Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Is de mens goed of slecht?
goed 13 12,87%
slecht 20 19,80%
goed en slecht tegelijk 25 24,75%
goed of slecht afwisselend 11 10,89%
mossel noch vis 32 31,68%
Aantal stemmers: 101. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 januari 2011, 22:33   #141
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

@Zantiax
Natuurlijk kan je dat slecht noemen, als je wilt.
Sommige mensen menen dat zij niet zo maar met iedereen kunnen huwen en dat ze het bloed of het ras of hun stand zuiver moeten houden, of dat hun dochter niet met iemand die een ander geloof heeft mag trouwen.
Anderen vinden dat slecht, anderen hebben nog nooit over dit probleem nagedacht.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2011, 23:37   #142
Zantiax
Schepen

Standaard

Dan is dit geen nuttige discussie, maar moeten we eerst vaststellen wat precies met 'goed' en wat met 'kwaad' bedoeld wordt.
Zantiax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2011, 21:12   #143
Chrisnach
Burger

Standaard

Slecht,

den eerste 'echt' goede, op mijn niveau, moet ik nog tegenkomen.
Geen volger van de huidige samenleving, en de visie dat iedereen reeds lang er goed voor zit, als iedereen zich content zou stellen met iets wezenlijks en iets dat hij nodig heeft. Dus geen 'villa' met 20 wc's en 7 zwembaden, maar bij succes, een net iets groter huis met twee wc's.
De rest is om de armoede uit de wereld te helpen, niet om aandeelhouders een kasteel en 7 ferari's aan de hand te doen.

Laatst gewijzigd door Chrisnach : 23 januari 2011 om 21:40.
Chrisnach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2011, 21:17   #144
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chrisnach Bekijk bericht
Slecht,

den eerste 'echt' goede, op mijn niveau, moet ik nog tegenkomen.
Weet je er zit hier nog zo ene die denkt dat ie beter is als de gehele mensheid, Harrie. Hij heeft even gekke ideeën als u.
Oud 23 januari 2011, 21:18   #145
Chrisnach
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
Weet je er zit hier nog zo ene die denkt dat ie beter is als de gehele mensheid, Harrie. Hij heeft even gekke ideeën als u.
Hey, Dio,
heb je dat stukje gelezen over dehumanized en extra-human, k dan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Spirit_possession
En, het is niet omdat we de dingen anders zien dat ik u aanzie als iemand die ik niet ken.

Laatst gewijzigd door Chrisnach : 23 januari 2011 om 21:30.
Oud 23 januari 2011, 21:30   #146
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Verdeeld volgens deze schaal: http://en.wikipedia.org/wiki/Alignme...%26_Dragons%29
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2011, 21:34   #147
Chrisnach
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Nope, good & evil, maar evil gaat veel verder voor mij, dan voor jullie. Als een komiek zich moet afvragen of zijn grapjes wel gepast zijn voor iedereen, waarom zouden wij dat dan ook niet begrijpen, waarom hij zich dat dient af te vragen. Waarom wil je de komische noot zijn op het werk en hoever wil je ervoor gaan? Als iedereen zo was als ik moesten de moslimas geen hoofdoeken en bourkas dragen. En waren er geen verkrachtingen of pedo dossiers. Als iedereen de perfecte mens poogde te zijn, was het alang het paradijs, dat de katholiekers beschrijven, alleen jullie zelf, willen dit blijkbaar niet want den één of den andere mens wet het hier blijkbaar wer beter. Als iedereen was als ik, moest de komiek zich dat niet meer afvragen, want dan wist hem dat ze het wel begrepen, dat da zen job is.

Laatst gewijzigd door Chrisnach : 23 januari 2011 om 21:50.
Oud 23 januari 2011, 23:19   #148
Zantiax
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
Waar zit Harrie trouwens? En CDude? Menge die zich nu en dan nog in de discussie ofni?

Citaat:
Nope, good & evil, maar evil gaat veel verder voor mij, dan voor jullie. Als een komiek zich moet afvragen of zijn grapjes wel gepast zijn voor iedereen, waarom zouden wij dat dan ook niet begrijpen, waarom hij zich dat dient af te vragen. Waarom wil je de komische noot zijn op het werk en hoever wil je ervoor gaan? Als iedereen zo was als ik moesten de moslimas geen hoofdoeken en bourkas dragen. En waren er geen verkrachtingen of pedo dossiers. Als iedereen de perfecte mens poogde te zijn, was het alang het paradijs, dat de katholiekers beschrijven, alleen jullie zelf, willen dit blijkbaar niet want den één of den andere mens wet het hier blijkbaar wer beter. Als iedereen was als ik, moest de komiek zich dat niet meer afvragen, want dan wist hem dat ze het wel begrepen, dat da zen job is.
Weer zo'n dooddoener? Ik denk dat vrijwel iedereen op dit forum beseft dat de wereld veel mooier zou zijn als iedereen verdraagzaam was, je hoeft het ons niet om de twee posts in het gezicht te wrijven, dank je.

Om terug te komen op het onderwerp.
In feite is er geen goed of kwaad. Elke mens handelt uit wat geëvolueerd is uit 'overlevingsdrang' en wat nu 'egoïsme' genoemd wordt. Het is het makkelijkst voor jezelf en iedereen om zich aan de wet te houden en de meesten doen dat dan ook. Zij die dat niet doen worden 'slecht' genoemd door zij wiens ideale wereldje door deze mensen verstoord wordt. Met recht en reden uiteraard, want het zou voor iedereen het makkelijkst zijn als iedereen 'goed' zou zijn.
Oud 24 januari 2011, 18:16   #149
Chrisnach
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zantiax Bekijk bericht
Waar zit Harrie trouwens? En CDude? Menge die zich nu en dan nog in de discussie ofni?

Weer zo'n dooddoener? Ik denk dat vrijwel iedereen op dit forum beseft dat de wereld veel mooier zou zijn als iedereen verdraagzaam was, je hoeft het ons niet om de twee posts in het gezicht te wrijven, dank je.

Om terug te komen op het onderwerp.
In feite is er geen goed of kwaad. Elke mens handelt uit wat geëvolueerd is uit 'overlevingsdrang' en wat nu 'egoïsme' genoemd wordt. Het is het makkelijkst voor jezelf en iedereen om zich aan de wet te houden en de meesten doen dat dan ook. Zij die dat niet doen worden 'slecht' genoemd door zij wiens ideale wereldje door deze mensen verstoord wordt. Met recht en reden uiteraard, want het zou voor iedereen het makkelijkst zijn als iedereen 'goed' zou zijn.
Ok, ik begrijp het, dat ik het er niet constant moet inwrijven, sorry. Maar dat is nu eenmaal een onderwerp dat me uitermate intresseert.
Verder is het voor mij 'Onbegrijpelijk', waarom, de mens zo 'slecht' is, zoals hij heden ten dagen is. En ik zal dit dan ook zoveel mogelijk aan hun verstand brengen.
Iemand moet ermee beginnen hé, het begrijpen is passé, verkeerd is verkeerd en juist is juist. Vrije menings uiting, men kloten, ge ze ne fucking racist en een vuilbak van de maatschappij, en zo verder. Iedreen verzint redenen gelak zot om me te verkopen waarom zij als 'goede' mens daar nu uiteindelijk op stemmen, hé, moet ik u echt vertellen dat ge zot zij ("of beter misleid door al wat er in de wereld gebeurt", noemt ze maar op hé, pfft) of gaat uwen frank zelf vallen. Hoelang gaat die zever nog duren, juist is juist, fout is fout & fout = 'mag niet'.

Laatst gewijzigd door Chrisnach : 24 januari 2011 om 18:25.
Oud 24 januari 2011, 19:12   #150
Zantiax
Schepen

Standaard

Citaat:
Ok, ik begrijp het, dat ik het er niet constant moet inwrijven, sorry. Maar dat is nu eenmaal een onderwerp dat me uitermate intresseert.
Verder is het voor mij 'Onbegrijpelijk', waarom, de mens zo 'slecht' is, zoals hij heden ten dagen is. En ik zal dit dan ook zoveel mogelijk aan hun verstand brengen.
Iemand moet ermee beginnen hé, het begrijpen is passé, verkeerd is verkeerd en juist is juist. Vrije menings uiting, men kloten, ge ze ne fucking racist en een vuilbak van de maatschappij, en zo verder. Iedreen verzint redenen gelak zot om me te verkopen waarom zij als 'goede' mens daar nu uiteindelijk op stemmen, hé, moet ik u echt vertellen dat ge zot zij ("of beter misleid door al wat er in de wereld gebeurt", noemt ze maar op hé, pfft) of gaat uwen frank zelf vallen. Hoelang gaat die zever nog duren, juist is juist, fout is fout & fout = 'mag niet'.
Sommige mensen laten zich nu eenmaal verleiden door het feit dat om het maximale eigengenot te bereiken het vaak makkelijker is wat wij noemen 'het slechte pad' te betreden.
We hebben het allemaal zelf wel eens gedaan, die kleine dingetjes die eigenlijk fout zijn maar we niet kunnen laten omdat we het leuk vinden of omdat het iets opbrengt. Sommigen leggen hun grenzen jammer genoeg hoger en zij verknoeien het voor anderen.
Oud 24 januari 2011, 19:36   #151
Chrisnach
Burger

Standaard

Citaat:
Sommige mensen laten zich nu eenmaal verleiden door het feit dat om het maximale eigengenot te bereiken het vaak makkelijker is wat wij noemen 'het slechte pad' te betreden.
We hebben het allemaal zelf wel eens gedaan, die kleine dingetjes die eigenlijk fout zijn maar we niet kunnen laten omdat we het leuk vinden of omdat het iets opbrengt. Sommigen leggen hun grenzen jammer genoeg hoger en zij verknoeien het voor anderen.
Wijze woorden, maar dat neemt niet weg dat men niet inziet waar de grens moet liggen. Daarom moet men stoppen met al die mensen te begrijpen, gelijk te geven en te doen alsof het normaal is. Neem eens maatregelen, daar waar het nodig is en maak de mensen duidelijk waar de grenzen liggen.
En dan kom je uiteindelijk opnieuw bij, wanneer ben je de perfecte mens. Want dat zijn de uiteindelijke 'echte' grenzen die iedereen moet handhaven.

Laatst gewijzigd door Chrisnach : 24 januari 2011 om 19:38.
Oud 24 januari 2011, 21:30   #152
Zantiax
Schepen

Standaard

Citaat:
Wijze woorden, maar dat neemt niet weg dat men niet inziet waar de grens moet liggen. Daarom moet men stoppen met al die mensen te begrijpen, gelijk te geven en te doen alsof het normaal is. Neem eens maatregelen, daar waar het nodig is en maak de mensen duidelijk waar de grenzen liggen.
En dan kom je uiteindelijk opnieuw bij, wanneer ben je de perfecte mens. Want dat zijn de uiteindelijke 'echte' grenzen die iedereen moet handhaven.
Concreter graag
Oud 24 januari 2011, 21:42   #153
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

@Zantiax
Maar dit gaat toch helemaal niet over de vraag of DE MENS goed of slecht is?
Dit gaat over gezag, conformisme en gehoorzaamheid.
Oud 24 januari 2011, 22:12   #154
Chrisnach
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
@Zantiax
Maar dit gaat toch helemaal niet over de vraag of DE MENS goed of slecht is?
Dit gaat over gezag, conformisme en gehoorzaamheid.
Nee, inderdaad, we zitten al op de mens is slecht en wat te doen om het te corrigeren.
Oud 24 januari 2011, 22:24   #155
Chrisnach
Burger

Standaard

Citaat:
Concreter graag
bvb: Het blokeren van extreem rechts. Komieken die zich moeten verklaren op tv om de mensen duidelijk te maken, dat ze er zich van bewust zijn dat je niet met alles kan lachen, zonder het duidelijk te maken dat je geen klootzak bent.
Iedereen, doet pogingen om de mensen te sensibiliseren, uiteindelijk dient die mens, waarvoor iedereen nog moeite doet en die niemand 'blijkbaar' als hopeloos verloren 'kan' opgeven.
Die moet het zelf inzien, en die moet weten dat hij verkeerd & ziek is, en echt niet zomaar alles mag, omdat nen andere achterlijke dat zegt dat het mag en dan nog laat zien dat het min of meer 'kan', zonder dat ze ne poot hebben om op te staan. Waarom, zou de rest dan, geneigd zijn om te beseffen dat ze ook verkeerd zijn, jeez. Grijp in en neem een concreet standpunt in, of wacht je tot er nog is nen 'Hitler' zijn ding gaat doen, en dan zal het gedaan zen, want ze zullen eruit leren das de enige oplossing. Democratie, my ass, als ge in het zothuis, de mensen hun zin laat doen, he, zal het ook niet goed aflopen hé, jeez.
Ah, ja e natuurlijk moet ik hier weer zeggen, dat ge 'niet' naar de kontjes en borsten van vrouwen moogt loeren. Dat ge ni over andere mensen moogt rodellen, of ze moogt belachelijk maken, enz....
En gelooft me in het gewone leven, doen ik het niet. Maar, hier zeg ik men mening wel, en dan vallen er soms woorden, en indien ik vind dat het nodig is zal ik me excuseren.
Ik zeg in het algemeen hier de waarheid over de mensheid, dus daar zie ik geen probleem in, en anders is het niet bedoeld om te kwetsen en hoop ik ook dat men begrijpt dat niets persoonlijk bedoeld is, doch enkel dient als stof tot nadenken.

Laatst gewijzigd door Chrisnach : 24 januari 2011 om 22:34.
Oud 24 januari 2011, 23:17   #156
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan is dit geen nuttige discussie, maar moeten we eerst vaststellen wat precies met 'goed' en wat met 'kwaad' bedoeld wordt.
Zonder in details te treden kunnen we zeggen dat goed en slecht uitersten zijn en dat tussen die uitersten een een enorm gradueel verschil ligt. We testen nu drie premissen:

1) er bestaan goede mensen
2) er bestaan slechte mensen
3) er bestaan mensen in gradaties van goed naar slecht

Tegen premisse 1) maak ik bezwaar: Als we iemand goed kunnen noemen dan is er altijd nog iemand denkbaar die beter is dan die persoon.
Tegen premisse 3) maak ik bezwaar: Als we iemand slecht kunnen noemen dan is er altijd nog iemand denkbaar die slechter is dan die persoon.

Daar uit volgt dat de echt goede en echt slechte mens niet bestaat. Wat rest is daarom premisse 2), er bestaan mensen in gradaties tussen goed en slecht. Daartegen maak ik geen bezwaar.
Oud 24 januari 2011, 23:23   #157
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Zonder in details te treden kunnen we zeggen dat goed en slecht uitersten zijn en dat tussen die uitersten een een enorm gradueel verschil ligt. We testen nu drie premissen:

Tegen premisse 1) maak ik bezwaar: Als we iemand goed kunnen noemen dan is er altijd nog iemand denkbaar die beter is dan die persoon.
Tegen premisse 3) maak ik bezwaar: Als we iemand slecht kunnen noemen dan is er altijd nog iemand denkbaar die slechter is dan die persoon.

Daar uit volgt dat de echt goede en echt slechte mens niet bestaat. Wat rest is daarom premisse 2), er bestaan mensen in gradaties tussen goed en slecht. Daartegen maak ik geen bezwaar.
Ya dun goof'd.

Laatst gewijzigd door Dionysus : 24 januari 2011 om 23:24.
Dionysus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2011, 23:36   #158
Zantiax
Schepen

Standaard

Citaat:

Juist maar geen reactie op wat ik vroeg. Wat is 'goed' en wat is 'kwaad'.
Oud 25 januari 2011, 00:25   #159
Chrisnach
Burger

Standaard

Citaat:
Mijn standpunt ken je.
Oud 25 januari 2011, 00:53   #160
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch wel. Het is een klassiek antwoord dat aantoont dat de vraagstelling niet deugt.

Geef eens een sluitend antwoord op vragen als: Is de mens hard of zacht, groot of klein, licht of zwaar, schoon of vuil, stijf of buigzaam, mooi of lelijk, slim of dom.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be