Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 december 2010, 19:01   #401
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
ze hebben op tv eens een vrouw getoond die haar tv meenam naar Spanje omdat de tv in haar appartement VTM niet kon ontvangen. haar eigen tv wel
Everytime heeft hier op het forum ook al zitten klagen dat hij aan de Vlaamse kust te weinig Franstalige zenders kon ontvangen, hoor.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 19:01   #402
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zweden weet ik zo niet; maar ik ken VL die naar Noorwegen geweest zijn; zonder een woord Noors te kennen en ook niet al te veel EN; dus moesten ze zich proberen te verhelpen in een combinatie van NL (spreken) & Noors (horen en lezen) en bleek min of meer te lukken.
Wie EN kent; gebruikt meteen EN en weet niet hoever hij komt met zijn eigen taal.
Tja, min of meer. Als ik naar Botswana ga en Nederlands spreek met heel veel gebaren, zullen ze me daar ook wel min of meer "verstaan". Zo kan ik bijv. naar mijn anus wijzen en hopelijk tonen ze me dan de weg naar de plee. In Zweden (en als ik me niet vergis ook in de andere Scandinavische landen) schakelt iedereen overigens zeer vlot naar het Engels, wanneer ze horen dat je de taal niet goed beheerst.

Citaat:
Ik denk dat Franstaligen wel iets kunnen doen met hun Romaanse taal in Mexico en... er zullen tegenwoordig weinig Franstaligen zijn die naar een ver buitenland gaan zonder een zekere kennis van het EN.
Ja, weet je waarom? Omdat ze daar niets kunnen doen met hun Frans.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 19:04   #403
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
In Zweden (en als ik me niet vergis ook in de andere Scandinavische landen) schakelt iedereen overigens zeer vlot naar het Engels, wanneer ze horen dat je de taal niet goed beheerst.
Klopt. Is ook mijn ervaring.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 28 december 2010 om 19:04.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 19:05   #404
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, min of meer. Als ik naar Botswana ga en Nederlands spreek met heel veel gebaren, zullen ze me daar ook wel min of meer "verstaan". Zo kan ik bijv. naar mijn anus wijzen en hopelijk tonen ze me dan de weg naar de plee. In Zweden (en als ik me niet vergis ook in de andere Scandinavische landen) schakelt iedereen overigens zeer vlot naar het Engels, wanneer ze horen dat je de taal niet goed beheerst.

Ja, weet je waarom? Omdat ze daar niets kunnen doen met hun Frans.
Het ging in Noorwegen verrassend vlot (West-Vlamingen, daardoor?)
Franstaligen zullen zeker 1 en ander begrijpen van geschreven Spaans.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 19:08   #405
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
In Zweden (en als ik me niet vergis ook in de andere Scandinavische landen) schakelt iedereen overigens zeer vlot naar het Engels, wanneer ze horen dat je de taal niet goed beheerst.
Ik heb toch wel eens meegemaakt dat een Noorse meid constant Noors tegen mij stond te praten. Een dienster in een Noorse bar overigens.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 28 december 2010 om 19:09.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 19:11   #406
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat komt ook omdat de stap van Nederlands naar Frans een gigantische vooruitgang is. Wanneer je Frans spreekt en je komt ergens in de wereld, zul je vaak wel iemand vinden die (wat) Fr spreekt en zeker zal iedereen weten dat FR bestaat.
Kom je ergens in Europa en je zegt dat je NL of Fries spreekt; het zal weinig verschil maken: de kans is heel heel klein dat je iemand ontmoet die NL kan spreken en vaak zal men niet eens weten dat die taal bestaat.
Weeral jouw bekende taalracisme.

Vooruitgang in talen bestaat niet. Verandering wel.

Je bent een racist ! Taalracist !
Oud 28 december 2010, 19:12   #407
Steve_M

Standaard

Citaat:
Het ging in Noorwegen verrassend vlot (West-Vlamingen, daardoor?)
Franstaligen zullen zeker 1 en ander begrijpen van geschreven Spaans.
Net zoals Nederlandstaligen ook een en ander begrijpen van geschreven Zweeds. Dat betekent niet dat ze in die taal kunnen communiceren. Ik ben zelf taalwetenschapper en heb al behoorlijk wat gereisd in landen waar ik de taal nauwelijks beheerste. Zodra je uit de grote toeristische centra (en dan nog) wegtrekt, sta je nergens meer met je Frans. Zelfs met Engels kom je vaak niet ver. Italië en Spanje zijn goede voorbeelden: ik zorg er altijd voor dat ik het zinnetje "ik spreek geen [vul taal naar keuze in], spreekt u Engels of Frans?" kan zeggen in de taal in kwestie, maar zowel in Italië als in Spanje moet ik de eerste mens nog tegenkomen die daarop "si" antwoordt.
Oud 28 december 2010, 19:12   #408
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
inderdaad, in Mexico is de kans groot dat je iemand ontmoet die NL of Fries spreekt.
Die kans is even groot als je iemand ontmoet die FR zal kennen.
Oud 28 december 2010, 19:15   #409
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nogal logisch dat de Vlamingen die in Frankrijk wonen als nieuwe moedertaal het opgedrongen Frans kozen en niet het Engels dat nergens in Frankrijk een officiële taal is.
Hier heb je gelijk.

Opgedrongen.

'verboden te vloeken, te spuwen en vlaams te spreken'.
De taal werd er gelijkgesteld met onhebbelijkheden.

Taalgenocide !
Oud 28 december 2010, 19:16   #410
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Net zoals Nederlandstaligen ook een en ander begrijpen van geschreven Zweeds. Dat betekent niet dat ze in die taal kunnen communiceren. Ik ben zelf taalwetenschapper en heb al behoorlijk wat gereisd in landen waar ik de taal nauwelijks beheerste. Zodra je uit de grote toeristische centra (en dan nog) wegtrekt, sta je nergens meer met je Frans. Zelfs met Engels kom je vaak niet ver. Italië en Spanje zijn goede voorbeelden: ik zorg er altijd voor dat ik het zinnetje "ik spreek geen [vul taal naar keuze in], spreekt u Engels of Frans?" kan zeggen in de taal in kwestie, maar zowel in Italië als in Spanje moet ik de eerste mens nog tegenkomen die daarop "si" antwoordt.
ik ben ook eens met een groep Franstaligen in een dorp in Spanje geweest. Niemand van de dorpsbewoners die EN sprak.
Ik heb het dan in het NL geprobeerd: algemene consternatie.
Daarna FR en waarachtig ze vonden iemand die nog een tijdje in FR had gewerkt.
Toen we iets in het FR vroegen, begreep hij het niet zo goed; maar wanneer we het opschreven en traag voorlazen, begreep hij wel het meeste.
Oud 28 december 2010, 19:19   #411
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
als louter Nederlandstalige zul je het onmogelijk redden in Mexico; als Franstalige zul je al een heel eind komen want men zal weten dat jouw taal bestaat (en men er niet negatief tegenover staan); hier en daar zul je wel iets in het FR kunnen lezen; hier en daar ook iemand die (een beetje FR) kent.
Bovendien is FR familie van het Spaans en zul je je ook wel enigszins uit de slag kunnen trekken.
Je omzeilt hier -allicht bewust- een zeer groot gegeven.
De (meeste) Franstaligen zijn monolinguistisch. De (meeste) Nederlandstaligen zijn meertalig. In vergelijking met de Franco's kunnen zij in meerdere delen van de wereld terecht met hun talen.
Oud 28 december 2010, 19:22   #412
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik ben ook eens met een groep Franstaligen in een dorp in Spanje geweest. Niemand van de dorpsbewoners die EN sprak.
Toen we iets in het FR vroegen, begreep hij het niet zo goed; maar wanneer we het opschreven en traag voorlazen, begreep hij wel het meeste.
ter aanvulling: indien er iemand was geweest die NL kende; dan zouden ze het nog niet geweten hebben want niemand die wist wat voor een taal NL was.
Bij Français, ging er wel een belletje rinkelen.
Als Nederlandstalige kun je het je moeilijk voorstellen wat het is om ergens te komen dat men op zijn minst weet dat zijn taal bestaat.
Oud 28 december 2010, 19:22   #413
Steve_M

Standaard

Citaat:
Dus wacht, die Spanjaard die in Frankrijk had gewerkt verstond zo slecht Frans dat jullie eerst alles moesten opschrijven en dan traag voorlezen? Wat deed die dan in Frankrijk? Werken in een Spaans restaurant of zo waar de klanten hun bestelling moesten opschrijven en dan traag voorlezen?

Je illustreert dus ongewild mijn punt: je kan met je Frans evenmin terecht in Spanje als met het Nederlands of Engels. Tenzij je dat een efficiënte manier van communiceren noemt. Zoals ik eerder schreef kan ik in Namibië vast wel iemand vinden die me de weg naar een restaurant wijst als ik eens hongerig kijk en over mijn buikje wrijf.
Oud 28 december 2010, 19:23   #414
Steve_M

Standaard

Citaat:
ter aanvulling: indien er iemand was geweest die NL kende; dan zouden ze het nog niet geweten hebben want niemand die wist wat voor een taal NL was.
Bij Français, ging er wel een belletje rinkelen.
Als Nederlandstalige kun je het je moeilijk voorstellen wat het is om ergens te komen dat men op zijn minst weet dat zijn taal bestaat.
Ik weet ook dat het Russisch bestaat. De meeste Spanjaarden weten dat ook. Denk je dat die Rus ver gaat lopen in Spanje?
Oud 28 december 2010, 19:23   #415
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
De (meeste) Nederlandstaligen zijn meertalig.
Uit pure noodzaak want nergens kent men NL
Oud 28 december 2010, 19:23   #416
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
een Waal kan makkelijk zijn hele leven in Frankrijk op reis gaan en hij zal nog niet alles gezien hebben.

Wie enkel in VL en NL op reis gaat; heeft het na enige tijd wel gezien en is het slechte weer ook wel beu.
Laat die Waal maar in Frankrijk, als ie dat graag heeft.
Laat hem maar in zijn eng Franco-wereldje.

Je omzeilt hier -allicht bewust- een zeer groot gegeven.
De (meeste) Franstaligen zijn monolinguistisch. De (meeste) Nederlandstaligen zijn meertalig. In vergelijking met de Franco's kunnen zij in meerdere delen van de wereld terecht met hun talen.

Ook anderstaligen kunnen makkelijk in VL en NL terecht. Niet alleen in het NL, maar ook in -ik noem maar- het Duits - de grootste Europese omgangstaal- of in het Engels -dé westerse wereldtaal-.
Oud 28 december 2010, 19:26   #417
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ze hebben op tv eens een vrouw getoond die haar tv meenam naar Spanje omdat de tv in haar appartement VTM niet kon ontvangen. haar eigen tv wel
Dit 'broodje aap' ging wel over een Franstalige en haar godszalige franstalige zenders...

Ik kan me niet herinneren dat ze blond was...
Oud 28 december 2010, 19:28   #418
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus wacht, die Spanjaard die in Frankrijk had gewerkt verstond zo slecht Frans dat jullie eerst alles moesten opschrijven en dan traag voorlezen? Wat deed die dan in Frankrijk? Werken in een Spaans restaurant of zo waar de klanten hun bestelling moesten opschrijven en dan traag voorlezen?

Je illustreert dus ongewild mijn punt: je kan met je Frans evenmin terecht in Spanje als met het Nederlands of Engels. Tenzij je dat een efficiënte manier van communiceren noemt. Zoals ik eerder schreef kan ik in Namibië vast wel iemand vinden die me de weg naar een restaurant wijst als ik eens hongerig kijk en over mijn buikje wrijf.
Dat niet alleen: Ze verstaan je zelfs als je Nederlands spreekt, de omgangstaal daar is Afrikaans.

Frans daarentegen kennen ze dan weer niet, uw andere landstaal Duits wél.

Tsja, Frans stelt echt niet meer zoveel voor. Zelfs in het échte Frankrijk gaan ze al over op Engels als ze met je spreken, zoals me zomers in Bretagne overkwam.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2010, 19:32   #419
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Dat niet alleen: Ze verstaan je zelfs als je Nederlands spreekt, de omgangstaal daar is Afrikaans.

Frans daarentegen kennen ze dan weer niet, uw andere landstaal Duits wél.

Tsja, Frans stelt echt niet meer zoveel voor. Zelfs in het échte Frankrijk gaan ze al over op Engels als ze met je spreken, zoals me zomers in Bretagne overkwam.
Ook in België gebeurt dat. Onlangs werd ik geïnterviewd door een stel studenten van een Franstalige universiteit. Dat hele interview gebeurde in het Engels.
Oud 28 december 2010, 19:32   #420
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit pure noodzaak want nergens kent men NL
Noodzaak ?
Neen.

Evenveel noodzaak als het FR in de rest van de wereld.

Alleen is de mentaliteit van de NL'taligen, zowel in NL als in VL, van dien aard dat zij buiten de NL'talige wereld beseffen dat zij een wereldtaal i.c. het Engels nodig hebben.

Voor de franstaligen is dit NET HETZELFDE.
Met één groot verschil. Zij beseffen het (nog) niet.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be