Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 december 2010, 22:12   #12761
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Op die uitzondering na die u steeds weer aanhaalt, gebruikte er vroeger niemand de 'je'-vorm in Vlaanderen.
En? In vele andere Nederlandse dialecten gesproken in Nederland gebruiken ze van oudsher ook niet de je-vorm.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2010, 22:19   #12762
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aan uw Pietje-Puk-achtige schrijfsels te zien, moet dat boek moet dan een geweldige indruk op u gemaakt hebben. Volgens mij gaat u ook vaak kamperen.
Het ging niet om één boek, hé, system, het ging om de héle reeks.

Ja, ik las die boekjes erg graag, toen ik 6 en 7 en 8 jaar oud was. Zelfs op m'n negende verjaardag had je mij blij kunnen maken met het nieuwste boekje over Pietje Puk.

Ik schaam mij daar niet voor. Ik hoef mijn wortels niet te verloochenen.

Ik ga inderdaad graag kamperen, maar ondertussen ben ik zo verschrikkelijk verslaafd geraakt aan muziek, dat ik me heel moeilijk van mijn CD-collectie en m'n instrumenten kan losrukken.

M'n tentje ligt wel al klaar voor het eerste zonnige lente-weekend.

Overigens doet u me steeds vaker aan agent Langdraad denken, ook zo'n neutraal en objectief onderzoeker

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2010, 22:25   #12763
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De noord-Hollandse 'je-vorm' en tutti quanti wil men ons hier al decennia door de strot duwen. Maar het wil maar niet echt lukken. En maar goed ook.
In het dialect van Frans-Vlaanderen is de 'je'-vorm nochtans 'de norm'.

Wie heeft dáár bevoegdheid/macht over de strot?

Oud 2 december 2010, 22:28   #12764
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht

Hoe meer je trouwens naar het noord(-west)en gaat in het West-Vlaams dialectgebied hoe sterker de j-vorm naar voorkomt.
Oud 2 december 2010, 22:37   #12765
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, de Vlaamse Volksbeweging... Wat stelt die nu voor. Drie man en een paardenkop.

Trouwens uw zogenaamde 'prof' geeft zelf toe dat heel veel Vlamingen de opgelegde taal niet smaken. Immers hij oreert:

Maw, ge slaat uw eigen ruiten in.
Och mijnheer system ...

Niemand vraagt u te oordelen over de Vlaamse Volksbeweging. In elk nummer staan héél interessante en degelijk geschreven artikelen. Maar de inhoud ervan zou u waarschijnlijk eerder ontstemmen. Want ze bevatten overwegingen die u liever niet hoort. Blijf dus maar rustig in uw ziekelijke onwetendheid.

Ik zou slechts "mijn eigen ruiten inslaan" indien ik hier in het verleden ergens een pleidooi mocht gehouden hebben om alle Vlamingen ertoe aan te zetten hun Nederlands met een Hollandse tongval te spreken. Dat heb ik evenwel nooit gedaan. Ik ben wel een overtuigde vijand van het verkavelingsvlaams dat u wil laten doorgaan als "Zuid-Nederlands". Voor mij is er binnen het Nederlands taalgebied geen behoefte aan twee versies van het A.N. We hebben er één en die volstaat. Ook al spreken we die met een Vlaams accent, waartegen niets kan ingebracht worden.
Oud 2 december 2010, 22:38   #12766
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoe meer je trouwens naar het noord(-west)en gaat in het West-Vlaams dialectgebied hoe sterker de j-vorm naar voorkomt.
Ik heb het nooit anders geweten, maar gelukkig bracht een Limburgse neutrale en objectieve historische onderzoeker mij ervan op de hoogte dat het hier een opgedrongen vreemde vorm betreft.

Oud 2 december 2010, 22:39   #12767
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het ging niet om één boek, hé, system, het ging om de héle reeks.

Ja, ik las die boekjes erg graag, toen ik 6 en 7 en 8 jaar oud was. Zelfs op m'n negende verjaardag had je mij blij kunnen maken met het nieuwste boekje over Pietje Puk.

Ik schaam mij daar niet voor. Ik hoef mijn wortels niet te verloochenen.

Ik ga inderdaad graag kamperen, maar ondertussen ben ik zo verschrikkelijk verslaafd geraakt aan muziek, dat ik me heel moeilijk van mijn CD-collectie en m'n instrumenten kan losrukken.

M'n tentje ligt wel al klaar voor het eerste zonnige lente-weekend.

Overigens doet u me steeds vaker aan agent Langdraad denken, ook zo'n neutraal en objectief onderzoeker
Ja dat dacht ik al. En misschien wilt u diep in uw hart nog steeds agent worden.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2010, 22:40   #12768
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De noord-Hollandse 'je-vorm' en tutti quanti wil men ons hier al decennia door de strot duwen. Maar het wil maar niet echt lukken. En maar goed ook.
Nogmaals een bevestiging van mijn oordeel over uw persoontje. Je lijdt aan een uitgesproken vorm van paranoia.
Oud 2 december 2010, 22:40   #12769
system
Banneling

Standaard

Citaat:

We hebben het hier niet over Frans Vlaanderen.
Oud 2 december 2010, 22:45   #12770
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja dat dacht ik al. En misschien wilt u diep in uw hart nog steeds agent worden.
Ik heb eens heel diep - en dat is nóg dieper dan u nu net dacht - in dat hart van mij gekeken, maar neen, de wens om agent te worden heb ik daar niet in aangetroffen.

Maar misschien ben ik wel nog warm te maken voor een carrière als boswachter, nadat ik het stropers-bestaan beu geraakte.

Oud 2 december 2010, 22:46   #12771
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

A je van an't zèètje zyt, gebruuk je dat ook, die je-vorm.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2010, 22:47   #12772
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We hebben het hier niet over Frans Vlaanderen.
Het Frans-Vlaams is een van de meest archaïsche dialecten van het Frankisch dialectgebied. Daarenboven heeft hij niet of nauwelijks enige invloed ondergaan van ons actuele standaardtaal, waardoor we heel goed kunnen zien hoe het oudere (West-)Vlaams er heeft uitgezien. De j-vormen blijken er intact te zijn, daar waar de West- en Oost-Vlaamse dialecten onder invloed hebben gestaan van een zekere Brabantse invloed. Hierdoor hebben we in bepaalde West-Vlaamse dialecten een menggebruik van g- en j-vormen.
Oud 3 december 2010, 07:36   #12773
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ook al spreken we die met een Vlaams accent, waartegen niets kan ingebracht worden.
moet worden
mag worden
wordt
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2010, 10:28   #12774
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het Frans-Vlaams is een van de meest archaïsche dialecten van het Frankisch dialectgebied. Daarenboven heeft hij niet of nauwelijks enige invloed ondergaan van ons actuele standaardtaal, waardoor we heel goed kunnen zien hoe het oudere (West-)Vlaams er heeft uitgezien. De j-vormen blijken er intact te zijn, daar waar de West- en Oost-Vlaamse dialecten onder invloed hebben gestaan van een zekere Brabantse invloed. Hierdoor hebben we in bepaalde West-Vlaamse dialecten een menggebruik van g- en j-vormen.
U moet zo niet rond te pot draaien en scheve argumenten uit de kast halen om toch maar het gebruik van de 'je -vorm' te kunnen verantwoorden. In het gebied dat wij in België 'Vlaanderen' noemen werd en wordt de 'ge-vorm' gebruikt.

We hebben nooit de 'je -vorm' gewild, noch erom gevraagd. De je-vorm is ons opgedrongen door taalperfesters die lakeien zijn van de Hollandse taal, en die zich overigens goed miskeken hebben op de taaiheid van de gesproken taal en die ons iets Hollands willen opsolveren dat de mensen hier ten lande eigenlijk niet willen omdat het hen niet ligt. En nu probeert men via de indoctrinatie van de Vlaamse kinderen in het onderwijs toch de 'je-vorm' te doen ingang vinden. Zo is het en niet anders.
Oud 3 december 2010, 10:45   #12775
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U moet zo niet rond te pot draaien en scheve argumenten uit de kast halen om toch maar het gebruik van de 'je -vorm' te kunnen verantwoorden. In het gebied dat wij in België 'Vlaanderen' noemen werd en wordt de 'ge-vorm' gebruikt.

We hebben nooit de 'je -vorm' gewild, noch erom gevraagd. De je-vorm is ons opgedrongen door taalperfesters die lakeien zijn van de Hollandse taal, en die zich overigens goed miskeken hebben op de taaiheid van de gesproken taal en die ons iets Hollands willen opsolveren dat de mensen hier ten lande eigenlijk niet willen omdat het hen niet ligt. En nu probeert men via de indoctrinatie van de Vlaamse kinderen in het onderwijs toch de 'je-vorm' te doen ingang vinden. Zo is het en niet anders.
Luister eens ventje, niemand verbiedt jou om de ge-gij vorm te gebruiken, dat is jouw zaak. Maar hou op met jouw gezever als het over West-Vlaanderen gaat. Want daaromtrent heb jij als Limburger onvoldoende kennis om iets zinnigs te zeggen, laat staan te betwisten. Wie in Vlaanderen voorstander is van AN wil hoegenaamd niet "iets Hollands" opdringen. Het komt er gewoon op aan dat die taal in Vlaanderen correct wordt gebruikt. En, zoals in zoveel Europese regio's, is ook bij ons de formele omgangstaal een versie die voornamelijk in een andere regio is ontstaan. Dat is net zo voor het Engels, het Duits en het Frans. Je zou er dus best mee stoppen te neuzelen omtrent "lakeien", "indoctrinatie" en andere onzin. Diegene die er het meest belachelijk uitkomt ben jij.

Terloops nog even, het is "opsolferen" en niet "opsolveren".
Oud 3 december 2010, 11:24   #12776
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Juist (!).

En Elvis leeft.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2010, 11:40   #12777
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Luister eens ventje, niemand verbiedt jou om de ge-gij vorm te gebruiken, dat is jouw zaak. Maar hou op met jouw gezever als het over West-Vlaanderen gaat. Want daaromtrent heb jij als Limburger onvoldoende kennis om iets zinnigs te zeggen, laat staan te betwisten. Wie in Vlaanderen voorstander is van AN wil hoegenaamd niet "iets Hollands" opdringen. Het komt er gewoon op aan dat die taal in Vlaanderen correct wordt gebruikt. En, zoals in zoveel Europese regio's, is ook bij ons de formele omgangstaal een versie die voornamelijk in een andere regio is ontstaan. Dat is net zo voor het Engels, het Duits en het Frans. Je zou er dus best mee stoppen te neuzelen omtrent "lakeien", "indoctrinatie" en andere onzin. Diegene die er het meest belachelijk uitkomt ben jij.

Terloops nog even, het is "opsolferen" en niet "opsolveren".
U kunt uw onhebbelijke gewoonte en schoolmeestersgedrag weer niet laten. Iemand verbeteren kan geen kwaad, behalve als men het doet met minder fraaie bedoelingen. Pas op, pas op, u speelt met vuur. Want telkens als u dat deed in het verleden, wees ik u - óók telkens weer- op uw kemels van fouten. Ik zal het deze keer maar door de vingers zien. Voor één keer dan.

Laatst gewijzigd door system : 3 december 2010 om 11:44.
Oud 3 december 2010, 11:45   #12778
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Juist (!).

En Elvis leeft
.

Paulus.
En Christus ook. Alleen, we weten niet goed waar en hoe.

Laatst gewijzigd door system : 3 december 2010 om 11:46.
Oud 3 december 2010, 11:53   #12779
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En Christus ook. Alleen, we weten niet goed waar en hoe.
Spreek voor jezelf.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2010, 12:07   #12780
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Spreek voor jezelf.
U gaat toch niet beweren dat u het 'weet'. Meer dan waarschijnlijk 'gelooft' u dat u het weet, maar 'echt weten' doet u het maar evenmin.

En dat laatste komt omdat 'geloven' geschraagd is op 'hoop'. Maar hoop is natuurlijk niet 'weten'.

Dit even terzijde.

Laatst gewijzigd door system : 3 december 2010 om 12:09.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be