Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Schf de lonen (verplichte donaties ) aan van de kerk door de belastingbetaler af
Ja 37 72,55%
Nee 11 21,57%
anders omschrijf 3 5,88%
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 25 januari 2011, 12:26   #421
Chrisnach
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Of je moet zwaar aan de pado's zitten . .... volgens mij was die jezus een zware tripper . Schapen= pado's . Beweren dat je op water kan stappen = trippen .
Dat kan goed zijn, als ge 'echt' over alles wil praten, moet ge er ervaring over hebben. Anders, moet je het aanvullen met een betrouwbare bron van informatie en 'weet' je het nog niet zeker en 'geloof' je het, zoals velen onder jullie dus 'geloven' dat 'god' niet bestaat.
Ene je kan op water stappen, als hij je optilt, of denk je dat 'hij' dat niet kan, jongen, dan weet je de helft nog niet.

Laatst gewijzigd door Chrisnach : 25 januari 2011 om 12:35.
Chrisnach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2011, 12:30   #422
Chrisnach
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zantiax Bekijk bericht
Ik zeg niet dat ze slecht opgevoed worden. Ik zeg enkel dat ze godsdienstvrij zouden moeten opgevoed worden. Ik heb niks tegen bvb het Christendom op zich, maar een kind neemt veel te gemakkelijk aan wat hem gezegd wordt (volwassenen vaak ook trouwens) en dat is gevaarlijk. Voor hetzelfde geld onstaat er morgen een veel radicalere, extremistischere godsdienst (een soort Islam X 10) en wat dan?
Ah, je spreekt over die 'hopelijk' kleinere procent van de bevolking die eigenlijk 'gestoord' is kinderen hebben en blijkbaar gelovig zijn. En waarbij, je zegt dat ze niet kunnen inschatten of hun kinderen gestoord zijn en in hoever ze die moeten beschermen met het verschaffen van bepaalde info aan hen.

Laatst gewijzigd door Chrisnach : 25 januari 2011 om 12:32.
Oud 25 januari 2011, 12:46   #423
Zantiax
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Sinterklaas, Kerstman en Paashaas dienen dan ook zo snel mogelijk afgeschaft te worden en verboden.
Het verschil is dat kinderen later beseffen dat dat onzin is, terwijl godsdienst koppig volgehouden blijft.
Zantiax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2011, 12:47   #424
Zantiax
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chrisnach Bekijk bericht
Ah, je spreekt over die 'hopelijk' kleinere procent van de bevolking die eigenlijk 'gestoord' is kinderen hebben en blijkbaar gelovig zijn. En waarbij, je zegt dat ze niet kunnen inschatten of hun kinderen gestoord zijn en in hoever ze die moeten beschermen met het verschaffen van bepaalde info aan hen.
Je zegt dat ze niet kunnen inschatten of hun kinderen gestoord zijn???
Wat ben je nu weer aant lalle?
Zantiax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2011, 18:17   #425
Chrisnach
Burger

Standaard

Citaat:
Ik zeg niet dat ze slecht opgevoed worden. Ik zeg enkel dat ze godsdienstvrij zouden moeten opgevoed worden. Ik heb niks tegen bvb het Christendom op zich, maar een kind neemt veel te gemakkelijk aan wat hem gezegd wordt (volwassenen vaak ook trouwens) en dat is gevaarlijk. Voor hetzelfde geld onstaat er morgen een veel radicalere, extremistischere godsdienst (een soort Islam X 10) en wat dan?
Als we stoppen met racistisch te zijn, dan hebben we totaal niets te vrezen.

Laatst gewijzigd door Chrisnach : 25 januari 2011 om 18:20.
Oud 25 januari 2011, 20:06   #426
Nexer
Parlementslid

Nexer's schermafbeelding

Standaard

Religie is van mijn part vrijetijdsbesteding. De staat mag daar geen centiem belastingsgeld aan geven.

"For all those upper/middle class academics, harassment means all those loud ordinary people, who smell bad, who talk dirty."
Nexer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2011, 20:54   #427
Chrisnach
Burger

Standaard

Citaat:
Nogmaals, er is weinig gevaar in een katholieke opvoeding, in het tegendeel.
Wat je verder zegt is wel waar.
Maar 'iedereen' denkt toch wel voor zichzelf en vind dat ze zich 'iets' correcter moeten gedragen als ze wat ouder worden. Probeer zelf eens in te schatten, welke woorden en gedrag je moet uitdragen aan je kinderen om ze te vrijwaren van een geestelijke ziekte in hoever dit rijkt en/of uw karakter dan. Wat vormen we, temperen we hun 'egoistische' karakter waarbij ze niet weten dat ze moeten delen met anderen, ze niet altijd hun zin moeten krijgen en dat een andere kwetsen niet netjes is, delen en dus leed wegwerken goede gevoelens opleveren, enz...
Maar, de interactie met de maatschappij, en wat jezelf uitdraagt, in hoever gaat dat ervoor zorgen, dat ze geen horror films kunnen kijken, dat ze angst hebben voor spinnen, dat ze overdreven gevoelens hebben tov het slachten van dieren, ... alle 'aanvaarde' en verder alle door 'jullie' en psychiaters als ziekte angeziene dingen? Want de meeste zie je blijkbaar niet. Zouden we niet dringend onszelf genezen?

Laatst gewijzigd door Chrisnach : 25 januari 2011 om 21:08.
Oud 25 januari 2011, 22:15   #428
Skeptic Atheist
Vreemdeling

Standaard

Chrisnach: "Nogmaals, er is weinig gevaar in een katholieke opvoeding, in het tegendeel."

Ik ben Italiaan, opgegroeid in Italië en echt (fundamentalistisch) katholiek opgevoed, en weet dat het niet goed is! Iets wat ik hier in België nog niet veel gezien heb.

Wat is een katholieke opvoeding?
Leviticus 20:13
"13 Wie met een man het bed deelt als met een vrouw, begaat een gruweldaad. Beiden moeten ter dood gebracht worden en hebben hun dood aan zichzelf te wijten."

Deuteronomium 17
2 Wanneer zich in een van de steden die de HEER, uw God, u zal geven, iemand bevindt, man of vrouw, die doet wat slecht is in de ogen van de HEER door de regels van het verbond te overtreden, 3 door andere goden te vereren, de zon, de maan of de sterren, en daarvoor neer te knielen, hoewel ik dat verboden heb, 4 en het komt u ter ore, dan moet u zorgvuldig navraag doen. Als blijkt dat het waar is, als onomstotelijk vaststaat dat deze gruwelijke dingen onder het volk van Israël hebben plaatsgevonden, 5 dan moet u de man of vrouw die zich zo misdragen heeft de stad uit brengen en buiten de poort stenigen tot de dood erop volgt.

Johannes 3:16
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden. 18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon.

Ik kan duizenden versen geven over de immoraliteit van het katholiek geloof. Katholiek geloof is niet hetzelfde als een eigen gedefinieerd idee hebben van God en de moraal van het "Jezus" fenomeen! Hoeveel gelovige mensen zijn het eens met de standpunten van de Katholieke kerk en de bijbel ten opzichte van homosexualiteit, abortus, condooms, ... Allemaal dingen die we (ik al thans) onze kinderen niet wil aanleren en die totaal tegenstrijdig zijn met de wetten van onze samenleving.

Er zijn katholieke/christelijke landen waar een anders gelovige en vooral atheisten als duivels worden aanzien, moeilijk aan werk geraken, waar zelfs wetten bestaan die zeggen dat je als je ongelovig bent je niet in de politiek kan gaan (hoewel deze in een rechtzaak steeds worden verloren). Kinderen die tot de conclusie komen niet-gelovig te zijn, en met de angst zitten dat ze naar de hel gaan, omdat ze zo zijn opgevoed. Ongelovigen die verstoten worden door familie en vrienden ... Dat zijn de resultaat van een "Katholieke opvoeding".

Ik heb echt geen probleem met mensen die hun eigen geloof definieren of als je je kinderen/mensen de "wat men vandaag denkt dat de zogenaamde moraal van Jezus was" wil bijbrengen. Maar stop het Katholiek geloof te verdedigen, want je behoort naar alle waarschijnlijkheid niet tot datgene waar ze voor staan en wat ze verkondigen.

De staat moet boven de religie staan, en de religie moet onderdanig en zelfstandig zijn, gecontroleerd door de staat zonder enige vorm van subsidie.
Skeptic Atheist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2011, 22:24   #429
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skeptic Atheist Bekijk bericht
Ik ben Italiaan, opgegroeid in Italië en echt (fundamentalistisch) katholiek opgevoed, en weet dat het niet goed is! Iets wat ik hier in België nog niet veel gezien heb.
Kleine vraag, bent u voor of na 1960 geboren?

Citaat:
Leviticus 20:13
"13 Wie met een man het bed deelt als met een vrouw, begaat een gruweldaad. Beiden moeten ter dood gebracht worden en hebben hun dood aan zichzelf te wijten."
En dat was een wet voor de Joodse staat. Nu is het aan de wereldse machten om zulke misdaden te straffen.

Deuteronomium 17
Citaat:
2 Wanneer zich in een van de steden die de HEER, uw God, u zal geven, iemand bevindt, man of vrouw, die doet wat slecht is in de ogen van de HEER door de regels van het verbond te overtreden, 3 door andere goden te vereren, de zon, de maan of de sterren, en daarvoor neer te knielen, hoewel ik dat verboden heb, 4 en het komt u ter ore, dan moet u zorgvuldig navraag doen. Als blijkt dat het waar is, als onomstotelijk vaststaat dat deze gruwelijke dingen onder het volk van Israël hebben plaatsgevonden, 5 dan moet u de man of vrouw die zich zo misdragen heeft de stad uit brengen en buiten de poort stenigen tot de dood erop volgt.
Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen.

Citaat:
Johannes 3:16
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden. 18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon.
Ja, en?

Citaat:
Ik kan duizenden versen geven over de immoraliteit van het katholiek geloof.
Omdat het ingaat tegen JOUW moraliteit.

Citaat:
Hoeveel gelovige mensen zijn het eens met de standpunten van de Katholieke kerk en de bijbel ten opzichte van homosexualiteit, abortus, condooms, ... Allemaal dingen die we (ik al thans) onze kinderen niet wil aanleren en die totaal tegenstrijdig zijn met de wetten van onze samenleving.
Ik zou het men kinderen aanleren. De wetten van onze samenleving waren nog niet zo lang geleden gekant tegen homoseksualiteit en abortus.

Citaat:
Er zijn katholieke/christelijke landen waar een anders gelovige en vooral atheisten als duivels worden aanzien, moeilijk aan werk geraken, waar zelfs wetten bestaan die zeggen dat je als je ongelovig bent je niet in de politiek kan gaan (hoewel deze in een rechtzaak steeds worden verloren).
Zeg eens waar.
Citaat:
Kinderen die tot de conclusie komen niet-gelovig te zijn, en met de angst zitten dat ze naar de hel gaan, omdat ze zo zijn opgevoed. Ongelovigen die verstoten worden door familie en vrienden ... Dat zijn de resultaat van een "Katholieke opvoeding".
Net zoals er mensen zullen zijn die uit atheïstische families zullen verstoten worden, omdat ze gelovig zijn.

Citaat:
De staat moet boven de religie staan, en de religie moet onderdanig en zelfstandig zijn, gecontroleerd door de staat zonder enige vorm van subsidie.
En zo ons mensenrecht tot vrijheid van religie afnemen?

Laatst gewijzigd door Albrecht : 25 januari 2011 om 22:24.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2011, 22:38   #430
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee leg eens uit ?
Gewoon een woordenboek openslaan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2011, 22:39   #431
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beweer jij dat je godsdienstig moet zijn om morele principes te kunnen stellen?
Ik denk dat u hiermee de gestelde vraag op geen enkele wijze heeft beantwoord.
Oud 25 januari 2011, 22:40   #432
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, weet ik niet. Zeg het mij.
Als u het niet weet, hoe kunt u er dan over oordelen?
Oud 25 januari 2011, 22:41   #433
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Gewoon een woordenboek openslaan.

Zeg je dat tegen uw leerlingen ook .... .
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2011, 22:42   #434
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens u moet men dus een kind zonder enig moreel besef opvoeden. Gewoon eten geven, kleding, intellectuele vorming. Voor het overige niets, want alles wat ook maar enigszins het moreel denken zou kunnen beïnvloeden moet geweerd worden.
Oud 25 januari 2011, 22:42   #435
Skeptic Atheist
Vreemdeling

Standaard

Die verzen komen uit de bijbel, het woord van god, de almachtige de alwetende, zijn woord is waar en onverranderlijk!

Albert: "Zeg eens waar."
onder andere de USA

Moord, het uitsluiten van homo's, anders gelovigen, het opdringen van geloof ten opzichte van anderen ... ja dat is tegen mijn moraal

Ik weiger zwart/wit te denken over gevoelige onderwerpen als oa degene die ik heb aangehaald. De wet noch de bijbel definieert mijn moraal.

Waarom zou een atheist een gelovige uitstoten? Atheisme zoals ik het definieer is een standpunt ten opzichte van 1 onderwerp namelijk god. Als u mij het bestaan van God kan bewijzen, zal ik het aanvaarden, wat nog niet betekent dat ik religieus zal worden.

Mensenrechten, vrijheid van meningsuiting, en dan pas vrijheid van religie. Religie discrimineert en moet bijgevolg gecontroleerd worden.
Skeptic Atheist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2011, 22:44   #436
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeg je dat tegen uw leerlingen ook .... .
Ja, bij meerdere opdrachten moeten leerlingen het inderdaad zelf opzoeken. "Hoekenwerk" heet dat tegenwoordig, zeker voor zaken die men op een heel eenvoudige manier kan vinden (zoals de betekenis van twee werkwoorden die netjes in het woordenboek staan uitgelegd).
Oud 25 januari 2011, 22:46   #437
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het verschil is dat kinderen later beseffen dat dat onzin is, terwijl godsdienst koppig volgehouden blijft.
Heeft u ooit met een gelovige gepraat die gelovig is opgevoed en hoe hij zijn geloof heeft beleefd in zijn pubertijd bijvoorbeeld?

Neen, natuurlijk niet, u verzint maar iets.
Oud 25 januari 2011, 22:48   #438
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn katholieke/christelijke landen waar een anders gelovige en vooral atheisten als duivels worden aanzien, moeilijk aan werk geraken, waar zelfs wetten bestaan die zeggen dat je als je ongelovig bent je niet in de politiek kan gaan (hoewel deze in een rechtzaak steeds worden verloren). Kinderen die tot de conclusie komen niet-gelovig te zijn, en met de angst zitten dat ze naar de hel gaan, omdat ze zo zijn opgevoed. Ongelovigen die verstoten worden door familie en vrienden ... Dat zijn de resultaat van een "Katholieke opvoeding".
Over welke landen heeft u het dan wel? Of is dit alles niet eerder ontsproten aan uw verbeelding?
Oud 25 januari 2011, 22:53   #439
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Over welke landen heeft u het dan wel? Of is dit alles niet eerder ontsproten aan uw verbeelding?
The good-old US of A
Oud 25 januari 2011, 22:54   #440
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, bij meerdere opdrachten moeten leerlingen het inderdaad zelf opzoeken. "Hoekenwerk" heet dat tegenwoordig, zeker voor zaken die men op een heel eenvoudige manier kan vinden (zoals de betekenis van twee werkwoorden die netjes in het woordenboek staan uitgelegd).

Ok maar ik weet nog steeds niet hoe jij kan geloven dat uw god echt bestaat , alsook waarom ....., dit wetende heel onze maatschapij daar voor moet bijdragen .
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be