![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
![]() |
#1181 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1182 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Gij verstaat toch dat zo iets totaal ongeloofwaardig is. Uw dogma's maken Paulus tot een dwaling. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1183 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jawel, er wordt wel op een verschillende wijze over dood en leven beslist. Ik heb immers al bij het eerste bericht daarover aangehaald dat we de discussie kunnen opentrekken en dus de huidige wetgeving even buiten beschouwing laten. Dan zien we bij de pro-abortusgroep die hun oordeel willen staven, een heel divers aantal criteria die niet alleen met elkaar in tegenspraak zijn maar ook iedere objectivering eigenlijk onmogelijk maken. Bij de pro-abortusgroep zit men dus met een objectief vaststelbaar probleem. Wel is het wel over eens dat abortus moet kunnen, maar niet iedereen vindt zich in dezelfde argumentatie, criteria en tijdstip. Er is bijgevolg een groot onderliggend probleem. De eenheid is gestoeld op een negatieve benadering. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1184 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ook alweer een slag in het water: als ik in dogma's geloof, leg ik u die dan op?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1185 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
En daar dient een disicussieforum inderdaad niet voor. Paulus |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1186 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Maar gij verwacht van iedereen dat ze volgens uw regels denken en doen, gij draagt de boodschap uit. Zelfs tegen de staat in, met de kerk als heer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1187 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Er wordt niet op een verschillende wijze over dood en leven beslist. Er is één wet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1188 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Buitenspel dus, als ge de regels van de (nep) agnost niet aanvaardt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1189 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je mag me dat aanwrijven, daar heb ik geen probleem mee. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 2 februari 2011 om 11:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1190 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bvb de vraag aan mij: vanaf wanneer beschouw jij een hoopje cellen als een ongeboren kind (mens/persoon)? Wel die vraag is al dozijnen keren beantwoord, ook door mij, in deze draad. Blijkbaar lees je niet en wil je gewoon controverse creeeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1191 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1192 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kijk: Mijn stelling is dat we best de mens lls volwaardig gaan beschouwen vanaf de bevruchte eicel. Ik vind dat ondermeer omdat vanaf dan het wordingsproces begint en voortduurt tot de dood. Direct na de bevruchting smelten de kern van de zaadcel en eicel smelten samen en de 23 chromosomen van de moeder hechten zich aan de 23 chromosomen van de vader en maken op deze manier de allereerste cel die de kenmerken bevat van het nieuwe individu. Vanaf nu ligt vast of het toekomstige kindje bruine of blauwe ogen zal hebben en of hij wel of geen aanleg zal hebben voor een bepaalde ziekte. Ook het geslacht is al bepaald, hoe intelligent het kind zal zijn enz... Dat lijkt mij toch een stellinginname met argumenten onderbouwd. Argumenten die tot nog toe door niemand bekritiseerd worden, laat staan weerlegd zouden geweest zijn. Ze worden afgedaan als dogmatisch terwijl daar niks dogmatisch aan is. Ik ben trouwens agnosticus. Om maar te duiden hoe belachelijk dat 'zogenaamde' 'dogmatische' wel is. Citaat:
Ik vind dat een hele slechte reden om iemand het bestaansrecht te ontzeggen. Mag ik? Er zijn heel wat mensen die geen zelfbewustzijn hebben. Denk maar aan mensen in coma bijvoorbeeld. Je kan dat toch niet als ijkpunt gaan nemen voor het al dan niet mens-zijn toch? Moet ik dat nu echt gaan uitleggen? Weet u dat men het in de wetenschappelijke wereld het onder elkaar niet eens is over wat 'bewustzijn' nu eigenlijk precies is? Weet u dat men onder hypnose teruggebracht kan worden naar de geestelijk toestand van voor de geboorte waarbij de gehypnotiseerde vaak spontaan een foetushouding aanneemt? Zeker als we met vrij grote zekerheid kunnen zeggen dat de mens in kwestie straks wel een bewustzijn zal hebben en de toestand van de mens in wording slechts tijdelijk is, vind ik absoluut niet dat mensen in dergelijke fase van ontwikkeling mogen gedood worden voor het gemak van de ouders. Vele mensen zijn slechts tijdelijk zonder zelfbewustzijn. Zo zie je maar dat ik weldegelijk een onderbouwde stelling heb en redens om uw stelling niet te aanvaarden. De argumenten die u gebruikt om iemand als mens te beschouwen, zouden impliceren dat heel wat mensen geen mens meer zouden zijn en bijgevolg zouden mogen gedood worden. Neem me niet kwalijk dat ik dat niet wil en niet kan aanvaarden. Ik heb wezenlijke bewaren tegen uw ijkpunt. Uw argumentatie schiet, mijn inziens, schromelijk te kort mijn beste. En dat is geen kwestie van slechte wil, maar van consequent doordenken over de gevolgen van het aanvaarden van dergelijke argumentatie. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 2 februari 2011 om 13:43. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1193 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit is gewoon een vooroordeel die nergens op steunt. Tenminste toch niet op dingen die in deze thread aan bod kwamen. Waarom duid je het niet? Waarom zeg je niet: "Kijk Jan, hier gebruik je een religieus argument" of "hier vertrek je vanuit een dogma die jij als waarheid aanneemt, maar wetenschappelijk niet als waarheid te bewijzen is" Omdat Jan dat niet doet. Daarom kan je dergelijke dingen niet duiden. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 2 februari 2011 om 13:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1194 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Een persoon is een levend wezen dat kan denken, redeneren, voelen en communiceren. Om helemaal 100 % veilig te zitten stel ik dat die mogelijkheid aanwezig is vanaf de vorming van een centraal zenuwstelsel. Een mens die in een coma zit, hoeft trouwens niet per see geen hersenactiviteit meer te tonen. Overigens ontwaken patienten meestal wel uit een coma. Ik zou dus ook niet de vergelijking kunnen trekken met een delende eicel. In het eerste geval was er een persoon, en kan deze terugkomen. In dat laatste geval was er geen peroon, maar zou er eentje kunnen komen. We spreken hier over twee verschillende dingen, en die zijn dus ook niet te vergelijken. Je vergelijking loopt trouwens op meerdere vlakken spaak. Anticonceptie gebruiken is dus ook een vorm van abortus, want je verhindert de potentiele vorming van een persoon, net zoals je dat doet bij abortus (er is geen zekerheid dat de zwangerschap succesvol wordt). Het is dus beter om keihard te stellen dat was pas van een persoon kunnen spreken (die we kunnen vermoorden) vanaf dat er een centraal zenuwstelsel is. Daarvoor is het maar een gewoon hoopje cellen zonder bewustzijn, die niks voelen of weten. Het potentieel om uit te groeien tot doet er niet toe. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1195 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Waar is het probleem ? Dat jij en Jan in hun families geen abortus toelaten, ok, jullie zijn gelovigen. Maar steek jullie neus niet in de zaken van andere mensen. Dat kan wel eens slecht aflopen, want ik ben allergisch voor gelovige hypocrieten die menen de waarheid in pacht te hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1196 |
Banneling
|
![]() Ik ben vooral aan't wachten tot de generatie Paulus en Jan van den Berghe vredig is afgestorven en hun meningen met hen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1197 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Tot ze eens snappen dat hun waarden en normen, waar ze die ook vandaan halen, niet altijd gedeeld worden door anderen, en dat ze maar eens moeten leren om die ook te respecteren. Daar zit het probleem bij gelovigen: ze menen dat hun waarden en normen universeel moeten toegepast worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1198 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Sommige anticonceptiemiddelen zijn inderdaad ook een vorm van abortus. Hier zitten we op één lijn. Citaat:
Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 2 februari 2011 om 16:10. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1199 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
In mijn visie is abortus pas de neus in andermans zaken steken. In andermans leven zelfs. Zich moeien in het bestaansrecht van iemand anders. Paulus. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1200 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Paulus. |
|
![]() |
![]() |