![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1081 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1082 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik weet niet goed hoe u dat invult, maar mij lijkt het heel onrealistisch te veronderstellen dat alles zomaar kan aangeboden worden binnen de elementen die u aan de basis legt van "een echte vrije keuze". Er zijn immers altijd "bijkomende factoren", ook voor mensen die bijvoorbeeld voor het katholiek onderwijs kiezen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1083 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1084 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een diploma is een bewijs dat je een bepaalde kennis vergaarde en kunde toe-eigende. Een school moet leerlingen ook leren hoe te redeneren, hoe ze zelf kennis moeten vergaren. Hoe kan je anders wetenschappers-onderzoekers vormen. Hoe kan je anders ooit nieuwe kennis en inzichten verwerven. Ik weet wel dat de manier van leerlingen testen en quoteren veel te wensen over laat; maar dat is een andere discussie. Laatst gewijzigd door artisjok : 11 december 2010 om 10:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1085 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie geen enkele reden waarom we die lessen uit het dagonderwijs zouden moeten halen. Als gelovige vind ik godsdienstlessen belangrijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1086 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1087 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1088 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de godsdienstles wordt er geen geloof "aangepraat". Er wordt wel over het geloof gepraat; het wordt geduid; intellectueel benaderd en uitgediept. De ratio wordt niet uitgeschakeld door of voor ons geloof, wel integendeel. Kijk maar naar de geschriften van een van de grootste katholieke theologen, nl. Thomas van Aquino, die een heel uitdrukkelijke plaats gaf aan de ratio. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1089 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In onze discussie komt daar nog bij dat een confessionele school het onderricht aanbrengt in een sfeer die doordesemd hoort te zijn van het geloof of er althans door gedragen wordt. Kinderen kunnen er hun gelovig-zijn daar beleven als een deel van hun leven, en niet als een soort afzonderlijk iets wat je slechts af en toe uithaalt. Juist dit is het totaalpakket van een opvoedingsproject, waardoor gemeenschaps- en daadwerkelijk katholieke scholen niet zomaar inwisselbaar zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1090 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1091 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() in uw geval overduidelijk NIKS.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#1092 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan kan men zich de vraag stellen waarom hij moeilijk doet over het feit dat er bepaalde richtingen slechts worden aangeboden in het katholieke net. Daar die eigenschap schijnbaar niets extra bijbrengt, ga je toch niet moeilijk doen over "lucht"...?!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1093 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit hoeft niks af te doen aan het pedagogische project van een bepaald schoolnet: vermits men de vrije keuze heeft om al of niet in dit net in te stappen, kan dit evengoed mee in het pakket zitten. Zo zullen katholieke godsdienstlessen in een katholieke school een pak goedkoper zijn dan diezelfde lessen in een seculiere school wegens een kleiner aantal leerlingen. Maar dat is dan aan de ouders zelf te kiezen.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1094 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1095 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het katholiek onderwijs krijgt geen subsidies om aan het onderwijspakket godsdienst toe te voegen. Ze krijgen die om het leerpakket uit te voeren. En die consequenties waar je over spreekt? Bedoel je, als je naar een katholieke school gaat moet je de indoctrinatie er maar bijnemen?
![]() |
![]() |
#1096 |
Europees Commissaris
|
![]() Ah, ik begrijp het. De ECHTE katholieken mogen nu blij zijn omdat de indoctrinatie terug straffer wordt. En al de anderen zijn dan in het zak gezet, of wat?
![]() |
#1097 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarom ook ben ik al altijd een voorstander van het schoolsysteem van de VS, dat niet alleen een grote keuzevrijheid waarborgt maar ook ouders financieel het mogelijk maakt die eigen keuze in te vullen. Bij ons wordt iemand die bijvoorbeeld zijn kinderen naar een private school stuurt of thuisonderwijs verzorgt, eigenlijk financieel benadeelt: hij betaalt reeds belastingen om het regulier onderwijs mogelijk te maken en moet daarnaast nog eens uit eigen reserves putten om de eigen keuze mogelijk te maken. Maar goed, dat is wel een andere discussie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1098 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En jawel, de overheid betoelaagt weldegelijk de lessen godsdienst, want de leraren worden door de Vlaamse overheid betaald. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1099 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het probleem is wel dat je in non-politiek-correcte taal nu enkel nog de keuze hebt tussen strikt katholieke opvoeding en multicultureel half Nederlands gebrabbel. Ik ben blij dat ik niet meer hoef te kiezen, maar moest ik het doen, ik zou mijn kinderen toch maar even door die katholieke indoctrinatie laten gaan, liever dan dat ze amper nog hun eigen moedertaal kunnen spreken (om over de rest van de lesinhoud nog maar te zwijgen). Ik ben trouwens ook grote bepleiter van zelfstandige islamscholen (uiteraard mee gesubsidieerd indien ze voldoen aan de eindtermen), mèt 7-jarigen met schaamdoekjes en gehaakte mutsjes, desnoods gesloten tijdens Ramadan en open tijdens de heidense feestdagen etc.... allemaal volgens hun eigen rites en keuzes, ZONDER dat die kafferkinderen er last van hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1100 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zoals ik schreef "Bijna niets is overdreven; maar wel een stuk minder dan de werkelijke kostprijs." Maar je antwoordde niet op mijn vraag : Ga je akkoord dat we de godsdienstlessen weghalen uit het reguliere dagonderwijs en op dezelfde manier organiseren en betalen? |
|
![]() |
![]() |