Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 24 januari 2011, 11:04   #221
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
en dan nu het besluit:

er wordt nog anderhalve dag over deze betoging gepraat, en voor de rest blijft dit land even geblokkeerd als voordien, met dank aan het Franstalige non tegen noodzakelijke hervormingen.
en met dank aan de betoging die de meningen en houding van de politici terug op scherp gesteld heeft.
sjarel is offline  
Oud 24 januari 2011, 11:06   #222
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjarel Bekijk bericht
Toch dringend eens statistiek gaan studeren...
Je zou verschieten hoeveel onderzoek daar naar gedaan wordt én hoe betrouwbaar peilingen kunnen zijn. Internetpeilingen zijn niet te vergelijken met peilingen uitgevoerd door enqueteurs.
Als die peilingen overigens niet te vertrouwen zijn zou ik denken dat er nog minder Vlamingen waren want die peiling werd uitgevoerd door Le Soir en dit zijn dus totaal geen goede cijfers voor hen.
Toch zijn peilingen vaak de verliezers van de verkiezingen. Niet altijd maar toch regematig. Ook in het buitenland.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 januari 2011 om 11:09.
Het Oosten is offline  
Oud 24 januari 2011, 11:09   #223
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Toch zijn peilingen vaak de verliezers van de verkiezingen. Ook in het buitenland. Niet altijd maar toch regematig.
Omdat diezelfde peilingen ook het resultaat zelf beinvloeden. Bovendien zijn (net om die reden) peilingen in vele landen verboden in de laatste dagen/weken voor de verkiezingen. En tenslotte kunnen peilingen ook beinvloed worden door opzettelijk misleidend gedrag van sommigen (ttz, expres anders antwoorden op peilingen dan in het kieshokje).
patrickve is offline  
Oud 24 januari 2011, 11:10   #224
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Toch zijn peilingen vaak de verliezers van de verkiezingen. Ook in het buitenland. Niet altijd maar toch regematig.
Ach maar dat is iets anders : dat is omdat je niet mag vergeten dat de resultaten van de peilingen gegeven worden voor de verkiezingen en dus het kiesgedrag beïnvloeden. Als geen enkel resultaat van die peilingen meegedeeld zou worden, zouden ze er gegarandeerd veel dichter bijzitten. Trouwens de polls onmiddellijk na de verkiezingen (en voor de echte resultaten bekend zijn), zijn ook maar peilingen en die zijn meestal vrij accuraat.
sjarel is offline  
Oud 24 januari 2011, 11:17   #225
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pixelpower Bekijk bericht
Hoe lang had ik kunnen rondlopen op die betoging zonder op mijn smoel te krijgen denk je?
Je zit bij een vraag die je zelf perfect in een zekerheid om kon draaien. Nu is je insinuatie echter speculatief en waardeloos.
CyberpunX is offline  
Oud 24 januari 2011, 11:17   #226
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch zijn peilingen vaak de verliezers van de verkiezingen. Niet altijd maar toch regematig. Ook in het buitenland.
maar als peilingen zeggen dat maar 10% van de Vlamingen voor onafhankelijkheid zijn, dan geloof je ze wel?
Oud 24 januari 2011, 11:19   #227
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ach maar dat is iets anders : dat is omdat je niet mag vergeten dat de resultaten van de peilingen gegeven worden voor de verkiezingen en dus het kiesgedrag beïnvloeden. Als geen enkel resultaat van die peilingen meegedeeld zou worden, zouden ze er gegarandeerd veel dichter bijzitten. Trouwens de polls onmiddellijk na de verkiezingen (en voor de echte resultaten bekend zijn), zijn ook maar peilingen en die zijn meestal vrij accuraat.
Ik weet niet. Peilingen worden in bepaalde landen nog vrij laat afgenomen.En toch zijn ze vaak fout.

Stel dat ik in een vol door mekaar gemengd voetbalstadium van 30.000 supporters een peiling zou houden onder 1000 lukraak uitgekozen aanwezigen om vlug te weten te komen wie nu van welke club is, dan denk ik dat de kans even groot is dat ik een totaal fout resultaat bekom als dat ik het juist zou hebben.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 januari 2011 om 11:24.
Het Oosten is offline  
Oud 24 januari 2011, 11:23   #228
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik weet niet. Peilingen worden in bepaalde landen nog vrij laat afgenomen.En toch zijn ze vaak fout.

Stel dat ik in een vol door mekaar gemengd voetbalstadium van 30.000 supporters een peiling onder 1000 lukraak uitgekozen aanwezigen zou doen om vlug te weten te komen wie nu van welke club is, ik denk dat de kans even groot is dat ik tot een totaal fout resultaat kom als dat ik het helemaal juist zou hebben.
Dat mag jij denken, maar er gebeurt daar ontzettend veel onderzoek naar en als de regels gerespecteerd worden mag je er zeker van zijn dat de uitslag vrij correct zal zijn.'t probleem is dat kranten en media maar een deel van de cijfers geven. De uitslag van een peiling is altijd : "x% van de bevolking vindt... met een foutenmarge van y% en een betrouwbaarheid van z%."
De betrouwbaarheid en foutenmarge heeft te maken met de grootte en verdeling van de populatie van de steekproef. Die betrouwbaarheid ligt altijd heel dicht tegen 100% (anders zou je ook een grote foutenmarge krijgen trouwens) maar is nooit 100%. Het is dan ook een steekproef...

edit : even aanvullen :
Bij een populatie van 30.000 heb je bij een steekproef bij 380 personen al een betrouwbaarheid van 95% en foutmarge van 5%.
Bij steekproef van 1000 personen betrouwbaarheid van 99% en 4% foutmarge...

Laatst gewijzigd door sjarel : 24 januari 2011 om 11:27.
sjarel is offline  
Oud 24 januari 2011, 11:27   #229
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat mag jij denken, maar er gebeurt daar ontzettend veel onderzoek naar en als de regels gerespecteerd worden mag je er zeker van zijn dat de uitslag vrij correct zal zijn.'t probleem is dat kranten en media maar een deel van de cijfers geven. De uitslag van een peiling is altijd : "x% van de bevolking vindt... met een foutenmarge van y% en een betrouwbaarheid van z%."
De betrouwbaarheid en foutenmarge heeft te maken met de grootte en verdeling van de populatie van de steekproef. Die betrouwbaarheid ligt altijd heel dicht tegen 100% (anders zou je ook een grote foutenmarge krijgen trouwens) maar is nooit 100%. Het is dan ook een steekproef...
Ik heb toch zo mijn twijfels. Maurice De Hond in Nederland is genoeg op zijn bek gegaan. Die had het ook steeds over 'wetenschappelijk verantwoorde peilingen'.
Maar ze waren wel vaak fout.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 januari 2011 om 11:29.
Het Oosten is offline  
Oud 24 januari 2011, 11:41   #230
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Vechtpartij omwille van Vlaamse vlag op SHAME-betoging

07:04 De SHAME-manifestatie tegen de politieke impasse zondagnamiddag zou politiek neutraal zijn. Dat blijkt slechts theorie. Een man uit Overijse nam de proef op de som met een Vlaamse vlag, maar dat bekwam hem slecht.

Halverwege de optocht werd hem de vlag uit de handen gerukt en kwam het tot een opstootje. "Ik wilde vooral zien op welke limieten de vrijblijvende boodschap van de hele betoging zou stuiten bij het zien van die vlag", aldus Filip De Troij uit Overijse in de Corelio-kranten. Hij droeg samen met zijn twee zonen een leeuwenvlag.

Er kwamen al snel bitsige reacties en er ontstond een vechtpartij. "Mijn vlag werkte als een rode lap op een stier." Filip De Troij en zijn zonen bleven gelukkig ongedeerd.
No comment.
Zeno! is offline  
Oud 24 januari 2011, 11:49   #231
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet 'is'. U moet het juist formuleren.

Op een staal van 1008 (van de ruwweg 34.000) ondervraagde personen op de betoging, zou moeten blijken dat er x % Brusselaars waren (Nederlands- of Franstaligen?), zoveel % Vlamingen en zoveel % Walen .
De kans is inderdaad groot dat er in feite nog veel minder Vlamingen waren. 10% of zo.
fonne is offline  
Oud 24 januari 2011, 11:51   #232
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb toch zo mijn twijfels. Maurice De Hond in Nederland is genoeg op zijn bek gegaan. Die had het ook steeds over 'wetenschappelijk verantwoorde peilingen'.
Maar ze waren wel vaak fout.
Er is een immens verschil tussen een statistische steekproef die een objectief feit vaststelt (bent u, hier en nu, een Vlaming of een Waal?), en een peiling naar de intenties van een groep mensen (bent u van plan om ooit Nederlands te leren bijvoorbeeld).
fonne is offline  
Oud 24 januari 2011, 11:57   #233
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ja, meer en meer. Vlamingen en Franstaligen hebben niets meer gemeens volgens mij.
Hosannah! Wijze woorden vloeien uit uwen mond!
Oud 24 januari 2011, 11:58   #234
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

De Standaard:
Citaat:
Zo werden gisteren veel Belgische vlaggen meegedragen. Overwegend door Franstaligen. Voor hen is die vlag het symbool van hun wens dat alles blijft zoals het ooit was.
De Belgische vlag is meer dan ooit een Franstalig symbool.
Zeno! is offline  
Oud 24 januari 2011, 11:59   #235
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman Bekijk bericht
Er waren ook nog 2 oude belgen.

Merk op : de Flamande moet het bord dragen niet le Wallon.
Oud 24 januari 2011, 12:02   #236
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Vind het altijd grappig dan zulke 'gemengde' koppels worden aanzien als hét bewijs dat we allemaal Belgen zijn... Wat dan met Vlaams-Nederlandse koppels? Vlaams-Braziliaanse koppels? Frans-Duitse koppels? Canadees-Indische koppels? Etc...

De "argumenten" van belgicisten worden steeds lachwekkender.

Laatst gewijzigd door Zeno! : 24 januari 2011 om 12:02.
Zeno! is offline  
Oud 24 januari 2011, 12:08   #237
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Vind het altijd grappig dan zulke 'gemengde' koppels worden aanzien als hét bewijs dat we allemaal Belgen zijn... Wat dan met Vlaams-Nederlandse koppels? Vlaams-Braziliaanse koppels? Frans-Duitse koppels? Canadees-Indische koppels? Etc...

De "argumenten" van belgicisten worden steeds lachwekkender.
Vlaams + Nederlands = 2 Europeanen
Vlaams + Braziliaans = 2 wereldburgers

enzovoort, he.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 24 januari 2011, 12:13   #238
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Vlaams + Nederlands = 2 Europeanen
Vlaams + Braziliaans = 2 wereldburgers

enzovoort, he.
Tja, Europeaan en wereldburger zijn al even abstract als "Belg".
Zeno! is offline  
Oud 24 januari 2011, 12:18   #239
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Tja, Europeaan en wereldburger zijn al even abstract als "Belg".
Ik heb het daar soms ook wat moeilijk mee. Ik bedoel maar, wat heb ik gemeen met pakweg een Fin, een Italiaan of een Tsjech? En kom niet VB-gewijs af met 'dezelfde christelijke normen en waarden' alstublieft...
Zwartengeel is offline  
Oud 24 januari 2011, 12:21   #240
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dus een 1 koe + 1 varken zijn 2 vissen.?.?.

Laatst gewijzigd door Garry : 24 januari 2011 om 12:22.
Garry is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be