Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 januari 2011, 14:11   #61
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Daar ben ik het dus absoluut, maar dan ook absoluut mee oneens. Wie op de boerenbuiten wil wonen heeft daar heel veel voordelen aan: goedkoper, meer natuur enz. Ik zie niet in waarom er daar openbaar vervoer moet voorzien worden. Dat is simpelweg economische waanzin. Stop dat geld in iets nuttigers aub.
Goedkoper ?

Als je een schaapstal of een vervallen schuur zoekt, zal de prijs meevallen. Zoek je echter een woning met alles erop en eraan, zul je serieus verschieten van de vraagprijs.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 17:55   #62
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Thx voor de moeite, moest ge geen antwoord krijgen,
van deze 14 passagiers per lijnbus zal het niet veraf liggen.
Nederland zou ~ 1 passagier beter zijn.

page 11 van
http://www.milieurapport.be/Upload/M...TED_O&O_01.PDF

Tabel 2: Aantal personen per vervoersmiddel

Bron:
Vlaanderen: De Vlieger et al. (2002); Nederland: Uitendaal & Fransen (2001).
(...)
Klopt inderdaad.
Ik heb het volledige tmleuven rapport gedownload http://www.tmleuven.be/project/autoe...port170408.pdf (dus niet alleen de samenvatting) en daar vind ik dat ze inderdaad uitgegaan zijn van een gemiddelde bezetting van 14 (pag 60), zonder bronvermelding. Er wordt alleen gesteld dat dit een "gangbare bezettingsgraad" is.

Eens kijken of er van die De Vlieger et al iets meer te vinden is.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 21:33   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
jawel, als je wandelt en je wil even naar de stad, dan moet je in het belbussysteem 2 uur voordien aan gedacht hebben dat je naar de stad wou ; men verplicht u eigenlijk een wagen aan te schaffen als je nog spontaan ergens naar toe wil gaan.
En dat is een algemene evolutie : de werkende mens mag niet langer spontaan handelen. Hij moet voorspelbaar en gedwee zijn.
Spontaan? Gedwee? Voorspelbaar? Wat is dat allemaal voor onzin!

U zit schijnbaar nog behept met de mentaliteit van de jaren zestig-zeventig: de tijd waarin de auto het symbool werd van de ongebreidelde individuele vrijheid. Je hoefde voor niets meer te wachten, voor niets meer nog op tijd te komen... De auto bracht je waar en wanneer je maar wou.

Alleen die tijd is niet meer en de wagen wordt zelf in een keurslijf gedrukt die in heel sterke mate die vrijheid beknot. De werkelijkheid is dus anders dan wat u ervan maakt.

Uw spontaan lijkt me trouwens eerder ongeordend en willekeurig te zijn. In ons gezin zijn de meeste verplaatsingen geordend, want als wij de wagen nemen dan combineren we steeds. Wij proberen zoveel mogelijk kleine ritten die slechts één doel hebben te vermijden. Als mijn vrouw dan ook uit werken gaat (zij werkt maar deeltijds voor onze kinderen), dan combineert ze dit met boodschappen of een bezoek aan haar familie in de buurt of nog bepaalde zaken die afgehandeld moeten worden. Deze langere ritten zorgen er ook voor dat onze wagen beter rendeert, want een dieselwagen is nu eenmaal niet ontworpen om korte afstanden te doen. Het gebeurt slechts zelden dat mijn vrouw en ik plots zeggen: "En nu gaan we eens weg".

Twee uur op voorhand iets vastleggen, vind ik trouwens een heel grote vrijheid, zeker voor een openbaar vervoermiddel dat bijna tot voor de eigen voordeur komt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 21:34   #64
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Ik denk dat je gelijk hebt. Dat is het wellicht.

Maar die verhouding, totaal aantal passagiers gedeeld door het totaal aantal verreden buskilometers, is een volstrekt zinloze parameter om het nut of de efficiëntie van bussen en belbussen te meten. (Tenzij elke passagier gemiddeld 1km meerijdt.)

Ik kan moeilijk geloven dat over zo een zinloos onderwerp een discussie werd gevoerd in het Vlaams parlement.

Of het moest zijn dat onze excellenties niet begrijpen waar ze het over hebben. Wat aan de andere kant niet geheel onmogelijk is: ik krijg die indruk wel vaker als het over mobiliteit gaat.
Wat hier in deze draad gewoon niet ter sprake kwam, is het feit dat de belbus opereert in landelijke gebieden, waardoor ook de afstanden groter zijn. Voor een rit met de belbus worden immers diverse punten gecombineerd. Hierdoor is het goed mogelijk dat je aan meer kilometers komt dan bij een gewone lijnbus.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 21:38   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Maar met wat gaan we dat vergelijken ?

1. Een gunstige ´middenklasse-wagen´ kost totaal gemiddeld ca. tienmaal minder per km en dat met een gemiddelde *15.000 km/jaar na 4 jaar.
(*is ook de gemiddelde afgelegde afstand/jaar voor personenwagens in Be, bron .fgov.be).
Namelijk tussen 35,8 en 46,9 cent per km (# ADAC-bron).

2. Houden we nu rekening met de gemiddelde bezettingsgraad van een lijnbus van ~ 14 passagiers* als "pakweg-gemiddelde" van het OV De Lijn (van belbus t/m tram) enerzijds, en anderzijds de ~ 1,4 van een gemiddelde personenwagen kosten ze quasi evenveel per passagierskm.
*bron Vlaanderen: De Vlieger et al. (2002) *vorige post
Dan lijkt me dit een van de redenen te zijn om voor het openbaar vervoer te kiezen: hoe meer mensen er gebruik van maken, hoe goedkoper het per kilometer wordt. Daarenboven hebben de gezinnen een grote besparing door geen wagen in huis te halen, want voor het gezinsbudget is een wagen een ware aanslag.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 21:45   #66
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen Bekijk bericht
Een taxi
Collectieve taxis, zoals in Turkije (dolmush heet dat daar) en in Tunesië.

Terloops, ik hoorde al wel dat zoiets als een 'belbus' bestaat maar kwam ze nog nergens tegen, niet op papier, noch IRL.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 21:49   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Collectieve taxis, zoals in Turkije (dolmush heet dat daar) en in Tunesië.

Terloops, ik hoorde al wel dat zoiets als een 'belbus' bestaat maar kwam ze nog nergens tegen, niet op papier, noch IRL.
Als u in een stedelijke omgeving woont, is de kans inderdaad klein dat er vaak een belbus in je buurt rijdt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 21:52   #68
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als u in een stedelijke omgeving woont, is de kans inderdaad klein dat er vaak een belbus in je buurt rijdt.
Ik woonde zelden in een niet-stedelijke omgeving, behalve sommige buitenlandse vacanties (en dan nog...)
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 22:41   #69
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat hier in deze draad gewoon niet ter sprake kwam, is het feit dat de belbus opereert in landelijke gebieden, waardoor ook de afstanden groter zijn. Voor een rit met de belbus worden immers diverse punten gecombineerd. Hierdoor is het goed mogelijk dat je aan meer kilometers komt dan bij een gewone lijnbus.
Meer overbodige kilometers, dan?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 22:44   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Meer overbodige kilometers, dan?
Hoezo? Waarom zouden dat "overbodige" kilometers zijn?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 22:44   #71
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan lijkt me dit een van de redenen te zijn om voor het openbaar vervoer te kiezen: hoe meer mensen er gebruik van maken, hoe goedkoper het per kilometer wordt.
(...)
Dat is maar ten dele waar.
Tijdens de daluren, wanneer de bussen ongeveer leeg rondrijden, klopt het. Maar in de spits, als de bussen vol zitten, klopt het niet, want dan moet je extra bussen beginnen in te leggen, en dat is dan weer heel duur.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 22:45   #72
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Dat is maar ten dele waar.
Tijdens de daluren, wanneer de bussen ongeveer leeg rondrijden, klopt het. Maar in de spits, als de bussen vol zitten, klopt het niet, want dan moet je extra bussen beginnen in te leggen, en dat is dan weer heel duur.
Als die extra bus ook vol zit, op basis van welke gegevenheid komt u dan tot de conclusie dat het heel duur is?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 22:48   #73
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Hoezo? Waarom zouden dat "overbodige" kilometers zijn?
Als de belbus een traject volgt langs een aantal punten waar de passagier niet moet zijn en waar er geen klant staat te wachten, dan rijdt die overbodige kilometers.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 22:50   #74
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.221
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als die extra bus ook vol zit, op basis van welke gegevenheid komt u dan tot de conclusie dat het heel duur is?
Die ene klant die de Lijn ertoe noodzaakt om één extra bus in te leggen creëert een zeer hoge variabele kost.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 22:50   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Als de belbus een traject volgt langs een aantal punten waar de passagier niet moet zijn en waar er geen klant staat te wachten, dan rijdt die overbodige kilometers.
Dat is onjuist, daar het om openbaar vervoer gaat. Als een treintraject niet in een rechte lijn van A naar X loopt, maar langs een andere vorm ook bij punten B, C, D, E en F passeert, dan zijn dat ook geen overbodige kilometers.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2011, 22:51   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Die ene klant die de Lijn ertoe noodzaakt om één extra bus in te leggen creëert een zeer hoge variabele kost.
Is dat zo? Zijn dus piekuurbussen een "zeer hoge kost"? Cijfers?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2011, 00:14   #77
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 53.007
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Collectieve taxis, zoals in Turkije (dolmush heet dat daar) en in Tunesië.
Idd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dolmu%C5%9F

is wslk te goedkoop en te praktisch voor Vlaanderen.
__________________
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2011, 08:25   #78
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Idd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dolmu%C5%9F

is wslk te goedkoop en te praktisch voor Vlaanderen.
Het is ook gewoon verboden. Partikulieren mogen geen openbaar vervoer aanbieden in België.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2011, 12:06   #79
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Die ene klant die de Lijn ertoe noodzaakt om één extra bus in te leggen creëert een zeer hoge variabele kost.

en kosten dat is natuurlijk oneindig veel belangrijker dan het welzijn van die persoon. Uiteraard.

dit noemt men dus een zieke mentaliteit waar het welzijn van de mensheid achterliggend wordt ten voordele van financiële winst op de belachelijk korte termijn.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2011, 20:30   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Het is ook gewoon verboden. Partikulieren mogen geen openbaar vervoer aanbieden in België.
In de naoorlogse jaren waren heel wat busverbindingen evenwel in private handen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be