Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 7 januari 2011, 11:54   #1481
Caligula
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomcruse Bekijk bericht
Beste Caligula,

Kan de rede bewijzen dat God bestaat?
Kan de rede bewijzen dat God niet bestaat?

Mijn mening wordt gevormd door mijn levenservaring en studie.
Het feit dat ik word aangevallen door de eigen geloofsgenoten en door niet-geloofsgenoten en ongelovigen is een bewijs dat ik door mijn rede tot geen van hen behoor.
Ieder individu heeft zijn eigen waarheid.
Er zijn evenveel waarheden als er mensen zijn.

Het is echter belangrijk ieder in zijn/haar waarheid te laten en jouw waarheid niet op te dringen.
Ik doe mijn best.
Kan de rede bewijzen dat kabouters bestaan? Kan de rede bewijzen dat het spaghettimonster bestaat? (vul zelf fantasiefiguur naar keuze in)

Kan de rede bewijzen dat kabouters niet bestaan? Kan de rede bewijzen dat het spaghettimonster niet bestaat? (vul zelf fantasiefiguur naar keuze in)

Les geleerd : het is niet omdat je het kan bedenken dat het ook bestaat.
Bedenk anders maar even dat de afgrond niet bestaat en neem één stap voorwaarts : allaaa kakbar

Laatst gewijzigd door Caligula : 7 januari 2011 om 11:59.
Caligula is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 12:10   #1482
tomcruse
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik vrees dat dit weer een grote lapsus is. Het zijn niet de arabieren die de griekse geschriften vertaalden, maar de joden in andalusie.
In feite waren het de byzantijnen die nog wat van de grieken konden recupereren, want volgens de islamieten stond alles wat men moest weten in de koran en kon de rest dus worden vernietigd.

"Arabieren" is dan ook een verzamelwoord, meestal waren de geleerden die iets te zeggen hadden (zoals Avicenna) Perzen, en allesbehalve overtuigde moslims. Avicenna moest zelfs onderduiken.
Wel...Sorry voor de C/P.

Averroes (Ibn Rushd) kwam uit een familie van Maliki rechtsgeleerden; zijn grootvader Abdul-Walid Muhammad (overl. 1126) was de belangrijkste rechter van Córdoba onder de Almoraviden. Zijn vader, Abdul-Qasim Ahmad, nam dezelfde positie in tot de komst van de Almohaden-dynastie in 1146.
Ibn Tufail ("Abubacer" in het Westen) introduceerde Averroes aan het hof en aan Avenzoar (Ibn Zuhr), de grote moslimarts. Ze werden vrienden. In 1160 werd Averroes tot qadi van Sevilla benoemd. Daarna was hij in dienst van vele hoven, te Sevilla, Córdoba en in Marokko.

Hij schreef commentaren op de Griekse filosoof Aristoteles en een medische encyclopedie. Jacob Anatoli vertaalde zijn werken uit het Arabisch in het Hebreeuws in de jaren na 1200.
Zijn belangrijkste filosofisch werk was Tahafut at-Tahafut, "Wartaal van de Verwarden", waarin hij de werken van Hamid Al-Ghazali weerlegde, die "Tahafut al falasifa", "Wartaal van de Filosofen" heeft geschreven, waarin Al-Ghazali kritiek had geleverd op de filosofie.
Veel van zijn werken in de logica en metafysica zijn permanent verloren gegaan als gevolg van censuur.

Averroes probeerde het systeem van Aristoteles met de leer van de islam in overeenstemming te brengen. Volgens Averroes is er geen conflict tussen godsdienst en filosofie. Hij was van mening dat men de waarheid op twee verschillende manieren kan bereiken, door middel van filosofie of godsdienst. Hij geloofde onder meer in de eeuwigheid van het heelal.
De filosofische en religieuze stroming die Averroes' gedachten koestert, wordt Averroïsme genoemd.

Averroes is het beroemdst door zijn commentaren op de werken van Aristoteles, die in het Westen nauwelijks of niet meer voorhanden waren. Voor 1150 waren er slechts een paar vertaalde werken van Aristoteles in Latijns Europa beschikbaar. Dankzij de Latijnse vertalingen van werken van Aristoteles in de 12e eeuw kreeg het Westen hem terug.

Het werk van Averroes aangaande Aristoteles overspant bijna drie decennia. Hij schreef commentaren op bijna al het werk van Aristoteles behalve diens Politica. De Hebreeuwse vertalingen van zijn werk hadden ook een duurzame invloed op de joodse filosofie.
De ideeën van Averroes werden geassimileerd door Siger van Brabant en anderen (vooral aan de universiteit van Parijs) binnen de christelijke scholastieke traditie die gedeeltelijk op de logica van Aristoteles was gebaseerd. Thomas van Aquino werd door sommige ideeën van Averroës beïnvloed (en zette zich als gevolg daarvan tegen hem af wat onder andere blijkt uit zijn traktaat: "De unitate intellectus contra Averroistas "). Met name in zijn Summa contra gentiles blijkt dat Thomas bekend was met Averroes' werken.

Averroes schreef ook commentaren op werken van Plato. De originele Arabische tekst van zijn commentaar op Plato's De Staat is verloren gegaan, maar er is wel een aantal manuscripten van een Hebreeuwse vertaling door Samuel ben Yehuda van Marseille bewaard gebleven, alsook een in de 16e eeuw in druk uitgegeven Latijnse vertaling door Jacob Mantinus van Tortosa.

Averroes is het summum van oosters denken geweest in zijn tijd.
Het heeft de duimen moeten leggen voor Al Ghazali die zei dat filosoferen tot ongeloof leidt.
Al Ghazali's gedachten pasten beter bij de heersers van toen die ook vonden dat het volk beter niet nadacht om de macht beter te kunnen bewaren.
Het is nog steeds zo.
tomcruse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 12:13   #1483
tomcruse
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Caligula Bekijk bericht
Kan de rede bewijzen dat kabouters bestaan? Kan de rede bewijzen dat het spaghettimonster bestaat? (vul zelf fantasiefiguur naar keuze in)

Kan de rede bewijzen dat kabouters niet bestaan? Kan de rede bewijzen dat het spaghettimonster niet bestaat? (vul zelf fantasiefiguur naar keuze in)

Les geleerd : het is niet omdat je het kan bedenken dat het ook bestaat.
Bedenk anders maar even dat de afgrond niet bestaat en neem één stap voorwaarts : allaaa kakbar
Vindt u zichzelf niet onbeschoft? Dan lijdt u misschien aan normvervaging?

Laatst gewijzigd door tomcruse : 7 januari 2011 om 12:14.
Oud 7 januari 2011, 12:17   #1484
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
waarom zou Caligula onbeschoft zijn? Ik vind zijn vergelijking juist héél erg duidelijk! Waarom is enkel uw onzichtbare vriendje boven alle twijfel verheven, en niet de elfjes en de kaboutertjes? Waarom mogen volgelingen van het Flying Spaghetti Monster geen verlofdag nemen op het einde van het schooljaar (dat is hun GROTE VERLOF feest) terwijl muzelmensen wel mogen vieren dat ze de zoveelste roofoverval pleegden en een karavaan met suiker hebben beroofd? Wil je me dat eens duidelijk maken?

Ik vind het ophemelen van rovers, pedofielen, warlords en vrouwenverkrachters weldegelijk onbeschoft! Dat is wat anders dan zich vragen stellen over kabouterkes.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 7 januari 2011 om 12:46.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 12:29   #1485
tomcruse
Burger

Standaard

Citaat:
waarom zou Caligula onbeschoft zijn? Ik vind zijn vergelijking juist héél erg duidelijk! Waarom is enkel uw onzichtbare vriendje boven alle twijfel verheven, en niet de elfjes en de kaboutertjes? Waarom mogen volgelingen van het Flying Spaghetti Monster geen verlofdagt nemen op het einde van het schooljaar (dat is hun GROTE VERLOF feest) terwijl muzelmensen wel mogen vieren dat ze de zoveelste roofoverval pleegden en een karavaan met suiker hebben beroofd? Wil je me dat eens duidelijk maken?

Ik vind het ophemelen van rovers, pedofielen, warlords en vrouwenverkrachters weldegelijk onbeschoft! Dat is wat anders dan zich vragen stellen over kabouterkes.
Mensen met een beetje verstand in hun kop zwijgen nu.
Oud 7 januari 2011, 12:33   #1486
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
graag wat meer uitleg hoor.
Kan jij dan bewijzen dat kabouterkes niet bestaan? Of dat het Flying Spaghetti Monster (mjam mjam) niet bestaat?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 7 januari 2011, 12:34   #1487
Caligula
Banneling

Standaard

Citaat:
Iemand die gelooft in een denkbeeldig wezen lijkt mij eerder aan vervaging van de realiteit te lijden.
in de psychiatrie bekend onder de verzamelnaam Psychose
Een greep op de symptomen
Citaat:
Wanen -
1- Denkbeelden die niet overeenkomen met algemeen geaccepteerde opvattingen en of ideeën waarvan de patiënt niet af te brengen is met logisch redeneren.
Vaak, maar niet altijd, is er ook sprake van paranoia; overmatige achterdocht die bijvoorbeeld leidt tot de inbeelding dat overal camera's of microfoons verstopt zijn, dat er complotten zijn, of dat de persoon in kwestie gezocht wordt door de politie of door internationale veiligheidsdiensten.

Hallucinaties -
2-Het waarnemen van zaken die er niet zijn, zoals stemmen in het hoofd, beelden, geuren of aanrakingen.
Verward denken -
3- Psychotici en hun omgeving hebben erg veel moeite elkaar te begrijpen doordat het denk- en uitdrukkingsproces veranderd is door de psychose. Het is chaotisch en of te langzaam of te snel. Het gedrag van de patiënt is door zijn omgeving vaak niet meer te plaatsen (en vice versa). De gedachtenstop, waarbij de patiënt het gevoel heeft dat zijn gedachten plotseling volledig stoppen wordt als een ernstige vorm van denkstoornis gezien.
1, 2 én 3 lijken me aardig te kloppen, vindt u ook niet?
Oud 7 januari 2011, 12:35   #1488
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

oei! dat nummerke 3 laat me ineens inzien dat het niet aan mij ligt dat ik de teksten van Porpo niet begrijp.

Oud 7 januari 2011, 12:35   #1489
Caligula
Banneling

Standaard

Citaat:
graag wat meer uitleg hoor.
Kan jij dan bewijzen dat kabouterkes niet bestaan? Of dat het Flying Spaghetti Monster (mjam mjam) niet bestaat?
Citaat:
1- Denkbeelden die niet overeenkomen met algemeen geaccepteerde opvattingen en of ideeën waarvan de patiënt niet af te brengen is met logisch redeneren.[/b]
mjam , mjam? GODSLASTERING !!! Dat er tomatensaus (oh lekker in den hoge) met balletjes (gezegend unner ronde vorm en varkensvlees) nooit meer mogen smaken.
FSMMMMMMMaaaaaaaa , FSMMMMMMMMaaaaaaaa, FSMaaaaaaaaaa (het gebed)

Laatst gewijzigd door Caligula : 7 januari 2011 om 12:42.
Oud 7 januari 2011, 12:45   #1490
Caligula
Banneling

Standaard

Citaat:
Zei hij verslagen met de staart tussen de benen weglopend.
Denkend "zou ik me dan toch alles inbeelden"?

One down, 3 to go.

Laatst gewijzigd door Caligula : 7 januari 2011 om 12:49.
Oud 7 januari 2011, 14:03   #1491
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat heb ik haar ook gevraagd. Geen antwoord tot dusver.
hoezo? je hebt haar in levenden lijve ontmoet, gevraagd of ze bekeerlinge was, en ze durft daar niet op te antwoorden?
Of had je enkel "mail-contact" met de "linda-bogaert"propagandadienst?

Laatst gewijzigd door circe : 7 januari 2011 om 14:04.
Oud 7 januari 2011, 14:22   #1492
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En ze lieten Hitler ook maar begaan. Nou, je hebt gezien wat er van zo'n tolerantie terecht is gekomen.

Laatst gewijzigd door Piero : 7 januari 2011 om 14:23.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 15:20   #1493
Caligula
Banneling

Standaard

Citaat:
Mensen met een béétje verstand in hun hoofd, stoppen met geloven in sprookjes rond de tijd dat ze 7 a 10 jaar zijn.
Oud 7 januari 2011, 17:30   #1494
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mensen met een béétje verstand in hun hoofd, stoppen met geloven in sprookjes rond de tijd dat ze 7 a 10 jaar zijn.
Dat is het hem net Caligula. Als men de kinderen van kleinsaf aan brainwashed, dus vanaf dat ze zelfs maar énig besef hebben, dan geraken ze van die hersenspoeling maar met moeite af;

Ik zie dat aan mezelf. Een half-ongelovige (agnost?) vader, een moeder die toch meende (zeer vrome oma) dat er iets is, en een katholieke nonnenschool.
Ik was puur vroom (alle dagen puur vrijwillig naar de mis, kreeg ik prentjes - mijn ouders gingen nooit hoor, ook niet zondags) tot het vijfde studiejaar: toen kwam ik als tienjarige op zondag met mijn 7jarig broertje telaat en bleven discreet achterin de kerk staan (met nog een hoop mensen). tot de pastoor vanop de kansel een donderpreek begon af te steken dat degenen die achteraan stonden te gierig waren om stoelekesgeld te betalen en dat ze uitgenodigd waren om vooraan te gaan zitten..... natuurlijk was dat niet voor mij en mijn broertje bedoeld. Maar wij twee kleine prutskes gingen gedwee door héél die volle kerk, met gebogen hoofd en het schaamrood op de wangen wegens te gierig om stoelekesgeld te betalen, door héél die gang naar voren.
en toen was mijn vrome periode gedaan! nooit meer naar de kerk geweest, tenzij voor "verplichte" dingen (begrafenissen, huwelijken, communies).

Enfin, dit verhaal maar, om aan te tonen dat zelfs een lichte brainwashing via school (thuis niet echt) genoeg was om mij minstens tot mijn tiende "uiterst vroom" te laten wezen. Lang nadien heb ik nog een soort van godsgevoel meegedragen, tot mijn veertigste of zo.
Nu ben ik er gelukkig van verlost.

Laatst gewijzigd door circe : 7 januari 2011 om 17:33.
Oud 7 januari 2011, 18:28   #1495
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hoezo? je hebt haar in levenden lijve ontmoet, gevraagd of ze bekeerlinge was, en ze durft daar niet op te antwoorden?
Of had je enkel "mail-contact" met de "linda-bogaert"propagandadienst?
Laat maar. Ik meen te weten wie het is ondertussen.

Laatst gewijzigd door circe : 7 januari 2011 om 18:29.
Oud 7 januari 2011, 19:24   #1496
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

OEI? Zelfs geen Artisjok die een mening heeft? geen suikerspin? geen porpo? en zelfs geen TomCruse?

Heb je Edith al ontmoet?

(ik mag die naam gebruiken, is geen forumlid). Ze heeft wel ineens (een uurtje geleden, toen ze doorhad dat ik erachter was gekomen) haar facebook account gewist. Helemaal.

U sprak van "naief"... er zijn andere woorden voor.
Bert Anciaux gaat verwittigd worden. We hoeven ons geld niet te spenderen aan zulke sujetten.

Laatst gewijzigd door circe : 7 januari 2011 om 19:27.
Oud 7 januari 2011, 19:44   #1497
Caligula
Banneling

Standaard

Citaat:
OEI? Zelfs geen Artisjok die een mening heeft? geen suikerspin? geen porpo? en zelfs geen TomCruse?

Heb je Edith al ontmoet?

(ik mag die naam gebruiken, is geen forumlid). Ze heeft wel ineens (een uurtje geleden, toen ze doorhad dat ik erachter was gekomen) haar facebook account gewist. Helemaal.

U sprak van "naief"... er zijn andere woorden voor.
Bert Anciaux gaat verwittigd worden. We hoeven ons geld niet te spenderen aan zulke sujetten.

Staart tussen hun benen. Wat kan je inbrengen tegen "een verstandig mens ge'looft niet in sprookjes?"

Niks , nada , NUL

Laatst gewijzigd door Caligula : 7 januari 2011 om 19:45.
Oud 7 januari 2011, 19:51   #1498
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:

Staart tussen hun benen. Wat kan je inbrengen tegen "een verstandig mens ge'looft niet in sprookjes?"

Niks , nada , NUL

Een ei aan het leggen C ? ... http://www.youtube.com/watch?v=IpNga...eature=related

Laatst gewijzigd door Wisord : 7 januari 2011 om 19:52.
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 20:25   #1499
Caligula
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Eens het ei er uit is is alles terug normaal.
In jouw geval is er geen redding meer mogelijk.

Laatst gewijzigd door Caligula : 7 januari 2011 om 20:25.
Oud 7 januari 2011, 21:03   #1500
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Eens het ei er uit is is alles terug normaal.
In jouw geval is er geen redding meer mogelijk.
Wat voor u normaal is ...??.. Nee C uw eieren leggen en daarbij redding van ..?.. is mij niet van doen . Laten we hopen dat uw ei snel uitgebroed is , hou ons op de hoogte .
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be