Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 januari 2011, 21:56   #881
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
De aanwezigheid van een hartslag en hersenactiviteit is niet arbitrair, lichtjes verschillend by iedere vrucht, maar niet arbitrair.
Toch wel, er is geen reden om het leven ervoor niet als menselijk leven te zien. U bepaalt echter arbitrair: dit is menselijk leven en ervoor niet, alhoewel dat leven dan al bestaat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2011, 22:17   #882
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik heb dan ook gesproken over 'menselijk leven'.
En dus vraag ik het u nogmaals.

Voorziet uw kerk een christelijke begrafenisceremonie voor een zeer vroege misgeboorte? Want die misgeboorte, mens zijnde, moet dus op een christelijke wijze worden begraven.

En zo ja, kunt u me daarnaar verwijzen in het kerkelijk recht?
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2011, 01:28   #883
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En dus vraag ik het u nogmaals.

Voorziet uw kerk een christelijke begrafenisceremonie voor een zeer vroege misgeboorte? Want die misgeboorte, mens zijnde, moet dus op een christelijke wijze worden begraven.

En zo ja, kunt u me daarnaar verwijzen in het kerkelijk recht?
De Kerk voorziet geen ritueel voor ongedoopte kinderen, wat evenwel niet betekent dat de Kerk niet het menselijk leven van bij de conceptie erkent. Het sacramentele is niet gelijk aan het natuurlijke.
Oud 22 januari 2011, 10:31   #884
system
Banneling

Standaard

Citaat:
De Kerk voorziet geen ritueel voor ongedoopte kinderen, wat evenwel niet betekent dat de Kerk niet het menselijk leven van bij de conceptie erkent. Het sacramentele is niet gelijk aan het natuurlijke.
Wel, ik vind dit een zeer eigenaardige uitleg.

Uw kerk scheeuwt het van de daken dat vanaf de conceptie men te doen heeft met een menselijk wezen, maar zij voorziet geen christelijk begrafenisritueel voor deze mens (die men door een soort nooddoop christelijk zou kunnen maken) wanneer diezelfde mens door een uitzonderlijke vroege vroeggeboorte komt te overlijden. Niet erg consequent allemaal.

Laatst gewijzigd door system : 22 januari 2011 om 10:34.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2011, 12:18   #885
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Toch wel, er is geen reden om het leven ervoor niet als menselijk leven te zien. U bepaalt echter arbitrair: dit is menselijk leven en ervoor niet, alhoewel dat leven dan al bestaat.
Ik heb u mijn reden om het als menselijk leven te zien gegeven, de aanwezigheid van hartslag en hersenactiviteit, 2 dingen die je kan onderzoeken en kan vaststellen op een bepaald tijdstip dus niet arbitrair. Arbitrair zou zijn als ik een embryo als mens zag en op een ander tijdstip een 8 maanden oude vrucht niet als mens zag.

Die 2 tekens worden bij iedereen gebruikt om vast te stellen of een persoon nog leeft, zonder hersenactiviteit en hartslag geen leven.
Oud 23 januari 2011, 22:51   #886
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, er zijn weldegelijk twee systemen. Ook voor de geboorte. Voor de geboorte is er tussen de twee systemen echter een verbinding die door de geboorte verbroken wordt.
Ik weet het niet maar ik sprak bewust van een 'systeem' , en niet over wezens of wat dan ook, net om zulke zever te vermijden....fout dus Jan slaagt er natuurlijk erin ook dit begrip naar zijn hand te zetten
De zaak is verbonden, tot net vóór de geboorte, zoals je zelf aangeeft.
Meer nog, zolang die verbinding er is , is de foetus nog steeds afhankelijk van de moeder
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2011, 22:52   #887
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
In Canada werd onlangs een draagmoeder gedwongen om abortus te plegen omdat de wensouders geen kind willen met het syndroom van Down.

http://www.hln.be/hln/nl/38/Je-Kinde...s-pleegt.dhtml

Ik vind persoonlijk dat geen van beide nog kinderen zou mogen hebben. Als je niet bereidt bent te zorgen voor een kind die anders is, dan kun je nooit goede ouders zijn.

Het draagmoederschap kan leiden(lijden) tot complexe situaties, wat denken jullie hiervan.
Ge betaald voor een goed kind, dan moet ge een goed kind krijgen.
--> Wat is dit grof seg!

Laatst gewijzigd door From_Vlaanderen : 23 januari 2011 om 22:52.
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2011, 22:56   #888
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wel, ik vind dit een zeer eigenaardige uitleg.

Uw kerk scheeuwt het van de daken dat vanaf de conceptie men te doen heeft met een menselijk wezen, maar zij voorziet geen christelijk begrafenisritueel voor deze mens (die men door een soort nooddoop christelijk zou kunnen maken) wanneer diezelfde mens door een uitzonderlijke vroege vroeggeboorte komt te overlijden. Niet erg consequent allemaal.
Waar zit dan wel het inconsequente? De Kerk is hierin heel consequent: slechts de gedoopten kunnen de sacramenten en de sacramentaliën toegediend krijgen. Dat geldt dus voor alle leeftijden.
Oud 23 januari 2011, 22:57   #889
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
Ik heb u mijn reden om het als menselijk leven te zien gegeven, de aanwezigheid van hartslag en hersenactiviteit, 2 dingen die je kan onderzoeken en kan vaststellen op een bepaald tijdstip dus niet arbitrair. Arbitrair zou zijn als ik een embryo als mens zag en op een ander tijdstip een 8 maanden oude vrucht niet als mens zag.

Die 2 tekens worden bij iedereen gebruikt om vast te stellen of een persoon nog leeft, zonder hersenactiviteit en hartslag geen leven.
U beweert dus nog steeds dat voor dat moment er geen leven is in de moederschoot.
Oud 23 januari 2011, 23:00   #890
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Ik weet het niet maar ik sprak bewust van een 'systeem' , en niet over wezens of wat dan ook, net om zulke zever te vermijden....fout dus Jan slaagt er natuurlijk erin ook dit begrip naar zijn hand te zetten
De zaak is verbonden, tot net vóór de geboorte, zoals je zelf aangeeft.
Meer nog, zolang die verbinding er is , is de foetus nog steeds afhankelijk van de moeder
Schijnbaar bent u nog geen vader geworden. Immers, u zou anders weten dat ook na de geboorte het kind volledig afhankelijk is van de moeder (en als die er niet is, moet er iemand die moederlijke taken overnemen). Geen enkel kind dat geboren wordt, staat op eigen benen. Het is en blijft nog kwetsbaar en staat nog steeds in een volledige afhankelijkheid.
Oud 23 januari 2011, 23:09   #891
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, dat heeft u helemaal niet "gecounterd", juist omdat de menswording gebeurt door het versmelten van eicel en spermacel.
toch wel
Citaat:
Ook als u stelt dat er mogelijks een andere cel aan te pas komt, gaat het niettemin steeds om een versmelting die leidt tot een nieuw gegeven.
zoals je hier, tenminste als ik in die 'mogelijks' eindelijk de erkenning in dat feit ( de werkelijkheid dus ) mag zien, dat zelf beaamt.

Citaat:
Bijgevolg is de bevinding dat er een inherent veschil is tussen de eicel en de bevruchte eicel, helemaal niet weerlegd, wel integendeel.
Dan zal je dat eens terug moeten lezen, Jan...
Jij sprak wel degelijk over een immens verschil omdat de twee samengebrachte elementen, met name eicel en spermacel...later heb je dat wat afgezwakt en sprak je over delen, dan volledig nieuw geheel zou vormen... dat was jouw uitleg ervoor en die is alvast gecounterd.

Blijft er natuurlijk nog de open vraag of er nu een verschil is tussen zygote,eicel,spermacel....
Nogal een vrij evident gegeven dat verder totaal irrelevant is...je kan je net zogoed de vraag stellen of er een verschil bestaat tussen eender welke cel A en cel B.

Ook dat volledig nieuw en samengesteld uit afzonderlijke delen is niks speciaals
Oud 23 januari 2011, 23:11   #892
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
toch wel
Toch niet, hoor. U kunt immers dat specifiek element niet ontkennen, want er is een hemelsbreed verschil tussen het moment resp. voor en na de versmelting.
Oud 23 januari 2011, 23:13   #893
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk moet er een aantal voorwaarden zijn.
okay
Citaat:
En neen, dat is niet hetzelfde als bij de zaad- en eicel, want die hebben dit niet uit zichzelf.
Dat is maar wat je apart wilt beschouwen....een bevruchte eicel heeft dat ook niet an sich

Citaat:
Er moet immers eerst een wezenlijk stap gebeuren die de voorwaarden overstijgt, nl. de versmelting.
( ik ga ook eens doen alsof m'n neus bloedt )
neen
Oud 23 januari 2011, 23:14   #894
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
zoals je hier, tenminste als ik in die 'mogelijks' eindelijk de erkenning in dat feit ( de werkelijkheid dus ) mag zien, dat zelf beaamt.
Welk feit heb ik dan eerder ontkend?
Oud 23 januari 2011, 23:15   #895
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is maar wat je apart wilt beschouwen....een bevruchte eicel heeft dat ook niet an sich
Als u met "an sich" bedoelt dat een eicel in de ruimte kan worden geschoten en daar zomaar tot ontwikkeling komt, heeft u gelijk. Dit is evenwel een optie niet onmiddellijk echt relevant is.
Oud 23 januari 2011, 23:16   #896
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan zal je dat eens terug moeten lezen, Jan...
Jij sprak wel degelijk over een immens verschil omdat de twee samengebrachte elementen, met name eicel en spermacel...later heb je dat wat afgezwakt en sprak je over delen, dan volledig nieuw geheel zou vormen... dat was jouw uitleg ervoor en die is alvast gecounterd.

Blijft er natuurlijk nog de open vraag of er nu een verschil is tussen zygote,eicel,spermacel....
Nogal een vrij evident gegeven dat verder totaal irrelevant is...je kan je net zogoed de vraag stellen of er een verschil bestaat tussen eender welke cel A en cel B.

Ook dat volledig nieuw en samengesteld uit afzonderlijke delen is niks speciaals
Ook hier zie ik dat u tegen windmolens vecht. Op geen enkel ogenblik heb ik van standpunt veranderd.
Oud 23 januari 2011, 23:30   #897
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
In Canada werd onlangs een draagmoeder gedwongen om abortus te plegen omdat de wensouders geen kind willen met het syndroom van Down.

http://www.hln.be/hln/nl/38/Je-Kinde...s-pleegt.dhtml

Ik vind persoonlijk dat geen van beide nog kinderen zou mogen hebben. Als je niet bereidt bent te zorgen voor een kind die anders is, dan kun je nooit goede ouders zijn.

Het draagmoederschap kan leiden(lijden) tot complexe situaties, wat denken jullie hiervan.
Wat mij betreft is het volkomen gerechtvaardigd en zeker goed te keuren dat een plicht tot abortus opgelegd wordt wanneer vastgesteld wordt dat het kind een ernstige afwijking heeft of zal hebben. Om dezelfde reden vind ik ook euthanasie voor pasgeborenen gerechtvaardigd. Over wat een ernstige afwijking is kan uiteraard na discussie een wettelijke regeling uitgewerkt worden, het syndroom van Down behoort daar zeker toe. Het is gewoon ethisch verwerpelijk mensen te laten geboren worden met een dergelijke aandoening, niets anders dan egoïsme vanwege de ouders.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2011, 23:30   #898
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jawel, ik doorprik het. En als ik het niet doorprikte, moet u mij eens een antwoord geven op de volgende vraag:

Als het kind in de moederschoot slechts het eigendom is van de moeder (en volgens praha tot de geboorte zelfs geen mens), waarom mag de moeder dan niet gedurende de hele negen maanden van de zwangerschap een beslissing nemen over haar 'eigen eigendom'?
Zelfde zever...En waarom mag je niet door het rode licht rijden ?

Ik zal het je nogmaals duidelijk proberen te maken :
Het is niet omdat de wet het verbied een vrucht na een bepaalde draagtijd nog te aborteren dat het daarom plots als moord (op een persoon) wordt aanzien en we je jouw gedachtengang (dat het hier zou gaan om een mens) dienen over te nemen.
Slaag de wetgeving erop na ... die van voor en na de wet op de abortusregeling... en kom me dan te vertellen onder welk hoofdstuk dat valt/viel.

En het is ook niet zo dat er geen maatschappelijke consensus inzake een bepaalde waardeschaal ( die heb je vorige keer handig ontweken ) mogelijk is buiten de rrk-zienswijze
Oud 23 januari 2011, 23:34   #899
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat u zich verschuilt achter de wetgeving is geen argument.

Ofwel stelt u dat de moeder doet wat ze wilt, omdat de vrucht haar eigendom is. En dat blijft dus haar eigendom gedurende negen maanden. Bijgevolg is het logisch dat ze ook haar beschikkingsrechten blijft behouden.
Die 'ofwel' hoeft helemaal niet.
Bovendien ...diezelfde wetgeving dan toch navolgende.... is er geen sprake over een eigendom, laat staan dat je er mee kan doen wat je wilt gedurende die negen maanden.
Oud 23 januari 2011, 23:41   #900
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zelfde zever...En waarom mag je niet door het rode licht rijden ?

Ik zal het je nogmaals duidelijk proberen te maken :
Het is niet omdat de wet het verbied een vrucht na een bepaalde draagtijd nog te aborteren dat het daarom plots als moord (op een persoon) wordt aanzien en we je jouw gedachtengang (dat het hier zou gaan om een mens) dienen over te nemen.
Slaag de wetgeving erop na ... die van voor en na de wet op de abortusregeling... en kom me dan te vertellen onder welk hoofdstuk dat valt/viel.

En het is ook niet zo dat er geen maatschappelijke consensus inzake een bepaalde waardeschaal ( die heb je vorige keer handig ontweken ) mogelijk is buiten de rrk-zienswijze
Geen zever, wel hetzelfde.

De wetgeving inroepen is geen uitweg in deze discussie, want zoals al eerder is gebleken zijn jullie niet consequent in jullie achterliggende filosofie.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be