![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
|
![]() Citaat:
Het ging daar over dertig met gewone auto's en het aanleggen van fietspaden. Als je over electr. auto's begint moet ge niet meer afkomen met een post die over iets anders ging. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.707
|
![]() Citaat:
Nu geef ik je een antwoord op jouw vraag hoe men plaats kan maken voor ´gezonde´ fietspaden/voetpaden door die lompe grote bussen uit de stad te weren. ![]() Jij had het toch over smallere auto´s bouwen, en later over electrische bussen. Dat je daarbij smalle en electrische auto´s kunt vergeten vind ik toch maar raar hoor. ![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 15 januari 2011 om 17:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
|
![]() Citaat:
In de meeste smalle straten in de binnenstad rijden geen bussen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.707
|
![]() Citaat:
Citaat:
En ik gaf je een "antwoord", waar je eerst ~ inhoudelijk op reageert door te zeggen dat electrische bussen beter zijn, ook auto´s verbieden, en iets van vrachtwagens... ![]() Citaat:
Citaat:
Dus daar kan men al fietspaden aanleggen, en waar die brede onwendige bussen rijden kan men nog bredere fietspaden aanleggen door die bussen daar ´te verbieden´ want er zijn voldoende (electrische) wendige alternatieven voorhanden. Doordat alle wegen voldoende smaller geworden zijn en de wendige kleine (electrische) auto/moto het enige zware voertuig is dat zich aan die wegen kan en wil aanpassen. Zwaarder goederenverkeer/leveranciers (enkel plaatselijk verkeer) blijven bestaan als uitzondering, die zijn er nu ook in voetgangerszones. *Mijn punt: Doordat alle wegen smaller geworden zijn én er dan bijkomend door de (bredere) fietspaden veel meer met de fiets en alternatieven gereden wordt, veranderd het wegbeeld in de stadskern zodanig dat de meeste bestuurders van "(elec) auto´s" er ook geen probleem mee hebben zich aan die 30 kmh te houden, want 30 kmh zal dan al voldoende snel ondervonden worden in die omgeving. Dus dan gaat die "4 % die zich aan de 30 kmh houden" véél meer worden, en de kernstad wordt veel leefbaarder en gezonder (vooral door de massa´s electrische auto´s of smallere alternatieven) De 30 kmh kan eventueel dynamisch gebeuren op de breedste overgebleven stadswegen. Tip: google op zelfverklarende wegen of self explaining roads. http://www.uhasselt.be/project_details?pid=436&t=nl http://ec.europa.eu/transport/wcm/ro...ning_roads.htm @ Bobke: als je enkel maar onliners wilt plaatsen hoe je dat allemaal niet te lezen. ![]()
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 15 januari 2011 om 18:17. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | |||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Men kan voor doorgangswegen een uitzondering maken door een bord te plaatsen die een andere snelheid toelaat. Citaat:
Doei. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.707
|
![]() Citaat:
![]() Neen, enkel de totaal overbodige auto-bussen die veel te brede wegen nodig hebben waardoor er te weinig mooie brede fietspaden en voetpaden liggen. Een kleine (electro) auto is zelfs smaller als 2 fietsers die langs mekaar rijden en wakkelt nooit... De auto of autotaxi of electroscooter (ook driewieler) is het enige vervoermiddel dat nooit uit de gehele binnenstad zal verdwijnen want het is quasi het enige voertuig dat zich altijd kan aanpassen aan het stadsverkeer. Hoe smal de openbare stadsweg nog wordt om de leefbaarheid te verhogen. ![]() ![]() ´groene´ laadpalen (ook gevoed met zonnepanelen op stadsdaken) is zelfs geen probleem: ![]() ![]() http://solar-driver.dasreiseprojekt....ok=12&%3Buk=59
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 15 januari 2011 om 18:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.707
|
![]() Natuurlijk niet, omdat ge ook geen tegenargumenten hebt, doei.
Bij zone 30 in de hele binnenstad komt veel meer bij kijken als bordjes plaatsen en niets doen ... doei knoeiboel heet zoiets. ![]() 96% van de Belgen rijdt te snel in zone 30 82% van de Belgische bestuurders rijdt maximum 10 km/u te snel in een zone 30, 14% rijdt meer dan 10 km/u te snel en een enorme 4% rijdt effectief 30 km/u in een zone 30. Mooie cijfers! En het lijkt erop dat de staat zal doen wat de beste oplossing is en niet de meest voor de hand liggende. Normaal zou er een of andere koppige minister de controle verhogen en de boetes voor snelheidsovertredingen verhogen, maar dit is niet het geval! Staatssecretaris van Mobiliteit, Etienne Schouppe, liet weten het nutteloos is dat ook ‘s avonds en ‘s nachts maar 30 km/u gereden mag worden. Zijn voorstel is dan ook elektronische verkeersborden in te voeren. De gemiddelde snelheid in de zone 30 ligt op 47 km/u, wat zou willen zeggen dat wanneer elke zone 30 ‘s avonds een zone 50 zou worden, er minder boetes zouden worden uitgeschreven. Zou je dan niet kunnen argumenteren dat de staat er niet in slaagt een maximumsnelheid van 30 km/u op te leggen en daarom de maximumsnelheid verhoogt? Uiteraard, maar de oplossing die Etienne Schouppe voorstelt lijkt mij wel de meest gepaste, want uiteindelijk dient de zone 30 om schoolgaande kinderen veiliger te laten oversteken, wat ze ‘s nachts uiteraard niet doen. ‘s Ochtends zou het van 8 tot 9u 30 km/u worden, ‘s avonds van 15 tot 17u. In een zone 50 rijdt 26% van de Belgen soms wel eens 10 km/u te snel, 39% rijdt meer dan 10 km/u te snel, 35% respecteert de snelheidslimiet. Waar men 70 km/u mag, rijdt 41% effectief ook 70 km/u, 28% overtreedt die snelheid met maximum 10km/u, 31% rijdt meer dan 10 km/u te snel. In een zone 90 zijn die getallen respectievelijk 61%, 18% en 21%. Het aantal mensen dat de snelheidslimiet respecteert stijgt dus, naarmate de snelheidslimiet stijgt. Via verscheidene vormen van logisch redeneren kunnen we dus enkel concluderen dat een stijging van de snelheidslimiet een goede zaak is! (voor de statistieken van snelheidsovertredingen althans ) (bron: het nieuwsblad)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 15 januari 2011 om 18:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Hoeveel wint u dan wel? Twee minuten? Vijf? En hoelang zit u op het toilet te suffen? Of hoeveel tijd verliest u met uw haar te kammen? Enz.
Meestal is "ik wil tijd winnen door snel te rijden" een drogreden, want in ons dagdagelijks bestaan verspillen we op heel veel andere vlakken enorm veel tijd. Alleen staan we daar niet bij stil (en ik zie dat strikt genomen ook niet als verspilling). Alleen als het om koning auto gaat, kan het niet snel genoeg gaan. En dat is slechts een uiting van egoïsme, want omwille van die snelheid moet alles wijken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() [quote=Micele;5231614]Neen, enkel de totaal overbodige auto-bussen die veel te brede wegen nodig hebben waardoor er te weinig mooie brede fietspaden en voetpaden liggen.UOTE]
Kijk maar eens in Brugge. Daar rijden kleine autobussen die speciaal ontworpen zijn om op een vlotte manier door de eerder nauwe straten van de Brugse binnenstad te rijden. Niet het concept "bus" is het probleem, wel de uitwerking van heel veel bussen. Ook bij de wagen kennen we hetzelfde probleem: de afgelopen jaren zijn de auto's breder en groter geworden. En daar moeten ze dringend iets eens aan doen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.707
|
![]() Citaat:
Ik heb ook al gezien dat Van Hool 2,25 m brede midi-bussen maakt ipv die kolossen die dikwijls niet meer vlot door de stad kunnen voor een of andere reden. Citaat:
Dat van die bussen allemaal verbieden was maar een reactie op het verbod van alle auto´s van @ Bobke. Natuurlijk hebben milieuvriendelijke aangepaste bussen hun nut op stadswegen. Citaat:
Daar kan men iets aan doen in de stad, bepaalde stadswegen wat smaller maken ten gunste van voetgangers/fietsers en bepaalde borden max 2m zetten. (en/of eventueel met uitgezonderd "smalle bus") (´brede limousines´ kunnen hun auto altijd nog kwijtgeraken in parkeergarages) Zoiets: ![]() http://www.uew-online.de/NewsSTVO.htm
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 15 januari 2011 om 23:44. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#111 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
|
![]() Citaat:
Het kan toch helemaal de bedoeling niet zijn de bussen/mensen te bannen in plaats van de auto. Laatst gewijzigd door Bobke : 15 januari 2011 om 23:41. Reden: slechte quote |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#112 | |
Minister
Geregistreerd: 2 december 2006
Berichten: 3.167
|
![]() Citaat:
![]() Dat gezegd zijnde: de laatste winter heeft mij geleerd dat veel chauffeurs nog niet begrepen hebben dat ze hun snelheid moeten aanpassen aan de weersomstandigheden. Het zou alvast een hoop veiliger zijn moest daar eens meer rekening mee gehouden worden. In 3e zit ik aan net geen 1000 toeren, dat is niet goed voor de motor en produceert veel teveel vervuiling. In 2e zit ik aan 1400 toeren en verbruik ik volgens mijn meter rond de 6 liter/100km. In 3e is het minder op voorwaarde dat de weg 100% egaal is, geen tegenwind en ik niet heel de tijd moet vertragen. Van het ogenblik dat de motor iètske moet bijgeven verbruikt hij merkelijk méér in 3e. Oja, de enige manier om dit minimale verbruik eruit te halen is met de cruise control ingeschakeld. Laatst gewijzigd door Ars_Nova : 15 januari 2011 om 23:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Geen auto's in Brugge? Jawel, hoor. Slechts een beperkt gedeelte van de binnenstad is verkeersvrij.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#114 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
|
![]() Citaat:
Ook in Gent was er heel wat te doen rond die snelheidsbeperking. Maar zoals ik hierboven al aanhaalde kon men meestal toch niet sneller. Verkeersdrempels, zebrapaden en de andere weggebruikers zorgen daar wel voor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 | ||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.707
|
![]() Citaat:
Af en toe een levende snelheidsremmer en een verkeersdrempel gaat ook niet veel veranderen, want nadien geven vele een extra dot gas. ![]() En ik denk niet dat stilstand fileverkeer iets te maken heeft met gereden snelheden. Men moet uiteraard metingen doen bij vlotte verkeersstroming en dan de gemiddelde gereden snelheid nemen. tekst bij grafiek 3: Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 16 januari 2011 om 01:00. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.707
|
![]() Citaat:
Natuurlijk zal Brugge met zijn steegjes wel veel langzamer zijn (wslk ook als de 40 kmh van Brussel) maar dat is maar een druppel op de hete kachel hé om het gemidddelde van alle zone 30´s in Vlaanderen te beinvloeden. Zeggen we voor die enkele steden waar bepaalde (mss een tiental kms) 30-zones redelijk de + 30 kmh gereden wordt, daarvoor rijden er enkele zone 30 ´s wslk + 60 kmh. En de zwakke weggebruikers (en kinderen) maar denken dat zone 30 ´s omwille van de borden en een paar drempels en wat versmallingen veiliger zijn... van vals veiligheidsgevoel gesproken, dat is er echt eentje... Vlaanderen was gemiddeld 47,9 kmh gemeten bij vlot doorstromend verkeer volgens de BIVV.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Kortom, er scheelt iets met de mentaliteit van menig autobestuurder die meent dat hij geen rekening moet houden met de specificiteit van een bebouwde kom of binnenstad. Hij blijft naar eigen goeddunken het gaspedaal indrukken, net alsof hij de enige op de weg is.
|
![]() |
![]() |