Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 november 2010, 15:27   #2641
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
En wat heeft Devillé in heel deze zaak te winnen of te verliezen?
Los van de pedofiliezaken heeft hij al lang felle kritiek geuit op de Kerk.
Precies! Devillés onbaatzuchtigheid maakt hem net veel geloofwaardiger dan de gezagsdragers die (en dat hebt u gezegd) een doofpotoperatie organiseerden.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2010, 15:37   #2642
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Maar met zijn opvatting schoffeert hij wel veel mensen, door te stellen dat hun seksualiteit (toch zeer bepalend voor de persoonlijkheid en identiteit van een mens) een ziekte is. Daarmee suggereert hij op zijn minst dat die seksualiteit net zoals een ziekte onwenselijk is, behandeld moet worden...
Dat kan je er in zien, maar het hoeft niet. Dat hij daarmee mensen schoffeert is duidelijk, maar daar is niks verkeerd aan.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2010, 15:38   #2643
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Precies! Devillés onbaatzuchtigheid maakt hem net veel geloofwaardiger dan de gezagsdragers die (en dat hebt u gezegd) een doofpotoperatie organiseerden.
U begrijpt me verkeerd.

Voor één of andere reden, al lang voor dat ie die klachten ging afhandelen, had hij al veel kritiek op de Kerk. Waarom is hij dan priester geworden? Hij heeft geen zuivere bedoelingen, kijkend naar uitspraken als "Devillé pleit voor afschaffing offficieel priesterschap" . En zelfs al heeft hij geen onzuivere bedoelingen, hij is nog steeds niet op zijn plaats in dit proces. Hij probeert Torfs wat achterna te hollen als "kerkkenner".
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2010, 15:45   #2644
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
U begrijpt me verkeerd.

Voor één of andere reden, al lang voor dat ie die klachten ging afhandelen, had hij al veel kritiek op de Kerk. Waarom is hij dan priester geworden? Hij heeft geen zuivere bedoelingen, kijkend naar uitspraken als "Devillé pleit voor afschaffing offficieel priesterschap" . En zelfs al heeft hij geen onzuivere bedoelingen, hij is nog steeds niet op zijn plaats in dit proces. Hij probeert Torfs wat achterna te hollen als "kerkkenner".
Ik begrijp u inderdaad niet: mogen van u alleen kritiekloze mannen priester worden? En heeft iemand die kritiek geeft daarom altijd ongelijk? En als we ervan uitgaan dat Devillé liegt: wat zou hem dat opleveren?
Oud 24 november 2010, 15:47   #2645
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik begrijp u inderdaad niet: mogen van u alleen kritiekloze mannen priester worden?
Hangt ervan af hoe kritisch?
Citaat:
En heeft iemand die kritiek geeft daarom altijd ongelijk?
Nee, maar het zou onnozel zijn om dan priester te worden als je op kernzaken kritiek hebt.
Citaat:
En als we ervan uitgaan dat Devillé liegt: wat zou hem dat opleveren?
Antiklerikalisme versterken?
Oud 24 november 2010, 15:48   #2646
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Dat kan je er in zien, maar het hoeft niet.
Hoezoe, dat hoeft niet? Wat wilde Léo dan wel zeggen met die vergelijking, volgens u?
Citaat:
Dat hij daarmee mensen schoffeert is duidelijk, maar daar is niks verkeerd aan.
"Mensen schofferen moet kunnen". Heb ik iets gemist en is dat tot elfde gebod uitgeroepen of zo? Ik ben katholiek opgevoed en heb daarin toch een heel ander mensbeeld meegekregen...
Oud 24 november 2010, 15:52   #2647
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben katholiek opgevoed
Zonder u of uw ouders te willen beledigen, betwijfel ik dat.
Oud 24 november 2010, 15:52   #2648
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoezoe, dat hoeft niet? Wat wilde Léo dan wel zeggen met die vergelijking, volgens u?
"Mensen schofferen moet kunnen". Heb ik iets gemist en is dat tot elfde gebod uitgeroepen of zo? Ik ben katholiek opgevoed en heb daarin toch een heel ander mensbeeld meegekregen...
Dat mensen geschoffeerd worden door bepaalde uitspraken is het gevolg dat ze verdronken zijn in het politiek correcte denken. Trouwens, soms moet je harde uitspraken doen om discussie aan te zwengelen die anders verdwenen zijn achter een taboe.

Ik ben niet katholiek opgevoed, ik zal een anders mensbeeld meegekregen hebben .
Oud 24 november 2010, 15:54   #2649
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Hangt ervan af hoe kritisch?
Ik zou zeggen: hoe ernstiger de feiten, hoe kritischer men mag zijn. Maar het is duidelijk dat De Kerk veeleer denkt: hoe meer slachtoffers er geleden hebben, hoe groter de doofpot moet zijn.

Citaat:
Nee, maar het zou onnozel zijn om dan priester te worden als je op kernzaken kritiek hebt.
Op de kernzaak, namelijk de vele onbehandelde zaken van seksueel misbruik door geestelijken, mag een goede priester geen kritiek hebben ???!

Citaat:
Antiklerikalisme versterken?
Denkt u niet dat de feiten daar al genoeg toe bijdragen? Beseft u echt niet dat mensen als Devillé precies degenen zijn die de schade nog enigszins beperken?
Oud 24 november 2010, 15:57   #2650
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zonder u of uw ouders te willen beledigen, betwijfel ik dat.
Twijfelen is ieders recht. U hoeft mij niet te geloven.
Oud 24 november 2010, 15:59   #2651
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zou zeggen: hoe ernstiger de feiten, hoe kritischer men mag zijn. Maar het is duidelijk dat De Kerk veeleer denkt: hoe meer slachtoffers er geleden hebben, hoe groter de doofpot moet zijn.
Het is fout om te zeggen dat de Kerk voor de doofpot heeft gezorgd. De bisschoppen die hier alles achterhielden, zouden volgens het kerkelijk recht al lang geëxcommuniceerd moeten zijn.
Citaat:
Op de kernzaak, namelijk de vele onbehandelde zaken van seksueel misbruik door geestelijken, mag een goede priester geen kritiek hebben ???!
Ik heb het niet over het misbruik. Ik heb het over zijn talloze boeken, waarin hij de Kerk een gevaarlijke dictatuur noemt, conservatieve Katholieke groepen "schadelijke sektarische organisaties", etc.
Citaat:
Denkt u niet dat de feiten daar al genoeg toe bijdragen? Beseft u echt niet dat mensen als Devillé precies degenen zijn die de schade nog enigszins beperken?
Beperken?
Oud 24 november 2010, 15:59   #2652
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Twijfelen is ieders recht. U hoeft mij niet te geloven.
Voor alle duidelijkheid, wat verstaat u onder een Katholieke opvoeding?
Oud 24 november 2010, 16:08   #2653
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik heb het over zijn talloze boeken, waarin hij de Kerk een gevaarlijke dictatuur noemt, conservatieve Katholieke groepen "schadelijke sektarische organisaties", etc.
Beperken?
Ik vermoed nochtans dat de overgrote meerderheid van de katholieken Devillés visie op de Kerk prefereren en niet die van Léonard, tot spijt van wie het benijdt. U zal uit gezagsgetrouwheid ongetwijfeld een andere mening toegedaan zijn. Maar de meeste gelovigen willen nu dat waarheid en gerechtigheid zegevieren. Hoe meer het gezag zich daartegen verzet, hoe meer zij de Kerk beschadigt.
Oud 24 november 2010, 16:10   #2654
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vermoed nochtans dat de overgrote meerderheid van de katholieken Devillés visie op de Kerk prefereren en niet die van Léonard, tot spijt van wie het benijdt. U zal uit gezagsgetrouwheid ongetwijfeld een andere mening toegedaan zijn. Maar de meeste gelovigen willen nu dat waarheid en gerechtigheid zegevieren. Hoe meer het gezag zich daartegen verzet, hoe meer zij de Kerk beschadigt.
Dat kunnen we natuurlijk niet weten, want we kennen niet het overgrote deel van de katholieken. In mijn katholieke vriendenkring die wel de bijbel leest en naar de mis gaat is er niemand die Leonard zijn woorden verkeerd interpreteerde. Daarnaast heb ik een katholieke maat die enkel nog bid en die niet aan de kerk is.
Oud 24 november 2010, 16:12   #2655
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarschijnlijk zal de meerherheid van de katholieken, de zogezegde naamkatholieken of cafetariakatholieken, zijn visie delen, maar de Kerk is geen democratie. Alles is redelijk goed omschreven. Maar die kunnen eigenlijk niet meer als Katholieken gerekend worden, als ze helemaal ingaan tegen de Traditie.

Ik ben zeker niet tegen gerechtigheid, en hoop dat deze zaak snel maar correct afgehandeld wordt. Maar in elk geval heeft Devillé geen plaats hierin.

Laatst gewijzigd door Albrecht : 24 november 2010 om 16:13.
Oud 24 november 2010, 16:18   #2656
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Voor alle duidelijkheid, wat verstaat u onder een Katholieke opvoeding?
Ik ontving alle sacramenten, ging wekelijks naar de H.Mis en werd in het dagelijks leven zowel nadrukkelijk als impliciet grootgebracht met Jezus' boodschap van naastenliefde. Dat laatste is echter het enige wat ik uit die opvoeding heb overgehouden (en dat ik noch steeds heel waardevol vind) - sinds mijn veertiende/vijftiende heb ik de rest overboord gegooid.
Oud 24 november 2010, 16:21   #2657
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ontving alle sacramenten, ging wekelijks naar de H.Mis en werd in het dagelijks leven zowel nadrukkelijk als impliciet grootgebracht met Jezus' boodschap van naastenliefde. Dat laatste is echter het enige wat ik uit die opvoeding heb overgehouden (en dat ik noch steeds heel waardevol vind) - sinds mijn veertiende/vijftiende heb ik de rest overboord gegooid.
Herinnert u iets van knielen tijdens die wekelijkse H. Mis? Of eerder gitaargeluid en elkaars hand vastnemen?
Oud 24 november 2010, 16:24   #2658
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Waarschijnlijk zal de meerherheid van de katholieken, de zogezegde naamkatholieken of cafetariakatholieken, zijn visie delen, maar de Kerk is geen democratie. Alles is redelijk goed omschreven. Maar die kunnen eigenlijk niet meer als Katholieken gerekend worden, als ze helemaal ingaan tegen de Traditie.
De Kerk is inderdaad geen democratie - ook Devillé zegt dat. Ze moet dat ook niet zijn. Maar de Kerk staat niet los van de maatschappij, en het is die maatschappij die moet oordelen over inbreuken tegen strafrecht, mensenrechten e.d., OOK als die binnen de Kerk al dan niet door geestelijken werden gepleegd.

Citaat:
Ik ben zeker niet tegen gerechtigheid, en hoop dat deze zaak snel maar correct afgehandeld wordt. Maar in elk geval heeft Devillé geen plaats hierin.
De maatschappij denkt daar gelukkig anders over.
Oud 24 november 2010, 16:27   #2659
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Herinnert u iets van knielen tijdens die wekelijkse H. Mis? Of eerder gitaargeluid en elkaars hand vastnemen?
Ik heb aan beide onzinnige gebruiken deelgenomen.
Maar wou u zeggen dat al die mensen die in de liturgie niet knielen, geen échte katholieken zijn?
Oud 24 november 2010, 16:33   #2660
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb aan beide onzinnige gebruiken deelgenomen.
Maar wou u zeggen dat al die mensen die in de liturgie niet knielen, geen échte katholieken zijn?
Nee, niet persé, maar het geeft toch een redelijk goed beeld van de parochies tegenwoordig.

Om geen overdreven vergelijking te maken (Dus een devotere NOM i.p.v. een Tridentijnse Mis):

tegen

Laatst gewijzigd door Albrecht : 24 november 2010 om 16:34.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be