Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 december 2010, 14:53   #21
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dat is toch niet waar het om gaat? Waar het om gaat is dat een ''bepaalde'' religie ons voorschrijft wat wij wel en niet mogen doen. Een religie die zich tekort gedaan voelt door kerstballen. Dáár gaat het om.
Zij zouden de geboorte van één van hun eigen profeten, Jezus alias de "profeet" Isa ofte 3isa-3aleihi-as-salam, eigenlijk mee moeten vieren.

Dan zouden zij iets doen wat de soefi's al deden, die zich in wollen mantels hulden (Arabisch soef = wol) om daarmee uitdrukking te geven aan hun verering (niet aanbidding, beste mohammedanen!) voor Jezus - tenzij dit een verzinsel is en het woord afkomstig is van het Griekse sophia, wijsheid (of (Heilige) Geest), maar dat terzijde.
Oud 19 december 2010, 15:20   #22
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Zij zouden de geboorte van één van hun eigen profeten, Jezus alias de "profeet" Isa ofte 3isa-3aleihi-as-salam, eigenlijk mee moeten vieren.

Dan zouden zij iets doen wat de soefi's al deden, die zich in wollen mantels hulden (Arabisch soef = wol) om daarmee uitdrukking te geven aan hun verering (niet aanbidding, beste mohammedanen!) voor Jezus - tenzij dit een verzinsel is en het woord afkomstig is van het Griekse sophia, wijsheid (of (Heilige) Geest), maar dat terzijde.
ik denk toch dat het soefisme eerder met de Griekse wijsheid dan met een wollen mantel te maken heeft.
het is trouwens een strekking van islam dat méér met wijsheid en filosofie te maken heeft dan met islam.
Ik vermoed dat dit een manier van "bekering" was waardoor die sukkelaars indertijd géén yizyah taksen moesten betalen en er bovendien ook nog in slaagden om hun hoofd op hun schouders te behouden.
Soefi's zijn dan ook min of meer OK: zij kunnen nog denken.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 19 december 2010 om 15:20.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2010, 15:32   #23
D'ARTOIS
Perm. Vertegenwoordiger VN

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Door de omvangrijke ontkerkelijking en de daarmee gepaard gaande religieuze afbraak (een kerk per week sluit in NL) begrijp ik niet waarom de diverse overheden zo doodsbenauwd zijn voor het proletariaat van de Islam.
Nochtans is het een feit. Tijd om de spelregels te veranderen.
Oud 19 december 2010, 15:38   #24
Raph
Burger

Raph's schermafbeelding

Standaard

Degoutant dat ze daarvoor plooien eigelijk. Nu goed, maak ze wijs dat het een verderzetting is van de winterzonnewende is, en er is geen vuiltje aan de lucht zeker? :/

Laatst gewijzigd door Raph : 19 december 2010 om 15:39.
Raph is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2010, 15:43   #25
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dat is toch niet waar het om gaat? Waar het om gaat is dat een ''bepaalde'' religie ons voorschrijft wat wij wel en niet mogen doen. Een religie die zich tekort gedaan voelt door kerstballen. Dáár gaat het om.
Waar het volgens mij om gaat is dat er idioten zijn die denken dat ze zulke acties moeten ondernemen. Ik lees immers niet dat "de moslims" de kerstversiering weghalen. Tenzij het hoofd van het Rode Kruis in Groot-Brittannië zelf een moslim is, maar dat zou me dan weer erg verwonderen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2010, 17:23   #26
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Waar het volgens mij om gaat is dat er idioten zijn die denken dat ze zulke acties moeten ondernemen. Ik lees immers niet dat "de moslims" de kerstversiering weghalen. Tenzij het hoofd van het Rode Kruis in Groot-Brittannië zelf een moslim is, maar dat zou me dan weer erg verwonderen.
Daar heeft u een goed punt en dat had ik er natuurlijk bij moeten vermelden.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2010, 19:13   #27
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Dit is geen puur moslim probleem. In de VS zijn het voornamelijk de atheisten en politiek correcten die allergisch zijn tegen kerststallekes in openbare plaatsen. Op den duur mag je geen 'merry Christmas' meer wensen maar moet het nu happy holidays zijn.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2010, 20:20   #28
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raph Bekijk bericht
Degoutant dat ze daarvoor plooien eigelijk. Nu goed, maak ze wijs dat het een voortzetting van de winterzonnewende is, en er is geen vuiltje aan de lucht zeker? :/
Dan is het veel erger, want zij beschouwen de "afgoderij" of het "veelgodendom" waaruit dat zonnewendefeest stamt, als erger dan christendom. Neen, zij beschouwen polytheïsten als erger dan de ahl al-kitâb, Joden en christenen. Het is de koran niet zozeer om levensbeschouwingen als om voor plundering in aanmerking komende vijanden te doen.

Oorspronkelijk betekende het woord dat thans als " polytheïsten " wordt vertaald, musjrikun, eigenlijk "drievuldigheids-christenen", waarbij de pedofeet dacht dat die God, Jezus en Maria als drie Goden vereerden. De mythe dat in het 7de-eeuwse Arabië veel polytheïsme voorkwam, is een door Westerse islamologen klakkeloos overgenomen mohammedaans verzinsel uit latere eeuwen. Het woord Nasâra, dat thans als "christenen" wordt vertaald, duidde een inmiddels uitgestorven sekte aan die de pedofeet beter kende dan wat wij nu christenen noemen.

Deze herinterpretaties van de koran, die er officieel geen zijn en bij de soennieten ook geen mógen zijn, hadden een politieke functie: christenen belastingen betalen en een voorwendsel hebben om de hindoes af te slachten. Want wie niet tot de ahl al-kitâb (mensen van de Schrift) behoort, dient te worden afgeslacht.

En dat zonnewendefeest stamt uit dezelfde oer-indo-europese religie waarvan het huidige hinoeïsme de enige verder ontwikkelde maar min of meer intacte voortzetting vormt. Tenzij je moderne druïden of heidenen en zo serieus neemt.
Oud 19 december 2010, 20:35   #29
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ik denk toch dat het soefisme eerder met de Griekse wijsheid dan met een wollen mantel te maken heeft
Waar het woord vandaan komt, weten we niet, en of wat je denkt klopt, is niet mijn eerste vraag. Als je constateert dat tenminste de eerste verklaring (wol) bij soefi's zelf populair is, dan zou de ontdekking dat de afleiding uit "sophia" ouder is, de verklaring uit de wollen mantel van Jezus er alleen maar betekenisvoller op maken, want dan zou deze mythe zich tegen de historische waarheid in hebben kunnen doorzetten, en moet er dus heel veel belang aan gehecht geweest zijn! (Vandaar ook dat de historiciteit van Jezus de betekenis van een deel van de christelijke symboliek niet onderstreept, maar juist afzwakt - zo zie ik dat)

Citaat:
[het is trouwens een strekking van islam dat méér met wijsheid en filosofie te maken heeft dan met islam.

Ik vermoed dat dit een manier van "bekering" was waardoor die sukkelaars indertijd géén yizyah taksen moesten betalen en er bovendien ook nog in slaagden om hun hoofd op hun schouders te behouden.
Klopt, ligt voor de hand en is ook aangetoond

Citaat:
Soefi's zijn dan ook min of meer OK: zij kunnen nog denken.
Zij hebben vaak hun vrije gedachten als interpretaties van koranverzen ingang doen vinden (men dient zevenmaal om de Kaaba van het eigen hart te schrijden, de hadj naar het eigen hart - qalb - te verrrichten enz.). Sommigen verzonnen een volkomen nieuwe, jezusachtige Mohammed, en vereerden die innig, zoals Ibn 3arabiy. Sommigen gingen verder en provoceerden ronduit, zoals El Halladj, die uitriep : ik ben God (âna al-Haqq), wat volgens mij wel mogelijk is in de Islam, maar volgens 99, 99% van de moslims een verschrikkelijke hybris en blasfemie.

Maar de moderne soefi-sekten vormen hiervan in Noord-Afrika meestal nog slechts een vage schim, en zijn de facto enggeestig en intolerant. Alleen maar iets minder dan de normale mohammedanen.

De Perzische cultuur is er echter diep van doordrongen, wat verklaart dat in Iran, of bij gevluchte Iraniërs, tot op vandaag een authentieke filosofische en literaire traditie levend gebleven is, terwijl die in de Arabische landen al zes eeuwen dood is, en de pogingen om ze nieuw leven in te blazen eigenlijk grote farces geweest zijn.

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 19 december 2010 om 20:40.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2010, 06:39   #30
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Lees het dan goed en aandachtig want volgens mij heb jij het helemaal niet gelezen. Probeer jij nog een keer?
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2010, 07:41   #31
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
uit angst moslims te krenken
Islamofobie ?
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be