Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Bekijk resultaten enquête: Moet NVA het cordon sanitaire breken? Wrm een stok hebben achter een gesloten deur?
Ja 20 48,78%
Neen 12 29,27%
Ik weet het niet 6 14,63%
Genuanceerd (Maak een post die start met "Genuanceerd:" en leg uit wat je bedoeld) 3 7,32%
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 30 januari 2011, 22:52   #61
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Niet uit strategische standpunten, maar uit principiele standpunten.
Belangrijkste reden is dat het kleinburgerlijk rechts gedoe een slechte naam bezorgd aan het nationalisme. N-VA is geen zwaggenvlaaiende, racistenpartij; maar een moderne centrum-rechtse nationalistische partij.
Sorry maar zoals in Oostenrijk bewezen heeft, is de beste manier om met zulke partijen om te gaan is ze verplichten om deel te nemen aan de macht (en niet zoals in Nederland of Denemarken - dat geeft ze het voordelen van regeren zonder de verantwoordelijkheid). Dan worden ze ofwel redelijk, ofwel verliezen ze hun aanhang. Het cordon heeft tot de komst van N-VA ook alleen in het voordeel van het VB gewerkt ze; de Vlaming houdt van de underdog, de benadeelde...
Oud 30 januari 2011, 22:59   #62
pries
Vreemdeling

Standaard

Neen zou dom zijn, een aantal stemmen van vb zijn nu al naar nva gegaan. Die zullen nog toenemen. Indien toch met vb samenwerken zou dat meer stemmen kosten aan de overige partijen voor de N-VA.
pries is offline  
Oud 30 januari 2011, 23:00   #63
Freebie
Burger

Freebie's schermafbeelding

Standaard

Ik vind van wel, een partij is een partij. En aangezien Onkelinx geen schrik heeft van vlamingen, stel ik voor dat we VB erbij halen.
Freebie is offline  
Oud 30 januari 2011, 23:01   #64
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Nee, al stem ik al jaren op het VB, ik vind niet dat het N-VA het cordon moet doorbreken. Dit zou al de andere partijen in de gelegenheid stellen om het N-VA mee in het cordon op te nemen.

Het N-VA moet terug naar verkiezingen. Pas wanneer na de verkiezingen, en dat is de grootste vrees van al de andere partijen en meteen ook de reden waarom ze met alle macht verkiezingen schuwen, zou blijken dat het N-VA, samen met het VB en LDD, meer dan 50% van de stemmen behalen, pas dan heeft het zin het cordon te doorbreken. Nu zouden ze zich daarmee in hun eigen huid snijden.

Laatst gewijzigd door Garry : 30 januari 2011 om 23:02.
Garry is offline  
Oud 30 januari 2011, 23:04   #65
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pries Bekijk bericht
Neen zou dom zijn, een aantal stemmen van vb zijn nu al naar nva gegaan. Die zullen nog toenemen. Indien toch met vb samenwerken zou dat meer stemmen kosten aan de overige partijen voor de N-VA.
Precies.
Garry is offline  
Oud 31 januari 2011, 09:31   #66
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Nee, al stem ik al jaren op het VB, ik vind niet dat het N-VA het cordon moet doorbreken. Dit zou al de andere partijen in de gelegenheid stellen om het N-VA mee in het cordon op te nemen.

Het N-VA moet terug naar verkiezingen. Pas wanneer na de verkiezingen, en dat is de grootste vrees van al de andere partijen en meteen ook de reden waarom ze met alle macht verkiezingen schuwen, zou blijken dat het N-VA, samen met het VB en LDD, meer dan 50% van de stemmen behalen, pas dan heeft het zin het cordon te doorbreken. Nu zouden ze zich daarmee in hun eigen huid snijden.
Juiste analyse !

Boduo is offline  
Oud 31 januari 2011, 09:46   #67
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Om principiële reden ben ik tegen het cordon. Het Vlaams Belang heeft zich tot op heden ingepast in de parlementaire democratie. Ze doen mee aan de verkiezingen en hun mandatarissen volgende de regels van het parlementaire spel. Bijgevolg hebben die mandatarissen het recht om mee te doen met alle facetten van het politiek gebeuren. Ze ontpoppen zich niet als een extra-parlementaire drukkingsgroep. Dus ja, het cordon mag en moet doorbroken worden. Dergelijk onding is vooral een latijnse, meer bepaald Franse wijze van politiek bedrijven, waarbij in Vlaanderen vooral de Belgicisten zich hebben aangesloten.
Ik vind wél dat er met de leiding van het VB een hartig woordje mag gesproken worden over bepaalde punten in hun partijprogramma en al evenzeer over hun verbale stijl.
Oud 31 januari 2011, 10:08   #68
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik vind wél dat er met de leiding van het VB een hartig woordje mag gesproken worden over bepaalde punten in hun partijprogramma en al evenzeer over hun verbale stijl.
Daarin zou je in zich kunnen vergissen.

Het partijprogramma wordt niet aangepast om aanvaardbaar te zijn voor andere partijen. Wat betreft het verbale, het is een kenmerk van het VB en voor de meeste VB-leden is het zelfs niet meer radicaal genoeg.
Ratatosk is offline  
Oud 31 januari 2011, 10:30   #69
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om principiële reden ben ik tegen het cordon. Het Vlaams Belang heeft zich tot op heden ingepast in de parlementaire democratie. Ze doen mee aan de verkiezingen en hun mandatarissen volgende de regels van het parlementaire spel. Bijgevolg hebben die mandatarissen het recht om mee te doen met alle facetten van het politiek gebeuren. Ze ontpoppen zich niet als een extra-parlementaire drukkingsgroep. Dus ja, het cordon mag en moet doorbroken worden. Dergelijk onding is vooral een latijnse, meer bepaald Franse wijze van politiek bedrijven, waarbij in Vlaanderen vooral de Belgicisten zich hebben aangesloten.
Daar ga ik met akkoord voor zover ALLE Vlaamse partijen het cordon doorbreken, wat nog in geen honderd jaar zal gebeuren. De Vlamingen hebben 2000 jaar na datum nog steeds niets geleerd van de Latijnse verdeel en heers tactiek.

Wanneer nu het N-VA in zijn eentje het cordon zou doorbreken zal dit tegen hun gebruikt worden. Dus, NEEN, te tijd is nog niet rijp voor het cordon te doorbreken.
Garry is offline  
Oud 31 januari 2011, 10:39   #70
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Je hebt wel een punt.

Spijtig genoeg is de haat tov Vlaams Belang te groot.
Qua officiële lijn is het VB fel veranderd. Verbeterd.
Maar ik begrijp niet:
1. wat concreet dient te gebeuren?
2. Wat dat zal helpen?
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline  
Oud 31 januari 2011, 10:43   #71
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Maar ik begrijp niet:
2. Wat dat zal helpen?
nog niets.
Garry is offline  
Oud 31 januari 2011, 11:55   #72
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

genuanceerd:

A/ Democratie: het is een schande dat de NVA enerzijds blijft verklaren dat het cordon ondemocratisch is terwijl ze het anderzijds blijven toepassen
B/ Strathegisch: in de afgelopen 7 maanden heeft de NVA, door zich in het middelpunt van de politique politiciènne te plaatsen enerzijds meer Vlamingen gemobiliseerd, ingelicht, taboes weggewerkt en goodwill gecreeerd en anderzijds meer schade toegebracht aan het establishment dan de ganse vlaamse beweging in de afgelopen dertig jaar.
C/ Taktisch: Op dit ogenblik is het mijns inziens vanuit het oogpunt van de NVA (en de ganse Vlaamse beweging) niet opportuun om als enige partij toenadering te zoeken tot het VB. Laat het VB, en het VB alleen, maar het gewicht dragen van de minutieus georganiseerde haatcampagnes, de demonisering, broodroof, cordon mediatique, enz...dit zorgt er voor dat de Onckelinckxen, de Milquets en andere schofterige profitariaatsbeheerders hun walgelijkste en meest antidemocratische wapens niet tegen de NVA kunnen inzetten.

Dit en door het feit dat de huidige situatie dagdagelijks aantoont dat het VB altijd over de ganse lijn gelijk heeft gehad zal mij volgende keer terug VB doen stemmen.
Oud 31 januari 2011, 12:16   #73
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
genuanceerd:

A/ Democratie: het is een schande dat de NVA enerzijds blijft verklaren dat het cordon ondemocratisch is terwijl ze het anderzijds blijven toepassen
B/ Strathegisch: in de afgelopen 7 maanden heeft de NVA, door zich in het middelpunt van de politique politiciènne te plaatsen enerzijds meer Vlamingen gemobiliseerd, ingelicht, taboes weggewerkt en goodwill gecreeerd en anderzijds meer schade toegebracht aan het establishment dan de ganse vlaamse beweging in de afgelopen dertig jaar.
C/ Taktisch: Op dit ogenblik is het mijns inziens vanuit het oogpunt van de NVA (en de ganse Vlaamse beweging) niet opportuun om als enige partij toenadering te zoeken tot het VB. Laat het VB, en het VB alleen, maar het gewicht dragen van de minutieus georganiseerde haatcampagnes, de demonisering, broodroof, cordon mediatique, enz...dit zorgt er voor dat de Onckelinckxen, de Milquets en andere schofterige profitariaatsbeheerders hun walgelijkste en meest antidemocratische wapens niet tegen de NVA kunnen inzetten.

Dit en door het feit dat de huidige situatie dagdagelijks aantoont dat het VB altijd over de ganse lijn gelijk heeft gehad zal mij volgende keer terug VB doen stemmen.
Maakt niet echt veel uit denk ik, of je nu VB of N-VA stemt. Wat volgens mij belangrijk is, is dat een van beiden de grootste partij van Vlaanderen blijft en dat ze samen, eventueel met LDD er bij, aan meer dan 50 % van de stemmen komen. Dan is het moment aangebroken om het cordon te doorbreken.
Garry is offline  
Oud 31 januari 2011, 12:46   #74
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
2

een cordon is per definitie een ondemocratisch iets, omdat het delen van de kiezers buitenspel zet. Ofwel een partij gaat over de schreef en dan wordt zij daarvoor veroordeeld, ofwel zij gaat dat niet en dan dient zij aan het democratisch spel kunnen meedoen. Dat wil zeggen coalities kunnen smeden, standpunten uitwisselen en stemmen. Partijen die er andere standpunten op nahouden kunnen het op inhoudelijke gronden aangaan.

Een cordon is in feite concurrentievervalsing, waarbij een paar grote partijen onderling afspreken geen zaken te doen met een nader bepaalde derde. In het bedrijfsleven staan op zulke afspraken hoge straffen, omdat dit nadelig zou zijn voor de consument.

Welnu, hier is de consument dus de kiezer.
Hollander is offline  
Oud 31 januari 2011, 18:50   #75
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Europese Vlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Maar ik begrijp niet:
2. Wat dat zal helpen?

1. Een machtsgreep door Vlaams Nationalisten als de traditionele volksbedriegers NVA aan de kant zetten.
2. Franstaligen doen in hun broek, traditionele partijen doen in hun broek en de democratie overwint op de traditionele partijdictatuur. Wat dat zal helpen? De machtsverhoudingen veranderen, groen! en spa zijn niet langer zeer nodig als er ook een alternatief is. En mogelijks veranderen ook federaal de machtsverhoudingen door het hefboomeffect/angsteffect dat het VB op de franstaligen heeft. (Laat ze misschien nog eens het Vlaams Vokslied zingen in het federale parlement ) En als het VB geen goede bestuurspartij blijkt te zijn dan gaan haar stemmen naar NVA, zo niet dan worden Vlaams Nationalistische stemmen niet electoraal "vernietigd".

Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 31 januari 2011 om 18:51.
Europese Vlaming is offline  
Oud 31 januari 2011, 20:08   #76
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als Bart met VB in zee gaat verliest hij de helft van het NV.A kiesvee en dat weet hij zelf héél goed.

Dus waarom lullen over science-fiction ?
Henri1 is offline  
Oud 31 januari 2011, 20:17   #77
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Als Bart met VB in zee gaat verliest hij de helft van het NV.A kiesvee en dat weet hij zelf héél goed.

Voor een keer heeft Henri gelijk...
Oud 31 januari 2011, 20:17   #78
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Europese Vlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

Wat voor jou science-fiction lijkt is na de volgende verkiezingen misschien realiteit.

Wat jij zegt is speculatie: Als NVA beter haar partijprogramma kan uitvoeren door het VB uit het Cordon te krijgen, waarom zouden ze dan stemmen verliezen?

OK, de VB heeft de perceptie van een racistische partij zijnde tegen. Maar dat wil niet zeggen dat hun politieke macht niet voor goede dingen kan gebruikt worden

Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 31 januari 2011 om 20:22.
Europese Vlaming is offline  
Oud 31 januari 2011, 20:19   #79
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Voor een keer heeft Henri gelijk...
Ik heb vaker gelijk, maar ik krijg het maar zelden.
Henri1 is offline  
Oud 31 januari 2011, 20:20   #80
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europese Vlaming Bekijk bericht
Wat voor jou science-fiction lijkt is na de volgende verkiezingen misschien realiteit.

Wat jij zegt is ook speculatie: Als NVA beter haar partijprogramma kan uitvoeren door het VB uit het Cordon te krijgen, waarom zouden ze dan stemmen verliezen?
Dit is echt geen intellectuele reactie.

De verloren O.VLD-, CD&V- en andere zonen hebben niet voor NV.A gestemd om ze dan doodleuk met het VB te zien samenwerken.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 31 januari 2011 om 20:20.
Henri1 is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be