaf dat pas ook niet in de woning kijken.
Enkel als je met een minibusje stopt op de baan kan je binnen kijken.
De school heeft eerst geprobeerd hen tot reden te brengen, maar zij wilde zelfs heel het pad volledig afsluiten.
De school was dus verplicht naar de rechtbank te stappen.
Ik wil je graag geloven, maar:

Citaat:
... ouders en kinderen die te voet of met de auto naar de ingang aan de Goorbosstraat kwamen ...

Door de beslissing van de rechter kunnen we zelfs met een auto niet meer op ons schooldomein
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Gooreind.jpg‎
Bekeken: 631
Grootte:  296,7 KB
ID: 75927  

discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 21:20   #264
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Een geregistreerde erfdienstbaarheid staat wel op een kadasterplan. (Als stippellijn) (zie figuur links)
Een verworvenrecht na 30 jaar staat soms niet op het kadaster. Dit komt vaak voor in landelijke gebieden, omdat de controle van het kadaster daar niet vaak gebeurt.
Inderdaad, dit is wat ik ook in ons geval op een oud kadasterplan heb gezien dat men mij bij de gemeente voorlegde. Ook daar staat er op onze grond een stippellijntje. Maar Raf... tja, die wist het weer eens beter en zei dat het er niet op staat...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2010, 21:50   #265
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Ik stel voor dat we dit weekend een bus inleggen..
Is dat niet te gevaarlijk in deze tijden waar men het onder vuur nemen van bussen als kwattekwaad beschouwt?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2010, 22:50   #266
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het pad staat op de stafkaarten van het leger reeds in de jaren 70 van vorige eeuw.
Dit betekend dus dat het pad erkend is door een overheidsinstelling en na 30 jaar vermelding niet meer mag afgesloten worden door de eigenaar.
sorry hoor.... maar nu hoor ik nog meer onzin

Een stafkaart, is een wat verouderde benaming en verwijst naar het militaire nut ervan zoals je beaamt , is enkel een topologische kaart , een kaart bedoeld om zo getrouw en volledig als het kan een bepaald deel van het aardoppervlakte te beschrijven.

Het voorkomen van een pad erop heeft dus an sich niks te maken met de functie of status ervan.... verder kan het natuurlijk wel zo zijn dat er wat bij vermeld zou zijn of de legenada duidelijk naar iets verwijst

Laatst gewijzigd door praha : 21 november 2010 om 22:52.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2010, 22:58   #267
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Raf, ga jij aan mij als landmeter expert uitleggen wat kwatsj is en wat niet?

Als iemand een stuk grond die niet het zijne is, 30 jaar gebruikt (vb toegang tot zijn perceel, parkeren auto, oneigenlijk verbreden van een eigen perceel, zoals in dit geval een stook gebruiken als voetweg) zonder dat de eigenaar stappen onderneemt dan wordt dit een verworven recht. punt
Een vermelding in de atlas der buurtwegen, is geen indicatie of bewijs dat een weg openbaar is. Die atlas vermeld gewoon, "daar ligt een weg of pad".
Als het effectief een openbare weg is, dan is het geen kadastraal perceel.

Er zijn 3 soorten privaatrechtelijke paden/ wegen
- Openbare wegenis op openbaar domein: heeft geen kadastraal nummer
- Vrij toegankelijke wegen op kadastrale percelen
a) vast gelegd in een erfpacht
b) geworden door 30 jaar gebruikt te zijn als vrij toegankelijke weg.
Het is niet verplicht dit op te nemen in de koopakte. Je kunt dit wel opnemen als opschortende voorwaarde in de koopovereenkomst. Dit wil zeggen, je ziet een weg lopen over uw perceel, dan kun je nagaan of je die weg kunt verwijderen. Indien je dit niet kunt, kan je de koopovereenkomst ontbinden.
- Erfdienstbaarheid: kadastraal vastgelegd en opgenomen in de koopakte.
Die kwatsj sloeg dan wel hier op je laatste puntje (zie post waarop hij reageerde ) '... en zoals je zelfs ergens aangeeft beaam je zelfs dat het kwatsj is. ... je zegt in deze post zelf dat het 'kadastraal vastgelegd en opgenomen in de koopakte' dient te zijn ... in de andere post was het dan weer 'Die het is een verworven recht van de school door de overschrijding van 30 jaar gebruik.'
Oud 21 november 2010, 23:02   #268
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andres21 Bekijk bericht
Zichtbare erfdienstbaarheden.

Verkrijgende verjaring.
Van voortdurende aard.... dat wil zeggen daar waar geen menselijke activiteit voor noodzakelijk is.
Dus het gebruik ervan kan moeilijk bezien worden als grond voor de verjaring
Oud 22 november 2010, 09:27   #269
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Die kwatsj sloeg dan wel hier op je laatste puntje (zie post waarop hij reageerde ) '... en zoals je zelfs ergens aangeeft beaam je zelfs dat het kwatsj is. ... je zegt in deze post zelf dat het 'kadastraal vastgelegd en opgenomen in de koopakte' dient te zijn ... in de andere post was het dan weer 'Die het is een verworven recht van de school door de overschrijding van 30 jaar gebruik.'
Eens goed lezen wat er staat.

Een 30 jarig verworven recht is geen erfdienstbaarheid.

Een erfdienstbaarheid wordt altijd opgenomen in het kadaster, omdat een erfdienstbaarheid notarieel wordt vastgelegd. Bij het verkopen van de goederen, wordt dit dan ook in de koopakte als kadastrale info meegegeven.

30 jarig verworven recht wordt soms maar meestal niet opgenomen in het kadaster. Dit is een zichtbaar ingebruikname van grond. Een eerlijk en goed notaris zal een koper er op wijzen, maar dit is niet altijd zo. je moet als koper iut uw doppen kijken als je iets koopt.

Je moet overgaan tot een erfdienstbaarheid, wanneer je op korte termijn rechtzekerheid wenst over het gebruik van buurpercelen als doorgang. Dan moet je wel overeenkomen met uw buur. En meestal wordt een erfdienstbaarheid verkocht door de eigenaar.

Laatst gewijzigd door giserke : 22 november 2010 om 09:31.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2010, 13:41   #270
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een erfdienstbaarheid wordt altijd opgenomen in het kadaster
Nee, erfdienstbaarheden worden NIET opgenomen in het kadaster.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2010, 14:13   #271
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Nee, erfdienstbaarheden worden NIET opgenomen in het kadaster.
Manneke, kijk eens op het plan die ik eerder heb gepost?

Alle elementen die effect hebben op het kadastraal inkomen worden geregistreerd door het kadaster.
Bij vastleggen (bij notariële akte) van een erfdienstbaarheid, registreert de notaris dit bij het registratiekantoor. Het registratiekantoor geeft het opmetingsplan met uitlijning van de zone door aan het kadaster voor de berekening van het KI. Zij zetten dat ook meestal in stippellijn op hun plan.

na zo'n 60 erfdienstbaarheden te hebben uitgezet weet ik wel wat er gebeurt

Laatst gewijzigd door giserke : 22 november 2010 om 14:19.
Oud 22 november 2010, 14:16   #272
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Manneke, kijk eens op het plan die ik eerder heb gepost?

Alle elementen die effect hebben op het kadastraal inkomen worden geregistreerd door het kadaster.
Bij vastleggen (bij notariële akte) van een erfdienstbaarheid, registreert de notaris dit bij het registratiekantoor. Het registratiekantoor geeft het opmetingsplan met uitlijning van de zone door aan het kadaster voor de berekening van het KI. Zij zetten dat ook in stippellijn op hun plan.

na zo'n 60 erfdienstbaarheden te hebben uitgezet weet ik wel wat er gebeurt
Blijkbaar niet, maar je doet wel graag alsof...

Erfdienstbaarheden hebben overigens geen effect op het kadastraal inkomen. Dat is meteen ook de reden waarom ze niet in het kadaster worden opgenomen. Zoals ik al zei: dat is hun domein niet.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382

Laatst gewijzigd door Raf : 22 november 2010 om 14:16.
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2010, 14:24   #273
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Blijkbaar niet, maar je doet wel graag alsof...

Erfdienstbaarheden hebben overigens geen effect op het kadastraal inkomen. Dat is meteen ook de reden waarom ze niet in het kadaster worden opgenomen. Zoals ik al zei: dat is hun domein niet.
Niet op hun domein, dit komt op het KI van de eigenaar van de grond waar de erfdienstbaarheid op rust! Deze die de erfdienstbaarheid heeft is niet de eigenaar van het perceel.

Dit heeft wel effect op het KI van het perceel in kwestie, omdat bij sommige erfdienstbaarheden een jaarlijks erfpacht wordt betaald aan de eigenaar.
Het perceel waar de erfdienstbaarheid op rust heeft dus een 'inkomen'. Dit veranderd het 'statuut' van het perceel.

Laatst gewijzigd door giserke : 22 november 2010 om 14:26.
Oud 22 november 2010, 14:26   #274
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Wat een gezaag.

Er is daar in een boerengat een dispuut over een stuk privé eigendom.

Men heeft het dispuut voorgelegd in kortgeding aan een rechter. Voorlopig is dat de meest aangewezen autoriteit in zo'n ingewikkelde dinges als erfdienstbaarheden, servituten, gewoonterecht ....

Die heeft een voorlopige beslissing genomen.
Het feit dat de voorlopige beslissing nogal gepeperd is, zeker in het licht dat één partij een school met kleine kinderen is, doet vermoeden of kan doen vermoeden, dat de eigenaar van de grond wel eens een poot zou kunnen hebben om op te staan.

En "wij hier maar van ons gat maken".

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2010, 14:27   #275
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat een gezaag.

Er is daar in een boerengat een dispuut over een stuk privé eigendom.

Men heeft het dispuut voorgelegd in kortgeding aan een rechter. Voorlopig is dat de meest aangewezen autoriteit in zo'n ingewikkelde dinges als erfdienstbaarheden, servituten, gewoonterecht ....

Die heeft een voorlopige beslissing genomen.
Het feit dat de voorlopige beslissing nogal gepeperd is, zeker in het licht dat één partij een school met kleine kinderen is, doet vermoeden of kan doen vermoeden, dat de eigenaar van de grond wel eens een poot zou kunnen hebben om op te staan.

En "wij hier maar van ons gat maken".
Er kunnen natuurlijk altijd elementen zijn die we niet kennen.
Oud 22 november 2010, 23:58   #276
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eens goed lezen wat er staat.
Ik zal bij deze nog eens een 'poging' wagen.... de vorige keer was het echt niet duidelijk daar je al vanaf aanvang insprong op die 30 jaar ... maar soit

Citaat:
Een 30 jarig verworven recht is geen erfdienstbaarheid.
Dat lijkt me inderdaad zo.... daar ik begot geen idee heb wat een 30-jarig verworven recht zou inhouden en me zelfs de vraag stel of zoietske bestaat op dit vlak.
Dus kan je me dat even verduidelijken ... hoe dat precies in zijn werk gaat

Citaat:
Een erfdienstbaarheid wordt altijd opgenomen in het kadaster, omdat een erfdienstbaarheid notarieel wordt vastgelegd. Bij het verkopen van de goederen, wordt dit dan ook in de koopakte als kadastrale info meegegeven.
Het wordt inderdaad notarieel vermeldt ( zou moeten ) als last of baat van het ene perceel ( lees : eigenaar(s) van dat perceel ) tov een ander dat ge er bovenop dient te nemen, afstand van te doen of uit te kopen ( indien mogelijk )
Het betreft een onderdeel van het zakenrecht... net gelijk dat ge een perceel zou kopen bv waar nog een hypotheek op zit.... je kan dat ook naar willekeur ( in samenspraak ) aanpassen/afkopen of wat weet ik en gaat dus om een loutere verbintenis tussen personen.
De volgende koper dient ingelicht te worden over zulk een zakelijk recht van een andere dat jouw toekomstige perceel zou kunnen aanbelangen of over een zakelijk recht dat ge verwerft.
Citaat:
Een erfdienstbaarheid is een zakelijk recht ten laste van een onroerend goed dat gevestigd wordt ten voordele van één of meer andere onroerende goederen die aan een andere eigenaar toebehoren.
Ik zie eerlijk gezegd dus niet in wat het kadaster erbij komt te zien ....
niettemin kan je gelijk hebben

Citaat:
30 jarig verworven recht wordt soms maar meestal niet opgenomen in het kadaster. Dit is een zichtbaar ingebruikname van grond. Een eerlijk en goed notaris zal een koper er op wijzen, maar dit is niet altijd zo. je moet als koper iut uw doppen kijken als je iets koopt.
Kan je me dan als expert ook vertellen hoe je zoiets kunt verwerven ?
Die 30 jaar dienen dan toch ergens aangetoond te worden en tot op heden zichtbaar blijvend bestaan.
Gaat het hier over zaken van voortdurende aard of geldt het ook voor actieve menselijke tussenkomst ?

Citaat:
Je moet overgaan tot een erfdienstbaarheid, wanneer je op korte termijn rechtzekerheid wenst over het gebruik van buurpercelen als doorgang. Dan moet je wel overeenkomen met uw buur. En meestal wordt een erfdienstbaarheid verkocht door de eigenaar.
Zóver was ik ook...toch bedankt, giserke

Laatst gewijzigd door praha : 22 november 2010 om 23:58.
Oud 23 november 2010, 00:08   #277
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet op hun domein, dit komt op het KI van de eigenaar van de grond waar de erfdienstbaarheid op rust! Deze die de erfdienstbaarheid heeft is niet de eigenaar van het perceel.
Dan zou het alleen maar negatief (in mindering, : dus in feite in positieve zin dus ) kunnen uitdraaien voor de eigenaars van het perceel waar het op rust... maar dat is niet zo, bij mijn weten
Nog wordt dat visa versa gerekend.

Citaat:
Dit heeft wel effect op het KI van het perceel in kwestie, omdat bij sommige erfdienstbaarheden een jaarlijks erfpacht wordt betaald aan de eigenaar.
Het perceel waar de erfdienstbaarheid op rust heeft dus een 'inkomen'. Dit veranderd het 'statuut' van het perceel.
Erfpacht is weer compleet iets anders.
Citaat:
Het recht van erfpacht is het recht om het volle genot te hebben van een onroerend goed, dat aan iemand anders toebehoort, gedurende een periode van minimaal 27 jaar tot maximaal 99 jaar.
Daar gaat het 'mdus niet over

En als er voor een actieve erfdienstbaarheid ( niet de koop of de afkoop ervan dus ) een zekere (huur)prijs wordt gerekend _ ik betwijfel echter of dat wel kan _ dan zou dat inderdaad als een vorm van inkomen kunnen beschouwd worden... maar da's een loutere zaak voor de fiscus ... heeft dus niks te maken met het statuut ( in die zin ) van het perceel
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be