![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.471
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
Natuurlijk is het beter dat bij bepaalde wegen er een gescheiden net komt. Nederland is daarbij het grote voorbeeld, en ik heb mij al altijd heel lovend uitgelaten over de fietspaden aldaar. Alleen wonen we in Vlaanderen: we hebben een stedebouwkundig erfenis (lintbebouwing) die ons in veel gevallen dwingt voor andere oplossingen te kiezen. Jammer genoeg. Ik denk dat automobilisten ook flink wat uitlaatgassen inademen. Je wagen is immers geen hermetisch afgesloten kooi. Eigenlijk vind ik het echter een nonsens argument. Zal je immers een merkbaar vaststelbaar mindere hoeveelheid uitlaatgassen inademen wanneer je op een vrijliggend fietspad rijdt dat een goede twee meter van de rijbaan is verwijderd, dan wanneer je op die rijbaan zelf rijdt? Nu, uw opmerking over stadsverkeer bevestigt eigenlijk dat auto's niet onmiddellijk thuishoren in de stad, maar dat de primauteit moet worden gegeven aan milieuvriendelijke vervoermiddelen (tram, elektrische bus, fiets, te voet). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||||
Vreemdeling
Geregistreerd: 23 september 2008
Locatie: Hofstade, Aalst
Berichten: 59
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
De vervuiling vult de hele atmosfeer. De achtergrond vervuiling is, volgens het VITO, verantwoordelijk voor het feit dat jaarlijks 30'000 Vlamingen gemiddeld 6 jaar te vroeg sterven. Gelijk waar wij ons bevinden, de lucht is hier niet meer zuiver. De giftige uitstoot echter slaat tamelijk snel neer. Zo zal bv. het benzeen, een echte kankerverwekker (komt van benzine, niet van diesel), snel neerslaan omdat het veel zwaarder is dan lucht. Men stelt het vast in de tunnels en tot 50 m van de rand van filegevoelige wegen. Een fietspad ligt ecologisch veilig op 100 m afstand van een drukke weg. 2 m maakt geen verschil. Wonen langs drukke wegen is ook niet gezond... Citaat:
__________________
Beste wensen voor 2011 De toekomst is belangrijker dan het verleden. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.471
|
![]() Interessante info jamaar. Ben er zowat volledig mee eens.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
Ik zie trouwens niet in waarom een fietser niet op een secundaire weg 70 km/u zou mogen rijden. U - en ik ook als ik de wagen neem - als automobilist bent immers niet alleen op de weg. U niet, maar ook als automobilist niet. Dat betekent dat u dus rekening moet houden met zowel andere gemotoriseerde weggebruikers (die ook wel eens trager dan u rijden), maar ook met niet-gemotoriseerd verkeer. Ook een paard en span hebben recht zich op een plaatsje op zo'n weg. En u als automobilist moet daarmee rekening houden. Uw ergernis komt voort, zo lijkt het wel, uit een ik-gerichte mentaliteit waarbij u als automobilist de weg voor u alleen opeist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Dat is helemaal geen denkfout. Net als in Nederland mag de zwakke weggebruiker op alle wegen rijden, tenzij de wet anders bepaalt of de borden het anders aanduiden. Als er geen verplicht fietspad is, heeft ook de zwakke weggebruiker het recht volgens de wet om op de rijbaan van een 70 of 90 km/u-weg te rijden. Dat is geen denkfout. Dat is gewoon de wet. Me dunkt dat de typische Belgische mentaliteit juist zo typerend is bij de doorsnee automobilist die meent dat hij nog steeds koning en keizer is van de weg, dat alle weginfrastructuur in functie van hem moeten ontworpen worden en dat hij de primauteit hoort te krijgen in de verkeersstroom.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
'n Fietspad op honderd meter van een secundaire weg...? Voelt u zelf niet aan dat u totaal onrealistisch bezig bent? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.471
|
![]() Citaat:
Maar zoals je aangeeft is het ongewild een pleidooi voor autoverkeer nog meer te weren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Banneling
Geregistreerd: 22 december 2009
Berichten: 12.329
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Minister
Geregistreerd: 12 oktober 2008
Berichten: 3.351
|
![]() Ik vind fietspaden altijd glad.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.108
|
![]() Citaat:
Soms vergeeflijk, maar 't blijft fout. Het zou duidelijker in de verkeerswet mogen komen, dat fietsers op de rijbaan moeten, als het fietspad onbruikbaar is. En het zou duidelijker in de verkeerswet mogen komen dat het een zware overtreding is om een fietser te hinderen of te doen schrikken, wanneer deze verplicht is de rijbaan te gebruiken in plaats van het fietspad, of bij gebrek aan een fietspad. Ik ga akkoord met het Vlaams mobiliteitsprincipe van 'stop': eerst de s van stappen, dan de t van trappen, dan de o van openbaar vervoer, dan de p van privaat vervoer. Men zou in Vlaanderen ook beter wat meer centen voorzien voor een goed geheel van alle wegennetten. Er zijn al heel wat fiets-snel-routes en dergelijke, maar het gaat toch zo traag. In Oost-Vlaanderen heb ik gezien dat de sneeuw van de fietspaden geruimd wordt: een smal buldozerke duwt de sneeuw opzij, vanachter op dat machientje is een zoutstrooierke, en dat spelleke wordt gevolgd door een vrachtwagen die het zoutmachientje geregeld moet bijvullen. Maar ja, ik heb opgemerkt dat ze liever in de kleinste boerengemeentes flikkenmoto's kopen, dan fietspaden aan te leggen ... en dan moet ge weten dat de Waalse flikken nog zoveel meer centen krijgen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |