Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 15 december 2010, 10:28   #601
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Uw reacties versterken mijn vermoedens.

Een staatsman (=/= "minister van Staat") is iemand die zich boven de verschillende kampen kan plaatsen om het algemeen belang te dienen. Die nationalistische chip in uw hoofd begint natuurlijk vanzelf 'België' te piepen. Maar Dewever bewijst ook elke dag, en hoe langer hoe meer, dat hij zich zelfs niet boven de Vlaamse context kan stellen. Voor het niet-extremistische gedeelte van zijn kiezers is dat dus kiezersbedrog, want zij verwachten een oplossing. En het is ook een afgang voor alle niet-kiezers, want als grootste partij heeft hij de morele verplichting om toto een federaal regeerakkoord te komen. Maar ik vrees dat hij het niet kan.
En hebben we dan al staatsmannen gehad in pakweg de laatste 30 jaar? Wat het is gemakkelijk om BDW geen staatsmansschap toe te dichten zonder aan te tonen wie dat dan wel heeft.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline  
Oud 15 december 2010, 10:32   #602
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een staatsman (=/= "minister van Staat") is iemand die zich boven de verschillende kampen kan plaatsen om het algemeen belang te dienen. Die nationalistische chip in uw hoofd begint natuurlijk vanzelf 'België' te piepen. Maar Dewever bewijst ook elke dag, en hoe langer hoe meer, dat hij zich zelfs niet boven de Vlaamse context kan stellen. Voor het niet-extremistische gedeelte van zijn kiezers is dat dus kiezersbedrog, want zij verwachten een oplossing. En het is ook een afgang voor alle niet-kiezers, want als grootste partij heeft hij de morele verplichting om toto een federaal regeerakkoord te komen. Maar ik vrees dat hij het niet kan.
MAW: geef nog maar eens toe aan de franstaligen. Of had je het over een franstalig "staatsman" die aan de Vlamingen gaat toegeven? De onrechtmatige vergoedingen van de franstaligen gaat afpakken en de scheve situatie van ONdemocratie gaat rechttrekken?

Je gaat nog lang mogen zoeken...
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 15 december 2010, 10:57   #603
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

idd, een Vlaams staatsman is iemand die zijn Vlaams-zijn afwerpt en puur in een Belgische logica denkt.

Een Franstalige staatsman daarentegen moet dat nooit doen, daar zijn gewoon geen voorbeelden van.

Maar ik denk dat meer en meer Vlamingen het niet erg vinden dat Dewever eens niet zijn Vlaams-zijn afwerpt hoor.
Oud 15 december 2010, 11:01   #604
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
En hebben we dan al staatsmannen gehad in pakweg de laatste 30 jaar? Wat het is gemakkelijk om BDW geen staatsmansschap toe te dichten zonder aan te tonen wie dat dan wel heeft.
Ja, we zijn gewoon veel te underdog om ons eigen volk te onderkennen met staatsmanschap.
brother paul is offline  
Oud 15 december 2010, 11:14   #605
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
NVA is voorzetting van VU die wel degelijke federaal en NVA regionaal meebestuurd heeft.

Weeral franstalige mythe dus.
Alle Belgische politieke partijen zijn in zekere mate de voortzetting van vorige formaties, maar dat heeft met mijn stelling (en met de uwe) geen ene bal te maken, tenzij u daarmee bedoelt dat de N-VA zich net zo min aan haar partijprogramma zal houden als de VU destijds en evenzeer haar principes zal verloochenen door louter om de macht aan een federale regeringscoalitie deel te nemen en zich daar domweg volkomen in de vernieling te laten rijden.

Ondanks de enkele stommiteiten die de N-VA de voorbije maanden beging, heb ik tot dusver geen aanwijzingen in die zin, maar het is natuurlijk best mogelijk dat u desbetreffend beter ingelicht bent dan ik. In dat geval is het met uw Vlaamse politieke vertegenwoordigers zo mogelijk nog slechter gesteld dan ik al wist.
Gwylan is offline  
Oud 15 december 2010, 11:23   #606
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Ja, we zijn gewoon veel te underdog om ons eigen volk te onderkennen met staatsmanschap.

Kijk, het is heel erg simpel. Staatsmanschap is in ons land helemaal niet mogelijk aangezien je hier onmogelijk kan handelen in het algemeen belang. Door de historische scheefgroei tussen Noord en Zuid wordt alles wat in het belang is van het noorden gepercipieerd als tegen het Zuiden. Daardoor zet het Zuiden zich altijd af tegen het Noorden. Meestal winnen ze het pleit waardoor ze het aanzien als goed voor het Zuiden. Van staatsmanschap kan hier nooit sprake zijn. Het is simpelweg een strijd tussen Vlamingen en Walen
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline  
Oud 15 december 2010, 11:28   #607
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Wel, dat is mijn overtuiging. Ik kan mij vergissen natuurlijk, maar ik heb altijd geleerd dat een gang van zaken die je in grote lijnen maanden voordien reeds op basis van duidelijke aanwijzingen hebt kunnen voorspellen, nooit puur toeval is.

Nog even deze bedenking, als u het mij toestaat :

De N-VA heeft er nu geen enkel belang (meer) bij om op federaal vlak via compromis tot een regeringscoalitie toe te treden. Trouwens, van zodra zij – reeds vele maanden geleden - merkten dat zij daartoe al te veel principiële toegevingen zouden moeten doen die hen bij de volgende gewestverkiezingen zuur zouden kunnen opbreken, wisten zij dat de huidige federale cinema voor hen best niet in een regeringsdeelname uitmondt.

Ik neem aan dat het Vlaams gewestniveau voor de N-VA en Bart Dewever veel belangrijker is dan het federale, en daar hebben ze naar mijn mening volkomen gelijk in. Als zij nu in de perceptie van hun kiezers ongeschonden uit dit federaal theater kunnen komen, zit het voor hen in 2012 wellicht goed. In die context is de huidige en constante vlammende kritiek van de Franstaligen te hunnen aanzien eigenlijk zelfs een voordeel : het toont de onverzettelijkheid van Bart Dewever en de N-VA aan, en dat is precies wat de Vlaamsvoelende kiezers van hen verlangen.

Elke mogelijke vergelijking met Leterme en zijn CD&V die kloppen hebben gekregen wegens “de beloften en de verwachtingen niet kunnen waarmaken” gaat geenszins op : Leterme en de CD&V hebben hun beloften ingeslikt om uiteindelijk toch maar een regering te kunnen vormen, waarmee ze nul komma niets hebben bereikt. De N-VA daarentegen blijft het been stijf houden en verloochent haar principes en beloften niet, ook als dat moet betekenen dat ze niet aan de federale regering kan deelnemen. Dat maakt een wereld van verschil, natuurlijk.

Als de N-VA het komende anderhalf jaar haar strategie juist weet uit te stippelen, zou het mij niet verbazen dat zij in 2012 een determinerende rol kan spelen bij de vorming van de Vlaamse regering. En wees gerust, bij die gelegenheid zullen ze heel wat minder moeilijk doen dan nu. Laten we overigens niet vergeten dat het Belgisch regime toch duidelijk wat minder invloed kan uitoefenen op het Vlaams gewestniveau dan op het federale.

Dit alles betekent naar mijn aanvoelen dat de droom van de Vlaams-nationalisten beter de richting uitgaat van een zeer sterke en bepalende rol van de N-VA in de volgende Vlaamse regering, van waaruit eventueel het federale niveau in de mate van het mogelijke kan worden bestookt. Dergelijke doorslaggevende sterkte van de N-VA zou overigens logischerwijs betekenen dat de andere Vlaamse partijen die op dat ogenblik aan de federale meerderheid deelnemen, bij de verkiezingen van 2012 flink op hun donder hebben gekregen en dan misschien zullen snappen dat het slaafs blijven nalopen van de PS en haar satellieten niet steeds de best denkbare keuze is…
FF opmerken dat de verkiezingen in 2012 gemeente- en provincieraadsverkiezingen zijn, met beperkt lokaal belang , behalve in de grote steden.
De volgende regionale verkiezingen zijn in 2014 net zoals - onder normale omstandigheden - de federale verkiezingen.
Oud 15 december 2010, 11:37   #608
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Het is nu wel duidelijk dat Dewever geen akkoord wil en hij er alles aan doet om dit land de dieperik in te krijgen. Als zijn woorden in der Spiegel de rente op staatspapier 1% doet stijgen kost dit de belastingbetaler 3,5 miljard per jaar.
Goe bezig ons Bartje.
België kost aan de Vlamingen jaarlijks 12 komma en zoveel miljard euro's aan transfers.
Uw 3,5 miljard - gesplitst - kan daar nog wel bij, zeker?
Oud 15 december 2010, 11:44   #609
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
FF opmerken dat de verkiezingen in 2012 gemeente- en provincieraadsverkiezingen zijn, met beperkt lokaal belang , behalve in de grote steden.
De volgende regionale verkiezingen zijn in 2014 net zoals - onder normale omstandigheden - de federale verkiezingen.
Juist, en dank voor de precisering. Bede in mijn tekst “2014” te lezen waar “2012” staat.
Het wijzigt de essentie van mijn stelling evenwel niet. De N-VA heeft dus nog meer tijd dan ik reeds aangaf om haar strategie uit te werken en op punt te stellen.
Gwylan is offline  
Oud 15 december 2010, 11:45   #610
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dat gedoe over "staatsmanschap" overdreven en dat lijkt me eerder een term om achteraf het overlijdensbericht van de politicus in kwestie wat op te fleuren.
Vito is offline  
Oud 15 december 2010, 11:47   #611
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Alle Belgische politieke partijen zijn in zekere mate de voortzetting van vorige formaties, maar dat heeft met mijn stelling (en met de uwe) geen ene bal te maken, tenzij u daarmee bedoelt dat de N-VA zich net zo min aan haar partijprogramma zal houden als de VU destijds en evenzeer haar principes zal verloochenen door louter om de macht aan een federale regeringscoalitie deel te nemen en zich daar domweg volkomen in de vernieling te laten rijden.
Ben je al vergeten waar het over ging? herhaling :

"Een bestuurscoalitie samenstellen houdt in dat elke deelnemer eraan de volle bereidheid en motivatie moet hebben om met de anderen de hele tijd van een legislatuur nauw samen te werken om loyaal een gezamenlijk programma uit te voeren."

Nu kom jij af dat de voorganger van de NVA die dit wel deed niks ter zake doet.

Citaat:
Ondanks de enkele stommiteiten die de N-VA de voorbije maanden beging, heb ik tot dusver geen aanwijzingen in die zin, maar het is natuurlijk best mogelijk dat u desbetreffend beter ingelicht bent dan ik. In dat geval is het met uw Vlaamse politieke vertegenwoordigers zo mogelijk nog slechter gesteld dan ik al wist.
Welke stommiteiten?

Wat ik wel gezien is bijvoorbeeld een nota de wever die zich heel redelijk opstelt, een duidelijke aanwijzing dat de NVA wel degelijk een regering wil vormen inclusief PS.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline  
Oud 15 december 2010, 12:01   #612
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Het is nu wel duidelijk dat Dewever geen akkoord wil en hij er alles aan doet om dit land de dieperik in te krijgen. Als zijn woorden in der Spiegel de rente op staatspapier 1% doet stijgen kost dit de belastingbetaler 3,5 miljard per jaar.
Goe bezig ons Bartje.
Nu zal u natuurlijk met bewijs op de proppen komen waaruit blijkt dat de woorden van De wever de rente met 1% doen stijgen? Bart Allmighty!

En ondertussen maar vergeten wat er in aanloop naar de verkiezingen is gebeurd zeker, waar De wever zelfs persconferenties moest geven omwille van de hysterische uitspraken omtrent de complete apocalyps die zou uitbreken moest de NVA de verkiezingen winnen?

Daarna een beetje ophef maken omtrent een interview waarin De wever gewoon een aantal uitspraken van Waalse economisten citeert, is nogal belachelijk en stellen dat daarom het papier met 1% gaat toenemen ook.
fox is offline  
Oud 15 december 2010, 12:03   #613
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De Wever heeft het nu goed verkast.
Door onnozeliteiten te gaan vertellen in een weekblad als Der Spiegel zakt de kredietwaardigheid van ons land.
Dit is nu toch echt wel een bewijs van totaal onvermogen of simpelweg domheid. Wil wil niet eens overwegen dat hij dat expres zou gedaan hebben.
Henri1 is offline  
Oud 15 december 2010, 12:03   #614
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
Ben je al vergeten waar het over ging? herhaling :

"Een bestuurscoalitie samenstellen houdt in dat elke deelnemer eraan de volle bereidheid en motivatie moet hebben om met de anderen de hele tijd van een legislatuur nauw samen te werken om loyaal een gezamenlijk programma uit te voeren."

Nu kom jij af dat de voorganger van de NVA die dit wel deed niks ter zake doet.

Welke stommiteiten?

Wat ik wel gezien is bijvoorbeeld een nota de wever die zich heel redelijk opstelt, een duidelijke aanwijzing dat de NVA wel degelijk een regering wil vormen inclusief PS.
In mijn post 558 is de essentie :

Een bestuurscoalitie samenstellen houdt in dat elke deelnemer eraan de volle bereidheid en motivatie moet hebben om met de anderen de hele tijd van een legislatuur nauw samen te werken om loyaal een gezamenlijk programma uit te voeren.

Leg de politieke blabla eventjes terzijde, en laat uw rede een objectieve inschatting maken van het realistisch antwoord op de vragen :

• is de N-VA daadwerkelijk bereid en gemotiveerd om met de PS een gezamenlijk programma uit te werken, en met die partij loyaal nauw samen te werken gedurende de ganse tijd van een legislatuur ?

• is de PS daadwerkelijk bereid en gemotiveerd om met de N-VA een gezamenlijk programma uit te werken, en met die partij loyaal nauw samen te werken gedurende de ganse tijd van een legislatuur ?

Ik heb het niet over wat welkdanige mogelijke voorganger(s) van de N-VA en/of de PS voorheen al dan niet hebben gedaan : u hebt het over die in de discussie niets terzake doende “voorgangers”.

Ik heb de meest opvallende stommiteiten van de De Wever en zijn N-VA de voorbije maanden reeds diverse malen aangehaald. Het staat u vrij om één en ander nog eens te herlezen.
Gwylan is offline  
Oud 15 december 2010, 12:20   #615
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Neen, VDL had dat afgesproken met de onderhandelaars.
En nogmaals: 2 wrongs don't make a right.
VDL, was dat die man met zijn dubbela agenda?
VDB wist meer dan Bart Dewever, dankzij een allerte treinpassagier ging deze vlieger niet op.

Zal je ontgaan zijn in je tentje zeker.
Oud 15 december 2010, 12:22   #616
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
idd, een Vlaams staatsman is iemand die zijn Vlaams-zijn afwerpt en puur in een Belgische logica denkt.

Een Franstalige staatsman daarentegen moet dat nooit doen, daar zijn gewoon geen voorbeelden van.

Maar ik denk dat meer en meer Vlamingen het niet erg vinden dat Dewever eens niet zijn Vlaams-zijn afwerpt hoor.
Waar zou hij zijn stemmen aan te danken hebben ?
Bobke is offline  
Oud 15 december 2010, 12:24   #617
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Om in België staatsman te zijn, moet je iemand zijn waar je geen staat op kan maken.
Oud 15 december 2010, 12:28   #618
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Door onnozeliteiten te gaan vertellen in een weekblad als Der Spiegel zakt de kredietwaardigheid van ons land.
Dit is nu toch echt wel een bewijs van totaal onvermogen of simpelweg domheid. Wil wil niet eens overwegen dat hij dat expres zou gedaan hebben.
En ze was nu juist aan het stijgen.
Bobke is offline  
Oud 15 december 2010, 12:31   #619
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Volgens mij is het "populistisch" om het steeds over "populistisch" rechts te hebben.
Het is mij nooit echt duidelijk geweest wat Dewever het VB nu precies verwijt.
Dat ze duidelijk zijn misschien ?
Dat ze zich ontrokken hebben uit de VU en het leeuwendeel van hun kiesvee weggekaapt hebben. Pas na dat ze allen samen gretig voor een cordon gezorgd hebben is het VB nu wat van zijn pluimen aan het verliezen, mede omdat hun kiezers uit armoede hun hoop terug zijn gaan stellen in het N-VA, beter gezegd, in BDW. Hoop op een onafhankelijk Vlaanderen. Wanneer die droom uit elkaar spat schiet er weer nauwelijks van het N-VA iets over.

Laatst gewijzigd door Garry : 15 december 2010 om 12:34.
Garry is offline  
Oud 15 december 2010, 13:13   #620
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Een beetje intellectuele eerlijkheid zou wel gepast zijn. Maar ja, dat is nu eenmaal niet eigen aan belgicisten.
Het S&P rapport, was al gekend, voor het interview in der spiegel was verschenen. De kredietwaardigheid van belgie staat enkel op de helling omdat ons land niet overgaat tot broodnodige besparingen.
Bob is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be