Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 31 januari 2011, 18:46   #181
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Je zult zien dat dat met bijna alle Engelstalige Vlamingen het geval is.
In de Vlaamsche media gepresenteerd als 'internationaal'. Klootjesvolk gelooft dat ook hè. YouTube weet beter.
Vlaamse artiesten die in het Engels zingen zijn inderdaad weinig tot niet bekend over de gewestgrenzen. In het Frans wil het wel eens lukken, bv. Kate Ryan is nu megapopulair in Polen.
poekieJ is offline  
Oud 31 januari 2011, 18:47   #182
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd Bekijk bericht
Waarom probeer jij je gelijk te halen aan de hand van één woord?
Even een paar voorbeelden.
Harddisk
in het nederlands harddisk
in het frans disque dur,.....
monitor
in het nederlands monitor
in het frans moesten ze het weeral eens verfransen.
Football, basketball, baseball, volleyball, e-mail, podcast, western, thriller,....
Everytime is offline  
Oud 31 januari 2011, 18:50   #183
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Football, basketball, baseball, volleyball, e-mail, podcast, western, thriller,....
Wanneer ik het onderzoek terugvind zal ik de link hier posten of men bron. Gelieve verder ook het onderzoek niet in het belachelijke te trekken.
alfa16vjtd is offline  
Oud 31 januari 2011, 18:54   #184
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

http://www.youtube.com/watch?v=dmtY6U0KwoI

Eén van de vele op YouTube te vinden versies van naar mijn behoorlijk onbescheiden mening één van de mooiste 'muziekjes' ooit en tot nu toe op deze wereld geproduceerd.

Word maar helemaal week van Wim Mertens' "Struggle For Pleasure"

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 31 januari 2011, 19:01   #185
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

http://www.youtube.com/watch?v=yQrxURtGcjY

"Reportage HF Aquarius van Karel Goeyvaerts"

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 31 januari 2011, 19:07   #186
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind voetbal idd ook een mooi voorbeeld van vernederlandsing.

De Fransen houden het op football, en actueler handball.

Het Frans zit vol met leenwoorden. Misschien uiteindelijk meer dan in het Nederlands omdat deze laatste taal iets dichter bij het Engels staat en daardoor vernederlandsing eenvoudiger en natuurlijker wordt.

Fuck you = fok jou.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 31 januari 2011 om 19:08.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 31 januari 2011, 19:08   #187
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlamingen zeggen voetbal. Franstaligen zeggen football en helemaal niet "balle aux pieds" of zoiets.........
Of zelfs gewoon simpelweg 'le foot'...
Zwartengeel is offline  
Oud 31 januari 2011, 19:15   #188
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik begrijp ook niet waar onze vriend naar refereert.
Och, het is bekend dat het orgaan in frankrijk dat overeeneenkomt met onze Taal Kommissie (Academie Francaise) heeft een hekel aan leenwoorden, en heeft regelmatig een reeds courant leenwoord (gepoogd) uit de taal te krijgen en vervangen door een 'eigen, franse term'. Bijvoorbeeld 'E-mail', nota bene, die vervangen moet worden door 'courriel'. Er zijn tal van dergelijke voorbeelden. Jullie onwetendheid is niet mijn verantwoordelijkheid.

EDIT: Natuurlijk kan niemand alles weten he, daar niet van. Ik ben ook onwtend over bepaalde zaken, iedereen trouwens. Dus niet als beledigend opnemen aub.

Laatst gewijzigd door Salvadorii : 31 januari 2011 om 19:16.
Salvadorii is offline  
Oud 31 januari 2011, 19:24   #189
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Harddisk
monitor
Het Nederlands heeft de afgelopen decennia talrijke buitenlandse, vaak Engelse termen overgenomen, maar geleidelijk aan worden deze vernederlandst, gewoon omdat het exotische karakter van het woord niet meer interessant is. Het interessante is dat deze vernederlandsing niet 'opgelegd' wordt door speciale taalcommissies, maar dat zij haar bron vindt bij de taalgebruikers zelf. Het Nederlands is daarom een heel democratische, vrije en toegankelijke taal:

harddisk - harde schijf
monitor - beeldscherm
corner - hoekschop
happy hour - zuipuurtje
Ernst Niessen is offline  
Oud 31 januari 2011, 19:26   #190
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Het Nederlands heeft de afgelopen decennia talrijke buitenlandse, vaak Engelse termen overgenomen, maar geleidelijk aan worden deze vernederlandst, gewoon omdat het exotische karakter van het woord niet meer interessant is. Het interessante is dat deze vernederlandsing niet 'opgelegd' wordt door speciale taalcommissies, maar dat zij haar bron vindt bij de taalgebruikers zelf. Het Nederlands is daarom een heel democratische, vrije en toegankelijke taal:

harddisk - harde schijf
monitor - beeldscherm
corner - hoekschop
happy hour - zuipuurtje
Aah, is een monitor een beeldscherm? Dat wist ik niet.

Laatst gewijzigd door poekieJ : 31 januari 2011 om 19:26.
poekieJ is offline  
Oud 31 januari 2011, 20:42   #191
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Och, het is bekend dat het orgaan in frankrijk dat overeeneenkomt met onze Taal Kommissie (Academie Francaise) heeft een hekel aan leenwoorden, en heeft regelmatig een reeds courant leenwoord (gepoogd) uit de taal te krijgen en vervangen door een 'eigen, franse term'. Bijvoorbeeld 'E-mail', nota bene, die vervangen moet worden door 'courriel'. Er zijn tal van dergelijke voorbeelden. Jullie onwetendheid is niet mijn verantwoordelijkheid.

EDIT: Natuurlijk kan niemand alles weten he, daar niet van. Ik ben ook onwtend over bepaalde zaken, iedereen trouwens. Dus niet als beledigend opnemen aub.
Ja, en vervolgens gaan we vitten op de Franse auto's, wijnen, tabak, overgordijnen, abrikozen.

Operatie "Haat al wat Frans praat, oogt, denkt, is" gaat gewoon verder.

Blijven verder brullen Barry!
Another Jack is offline  
Oud 31 januari 2011, 21:50   #192
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, en vervolgens gaan we vitten op de Franse auto's, wijnen, tabak, overgordijnen, abrikozen.

Everytime en Declerc beweren dat de Vlaamse cultuur op niets trekt omdat het open staat voor bvb Amerikaanse en andere engelstalige cultuurprodukten. Ik beweer dat openstaan voor andere culturen eerder positiefs is, en ik kontrasteer dat met het bekrompen arrogantie en geloof in de eigen superioriteit van de franstalige cultuur. Met als voorbeeld hun Quichotische strijd tegen leenwoorden ... Nu als jij het niet belachelijk, klein geestig en een tikkeltje xenophobisch vind dat de overheid (het Ministerie van Cultuur en de Academie Francaise zijn twee handen op een buik) het zijn taak vind om bvb het woord 'E-mail' te vervangen door 'courriel', omdat die eerste onvoldoende 'frans' is, dat is uw recht, ik ben het dan niet met je eens. Maar het is natuurlijk een hopeloze poging om vergane glorie in stand te houden - het is niet mijn fout dat Frankrijk het nog niet verwerkt heeft dat ze op wereldvlak niets meer voorstellen he... (de Engelsen ook niet ze).

Laatst gewijzigd door Salvadorii : 31 januari 2011 om 21:57.
Salvadorii is offline  
Oud 31 januari 2011, 22:55   #193
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Niet vergelijken wat "intellectuelen" denken en wat de massa zegt. De massa in Frankrijk gebruikt in zijn grote meerderheid leenwoorden. Natuurlijk zal u altijd mensen vinden die tegen die leenwoorden zijn maar dat blijft een minderheid.
Everytime is offline  
Oud 31 januari 2011, 22:57   #194
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Everytime en Declerc beweren dat de Vlaamse cultuur op niets trekt omdat het open staat voor bvb Amerikaanse en andere engelstalige cultuurprodukten. Ik beweer dat openstaan voor andere culturen eerder positiefs is, en ik kontrasteer dat met het bekrompen arrogantie en geloof in de eigen superioriteit van de franstalige cultuur. Met als voorbeeld hun Quichotische strijd tegen leenwoorden ... Nu als jij het niet belachelijk, klein geestig en een tikkeltje xenophobisch vind dat de overheid (het Ministerie van Cultuur en de Academie Francaise zijn twee handen op een buik) het zijn taak vind om bvb het woord 'E-mail' te vervangen door 'courriel', omdat die eerste onvoldoende 'frans' is, dat is uw recht, ik ben het dan niet met je eens. Maar het is natuurlijk een hopeloze poging om vergane glorie in stand te houden - het is niet mijn fout dat Frankrijk het nog niet verwerkt heeft dat ze op wereldvlak niets meer voorstellen he... (de Engelsen ook niet ze).
Waar heb ik dat beweerd?
Everytime is offline  
Oud 31 januari 2011, 23:22   #195
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Blijft een feit dat jullie allergisch reageren op Franse invloeden die bauwelijks nog van tel zijn terwijl het straatbeeld getekend wordt door Engels waar jullie niet op reageren.
We zouden het nogal horen. Er zijn trouwens vrij veel taalpuristen aan Vlaams-nationalistische kant, maar als die hun pijlen richten op de verengelsing, krijgen ze het verwijt zich met onzin bezig te houden. Het probleem (als het dat is) ligt niet bij de Vlaamse Beweging maar eerder bij Vlaanderen in het algemeen.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 31 januari 2011, 23:27   #196
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Harddisk
monitor
Ja, en dan? Voor mijn part mag dat ook toegepast worden in het Nederlands. Niemand vindt 'wiskunde' belachelijk, maar dat had dus evengoed 'mathemathiek' kunnen zijn of zo. Het draait allemaal om gewenning.
Oud 31 januari 2011, 23:32   #197
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:

Interessant hoe de evaluatie van je bijdrages alterneert tussen 'een kritische noot is welkom om de nationalistische circle jerk te doorbreken' en 'hou u bakkes, Another Jack'. Dit valt dus overduidelijk in de laatste categorie.
Oud 31 januari 2011, 23:32   #198
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Allemaal dankzij de inbreng van één man: Simon Stevin. Indien de man vandaag geboren geweest zou zijn, werd hij waarschijnlijk aanzien als een geobsedeerde.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 31 januari 2011 om 23:32.
Scarabaeida is offline  
Oud 31 januari 2011, 23:34   #199
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlamingen zeggen voetbal. Franstaligen zeggen football en helemaal niet "balle aux pieds" of zoiets.........
Franssprekende Normands (Noormannen) hebben na 1066 Hastings (Guillaume le bâtard) wel héél wat Frans-Latijnsee woorden naar Engeland geëxporteerd en Fransen importeren er nu opnieuw. Niets abnormaals aan. Een groot deel van de Engelse woordenschat heeft een Frans-Latijnse oorsprong.
"mail" komt vh Franse "malle". Zo kan ik nog lang doorgaan. Dartel hier maar eens wat in rond:
http://etymonline.com/
'disk, en monitor'' hebben een frans-Latijnse oorsprong. '
'ball' een Italiaans-Latijnse.

Laatst gewijzigd door filosoof : 31 januari 2011 om 23:49.
filosoof is offline  
Oud 31 januari 2011, 23:40   #200
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Zolang het juist klinkt vind ik het oké. Zodra het een potpourri wordt pas ik ervoor, echter. Liever oubollig dan een machinale overdracht van een boodschap. Taal als expressiemiddel, slecht in uiterste noodzaak als communicatiemiddel. In de middeleeuwen was het laatste het geval bij de volkstaal, maar een massa die onderwijs geniet heeft de luxe voor het eerste.

Wat trouwens frappant is. De Romeinen hadden het allesbehalve even goed als wij, maar de bevolking in die tijd kon bij benadering aardig goed Standaardlatijn spreken (een beetje in vulgaire vorm). Verder waren gewone soldaten in regel geletterde mensen. Hoe snel het bergaf ging. Ook onze nakomelingen kunnen zo'n duister tijdperk meemaken.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 31 januari 2011 om 23:47.
Scarabaeida is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be