Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 januari 2011, 14:49   #1
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.835
Standaard Belbus vervoert gemiddeld slechts 0,14 reizigers per kilometer

Citaat:
De belbussen van De Lijn vervoerden in 2009 gemiddeld slechts 0,14 reizigers per kilometer. Dat cijfer ligt bijna twintig keer lager dan voor gewone lijnbussen (2,56) en vraagt om een dringende evaluatie van het systeem, oordeelt CD&V-parlementslid Griet Smaers, die de cijfers opvroeg bij Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits.

Uit de opgesplitste cijfers blijken de Vlaams-Brabantse belbussen veruit het minste reizigers per kilometer te vervoeren (0,06), gevolgd door Antwerpen (0,11), Oost-Vlaanderen (0,15) en West-Vlaanderen (0,16). Limburg doet het met 0,22 reizigers per kilometer het beste.
Opvallend is dat de Limburgers dan weer met de minst bevolkte lijnbussen rondtoeren (1,56). Antwerpen scoort dan weer het beste (3,51) en heel wat beter dan het gemiddelde van 2,56 reizigers per kilometer.

Voor Smaers geven de cijfers "minstens het vermoeden van structurele onderbezetting van de belbussen in Vlaanderen. Ze vraagt een evaluatie van het systeem en verder onderzoek naar mogelijk meer kostenefficiënte oplossingen zoals taxi's. (belga/ka)
Dat de belbus onzinnig is weet iedereen natuurlijk al langer als vandaag, maar wat me nog meer opvalt is de 2,56 reizigers per km op de gewone lijnbus. Als zogezegd groen alternatief voor de wagen kan dit wel tellen...
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2011, 15:08   #2
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard belbus systeem (mag verdwijnen)

Belbus vervoert gemiddeld slechts 0,14 reizigers per kilometer


De belbussen van De Lijn vervoerden in 2009 gemiddeld slechts 0,14 reizigers per kilometer. Dat cijfer ligt bijna twintig keer lager dan voor gewone lijnbussen (2,56) en vraagt om een dringende evaluatie van het systeem, oordeelt CD&V-parlementslid Griet Smaers, die de cijfers opvroeg bij Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits.

Uit de opgesplitste cijfers blijken de Vlaams-Brabantse belbussen veruit het minste reizigers per kilometer te vervoeren (0,06), gevolgd door Antwerpen (0,11), Oost-Vlaanderen (0,15) en West-Vlaanderen (0,16). Limburg doet het met 0,22 reizigers per kilometer het beste.
Opvallend is dat de Limburgers dan weer met de minst bevolkte lijnbussen rondtoeren (1,56). Antwerpen scoort dan weer het beste (3,51) en heel wat beter dan het gemiddelde van 2,56 reizigers per kilometer.

Voor Smaers geven de cijfers "minstens het vermoeden van structurele onderbezetting van de belbussen in Vlaanderen. Ze vraagt een evaluatie van het systeem en verder onderzoek naar mogelijk meer kostenefficiënte oplossingen zoals taxi's.

(belga/ka)

----------------------------------------------------------------

Deze mededeling is mij allerminst onverwacht. Het systeem van belbussen kan enkel bedacht geweest zijn door iemand die geen gebruik maakt van het openbaar vervoer.
Hoe kun je mensen zo vastbinden? Hoe kun je denken dat mensen graag wandelen met hun oog op het uurwerk want die bus komt maar 1 keer en mis je hem mag je niet op de volgende (sterker na 3 gemiste bussen mag je gewoon geen beroep meer doen op de "flexibele" belbus); Hoe kun je denken dat mensen op familiebezoek gaan en niet graag blijven plakken als het meevalt of naar huis gaan als het niet bevalt...neen met de belbus MOET je gaan er mag niks spontaan gebeuren alles moet je plannen.
Absurd systeem; gewoon het zoveelste teken aan de wand dan spontaniteit moet uitsterven.
De werkmens MOET flexibel zijn al de rest kan gestolen worden.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''

Laatst gewijzigd door the_dude : 20 januari 2011 om 15:16.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2011, 15:25   #3
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Meer vaste lijnen afschaffen.
Liefst deze met het meeste reizigers, wedden dat de verhouding zal veranderen ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2011, 15:44   #4
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
Belbus vervoert gemiddeld slechts 0,14 reizigers per kilometer


De belbussen van De Lijn vervoerden in 2009 gemiddeld slechts 0,14 reizigers per kilometer. Dat cijfer ligt bijna twintig keer lager dan voor gewone lijnbussen (2,56) en vraagt om een dringende evaluatie van het systeem, oordeelt CD&V-parlementslid Griet Smaers, die de cijfers opvroeg bij Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits.

Uit de opgesplitste cijfers blijken de Vlaams-Brabantse belbussen veruit het minste reizigers per kilometer te vervoeren (0,06), gevolgd door Antwerpen (0,11), Oost-Vlaanderen (0,15) en West-Vlaanderen (0,16). Limburg doet het met 0,22 reizigers per kilometer het beste.
Opvallend is dat de Limburgers dan weer met de minst bevolkte lijnbussen rondtoeren (1,56). Antwerpen scoort dan weer het beste (3,51) en heel wat beter dan het gemiddelde van 2,56 reizigers per kilometer.

Voor Smaers geven de cijfers "minstens het vermoeden van structurele onderbezetting van de belbussen in Vlaanderen. Ze vraagt een evaluatie van het systeem en verder onderzoek naar mogelijk meer kostenefficiënte oplossingen zoals taxi's.

(belga/ka)

----------------------------------------------------------------

Deze mededeling is mij allerminst onverwacht. Het systeem van belbussen kan enkel bedacht geweest zijn door iemand die geen gebruik maakt van het openbaar vervoer.
Hoe kun je mensen zo vastbinden? Hoe kun je denken dat mensen graag wandelen met hun oog op het uurwerk want die bus komt maar 1 keer en mis je hem mag je niet op de volgende (sterker na 3 gemiste bussen mag je gewoon geen beroep meer doen op de "flexibele" belbus); Hoe kun je denken dat mensen op familiebezoek gaan en niet graag blijven plakken als het meevalt of naar huis gaan als het niet bevalt...neen met de belbus MOET je gaan er mag niks spontaan gebeuren alles moet je plannen.
Absurd systeem; gewoon het zoveelste teken aan de wand dan spontaniteit moet uitsterven.
De werkmens MOET flexibel zijn al de rest kan gestolen worden.
Dit moet wel genuanceerd worden.

In bepaalde entiteiten moet je een dag op voorhand reserveren, in andere entiteiten (Limburg dacht ik?) is een uur op voorhand ook nog goed.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2011, 16:14   #5
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Dit moet wel genuanceerd worden.

In bepaalde entiteiten moet je een dag op voorhand reserveren, in andere entiteiten (Limburg dacht ik?) is een uur op voorhand ook nog goed.
incorrect; ergens in de kempen (geloof ik) is er 1 bus dat je een dag op voorhand moet reserveren, alle anderen zijn 2 uren en in Limburg is het 1 uur.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2011, 16:34   #6
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

een belbus op zich is niet onzinning indien uitgewerkt zoals in de naam vervat :
je hebt nood aan een bus, je belt, je hebt een bus.
Niet zoals deze momenteel is uitgetekend via welk onze spontaniteit opnieuw wordt aangevallen.

p.s. 'k heb hem gevonden
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''

Laatst gewijzigd door the_dude : 20 januari 2011 om 16:34.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2011, 17:02   #7
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN
 
From_Vlaanderen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 maart 2008
Locatie: Kempen
Berichten: 22.730
Standaard

Een taxi
__________________
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2011, 17:24   #8
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen Bekijk bericht
Een taxi

't handelt over belbus - bus.
Laat de mensen met veel geld maar in hun eigen wereld.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2011, 17:35   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.003
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
't handelt over belbus - bus.
Laat de mensen met veel geld maar in hun eigen wereld.
Hoe goedkoop zouden al die taxi´s wel niet worden moesten er geen bussen zijn...
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2011, 17:42   #10
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Hoe goedkoop zouden al die taxi´s wel niet worden moesten er geen bussen zijn...

duurder gezien er geen alternatief is en kapitalisme altijd leidt tot monopolie.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2011, 18:11   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.003
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
duurder gezien er geen alternatief is en kapitalisme altijd leidt tot monopolie.
Wat heeft rationeel beleid nu met kapitalisme te doen.

Bussen kunnen zeker afgeschaft worden, dat beetje wat die vervoeren kunnen grote taxi´s ook (tot 8 passagiers), en die hebben geen haltes nodig, die rijden tot thuis. Met veel minder omwegen.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 20 januari 2011 om 18:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2011, 19:40   #12
CyberpunX
Staatssecretaris
 
CyberpunX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 oktober 2004
Locatie: .b/e
Berichten: 2.929
Standaard

Heb die belbus wel al eens willen bellen maar vind dat overdreven idioterij om een bus voor mij alleen te laten rijden.
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2011, 21:23   #13
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN
 
From_Vlaanderen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 maart 2008
Locatie: Kempen
Berichten: 22.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
't handelt over belbus - bus.
Laat de mensen met veel geld maar in hun eigen wereld.
Awel BUS, hoe kunt ge nu een bus bestellen om op een bepaald uur daar te zijn.
Ik noem dat een taxi.
__________________
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2011, 21:39   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.003
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen Bekijk bericht
Awel BUS, hoe kunt ge nu een bus bestellen om op een bepaald uur daar te zijn.
Ik noem dat een taxi.
Ik ook.



Ik denk dat de ´belbusdienst´ zelf gaat bepalen wanneer ongeveer de belbus aan je halte staat (niet altijd daar waar je bent), het kan ook in het slechtste geval zijn dat ze terugbellen en zeggen dat ze pas morgen kunnen komen wegens volgeboekt...

ik heb nl zo´n gevoel als ik dit lees:

Citaat:
Als u in de provincie Limburg een rit met de belbus wilt reserveren, moet u minstens 1 uur vooraf contact opnemen met de belbuscentrale. Bij een reservatie heeft de belbustelefonist volgende gegevens nodig:

Naam of klantnummer

De dag en het gewenste uur van vertrek of aankomst
De op- en afstaphalte


U kunt maximaal 1 maand vooraf een rit reserveren.

Bent u rolstoelgebruiker en wilt u meerijden met een bus van De Lijn Limburg, reserveer dan bij voorkeur 2 dagen en minstens 1 dag op voorhand uw rit bij de belbuscentrale. Let wel: niet alle ritten zijn toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Na uw aanvraag bekijkt de belbustelefonist of de gevraagde rit toegankelijk is. Daarna belt hij u terug om u op de hoogte brengen van het resultaat.

http://www.delijn.be/over/aanbod/bel...us_limburg.htm
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 20 januari 2011 om 21:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2011, 10:23   #15
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.835
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen Bekijk bericht
Awel BUS, hoe kunt ge nu een bus bestellen om op een bepaald uur daar te zijn.
Ik noem dat een taxi.

Natuurlijk is dat een taxi. Een taxi die betaalt wordt met gemeenschapsgeld maar die uiteraard per km duurder uitvalt dan een privétaxi en die uiteraard ook meer CO2 de lucht in pompt. Met andere woorden, groen! is pro

http://www.groenjabbeke.be/vaststelling3.php
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2011, 11:32   #16
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wat heeft rationeel beleid nu met kapitalisme te doen.

Bussen kunnen zeker afgeschaft worden, dat beetje wat die vervoeren kunnen grote taxi´s ook (tot 8 passagiers), en die hebben geen haltes nodig, die rijden tot thuis. Met veel minder omwegen.

zolang het gratis is en eender wie van eender waar naar eender waar brengt op eender welk tijdstip ; kan het voertuig mij eigenlijk niet zoveel schelen
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2011, 12:42   #17
Vito
Europees Commissaris
 
Vito's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juli 2010
Berichten: 6.423
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Wat heeft rationeel beleid nu met kapitalisme te doen.

Bussen kunnen zeker afgeschaft worden, dat beetje wat die vervoeren kunnen grote taxi´s ook (tot 8 passagiers), en die hebben geen haltes nodig, die rijden tot thuis. Met veel minder omwegen.
Een dolmus bedoel je?
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2011, 12:52   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.003
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Een dolmus bedoel je?
Waarom nu een dolmus, er zijn vele auto´s met 9 plaatsen in ´t totaal.

Een ´gewone taxi´ is rijbewijs B en met dat rijbewijs B mag je eender welk voertuig dat voor 8 passagiers toegelaten is als taxi gebruiken.

wetgeving:
Citaat:
Het rijbewijs categorie B is vereist voor alle bestuurders van voertuigen waarvan de maximum toegelaten massa niet méér dan 3.500 kg bedraagt, bestemd voor het vervoer van personen en ingericht voor ten hoogste 8 plaatsen, de plaats van de bestuurder niet inbegrepen
kies maar:
http://images.google.be/images?sourc...w=1020&bih=640

vb Mecedes Vito:
in D Großraumtaxi genoemd:
Citaat:
Das Großraumtaxi
Ausstattung:
• 8 Fahrgastsitzplätze
• Klimaautomatik

Pas bij 8 passagiers én veel reiskoffers noemt men het ook de ´minibus´ of ´taxi-bus´
Citaat:
http://www.grossraumtaxi-dus.de/gros...seldorf-2.html
Großraumtaxi Typ VW T5 "lang", 9 Sitzplätze incl. Fahrer plus VIEL Gepäck

TAXI-BUS
Voor grotere groepen als 8 neemt men deze kleinbus als taxi:
(maar wel rijbewijscategorie D voor bus)
http://www.maytaxi.ch/images/Acceuil..._002aTMVEB.jpg

__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 januari 2011 om 13:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2011, 13:31   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.003
Standaard

toch even invullen:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Waarom nu een dolmus, er zijn vele auto´s met 9 plaatsen in ´t totaal die als echte taxi´s kunnen ingezet worden.

Dolmus niet dus, die rijden langs een vaste route:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dolmu%C5%9F


Een ´gewone taxi´ is rijbewijs B en met dat rijbewijs B mag je eender welk voertuig dat voor 8 passagiers toegelaten is als taxi gebruiken.

wetgeving:


kies maar:
http://images.google.be/images?sourc...w=1020&bih=640

vb Mecedes Vito:
in D Großraumtaxi genoemd:


Pas bij 8 passagiers én veel reiskoffers noemt men het ook de ´minibus´ of ´taxi-bus´


Voor grotere groepen als 8 neemt men deze kleinbus als taxi:
(maar wel rijbewijscategorie D voor bus)
http://www.maytaxi.ch/images/Acceuil..._002aTMVEB.jpg

__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 21 januari 2011 om 13:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2011, 19:01   #20
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
duurder gezien er geen alternatief is en kapitalisme altijd leidt tot monopolie.
Een monopolie in een industrie waar er nauwelijks schaalvoordelen gelden?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be