Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2011, 14:20   #41
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat zijn wel absurde groeicijfers. De immobilienmarkt is een trage markt, met een lange cyclus. De tijdsconstante is bepaald door de tijd die een verkoper nerveus maakt, en laat beslissen om de prijs doen te zakken, maw, van de orde van een jaar of 2 jaar.
7% is ook een realistische opbrengst te verwachten van aandelen op lange termijn. Maar daar situeren de bubbels zich als er een grotere groei per jaar kan opgetekend worden. Ik verwacht wel ergens een correctie, maar dat is geen bubbel, een bubbel die spat betekent in mijn ogen dat op grote schaal een bepaalde activaklasse op korte tijd maar een fractie van zijn waarde overhoudt. Zou een huis op korte tijd, neem nu 10 jaar, minder dan de helft kosten van nu? Ik denk het niet... Maar net als u heb ik geen kristallen bol.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2011, 14:54   #42
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
7% is ook een realistische opbrengst te verwachten van aandelen op lange termijn. Maar daar situeren de bubbels zich als er een grotere groei per jaar kan opgetekend worden. Ik verwacht wel ergens een correctie, maar dat is geen bubbel, een bubbel die spat betekent in mijn ogen dat op grote schaal een bepaalde activaklasse op korte tijd maar een fractie van zijn waarde overhoudt. Zou een huis op korte tijd, neem nu 10 jaar, minder dan de helft kosten van nu? Ik denk het niet... Maar net als u heb ik geen kristallen bol.

Als de rente opnieuw stijgt zal er een zekere stagnatie optreden, maar een zware terugval komt er zeker niet. Nogmaals, in Belgie is er geen sprake van een Bubble. In vergelijking met de stedelijke gebieden in de ons omringende landen valt het hier nog zeer goed mee.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2011, 15:17   #43
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Als de rente opnieuw stijgt zal er een zekere stagnatie optreden, maar een zware terugval komt er zeker niet. Nogmaals, in Belgie is er geen sprake van een Bubble. In vergelijking met de stedelijke gebieden in de ons omringende landen valt het hier nog zeer goed mee.
Omdat de werkelijke inkomens daar ook veel hoger zijn, he, kwestie van lagere belastingsdruk.

Kijk anders eens hier:
http://www.econoshock.be/2010/belgia...estate-bubble/
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2011, 15:19   #44
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
7% is ook een realistische opbrengst te verwachten van aandelen op lange termijn.
De economische groei is al heel lang geen 7% per jaar meer. Dus dat kan ook niet, he. Je kan een aantal keren goed gokken en tijdelijk beter doen, dat wel.

Citaat:
Zou een huis op korte tijd, neem nu 10 jaar, minder dan de helft kosten van nu? Ik denk het niet... Maar net als u heb ik geen kristallen bol.
Ik denk dat dus net wel. Je hebt gelijk dat ik geen kristallen bol heb. Maar als huisprijzen kunnen verdubbelen op 10 jaar tijd, kunnen ze ook halveren op 10 jaar tijd (gecorrigeerd voor inflatie, he).
Oud 4 januari 2011, 16:13   #45
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De economische groei is al heel lang geen 7% per jaar meer. Dus dat kan ook niet, he. Je kan een aantal keren goed gokken en tijdelijk beter doen, dat wel.
Wie spreekt er van economische groei? Ik spreek van opbrengsten via aandelen. Over een periode van 200 jaar is berekend dat die 6,5% tot 7% opbrengen. Het kan zijn dat er daar lange periodes tussen zitten waarin slechter gedaan wordt, maar dat is dus gemiddeld.

Citaat:
Ik denk dat dus net wel. Je hebt gelijk dat ik geen kristallen bol heb. Maar als huisprijzen kunnen verdubbelen op 10 jaar tijd, kunnen ze ook halveren op 10 jaar tijd (gecorrigeerd voor inflatie, he).
Ik sprak dan ook over een fractie, dat is in mijn ogen minder dan de helft.
Oud 4 januari 2011, 16:20   #46
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie spreekt er van economische groei? Ik spreek van opbrengsten via aandelen. Over een periode van 200 jaar is berekend dat die 6,5% tot 7% opbrengen. Het kan zijn dat er daar lange periodes tussen zitten waarin slechter gedaan wordt, maar dat is dus gemiddeld.
Als je het over dividenden hebt, kan dat best. Een ROI kan best 7% zijn of meer. Maar als je bedoelde dat er een systematische waardeverhoging van de aandelen van 7% zou zijn, dan kan dat dus niet he. De gemiddelde groei van de waarde van aandelen kan niet groter zijn dan de economische groei, a priori.

Citaat:
Ik sprak dan ook over een fractie, dat is in mijn ogen minder dan de helft.
Nee, huizenprijzen zijn overgewaardeerd, maar niet met meer dan een factor 2 he. Een immobiliencrash is zoiets als een daling van de waarde met een factor 2 over 5-10 jaar tijd. Dat is al enorm.
Oud 4 januari 2011, 16:27   #47
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je het over dividenden hebt, kan dat best. Een ROI kan best 7% zijn of meer. Maar als je bedoelde dat er een systematische waardeverhoging van de aandelen van 7% zou zijn, dan kan dat dus niet he. De gemiddelde groei van de waarde van aandelen kan niet groter zijn dan de economische groei, a priori.

Nee, huizenprijzen zijn overgewaardeerd, maar niet met meer dan een factor 2 he. Een immobiliencrash is zoiets als een daling van de waarde met een factor 2 over 5-10 jaar tijd. Dat is al enorm.
Kijk het is heel simpel, er zijn veel mensen die een huis willen en er zijn te weinig bouwgronden dus de prijzen stijgen totdat de vraag gelijk wordt aan het aanbod.

De prijzen gaan niet halveren want als de prijzen nog maar een klein beetje zakken dan gaat de vraag verdubbelen.
Oud 4 januari 2011, 16:36   #48
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De parabel van de hond van Kostolany zou duidelijk moeten maken dat dit niet zo is, dat ze wel in elkaars buurt blijven, maar niet gelijk moeten lopen. Of hoe verklaar je anders de enorme groei van de beurs in volle crisistijd in 2009?

Citaat:
Gezien de bedragen wel, maar relatief valt die "bubbel" dus mee. Als je een huis louter als een belegging ziet natuurlijk, want een aandeel is niet noodzakelijk om te bezitten, een eigen huis ben ik geneigd van te zeggen van wel. En dan kan je zeggen dat beleggingen in bv zachte grondstoffen als rijst daar aan leiden, dat onethische kantje...
Oud 4 januari 2011, 16:37   #49
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Kijk het is heel simpel, er zijn veel mensen die een huis willen en er zijn te weinig bouwgronden dus de prijzen stijgen totdat de vraag gelijk wordt aan het aanbod.
In welke mate is dat anders dan 10 jaar geleden ? Maw, waarom is het de laatste 5 jaar dat we die toename gezien hebben, en niet daarvoor ? Welk specifiek fenomeen speelt de laatste 5 jaar, en niet 10 jaar geleden ?

Citaat:
De prijzen gaan niet halveren want als de prijzen nog maar een klein beetje zakken dan gaat de vraag verdubbelen.
Zijn er dan zoveel mensen die zoveel geld klaar hebben om dat te doen ?
Stel dat de prijzen 10% zakken, ik zeg maar wat. Heeft de helft van de potentiele kopers net 10% tekort om toe te slaan, en die 10% maken het verschil tussen kopen en niet kopen ?

Nee, als de prijzen 10% zakken, dan gaan de mensen die denken dat prijzen enkel maar kunnen stijgen (dus speculatief bubbelgedrag) denken dat dit *een unieke opportuniteit* is, en denken dat ze snel 10% meerwaarde gaan kunnen binnenrijven...

Jouw ideeengoed is net wat die prijzen zo hoog houdt, maar vroeg of laat komt puntje bij paaltje he. Je kan niet lening op lening op lening blijven opstapelen en op een zeker ogenblik valt de solvabele vraag weg, bij zulke hoge prijzen die, ik herhaal het, hoog zijn in verhouding tot de inkomens.
Oud 4 januari 2011, 16:40   #50
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De parabel van de hond van Kostolany zou duidelijk moeten maken dat dit niet zo is, dat ze wel in elkaars buurt blijven, maar niet gelijk moeten lopen. Of hoe verklaar je anders de enorme groei van de beurs in volle crisistijd in 2009?
Mja,... correctie op een undershoot juist ervoor zou ik denken....

Citaat:
Gezien de bedragen wel, maar relatief valt die "bubbel" dus mee. Als je een huis louter als een belegging ziet natuurlijk, want een aandeel is niet noodzakelijk om te bezitten, een eigen huis ben ik geneigd van te zeggen van wel. En dan kan je zeggen dat beleggingen in bv zachte grondstoffen als rijst daar aan leiden, dat onethische kantje...
De immo-bubbel in Japan:

Laatst gewijzigd door patrickve : 4 januari 2011 om 16:42.
Oud 4 januari 2011, 16:46   #51
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
België heeft de meest overgewaardeerde huizenmarkt ter wereld. Tot die conclusie komt de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). Onze woningprijzen zijn in verhouding tot de huurprijzen 63 procent te hoog en in vergelijking met het gezinsinkomen 53 procent te hoog.

Artikel uit de Tijd
Oud 4 januari 2011, 16:49   #52
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
België heeft de meest overgewaardeerde huizenmarkt ter wereld. Tot die conclusie komt de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). Onze woningprijzen zijn in verhouding tot de huurprijzen 63 procent te hoog en in vergelijking met het gezinsinkomen 53 procent te hoog.

Artikel uit de Tijd
Dank U. Maar die bubbel zal, als je de spirit hier leest, nog eerst wat moeten groeien blijkbaar, want de geesten staan nog op de bomen die tot aan de wolken groeien.
Oud 4 januari 2011, 17:07   #53
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Maar ik denk dat het nog niet voor vroeg zal zijn.
We zullen binnen 5 jaar nog eens klappen als ze nog eens de helft duurder zullen geworden zijn. Als ge het met de helft kunt uitvegen tenminste.
Ge hebt pas een prijs als ge een koper hebt. Als die koper niet het inkomen heeft om een huis te kopen, hebt ge ook geen markt meer. Dan spreken we over een speculatieve bubbel.

Laatst gewijzigd door Yves38 : 4 januari 2011 om 17:08.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2011, 17:17   #54
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht

Gaan de mensen allemaal een tweede huis kopen dan ?
Als morgen de intrest stijgt naar pakweg 10% en de regering een deel van de 24 miljard gaat zoeken bij de huiseigenaars en grondeigenaars, dan zit een serieuze daling van de prijzen er wel in.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2011, 17:19   #55
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Gaan de mensen allemaal een tweede huis kopen dan ?
Als morgen de intrest stijgt naar pakweg 10% en de regering een deel van de 24 miljard gaat zoeken bij de huiseigenaars en grondeigenaars, dan zit een serieuze daling van de prijzen er wel in.
Daar zeg je iets, en laat ons eerlijk zijn, dat zit er serieus in dat de overheid de eigenaars gaat belasten, toch zeker huurwoningen. Dan heb je letterlijk een blok aan je been.

Laatst gewijzigd door Yves38 : 4 januari 2011 om 17:19.
Oud 4 januari 2011, 18:04   #56
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De immo-bubbel in Japan:

Ja, dat lijkt er meer op naar mijn normen
Oud 4 januari 2011, 19:03   #57
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Huizen in solden? hahahahaha

Zoals op de kaaien te Antwerpen zeker, krotten die dreigden in te storten als ge de deur achter u dicht sloeg. En wat is er mee gebeurd? De promotoren hebben er zich op gesmeten. Ze zijn verkocht voor 20 �* 30.000.000 B.Fr om om te bouwen tot appartementen die verkocht werden voor 24 milj.
Ik heb het eerder al gezegd, men moet de logica volgen naargelang hoe de marktsituatie zich ontwikkeld.

Als een geroutineerde grote projectontwikkelaar geen voldoende cliënteel en rendement ziet...dan is dat er niet.
Die mannen gaan niet over één nacht ijs.
Als er ergens wel geld met te verdienen is dan zijn ze er mee bezig. In binnen en buitenland.
Momenteel is dat er niet!

Laatst gewijzigd door Mambo : 4 januari 2011 om 19:04.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2011, 19:19   #58
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat bewijst alleen maar hoeveel winst ze maken buiten de solden, als ze tijdens de solden aan -70% hun grootste winst boeken van het jaar.
Neen, dat bewijst alleen maar dat de solden noodzakelijk zijn om nog levensvatbaar te zijn.
Het 3é en 4é kwartaal waren enorm slecht in de verkoop. Enorm! Overal ten lande.
Alhoewel de media het anders zegt.
Oud 4 januari 2011, 19:22   #59
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Neen, dat bewijst alleen maar dat de solden noodzakelijk zijn om nog levensvatbaar te zijn.
Het 3é en 4é kwartaal waren enorm slecht in de verkoop. Enorm! Overal ten lande.
Alhoewel de media het anders zegt.
De media en de overheid kan niets anders zeggen uit vrees voor soortgelijke situaties als in de VS
Oud 4 januari 2011, 19:25   #60
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
De media en de overheid kan niets anders zeggen uit vrees voor soortgelijke situaties als in de VS
Ik vrees het ook.
Maar t' is maar de vraag hoelang de media het verhaaltje zal kunnen blijven volhouden?

Handelaars vragen het zich nu luidop af; is de crisis nu gedaan of is het begonnen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be