Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 13 december 2010, 17:04   #41
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Nederland telt 750-duizend zzp'ers, zelfstandigen met een 1-mans bedrijf. Hun inkomen was vorig jaar met 12% gekrompen en dit jaar krimpt het ook nog. Een kennis van mij die voor een detacheringsbureau werkte is al een jaar zonder werk en kreeg laatst een baan aangeboden met een salaris 20% onder wat hij daarvoor altijd verdiende. Het gaat de goede kant op. Het verschil tussen de middenstand en de bedelstand wordt almaar kleiner.
http://www.nrc.nl/economie/article24...zzp_er_steunen
Als eenmanszaak heb je geen schijn van kans, neem dat maar van me aan. Je wordt uitgezogen door zowel klanten als door de overheid.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2010, 17:23   #42
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Als eenmanszaak heb je geen schijn van kans, neem dat maar van me aan. Je wordt uitgezogen door zowel klanten als door de overheid.
Het enige dat je nog kan doen is je cijfers vervalsen, dit op voorwaarde dat er cijfers zijn.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2010, 21:47   #43
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

In Londen loopt een actie om de dispossed te helpen. Vandaag wordt in de krant gemeld dat in enkele dagen 5 miljoen Pond is verzameld voor organisaties die hulp verlenen. 1 op de vier Londenaren leeft onder de armoedegrens.

Een nieuwe verslechtering tekent zich af omdat de regering de steden 10% gaat korten wegens de bezuinigingen op de begroting. Allerlei zorg en opvanginstellingen, sport en jeugdzaken worden gekort. Er zijn volgend jaar al tienduizenden banen mee gemoeid.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2010, 21:53   #44
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
In Londen loopt een actie om de dispossed te helpen. Vandaag wordt in de krant gemeld dat in enkele dagen 5 miljoen Pond is verzameld voor organisaties die hulp verlenen. 1 op de vier Londenaren leeft onder de armoedegrens. Een nieuwe verslechtering tekent zich af omdat de regering de steden 10% gaat korten wegens de bezuinigingen op de begroting. Allerlei zorg en opvanginstellingen, sport en jeugdzaken worden gekort. Er zijn volgend jaar al tienduizenden banen mee gemoeid.
Lijkt me een logisch gevolg van een regressief beleid.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2010, 21:53   #45
corse
Banneling

Standaard

Citaat:
In Londen loopt een actie om de dispossed te helpen. Vandaag wordt in de krant gemeld dat in enkele dagen 5 miljoen Pond is verzameld voor organisaties die hulp verlenen. 1 op de vier Londenaren leeft onder de armoedegrens.

Een nieuwe verslechtering tekent zich af omdat de regering de steden 10% gaat korten wegens de bezuinigingen op de begroting. Allerlei zorg en opvanginstellingen, sport en jeugdzaken worden gekort. Er zijn volgend jaar al tienduizenden banen mee gemoeid.
Besluit:

Ieder systeem is vergankelijk en gedoemd ten onder te gaan, dus ook vrije markt kapitalisme, dat leerde ons de geschiedenis.
Vernieuwing en verandering zijn de pijlers van vooruitgang en evolutie, de geschiedenis herhaald zich.
Vrije markt kapitalisme is dus een verdwijnend wereldbeeld ten gevolge van een veranderende wereld.
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2010, 08:40   #46
Bebob
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

Welke armoedegrens?
Bebob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2010, 11:57   #47
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Dat is een voor de hand liggiende evolutie in Europa met het huidig beleid. Ook in Latijns Amerika verdween de middenklasse door het economisch systeem sinds de jaren '80 onder 'begeleiding' van het westen. Interessant gegeven is dat het land waar de GINI index verbeterd is, en sinds een paar maanden zelfs de beste van Latijns Amerika is, Venezuela is (zie economische statistieken VN). Daar groeide de middenklasse de laatste 10 jaar terug aan sinds ze terug afgestapt zijn van wat hier 'neoliberalisme' genoemd wordt. Mij kan het niet schelen wat voor systeem men gebruikt als het maar een eerlijke kans krijgt en blijkt te werken. Twintig jaar was een eerlijke kans genoeg voor het neoliberale experiment vonden heel wat stembusgangers in Latijns Amerika. Tijd voor iets beters vinden velen. Ik meen vast te stellen dat er in Europa niet echt een politiek alternatief is voor het gevoerde economische beleid. Jammer voor de stembusganger.
Chili is inderdaad een kutland op te leven. Veel slechter dan het aards paradijs Venezuela.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 14 december 2010 om 11:57.
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2010, 11:58   #48
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
De grote afhankelijkheid van olie (en van export van grondstoffen in heel Latijns Amerika) bestond voor Chavez ook, en ik zie het niet snel opgelost, met of zonder Chavez. Daarnaast is het niet alleen de oliesector die uitbreide, maar ook andere sectoren van de economie, en ten derde zijn het juist de meer op onafhankelijkheid gerichte landen als Venezuela, Brazilië, Bolivia...die pogingen doen om hun economie te diversifiëren en minder afhankleijk te maken van de export van grondstoffen, en ook eerder denken aan een Latijns Amerikaanse integratie. Dat wordt als een concurrentie gezien door 'het westen' (en dat is het natuurlijk ook). Die hebben liever een luie oligarchie in het zadel, dan kunnen hun multinationals doen wat ze willen, en dat is in de eerste plaats grondstoffen goedkoop weghalen. Neoliberalisme wordt dat dan genoemd.

Beter trouwens 'sinterklaas' spelen voor de eigen behoeftigen dan dan die sint zijn kadootjes meeneemt naar het buitenland om daar zwembaden voor CEO's te bouwen.
Door wie wordt dat neoliberalisme genoemd?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2010, 12:53   #49
corse
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Door wie wordt dat neoliberalisme genoemd?

Door de grote meerderheid:

8 op 10 burgers worden momenteel gefinancierd door een staat die niet over eigen productie middelen beschikt.
60 % van de consumptie producten komt uit woeker handel met lageloonlanden zonder eigenproductie. ((China, India)

Hoe kan zo een systeem blijven functioneren?

Meer economische groei?

· Meer kredieten omzetten naar de toekomst?
· Meer afval naar de toekomstige generaties overbrengen?
· De natuur meer belasten?
· De mens tot zijn 80 jaar laten werken?
· Oorlog maken?
· Waterstofbommen uitproberen.

U zegt het maar, mogelijkheden genoeg.
Oud 17 december 2010, 02:00   #50
stropke1000
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Een verbetering van de Gini index betekent helemaal niet dat de middenklasse gegroeid is. Cuba heeft een "goede" GINI, maar al een halve eeuw helemaal geen middenklasse meer.
Ik heb lak aan de gini index, middenklasse , wat betekend dat?
De verhouding van inkomsten?
Men zou beter een geluks index proberen.
Ik ben zeker dat de inboorlingen van zuidamerika niet beinvloed door de westerse wereld, veel gelukkiger zijn dan wij, en ze hebben geen soe.
Het belangrijkste moet zijn het streven naar geluk.
En dat is niet meer geld, anders had de glimlach van warren buffet zijn mond moeten openscheuren van oor tot oor, dag in dag uit.
Cuba heeft een "goede" gini? maar geen middenklasse?dus gelijkheid is voor jou niet goed? kan je even verduidelijken?
stropke1000 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2010, 07:49   #51
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Ik run een éénmanszaak en ik mag echt niet klagen. Rijk zal ik er niet van worden, maar ik heb een fatsoenlijk inkomen. Ik werk op vertrouwen. Na enkele jaren heb je een netwerk van personen waar je kunt op rekenen, zowel bij je klanten als bij je leveranciers. Je moet je klanten en leveranciers met grote zorg kiezen.

Je moet je ook niet laten verblinden door grote orders die soms nooit zullen betaald worden, dit is een fout die veel zelfstandigen maken. Als een potentiële nieuwe klant mij teveel onder druk zet op gebied van prijs en leveringstermijn, dan haak ik af. Ik heb geen zin om uren onder hoge druk aan een hongerloon te werken.

Als je je goede klanten (lees betalende klanten) goed verzorgt, dan heb je ze voor het leven. Soms moet je dan wel eens tot 10 uur 's avonds doorwerken aan een dringende order, maar de klant waardeert dat enorm.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2010, 10:35   #52
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bebob Bekijk bericht
Welke armoedegrens?
Mijn bron was de London Evening Standard. Er is vandaag een nieuw bericht dat je vraag enigszins beantwoordt: The IFS predicted a rise in absolute poverty - defined as households with a real terms income of less than 60% of the median in 2010/11 - of 900,000 by the end of 2014. Relative poverty - measured against the median in any given year - would increase by 800,000, it said.

Citaat:
Warning over rise in poverty as benefits cuts take their toll - 17.12.10

Hundreds of thousands of people will be dragged into poverty by the Government's tax and benefit reforms, according to research from a leading economic think-tank.

The respected Institute for Fiscal Studies (IFS) forecast an overall rise in poverty among children and working age adults over the next three years.

Its findings contradict Chancellor George Osborne's claims that the spending review will not affect child poverty over the next two years.

Campaign groups described the projected rise in child poverty as "totally unacceptable" and "disastrous".

The IFS predicted a rise in absolute poverty - defined as households with a real terms income of less than 60% of the median in 2010/11 - of 900,000 by the end of 2014.

Relative poverty - measured against the median in any given year - would increase by 800,000, it said.
http://www.thisislondon.co.uk/standa...-their-toll.do
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2010, 12:35   #53
corse
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke1000 Bekijk bericht
Ik heb lak aan de gini index, middenklasse , wat betekend dat?
De verhouding van inkomsten?
Men zou beter een geluks index proberen.
Ik ben zeker dat de inboorlingen van zuidamerika niet beinvloed door de westerse wereld, veel gelukkiger zijn dan wij, en ze hebben geen soe.
Het belangrijkste moet zijn het streven naar geluk.
En dat is niet meer geld, anders had de glimlach van warren buffet zijn mond moeten openscheuren van oor tot oor, dag in dag uit.
Cuba heeft een "goede" gini? maar geen middenklasse?dus gelijkheid is voor jou niet goed? kan je even verduidelijken?
Dienstensector:

De dienstensector wordt gevormd door de tertiaire en quartaire sector gezamenlijk.
In ontwikkelde economieën zoals West-Europa wordt tussen de 70 en 80 procent van het bruto binnenlands product in de dienstensector gerealiseerd.

Quartaire sector: (omvat de niet-commerciële dienstverlening)

De quartaire sector is de niet-commerciële dienstverlening, de enige economische sector zonder winstoogmerk.
In deze sector vallen de overheidsdiensten en de door de overheid gesubsidieerde diensten.

Tot de quartaire sector worden een aantal maatschappelijke functies gerekend, te weten:

· Openbaar bestuur, openbare orde en veiligheid, sociale zekerheid, onderwijs en onderzoek, zorg en welzijn, cultuur en recreatie, maatschappelijke organisaties, infrastructuur, milieudienstverlening en volkshuisvesting,
· Ziekenhuizen, verpleeghuizen, brandweer, justitie, defensie, sociaal werk, wetenschapssector.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Quartaire_sector

Sectorindeling van de economie:

Een populaire algemene indeling van de economie is de indeling in de volgende vier sectoren:

Primaire sector :

De primaire sector is de economische sector die grondstoffen en voedsel levert.
De verwerking gebeurt in de secundaire sector.
Deze sector beslaat de sectoren landbouw, veeteelt, jacht, visserij en de delfstoffenwinning.

Secundaire sector :

Deze sector staat bekend als de industrie.
Dit behelst alle bedrijven en activiteiten die de grondstoffen van de primaire sector verwerken.
De producten worden doorgaans door de tertiaire sector aan de consument doorverkocht.

Tertiaire sector :

Deze sector omvat de commerciële dienstverlening:
Bedrijven die met de verkoop van hun diensten winst willen maken.
Tot de tertiaire sector rekent men onder andere winkels, horeca, theaters, kappers, groothandels, transportbedrijven, verhuurders, uitzendbureaus, accountants, advocaten, adviseurs en ICT bedrijven.
Oud 17 december 2010, 12:36   #54
corse
Banneling

Standaard

De Gini-coëfficiënt wordt meestal gebruikt om de inkomensongelijkheid te meten.

Cuba kent een inkomensverhouding van maximum 1 op 4. (Europa 1 op 3.000)

1 op 4 is voorlopig een aanvaardbaar verschil voor Cuba, door automatisering kan het verschil kleiner worden, wat voor de mensenrechten ideaal is!

Cuba heeft momenteel ongeveer 300.000 zelfstandigen die tot de middenstand van Cuba gerekend worden, in stappen van één jaar komen er in twee keer ½ miljoen bij.
Einde 2012 zal Cuba 1,3 miljoen zelfstandigen hebben, dit op 11 miljoen inwoners, meer dan België dus.

België is principieel een groter communistisch bolwerk dan Cuba.
De inkomensverhouding voor zelfstandigen is 3-4.
Zelfstandigen betalen geen sociaalzekerheid, deze wordt door de staat voorzien.
Oud 17 december 2010, 13:04   #55
Bebob
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Mijn bron was de London Evening Standard. Er is vandaag een nieuw bericht dat je vraag enigszins beantwoordt: The IFS predicted a rise in absolute poverty - defined as households with a real terms income of less than 60% of the median in 2010/11 - of 900,000 by the end of 2014. Relative poverty - measured against the median in any given year - would increase by 800,000, it said.
Dat vind ik dus een probleem met de meeste maatstaven van armoede. Volgens deze maatstaf zou:
1) iedereen rijker kunnen worden
2) de armoede toch kunnen stijgen

Het maakt ook vergelijkingen in de tijd onmogelijk.

De vraag is ook hoe relevant dat is. Zijt ge arm als ge slechts 60% van het mediaan inkomen verdiende in 2010? Waarom zou dat zo zijn? Waarom niet 1970? 1930? 1850?

Doordat ze een absolute armoedegrens gebruiken (die eigenlijk nog altijd wel relatief) die hetzelfde blijft over enkele jaren, lossen ze dit probleem wel enigszins op. De armoedegrens blijft stabiel over enkele jaren waardoor vergelijking mogelijk is. Maar dan blijft nog steeds de invloed van het initiële jaar van groot belang en en deze kan enkel op arbitraire wijze gekozen worden.

Imo is het beter om een strikte scheiding te hanteren tussen enerzijds "absolute armoede" en anderzijds "ongelijkheid". Huidige armoedemaatstaven halen de twee door elkaar waardoor het nooit duidelijk is wat er nu aan de hand is. Zeker als ge (los van de conjunctuur) wilt kijken of ge der structureel op vooruit gaat. Dan overheersen de ongelijkheidseffecten van uw maatstaf.

Toch bedankt voor het leveren van die bron. Erg interessant.
Bebob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2010, 14:35   #56
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bebob Bekijk bericht
Dat vind ik dus een probleem met de meeste maatstaven van armoede. Volgens deze maatstaf zou:
1) iedereen rijker kunnen worden
2) de armoede toch kunnen stijgen
Inderdaad: een eigenaar van een hedge fund zou onder de armoede grens zitten in het gezelschap van een aantal oliesjeiks
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2010, 15:56   #57
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Ik run een éénmanszaak en ik mag echt niet klagen. Rijk zal ik er niet van worden, maar ik heb een fatsoenlijk inkomen. Ik werk op vertrouwen. Na enkele jaren heb je een netwerk van personen waar je kunt op rekenen, zowel bij je klanten als bij je leveranciers. Je moet je klanten en leveranciers met grote zorg kiezen.

Je moet je ook niet laten verblinden door grote orders die soms nooit zullen betaald worden, dit is een fout die veel zelfstandigen maken. Als een potentiële nieuwe klant mij teveel onder druk zet op gebied van prijs en leveringstermijn, dan haak ik af. Ik heb geen zin om uren onder hoge druk aan een hongerloon te werken.

Als je je goede klanten (lees betalende klanten) goed verzorgt, dan heb je ze voor het leven. Soms moet je dan wel eens tot 10 uur 's avonds doorwerken aan een dringende order, maar de klant waardeert dat enorm.

Fred.
Mooi voor jou, maar het zal afhangen van de sector vermoed ik.
Oud 17 december 2010, 15:58   #58
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Laten we een kat een kat noemen, we gaan er zeker niet op vooruit gaan in de komende 10 jaren en waarschijnlijk veel langer. Misschien moeten we onze ooghoeken allemaal in spleetogen laten veranderen en in de riool gaan slapen en werken tot je erbij neervalt.
Oud 17 december 2010, 16:03   #59
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Mooi voor jou, maar het zal afhangen van de sector vermoed ik.
Dat is juist... Ik zit in een heel specifieke branche.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2010, 09:10   #60
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corse Bekijk bericht
Besluit:

Ieder systeem is vergankelijk en gedoemd ten onder te gaan, dus ook vrije markt kapitalisme, dat leerde ons de geschiedenis.
Vernieuwing en verandering zijn de pijlers van vooruitgang en evolutie, de geschiedenis herhaald zich.
Vrije markt kapitalisme is dus een verdwijnend wereldbeeld ten gevolge van een veranderende wereld.
Waar heb jij die vrije markt gezien?

De moderne kapitalist stuurt zijn lobbyist op pad naar Brussel, waar hij zich bij de 20000 gluiperds kan vervoegen die "vriendschap sluiten" met de eurocraten die de rechtsvoorschriften opstellen waarmee onze markt wordt gereguleerd.

De moderne kapitalist doet aan fractioneel reservebankieren, daarin gesteund door de overheid en met name de centrale banken, zodat hij via renteheffing op virtueel geld kan gaan lopen met de winst van de echte ondernemers.

De moderne kapitalist zorgt ervoor dat de kleine zelfstandige het leven zuur wordt gemaakt, zodat zijn werknemers niet kunnen dreigen met: "als ik niet meer verdien, ga ik zelfstandig aan de slag!"

De moderne kapitalist is de aartsvijand van de vrije markt, en de dikste vriend van de overheid.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be