![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#12781 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12782 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Éérst moet ik het stropers-bestaan beu geraken, hé.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12783 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw stelling als zou men "in het gebied dat wij in België 'Vlaanderen' noemen de ge-vorm" gebruiken, klopt taalkundig niet. Vooreerst wordt in delen van het West- en Frans-Vlaams dialectgebied de j-vorm gebruikt. Van oudsher. Daarnaast heeft men in meerdere Limburgse dialecten ook andere, afwijkende persoonlijke voornaamwoorden dan de j- en g-woorden. De g-groep is typisch voor het Brabants, en de Oost- en gedeeltelijk West-Vlaamse alsook de westelijk Limburgse dialecten. M.a.w. de g-vorm is lang niet algemeen in de Nederlandse dialecten die "in het gebied dat wij in België 'Vlaanderen' noemen" gesproken worden. Uw benadering is bijgevolg gewild onjuist. Nu, zelfs als zouden we in een hypothetische redenering aannemen dat het wel zo was, dan nog zie ik geen probleem. Een norm wordt altijd ergens "van bovenaf" opgelegd. Dat is bij iedere taal zo, waardoor de standaardtaal altijd wel op meer of mindere mate gaat afwijken van bepaalde dialecten. Trouwens, ons AN wijkt ook op heel veel punten af van de Hollandse dialecten. Ook daar vertroebelt vooringenomenheid uw taalkundig inzicht: Hollands en AN vallen niet samen. Het actuele AN is immers de vrucht van een langdurig, organisch gegroeid proces waarbij de drie grote Frankische dialecten uit de Nederlandse taalgroep elk op een bepaald moment een bepaalde bijdrage en invloed hebben geleverd, nl. Vlaams, Brabants en Hollands. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12784 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12785 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12786 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wij zeggen voornamelijk 'jai, jèh, juh, jáw'
in plaats van jij, je, jouw Je/jij is bij ons volksvreemd. Opzouten met die opgelegde (Vlaamse) norm.
![]() |
#12787 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Kan iets nog méér "schoolmeestersgedrag" vertonen dan dergelijk soort proza?
![]() |
![]() |
#12788 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Evenzo voor de variant die begint met 'g'. Bij ons in Noord-Brabant heb ik al weet van 'gij', 'ge', 'gè', 'gaai', 'gai' en zelfs 'gie' met daarbij de volgende varianten van het bijhorend bezittelijk voornaamwoord: 'oew', 'uw', 'aaw', 'ouw' en 'jouw'. (de laatste waarschijnlijk onder invloed van de standaardtaal). Zelf gebruik ik 'ge' en 'oew' als er enige nadruk op ligt, en 'gij' en 'ouw' als er sterke nadruk op ligt. Om het nog maar niet te hebben over de enclitische vorm waarbij de 'g' compleet komt te vervallen. Het zinnetje "heb jij (of: je) jouw (of: je) tanden al gepoetst?" kan ik dus op de volgende drie manieren uitspreken: Hedde gij ouw taand' al gepoetst? (met sterke nadruk) Hedde ge oew taand' al gepoetst? (met enige nadruk) Hedde oew taand' al gepoetst? (zonder nadruk) Terugkerend naar de discussie over gij versus jij, heb ik er weinig tot geen problemen mee om 'jij' te schrijven. Ik blijf toch wel 'gij' zeggen. En soms schrijf ik het ook, uiteraard met de correcte bijhorende werkwoordsverbuidingen ('gij bent' en 'gij was' is op schrift dus FOUT, het moet 'gij zijt' en 'gij waart' zijn) Anders gezegd, ik ben in Nederland met het Nederlands onderwijs waar de jij-vorm onderwezen wordt, opgegroeid, en dat feit is van geen enkele invloed geweest op mijn dagelijks gebruik van de gij-vorm(en). Ik snap het gezever van system & co dan ook helemaal niet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12789 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik tel hier vandaag alweer zeven mensen die m.b.t. het kunnen samenjaan van NL en VL door system aan de praat worden jehouden over de vraag of ge een g dan wel een j moogt bezigen. En luidt de conclusie nu dat West-Vlaanderen naar NL moet gaan, terwijl Jelderland, N-Brabant en O-Limburg bij België moeten komen?
Waar die getuigenisjournalistiek niet allemaal toe kan leiden.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#12790 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Lèds is ègeluk heel makkeluk. Je laat gewoon de woorden een beetje walse in de mond, je husselt wat met de klinkerts en moffelt her en der een t ertussen. Dan slikt je de helluf in en de rest spuugt je uit. Aan het ènd van elke zin zeg je dan (of d?*aaahan) zodat het lekker zangerigt wordt. En hatsikidee daar spreekt je mooi Lèds dan. wij zouden dus zeggen: Hejje je tande al gepoets d?*?*?*han? of gewoon: Hé juh, poest je tande is dan juh darrempie, achtelukke.
![]() |
![]() |
#12791 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Verleden tijd van Middelnederlands 'nemen': 'ic nam, du naems, hi nam, wi namen, ghi naemt, si namen' Laatst gewijzigd door system : 3 december 2010 om 15:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12792 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12793 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12794 |
Europees Commissaris
|
![]() Dus Vlaanderen en Wallonie hadden ook niet samen moeten gaan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12795 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
We hebben daar al oeverloos over gediscussieerd in een andere draad. En u komt er telkens weer op terug. En dus moet ik u wel van antwoord dienen. Laatst gewijzigd door system : 3 december 2010 om 15:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12796 |
Banneling
|
![]() Wij waren in een staatkundig verband voor een groot stuk, lang voordat België bestond. En zelfs vroeger. Al vanaf de Oostenrijkse tijd. En wij zijn altijd in eenzelfde staatkundig verband gebleven. Dit gegeven ontgaat u telkens weer.
Laatst gewijzigd door system : 3 december 2010 om 15:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12797 |
Europees Commissaris
|
![]() Nee, onder een dynastisch verband. Staat - en natievorming vond pas plaats na 1815.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12798 |
Banneling
|
![]() Dat hangt er maar vanaf wat men onder 'dynastie' verstaat. Onder de Bourgondiërs waren we dat al. Onder Keizer Karel waren dat al. Onder de Oostenrijkers waren we dat. Onder de Fransen waren we dit en onder Willem I waren we dit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12799 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12800 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En dus probeert men via de school de Vlaamse kinderen de Hollandse manier van spreken bij te brengen en wordt hun aangeleerd dat het 'stomerij' moet zijn en niet 'droogkuis', dat men 'je' moet zeggen en niet ons eigen 'gij' of 'ge', enz, enz. Maar veruit de meeste mensen blijven de term 'droogkuis' gebruiken alsmede de 'ge-vorm' natuurlijk. En terecht! Laatst gewijzigd door system : 3 december 2010 om 16:00. |
|
![]() |
![]() |