![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Weet je wat je doet? Neem eens deel, als professionele corrector, aan het corrigeren van grote dictee van de Nederlandse taal. De winnaar maakt ook nog 17 schrijffouten. Of aan het dictee zelf. Eens zien welke score je haalt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ooit de versie van een paar jaar geleden getest. 26 fouten. Daar was ik behoorlijk tevreden mee, maar ik kan dat resultaat niet plaatsen in welke context dan ook. De versie van dit jaar zag er mij overigens aartsmoeilijk uit.
![]() |
![]() |
#23 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Keek even op online "mijnwoordenboek" Camel wordt vertaald als dromedaris. Maar als je kameel intikt dan krijg je "camel" als vertaalresultaat. Je moet dus geografisch gaan onderscheid maken, volgens de context, tussen dromedaris en kameel. Maar dit is ook weer meer een vertaal-topic beter geschikt voor mijn vertaaldraad. Laatst gewijzigd door eno2 : 17 december 2010 om 10:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Banneling
|
![]() Robin Lane Fox
Alexander de Grote Arbeidspers zesde druk 2005 Blz 417 tot 464 ontbreken. blz 465 tot 512 zitten er twee keer in . 't Zal je boek maar wezen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Banneling
|
![]() "Filosofie en Kritische Theorie"
Horkheimer-Marcuse p36 het leiden van mensen en dieren... p47 ... deze groepen leiden aan de onmenselijke repressiviteit van het systeem p110 dunderen (wat is dunderen? dunderen bestaat niet) Wetenschappelijk boek van meer dan 30€ Awel, 't is de moeite. Laatst gewijzigd door eno2 : 20 december 2010 om 11:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
"Armen zien belang hoger ondewijs niet in" Laatst gewijzigd door eno2 : 23 december 2010 om 09:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Banneling
|
![]() De Peloponnesische Oorlog
Donald Kagan Balans, A'dam ..."hartvochtige leermeesters" In dit schitterende boek staan zéér weinig fouten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Banneling
|
![]() Michael Wood
"In het spoor van Alexander" In de index is de naam van Eumenes onleesbaar verminkt Een uitgave van ???? In dit schitterende boek staan zeer weinig fouten. Laatst gewijzigd door eno2 : 12 januari 2011 om 11:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() niet zeuren, iedereen maakt wel is een foutje. Het is niet dat je ineens het verhaal niet meer begrijpt eh
![]() |
#33 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In een van mijn laatste boeken ontbraken 75 bladzijden. Als die prestigieuze uitgeverij mij schadevergoeding betaalt, zal ik niet meer zeuren (in dit specifieke geval). Tot zolang mogen ze hangen. Laatst gewijzigd door eno2 : 13 januari 2011 om 10:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Banneling
|
![]() Jouw gezicht morgen
Trilogie Javier Marias Prachtig uitgegeven. Haast foutloos. Schitterend vertaald (met maar een paar kleine hiaten) Door Aline Glastra van Loon. Het kan dus nog. OEF... (Meulenhoff) Proficiat. Laatst gewijzigd door eno2 : 13 januari 2011 om 11:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In het geval van vertalingen weet je dat niet eens, of je het verhaal begrijpt of misbegrijpt of niet. Ik kan ook niet van elk boek een volledige errata-lijst intikken hier. Laatst gewijzigd door eno2 : 13 januari 2011 om 11:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik las de Nederlandse versie niet helemaal, wel in het Spaans. Aline heeft hier en daar wel weer een paar zinnen laten vallen uit het origineel, die haar blijkbaar niet aanstonden. Laatst gewijzigd door eno2 : 14 januari 2011 om 09:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Door Meulenhoff, die superprestigieuze uitgeverij, zijn die vervangen door zwart-wit. Het boekformaat is naar schatting één vierde kleiner. Toch zien ze kans om de tekst van 700 blz naar 500 blz terug te brengen. Door de letters op de limiet van leesbaar (voor het blote oog) te verkleinen. Laatst gewijzigd door eno2 : 12 februari 2011 om 11:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Kritiek op inepte vertalingen is heel specifiek anders als kritiek op generiek inepte uitgaven. Totaal verschillende terreinen. En overigens, wie zal die kritiek anders voeren? Niemand trekt zich ook maar een barst aan van de hedendaagse taalverloedering in de media. Ook die maniakale zelfuitgeroepen taalcorrectoren niet hier op Forum, die beperken zich lieven op seriële taal bullying van één uitgekozen medeforummer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |