Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 januari 2011, 17:13   #21
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cheverrant Bekijk bericht
In principe ben ik het wel eens met tweetaligheid en zelfs nog eenser met meertaligheid. Ik ervaar die ook niet zoveel bij Vlamingen die altijd prat gaan op hun kennis van veel (wat dan vaak neerkomt op het weten van niets)...
Persoonlijk woon ik al verschillende jaren in de Filipijnen. Op vele blogs en gelijkaardige websites kan men vaak lezen dat Engels in de Filipijnen de tweede taal is en dat zogoed als iedereen dat wel spreekt. In praktijk spreekt slechts een beperkt gedeelte van Filipino's vlot Engels. De eerste taal is Tagalog. Het feit dat een buitenlander uit Europa duidelijk een buitenlands uitzicht heeft, noopt vele Filipino's wel tot onmiddellijk gebruik van Engels in een konversatie, hoe beperkt dit soms ook moge wezen.
Laten we daarnaast niet vergeten dat Frans ook een wereldtaal is; behalve in Frankrijk, Wallonie en Brussel gebruiken nog vele andere landen en volken het Frans. Een superioriteitsgevoel is uiteraard niet vreemd aan de Franssprekenden, maar het Engels als wereldtaal is toch wel een toevalligheid: gewoon omdat het in het Verenigd Koninkrijk gesproken wordt (dat ook al lang niet meer de grootmacht is die het eens was) en in Australie en uiteraard in heel wat voormalige kolonien van het Verenigd konkrijk; men kan nauwelijks nog beweren dat het Engels in de USA gesproken wordt want het verschijnsel van vreemdelingen aldaar is veel nijpender dan in Belgie {Latino's, Afrikanen, Aziaten enz die nauwelijks Engels spreken). In de praktijk is trouwens Chinees (met inbegrip van al zijn talrijke dialekten} de meest gesproken taal ter wereld; geen wonder met 1.3 biljoen Chinezen... Zullen we dan allemaal niet best Chinees (of 1 van de takrijke dialekten) gaan leren ?
Nee, omdat Chinees een te moeilijke taal is (denk ook aan het schrift!) die taalkundig te ver verwijderd staat van het Engels (wat een overgang in de dominante talen bemoeilijkt). Daarnaast is China nog lang niet cultureel en economisch dominant genoeg. Ook is er niet zoiets als 'het Chinees' (Mandarijn), er zijn erg veel dialecten en de onderlinge verstaanbaarheid is niet altijd gegarandeerd.

Laatst gewijzigd door respublica : 21 januari 2011 om 17:13.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2011, 17:28   #22
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Op een moment sommige Vlaamse ziekenhuizen verpleegkundigen aanwerven die geen woord Nederlands praten is het wel een beetje lullig om dat in Brussel te gaan opleggen. De Brusselse (openbare) ziekenhuizen hebben recent nog een Europese prijs gewonnen voor de wijze waarop ze de taalopleidingen van hun personeel organiseren en stimuleren. Dan nu afkomen van "ze willen het niet" is niet correct maar goed vooroordelen in leven houden is makkelijker dan problemen oplossen.

Dit verplichten zal er voor zorgen dat morgen de helft van de Brusselse ziekenhuizen zal mogen sluiten en bon ook in de toekomst is er geen garantie. Het is niet omdat mensen een taal kunnen spreken dat ze het morgen ook zullen willen spreken. De initiatieven van NVA zullen eerder een polariserend en dus averechts effect hebben. Het probleem is ook dat goede tweetalige verpleegkundigen weggelokt worden om in Vlaanderen te komen werken.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 21 januari 2011 om 17:30.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2011, 17:43   #23
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In principe ben ik het wel eens met tweetaligheid en zelfs nog eenser met meertaligheid. Ik ervaar die ook niet zoveel bij Vlamingen die altijd prat gaan op hun kennis van veel (wat dan vaak neerkomt op het weten van niets)...
Persoonlijk woon ik al verschillende jaren in de Filipijnen. Op vele blogs en gelijkaardige websites kan men vaak lezen dat Engels in de Filipijnen de tweede taal is en dat zogoed als iedereen dat wel spreekt. In praktijk spreekt slechts een beperkt gedeelte van Filipino's vlot Engels. De eerste taal is Tagalog. Het feit dat een buitenlander uit Europa duidelijk een buitenlands uitzicht heeft, noopt vele Filipino's wel tot onmiddellijk gebruik van Engels in een konversatie, hoe beperkt dit soms ook moge wezen.
Laten we daarnaast niet vergeten dat Frans ook een wereldtaal is; behalve in Frankrijk, Wallonie en Brussel gebruiken nog vele andere landen en volken het Frans. Een superioriteitsgevoel is uiteraard niet vreemd aan de Franssprekenden, maar het Engels als wereldtaal is toch wel een toevalligheid: gewoon omdat het in het Verenigd Koninkrijk gesproken wordt (dat ook al lang niet meer de grootmacht is die het eens was) en in Australie en uiteraard in heel wat voormalige kolonien van het Verenigd konkrijk; men kan nauwelijks nog beweren dat het Engels in de USA gesproken wordt want het verschijnsel van vreemdelingen aldaar is veel nijpender dan in Belgie {Latino's, Afrikanen, Aziaten enz die nauwelijks Engels spreken). In de praktijk is trouwens Chinees (met inbegrip van al zijn talrijke dialekten} de meest gesproken taal ter wereld; geen wonder met 1.3 biljoen Chinezen... Zullen we dan allemaal niet best Chinees (of 1 van de takrijke dialekten) gaan leren ?
Chinees als wereldtaal is te belachelijk voor woorden.

- Er zijn nog altijd veel meer mensen die Engels kunnen spreken dan mensen die Chinees kunnen spreken (welk Chinees dan? Mandarijn of Kantonees?). Het klopt alleen dat Chinees op de eerste plaats staat wanneer het moedertaal betreft.
- Buiten China is er geen kat die Chinees spreekt, maw, met Chinees kunt ge alleen maar in China terecht.

Het Engels is nog altijd de wereldtaal bij uitstek, hoe spijtig de franstaligen het ook mogen vinden. En de kennis van het engels van de Vlamingen (vooral de jeugd dan) is zeer goed. In die mate dat ze zich goed verstaanbaar kunnen maken in het engels, ge hoeft echt geen academisch engels te kennen om een deftige conversatie te kunnen voeren. Of zeggen we ook van mensen die dt-fouten maken dat ze geen nederlands kunnen?
Oud 21 januari 2011, 17:50   #24
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard N-VA wil tweetaligheid opleggen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
N-VA wil tweetaligheid opleggen aan Brusselse artsen en verpleegkundigen
vrijdag 21 januari 2011

Binnenland--De N-VA dient een wetsvoorstel in dat artsen en andere beoefenaars van een gezondheidsberoep verplicht om de taal te kennen van het gebied waar ze werken. Het voorstel zou er voor moeten zorgen dat artsen en verpleegkundigen in Brussel tweetalig zijn. Dat schrijft La Libre Belgique vrijdag.
Het voorstel van N-VA-Kamerlid Ben Weyts bepaalt dat artsen, tandartsen, verpleegkundigen, kinesisten, apotheken en vroedvrouwen "de officiële taal of talen" moeten kennen "van de plaats waar ze hun geneeskundige activiteiten uitoefenen".

Als motivering voor het voorstel verwijzen de indieners naar "het aanslepende probleem" van "de gebrekkige tweetaligheid in de Brusselse ziekenhuizen".

Een rapport van de Raad van Europa had nochtans aangedrongen op een snelle oplossing van het probleem. Maar de situatie verbetert niet, zegt N-VA. "Aangezien zowel bij de Brusselse ziekenhuizen als bij de zorgverleners zelf de wil blijkt te ontbreken om spontaan deze wantoestanden aan te pakken, dringt een wetgevend initiatief zich op."

De Grondwet schrijft voor dat het taalgebruik in België vrij is. Enkel voor rechtszaken en "handelingen van openbaar gezag" kan het taalgebruik door de wet geregeld worden.

De Raad van State maakt echter een onderscheid tussen taalgebruik en taalkennis. Het opleggen van taalkennis als beroepsuitoefeningsvoorwaarde zou, volgens die interpretatie, geen afbreuk doen aan de door de Grondwet gegarandeerde vrijheid van taalgebruik.
http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20110121_027

Wel eigenlijk is dat niet meer als normaal in dit beroep. Maar tis weer eenzijdig in Absurdistan en welke gevolgen dat heeft is genoeg te lezen o.a in topic Mobiliteit en in de kranten.
Ook engels zou als internationale tweede taal verplicht moeten, want dan kan men zich ergens anders in noodsituaties behelpen Hier een voorbeeld van persoonlike ervaring.

Rapport 39 : Vastgelopen in berm
Dat: 03-12-10
Tijd: 18.30
Loc: N271 stoplichten Haelen

Ik was op weg naar huis na werktijd en zag een Spaanse vrachtauto in de berm staan. Hij probeerde achteruit te rijden wat niet lukte.
Ik ben er achter gaan staan met alarmlichten. Heb met de chauffeur overlegd om het verkeer stil te leggen als hij een poging deed achteruit te rijden. In uniform kwam dat goed bij die gelegenheid van pas. De enkele pogingen die hij deed mislukten. Chauffeur had ondertussen contact met zijn baas genomen.
Die zou zorgen dat er hulp kwam om hem los te trekken met tweede vrachtauto. Dat kon nog wel een uur duren.
Dan met politie contact genomen en de situatie uitgelegd. Hebben de gegevens opgenomen en ik hoefde niet te wachten tot de andere vrachtauto er was.

Was dus wel handig geweest als hij ook beetje basis engels had gekund, zeker voor internationale transporteurs. Hij begreep heeeeeeeeel klein beetje en dus met handen en voeten het hem duidelijk kunnen maken.
En er is idd een verschil tussen "kennen"en "gebruiken"van een taal. Kennen zou verplicht horen en gebruiken is persoonlijk.
Maar de Franstaligen willen een andere taal nog niet eens kennen, zo arrogant zijn ze.
Tja dat krijg je met een linquistisch superioriteitgevoel, hé.
Citaat:
N-VA wil tweetaligheid opleggen
ook voor Vlamingen of alleen voor Franssprekenden?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2011, 17:52   #25
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Oud 21 januari 2011, 19:43   #26
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Lol. Verplichte taal.

Gevolg: kleiner aanbod aan dokters.
Gevolg: minder zorg.

Hoera.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2011, 19:49   #27
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nee, waarom? Chinees is geen officiële taal in België.
Oud 21 januari 2011, 19:55   #28
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Lol. Verplichte taal.

Gevolg: kleiner aanbod aan dokters.
Gevolg: minder zorg.

Hoera.
Dat ligt volledig in de handen van de geneeskundigen.
Oud 21 januari 2011, 20:08   #29
Arouet
Burgemeester

Standaard

Citaat:
In de praktijk is trouwens Chinees (met inbegrip van al zijn talrijke dialekten} de meest gesproken taal ter wereld; geen wonder met 1.3 biljoen Chinezen... Zullen we dan allemaal niet best Chinees (of 1 van de takrijke dialekten) gaan leren ?

Doet me denken aan: http://www.youtube.com/watch?v=WvI3LeXjNGw

Laatst gewijzigd door Arouet : 21 januari 2011 om 20:11.
Arouet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2011, 20:11   #30
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Dat ligt volledig in de handen van de geneeskundigen.
Vlaamse ziekenhuizen werven momenteel verpleegkundigen aan die geen Nederlands spreken en dan zegt ik nog niets over rusthuizen waar het tekort nog veel groter is.
Oud 21 januari 2011, 20:38   #31
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Pater Leman aan kassa 3, Pater Leman aan kassa 3
Oud 21 januari 2011, 20:57   #32
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Vlaamse ziekenhuizen werven momenteel verpleegkundigen aan die geen Nederlands spreken en dan zegt ik nog niets over rusthuizen waar het tekort nog veel groter is.
Daar wil ik toch bewijs van zien want het strookt namelijk niet met mijn ervaringen.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2011, 20:59   #33
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Ik denk dat Eberhard Leclerc niet meer bijkomt wanneer hij dit leest.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2011, 21:06   #34
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Daar wil ik toch bewijs van zien want het strookt namelijk niet met mijn ervaringen.
Tja ik neem aan dat je niet in alle Vlaamse ziekenhuizen komt.
Oud 21 januari 2011, 21:09   #35
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
N-VA wil tweetaligheid opleggen aan Brusselse artsen en verpleegkundigen
vrijdag 21 januari 2011

Binnenland--De N-VA dient een wetsvoorstel in dat artsen en andere beoefenaars van een gezondheidsberoep verplicht om de taal te kennen van het gebied waar ze werken. Het voorstel zou er voor moeten zorgen dat artsen en verpleegkundigen in Brussel tweetalig zijn. Dat schrijft La Libre Belgique vrijdag.
Het voorstel van N-VA-Kamerlid Ben Weyts bepaalt dat artsen, tandartsen, verpleegkundigen, kinesisten, apotheken en vroedvrouwen "de officiële taal of talen" moeten kennen "van de plaats waar ze hun geneeskundige activiteiten uitoefenen".

Als motivering voor het voorstel verwijzen de indieners naar "het aanslepende probleem" van "de gebrekkige tweetaligheid in de Brusselse ziekenhuizen".

Een rapport van de Raad van Europa had nochtans aangedrongen op een snelle oplossing van het probleem. Maar de situatie verbetert niet, zegt N-VA. "Aangezien zowel bij de Brusselse ziekenhuizen als bij de zorgverleners zelf de wil blijkt te ontbreken om spontaan deze wantoestanden aan te pakken, dringt een wetgevend initiatief zich op."

De Grondwet schrijft voor dat het taalgebruik in België vrij is. Enkel voor rechtszaken en "handelingen van openbaar gezag" kan het taalgebruik door de wet geregeld worden.

De Raad van State maakt echter een onderscheid tussen taalgebruik en taalkennis. Het opleggen van taalkennis als beroepsuitoefeningsvoorwaarde zou, volgens die interpretatie, geen afbreuk doen aan de door de Grondwet gegarandeerde vrijheid van taalgebruik.
http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20110121_027

Wel eigenlijk is dat niet meer als normaal in dit beroep. Maar tis weer eenzijdig in Absurdistan en welke gevolgen dat heeft is genoeg te lezen o.a in topic Mobiliteit en in de kranten.
Ook engels zou als internationale tweede taal verplicht moeten, want dan kan men zich ergens anders in noodsituaties behelpen Hier een voorbeeld van persoonlike ervaring.

Rapport 39 : Vastgelopen in berm
Dat: 03-12-10
Tijd: 18.30
Loc: N271 stoplichten Haelen

Ik was op weg naar huis na werktijd en zag een Spaanse vrachtauto in de berm staan. Hij probeerde achteruit te rijden wat niet lukte.
Ik ben er achter gaan staan met alarmlichten. Heb met de chauffeur overlegd om het verkeer stil te leggen als hij een poging deed achteruit te rijden. In uniform kwam dat goed bij die gelegenheid van pas. De enkele pogingen die hij deed mislukten. Chauffeur had ondertussen contact met zijn baas genomen.
Die zou zorgen dat er hulp kwam om hem los te trekken met tweede vrachtauto. Dat kon nog wel een uur duren.
Dan met politie contact genomen en de situatie uitgelegd. Hebben de gegevens opgenomen en ik hoefde niet te wachten tot de andere vrachtauto er was.

Was dus wel handig geweest als hij ook beetje basis engels had gekund, zeker voor internationale transporteurs. Hij begreep heeeeeeeeel klein beetje en dus met handen en voeten het hem duidelijk kunnen maken.
En er is idd een verschil tussen "kennen"en "gebruiken"van een taal. Kennen zou verplicht horen en gebruiken is persoonlijk.
Maar de Franstaligen willen een andere taal nog niet eens kennen, zo arrogant zijn ze.
Tja dat krijg je met een linquistisch superioriteitgevoel, hé.
Iedereen gelijk voor de wet, dus iedereen in België tweetaligheid opleggen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2011, 21:10   #36
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Iedereen gelijk voor de wet, dus iedereen in België tweetaligheid opleggen.
mee eens
Oud 21 januari 2011, 22:59   #37
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Europese Vlaming's schermafbeelding

Standaard

Brussel heeft een tweetalig statuut, dus zou iedereen met een belangrijke functie er 2 talig moeten zijn. Een beetje zoals de hoogste officieren in het Belgische leger, daar moet dat ook.
Europese Vlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2011, 23:37   #38
Tommeke
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Goed initiatief, ze moeten dan wel aan een test onderworpen worden.
Dit was ook mijn eerste idee. Tot ik aan mijn collega dacht. Ik zit in een volledig andere sector, in de informatica, maar hij is een genie. Problemen die anderen niet kunnen oplossen, krijgt hij voor elkaar. Zijn taalkennis is echter verschrikkelijk, als hij een mail stuurt, zie ik meestal enkele dt-fouten staan. En dat is in het nederlands. Om over Frans niet te spreken...

Wat ik wil zeggen, ik zou het jammer vinden dat iemand zoals hij zou 'verdwijnen', en vervangen wordt door iemand die aan mijn computer komt 'prutsen' maar wel perfect tweetalig is. Ik kan best begrijpen dat administratie wordt opgelegd om tweetalig te zijn, en ik hoop dat echt we ooit een volledig tweetalig land worden.

Maar om echt te zeggen dat mensen enkel een heel belangrijke specialisatie kunnen uitvoeren, als ze tweetalig zijn, en daarom mensen met een echte goede vakkennis te boycotten, lijkt me iets te vergaand. Uiteindelijk moeten de dokters operaties uitvoeren, en kunnen er bij noodgevallen tolken worden gebruikt (frans is heus niet het enige probleem, er zijn ook mensen die geen frans of nederlands kennen en ook moeten geholpen worden).

Wat ik wel zie zitten, is een motivatie naar tweetaligheid voor iedereen, gratis cursussen, bijvoorbeeld. Tweetaligheid moet geen verplichting zijn, maar een wens van iedere burger om de landstalen te kennen.
Tommeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2011, 23:46   #39
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommeke Bekijk bericht
Dit was ook mijn eerste idee. Tot ik aan mijn collega dacht. Ik zit in een volledig andere sector, in de informatica, maar hij is een genie. Problemen die anderen niet kunnen oplossen, krijgt hij voor elkaar. Zijn taalkennis is echter verschrikkelijk, als hij een mail stuurt, zie ik meestal enkele dt-fouten staan. En dat is in het nederlands. Om over Frans niet te spreken...

Wat ik wil zeggen, ik zou het jammer vinden dat iemand zoals hij zou 'verdwijnen', en vervangen wordt door iemand die aan mijn computer komt 'prutsen' maar wel perfect tweetalig is. Ik kan best begrijpen dat administratie wordt opgelegd om tweetalig te zijn, en ik hoop dat echt we ooit een volledig tweetalig land worden.

Maar om echt te zeggen dat mensen enkel een heel belangrijke specialisatie kunnen uitvoeren, als ze tweetalig zijn, en daarom mensen met een echte goede vakkennis te boycotten, lijkt me iets te vergaand. Uiteindelijk moeten de dokters operaties uitvoeren, en kunnen er bij noodgevallen tolken worden gebruikt (frans is heus niet het enige probleem, er zijn ook mensen die geen frans of nederlands kennen en ook moeten geholpen worden).

Wat ik wel zie zitten, is een motivatie naar tweetaligheid voor iedereen, gratis cursussen, bijvoorbeeld. Tweetaligheid moet geen verplichting zijn, maar een wens van iedere burger om de landstalen te kennen.
Je kan de sociale sector niet gaan vergelijken met de it-sector. Als een verpleegkundige of een dokter je niet verstaan dan kan dit ernstige gevolgen hebben, bij een computer is het ergste een "error'.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2011, 23:58   #40
Tommeke
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Je kan de sociale sector niet gaan vergelijken met de it-sector. Als een verpleegkundige of een dokter je niet verstaan dan kan dit ernstige gevolgen hebben, bij een computer is het ergste een "error'.
De IT-sector kan geen ernstige gevolgen met zich meedragen?? kZoek eens naar "stuxnet" op google, dit had bv. wel degelijk meer gevolgen dan een 'error' ? Of de IT sector kan ondersteunend zijn voor de medische sector en kan dus wel degelijk levens eisen.

Zoals ik al zei, een dokter moet operaties uitvoeren, en kan gerust met een tolk werken of een verslag aflezen. Wat dan met patienten die hier op reis zijn en onze taal niet kennen? Die zouden dan totaal niet geholpen kunnen worden?

Wat niet wegneemt dat ik twee- of meertaligheid volkomen aanmoedig, ik wens het gewoon niet als *eis* voor gespecialiseerde jobs -- een specialisatie is, zoals de naam reeds aanhaalt, zeer specifiek, en deze mensen kunnen niet zomaar vervangen worden. Mensen die een echte specialisatie hebben moeten we koesteren, en als maatschappij ons voordeel er uithalen - en zeker niet als boeman gebruiken omdat we in een of andere politieke impasse zijn beland.
Tommeke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be