Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 december 2010, 07:28   #1
Wisord
Banneling

Standaard pedopriesters

Veroordeelde pedopriester mogelijk vrijgesproken in nieuw proces
16/12/10, 05u33

Citaat:
Het hof van cassatie heeft gisteren de straf ongedaan gemaakt van priester Robert Borremans (56), die twee twee jaar cel kreeg voor de verkrachting van een 11-jarige jongen. Dat melden meerdere kranten.

Borremans is de geestelijke die het koor leidde tijdens de huwelijksmis van Filip en Mathilde. Zijn proces zal in Bergen worden overgedaan, maar de kans is groot dat hij dan zal worden vrijgesproken, stelt de gedrukte versie van Het Laatste Nieuws.

Bekentenis zonder advocaat
Cassatie verbrak het arrest omdat de schuldigverklaring gebaseerd was op bekentenissen die de priester had afgelegd bij de politie zonder bijstand van een advocaat. Dat is in strijd met de Europese regelgeving en met het Salduz-arrest van het Europees hof voor de Rechten van de Mens. Bovendien waren de bekentenissen ook het enige bewijs tegen Robert Borremans.

De priester krijgt nu een nieuw proces in Bergen. De kans is echter groot dat hij dan zal worden vrijgesproken omdat er geen bewijzen meer zijn. (belga/tw)

bron http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...w-proces.dhtml

Dat zoiets kan in dit apenland is beneden alles .....
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2010, 07:30   #2
Wisord
Banneling

Standaard

Naamse bisschop ontving gisteren nog twee klachten rond seksueel misbruik

bron http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...misbruik.dhtml

Citaat:
De Naamse bisschop Remy Vancottem heeft gisteren twee klachten ontvangen over seksueel misbruik uit het verleden dat binnen zijn bisdom plaatsvond. Dat heeft hij gezegd in de bijzondere Kamercommissie Seksueel Misbruik. Daar kwamen vandaag in totaal vijf bisschoppen getuigen over seksueel misbruik binnen de kerk. Elk van hen werd daarbij ook gevraagd naar de hen bekende gevallen in hun bisdom.

De laatste in het rijtje bisschoppen vandaag was Remy Vancottem. Hij nam eerder dit jaar de fakkel over van André Léonard, toen die tot aartsbisschop benoemd werd. Vancottem sprak van acht dossiers over seksueel misbruik. Daarvan werden er hem vier overgemaakt door de intussen opgedoekte commissie-Adriaenssens. Drie van die vier namen waren toen al bekend bij het bisdom Namen.

Daders op rust
Gisteren kreeg Vancottem twee nieuwe brieven toegestuurd over miisbruik uit het verleden. Het gaat in beide gevallen om een melding door de familie van het slachtoffer, maar meer wilde de bisschop voorlopig niet kwijt. Wel benadrukte hij dat beide vermeende daders intussen al op rust zijn en geen contact meer hebben met kinderen "binnen een pastoraal kader".

"Niet geheim maar vertrouwelijk"
Ook de vier andere bisschoppen kregen vragen over misbruikmeldingen binnen hun bisdom. Luikenaar Aloys Jousten had het over één recent geval, waarover de correctionele rechtbank binnen enkele dagen uitspraak zal doen. Bij zijn aanstelling in 2001 vond hij daarnaast nog een vijftiental gevallen in de archieven van de gerechtelijke vicaris. "Die zijn niet geheim alsof we iets te verbergen hebben, maar wel vertrouwelijk", verduidelijkte Jousten.

Zes klachten nog niet bij gerecht
De Gentse Luc Van Looy - bisschop sinds 2004 - liet op zijn beurt verstaan dat hij zelf vijf meldingen aan de commissie-Adriaenssens heeft overgemaakt. Sinds het ontslag van die commissie ontving hij nog zes klachten. Die heeft hij voorlopig nog niet aan het gerecht overgemaakt, maar dat zal hij eerstdaags wel doen. Het gaat om priesters die al overleden zijn, meldingen waarvan de commissie-Adriaenssens of de aangewezen federale magistraat reeds op de hoogte waren en feiten van voor 1970.

Elf belangrijke zaken
Jozef De Kesel - opvolger van Roger Vangheluwe in Brugge - werd pas aangesteld toen de commissie-Adriaenssens al was opgedoekt. Toch wees de kinderpsychiater hem nog op elf belangrijke zaken. Acht van die dossiers waren al aan het parket overgemaakt, in twee zaken kwam eerder al een uitspraak. Op het bisdom zelf stootte hij nog op zeven dossiers, waarin uitspraken gedaan zijn of de daders intussen overleden zijn.

In therapie
Bisschop van Hasselt Patrick Hoogmartens tot slot kwam in zijn dertienjarige loopbaan als hulpbisschop en bisschop slechts één geval van aan de gang zijnd misbruik tegen. Hij stapte zelf met de zaak naar het gerecht en legde de priester een schorsing op. Die ging intussen in therapie en wacht nog op zijn proces, gaf Hoogmartens nog mee. De dossiers van voor 1997 in het bisdom Hasselt zijn volgens hem "op één hand te tellen". (belga/svm)

En maar minimaliseren , het katholieke pedoclubje lijkt me nu toch al erg groot ...

Laatst gewijzigd door Wisord : 16 december 2010 om 07:33.
Oud 16 december 2010, 07:45   #3
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Naamse bisschop ontving gisteren nog twee klachten rond seksueel misbruik

bron http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...misbruik.dhtml

En maar minimaliseren , het katholieke pedoclubje lijkt me nu toch al erg groot ...
In geval van nood kunnen ze zelfs nog het systeem Van Looy (bisschop van Gent) toe passen: wachten met dossiers van kindermisbruik door te geven aan justitie tot de zaken verjaard zijn, of tot de daders overleden zijn.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2010, 07:47   #4
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Triestige zaak.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2010, 08:04   #5
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
In geval van nood kunnen ze zelfs nog het systeem Van Looy (bisschop van Gent) toe passen: wachten met dossiers van kindermisbruik door te geven aan justitie tot de zaken verjaard zijn, of tot de daders overleden zijn.

Ik wens ze de meeste erge ziekte's en heel veel ongeluk toe .... ziekelijke rotzakken zijn het . Ze moeten hun verdiende loon krijgen .
Oud 16 december 2010, 08:05   #6
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wens ze de meeste erge ziekte's en heel veel ongeluk toe .... ziekelijke rotzakken zijn het . Ze moeten hun verdiende loon krijgen .
Ze zullen hun verdiende loon krijgen.
Oud 16 december 2010, 08:06   #7
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

De kerk is idd nog heel machtig in België,ook die tijd zal weldra voorbij zijn
Maar priesters die jonge kinderen verkrachten,een justitie die faalt op alle vlakken
Toont wederom aan dat dit land niet werkt,dat splitsing noodzakelijk is
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2010, 08:10   #8
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
De kerk is idd nog heel machtig in België,ook die tijd zal weldra voorbij zijn
Maar priesters die jonge kinderen verkrachten,een justitie die faalt op alle vlakken
Toont wederom aan dat dit land niet werkt,dat splitsing noodzakelijk is

Wtf heeft dat met splitsen te maken , leg dat eens uit ?
Oud 16 december 2010, 08:11   #9
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Ze zullen hun verdiende loon krijgen.
Geloof jij dat , ik niet ....
Oud 16 december 2010, 08:12   #10
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geloof jij dat , ik niet ....
Dat komt omdat je ook niet geloofd .
Het gerecht faalt weer. Hij heeft het zelf toe, dat zou voldoende moeten zijn.
Oud 16 december 2010, 08:13   #11
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat komt omdat je ook niet geloofd .
Het gerecht faalt weer. Hij heeft het zelf toe, dat zou voldoende moeten zijn.

En als jij nu eens fout zit met uw geloof ??.. Dan worden ze dus niet gestraft !
Oud 16 december 2010, 08:14   #12
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En als jij nu eens fout zit met uw geloof ??.. Dan worden ze dus niet gestraft !
Dat klopt. Gelukkig zit ik niet fout.

Laatst gewijzigd door Inno : 16 december 2010 om 08:14.
Oud 16 december 2010, 08:17   #13
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over uw geloof kan u niets met zekerheid (en dus niets zinnigs) zeggen , de beweringen van uw geloof kunnen immers op geen enkele manier geverifieerd worden.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "

Laatst gewijzigd door Fozzie : 16 december 2010 om 08:17.
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2010, 08:20   #14
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Over uw geloof kan u niets met zekerheid (en dus niets zinnigs) zeggen , de beweringen van uw geloof kunnen immers op geen enkele manier geverifieerd worden.
Wetenschap is nog te beperkt daarvoor en persoonlijke ervaring aanvaardt u niet, want dat is niet wetenschappelijk. Dus kan ik niks voor u doen.
Oud 16 december 2010, 08:23   #15
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:

Je zit mss wel fout of je moet nu kunnen bewijzen dat je gelijk hebt ... maw de priesters moeten nu bestraft worden . Een optocht , een witte mars enz ... om deze dingen aan de grote klok te hangen zou een goede zaak zijn .

Buiten het leed dat ze al de slachtoffers en hun famillie's aandoen betalen wij dus wel voor deze pedo's , en nu nog eens dubbel en dik via justitie !!! Schaf die rotte kerk hun gegraai af en gooi die smeerlappen in den bak ZONDER BESCHERMING want daar hebben ze geen recht op !!!
Oud 16 december 2010, 08:29   #16
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je zit mss wel fout of je moet nu kunnen bewijzen dat je gelijk hebt ... maw de priesters moeten nu bestraft worden . Een optocht , een witte mars enz ... om deze dingen aan de grote klok te hangen zou een goede zaak zijn .

Buiten het leed dat ze al de slachtoffers en hun famillie's aandoen betalen wij dus wel voor deze pedo's , en nu nog eens dubbel en dik via justitie !!! Schaf die rotte kerk hun gegraai af en gooi die smeerlappen in den bak ZONDER BESCHERMING want daar hebben ze geen recht op !!!
U gooit graag mensen voor de leeuwen? martelingen? u bent geen democrate? Zelfs criminelen zijn mensen. Alhoewel ik zelf voorstander ben van een harde aanpak.

Het is uw overheid die faalt. Niemand houdt u tegen om een mars te organiseren. Het hangt aan de grote klok, namelijk in de krant en iedereen zal even verbijsterd zijn als u.
Betaald u voor die pedo? Volgens mij heeft die geen werk meer.
Oud 16 december 2010, 08:47   #17
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
U gooit graag mensen voor de leeuwen? martelingen? u bent geen democrate? Zelfs criminelen zijn mensen. Alhoewel ik zelf voorstander ben van een harde aanpak.

Het is uw overheid die faalt. Niemand houdt u tegen om een mars te organiseren. Het hangt aan de grote klok, namelijk in de krant en iedereen zal even verbijsterd zijn als u.
Betaald u voor die pedo? Volgens mij heeft die geen werk meer.
Ik gooi geen mensen voor de leeuwen , ik zeg gewoon dat ze geen bescherming verdienen en al zeker geen voorkeursbehandeling ... dit is voor mij dan ook voorbij de criminaliteit dit zijn monsters en hetgeen zij gedaan hebben valt niet te verwoorden . Is dit dan democratie in uw ogen ???...
Oud 16 december 2010, 08:50   #18
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik gooi geen mensen voor de leeuwen , ik zeg gewoon dat ze geen bescherming verdienen en al zeker geen voorkeursbehandeling ... dit is voor mij dan ook voorbij de criminaliteit dit zijn monsters en hetgeen zij gedaan hebben valt niet te verwoorden . Is dit dan democratie in uw ogen ???...
Ja dat is democratie, we hebben die losers verkozen en ze doen er niks mee. Rechtvaardig is het alleszins niet, het is zelfs lachen in het gezicht van de slachtoffers. Ook voor mij zijn dit beesten.
Oud 16 december 2010, 08:57   #19
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wtf heeft dat met splitsen te maken , leg dat eens uit ?
Wel een splitsing van België zou betekenen dat Vlaanderen zijn eigen Justitie zou kunnen organiseren,en zoals Vlaanderen nu al bewezen heeft zou dat veel efficiënter kunnen gebeuren
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2010, 09:10   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zoiets kan in dit apenland is beneden alles .....
De rechtsregels opvolgen is een wezenlijk element in de rechtsgang, wat evenwel niet betekent dat we het niet kunnen betreuren dat er aldus misdadigers vrijuit gaan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be