Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 februari 2011, 11:47   #1261
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Pardon?

Geef eens een linkje naar waar ik u aanval ipv me tegen u te verdedigen?

Het omgekeerde, nl waar u mij aanvalt en in mij verdedig, kan elke meelezer heel gemakkelijk volgen me dunkt.

Ge moet maar durven.

Enfin, had je verder nog iets inhoudelijks?

Paulus.

U valt de gehele mensheid aan, voor de moment maak ik daar deel van uit.
Enkel in uw hoofd denkt u dat u zich te moeien hebt in het leven van anderen. Er is m.a.w. geen inhoudelijke discussie mogelijk gezien u weigert te aanvaarden dat mensen levende wezen zijn die voor zichzelf uitmaken of ze nieuw leven maken of niet.
iets inhoudelijks....lol
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2011, 11:55   #1262
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niemand heeft het recht over leven en dood van iemand anders te oordelen. Dus ook niet over het ongeboren leven. Dit overstijgt dus de persoonlijke aangelegenheden.

de mens is een levendbarend schepsel, zolang het nieuw leven niet gebaard is, is het de onvoorwaardelijke verantwoordelijkheid van het wezen dat het draagt. En dat wezen maar daar naar believen over beschikken.

ongeboren leven is een contaminatie; een fictie.
Oud 3 februari 2011, 12:00   #1263
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
U valt de gehele mensheid aan, voor de moment maak ik daar deel van uit.
Enkel in uw hoofd denkt u dat u zich te moeien hebt in het leven van anderen. Er is m.a.w. geen inhoudelijke discussie mogelijk gezien u weigert te aanvaarden dat mensen levende wezen zijn die voor zichzelf uitmaken of ze nieuw leven maken of niet.
iets inhoudelijks....lol
Het enige verschil tussen u en mij is dat ik onder de noemer 'gehele mensheid' ook de ongeboren mensen reken. De redens daarvoor heb ik hier in 't lang en in 't breed uiteengezet en werden door niemand weerlegd. De redens om dat niet te doen, des te meer.

Lees in die context uw eigen schrijfsel eens terug.

Het probleem is, het besef dat de ergste vorm van moeien in andersmans leven is: het negeatief oordelen over het bestaansrecht van onschuldigen. Denk daar eens aan voor je anderen beschuldigd van bemoeienissen.

Daar ik niet wil dat anderen over mijn bestaansrecht zouden mogen oordelen, vind ik dat ook wij niet mogen oordelen over het bestaansrecht van iemand anders. U vindt blijkbaar van wel. Want ze voelen het toch niet. Anderen zeggen; want ze zijn nog niet geboren...

Verschrikkelijk vind ik dat. Mag het?

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 3 februari 2011 om 12:02.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2011, 12:03   #1264
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
de mens is een levendbarend schepsel, zolang het nieuw leven niet gebaard is, is het de onvoorwaardelijke verantwoordelijkheid van het wezen dat het draagt. En dat wezen maar daar naar believen over beschikken.

ongeboren leven is een contaminatie; een fictie.
En wat als de vrouw die verantwoordelijkheid niet wil of kan dragen?

Paulus.
Oud 3 februari 2011, 12:12   #1265
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En wat als de vrouw die verantwoordelijkheid niet wil of kan dragen?

Paulus.
dan baart zij geen kinderen.
Oud 3 februari 2011, 12:29   #1266
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het enige verschil tussen u en mij is dat ik onder de noemer 'gehele mensheid' ook de ongeboren mensen reken. De redens daarvoor heb ik hier in 't lang en in 't breed uiteengezet en werden door niemand weerlegd. De redens om dat niet te doen, des te meer.

Lees in die context uw eigen schrijfsel eens terug.

Het probleem is, het besef dat de ergste vorm van moeien in andersmans leven is: het negeatief oordelen over het bestaansrecht van onschuldigen. Denk daar eens aan voor je anderen beschuldigd van bemoeienissen.

Daar ik niet wil dat anderen over mijn bestaansrecht zouden mogen oordelen, vind ik dat ook wij niet mogen oordelen over het bestaansrecht van iemand anders. U vindt blijkbaar van wel. Want ze voelen het toch niet. Anderen zeggen; want ze zijn nog niet geboren...

Verschrikkelijk vind ik dat. Mag het?

Paulus.
Doorheen uw redenering bepaalt u wel degelijk wat anderen al of niet mogen doen, dit heet aanvallen (ze voelen het niet?).
Zolang er geen bestaan is, is er geen recht. Bij levendbarenden beslist de drager of er al of niet gebaard wordt; en niet een of andere filosofietje en wie geen zin heeft, heeft geen zin.
Oud 3 februari 2011, 13:00   #1267
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Doorheen uw redenering bepaalt u wel degelijk wat anderen al of niet mogen doen, dit heet aanvallen (ze voelen het niet?).
Neen. Het is de wetgeving die bepaalt wat mag en wat niet. Ongeacht mijn mening.

Citaat:
Zolang er geen bestaan is, is er geen recht.
Dat is nu net waarover er geen consensus is. Wanneer bestaat iemand. Het is dus weldegelijk een probleem om deze visie als basis te nemen. Precies omdat er geen consensus over is. Zo blijf je bezig.

Er schuilt ook een inconsequentie in. Waarom zou de moeder rechten moeten hebben over wat niet bestaat?

De waarheid is dat de status blijkbaar afhankelijk is van de gewenstheid. Een koppel dat al jaaaren probeert kinderen te hebben en mevrouw is plots zwanger, zal door niemand uitgelachten of tegengesproken worden als zij zegt dat er een kindje in haar buik groeit. Al is dat op dag één van de bevruchting.

En een vrouw die ongewenst zwanger is zal het hebben over een hoopje cellen ipv over een persoon, ook al is ze al 20 weken ver.

Maar het is niet omdat mevrouw ongewenst zwanger is dat het kind daarom ongewenst zou zijn. Wat voor mevrouw een ding is kan voor de vader weldegelijk 'iemand' zijn. Ook voor andere koppels die geen kinderen kunnen krijgen kan zo'n kind een ware zegen betekenen in hun leven.

Het hoeft eigenlijk niet te sterven. En daar mag zeker over nagedacht worden.

Citaat:
Bij levendbarenden beslist de drager of er al of niet gebaard wordt; en niet een of andere filosofietje en wie geen zin heeft, heeft geen zin.
Niet alle vrouwen kunnen of willen daarover beslissen. Heel wat vrouwen krijgen er achteraf spijt van en hebben psycholgische bijstand nodig en zo. Veel vrouwen, denk maar aan minderjarigen, worden gedwongen om het kind niet te willen. Sommige vrouwen weten gewoon niet wat ze willen en zijn ook te zwak om de consequeties van hun beslissing te kunnen inschatten.

Dat is nu eenmaal de keiharde realiteit.

Ooit al eens gesproken met een vrouw die spijt had van haar abortus? Erg pijnlijk kan ik je verzekeren. Bij zo iemand moet je heus niet afkomen met: "Het was maar een hoopje cellen" of "het heeft er niks van gevoeld' of "het had nog geen bewustzijn".... Dat maakt het voor haar alleen maar erger, kan ik je zeggen.

Voor haar was het een kind ipv een hoopje cellen. Een kind waarvan ze weet hoe oud het zou geweest zijn bijvoorbeeld.

Paulus.
Oud 3 februari 2011, 13:12   #1268
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Neen. Het is de wetgeving die bepaalt wat mag en wat niet. Ongeacht mijn mening.

Dat is nu net waarover er geen consensus is. Wanneer bestaat iemand. Het is dus weldegelijk een probleem om deze visie als basis te nemen. Precies omdat er geen consensus over is. Zo blijf je bezig.

Er schuilt ook een inconsequentie in. Waarom zou de moeder rechten moeten hebben over wat niet bestaat?

De waarheid is dat de status blijkbaar afhankelijk is van de gewenstheid. Een koppel dat al jaaaren probeert kinderen te hebben en mevrouw is plots zwanger, zal door niemand uitgelachten of tegengesproken worden als zij zegt dat er een kindje in haar buik groeit. Al is dat op dag één van de bevruchting.

En een vrouw die ongewenst zwanger is zal het hebben over een hoopje cellen ipv over een persoon, ook al is ze al 20 weken ver.

Maar het is niet omdat mevrouw ongewenst zwanger is dat het kind daarom ongewenst zou zijn. Wat voor mevrouw een ding is kan voor de vader weldegelijk 'iemand' zijn. Ook voor andere koppels die geen kinderen kunnen krijgen kan zo'n kind een ware zegen betekenen in hun leven.

Het hoeft eigenlijk niet te sterven. En daar mag zeker over nagedacht worden.

Niet alle vrouwen kunnen of willen daarover beslissen. Heel wat vrouwen krijgen er achteraf spijt van en hebben psycholgische bijstand nodig en zo. Veel vrouwen, denk maar aan minderjarigen, worden gedwongen om het kind niet te willen. Sommige vrouwen weten gewoon niet wat ze willen en zijn ook te zwak om de consequeties van hun beslissing te kunnen inschatten.

Dat is nu eenmaal de keiharde realiteit.

Ooit al eens gesproken met een vrouw die spijt had van haar abortus? Erg pijnlijk kan ik je verzekeren. Bij zo iemand moet je heus niet afkomen met: "Het was maar een hoopje cellen" of "het heeft er niks van gevoeld' of "het had nog geen bewustzijn".... Dat maakt het voor haar alleen maar erger, kan ik je zeggen.

Voor haar was het een kind ipv een hoopje cellen. Een kind waarvan ze weet hoe oud het zou geweest zijn bijvoorbeeld.

Paulus.

Leven is uw verantwoordelijkheden opnemen en leven met de consequenties.
Opnieuw valt u hier de mensheid aan, uit uw schrijven leid ik af dat u niet wenst dat mensen de consequenties dragen van hun acties (om nog maar te zwijgen over die zwakke vrouwen...).

U gaat hier toch echt de emotoer op. Mensen die niet kunnen leven met de gevolgen van hun eigen acties worden begeleid, dat is niet overdreven moeilijk; tenzij de mens omgeven is door mensen als u die haar constant aanvallen en haar onbegrepen doen voelen vanwege haar beslissing.

Elke ouder weet hoe oud een gestorven kind zou zijn geweest, ik weet zelfs hoe oud Elvis zou zijn geweest....maar ja, naar 't schijnt hoort doodgaan bij het leven. Daar allerlei drama bij verzinnen zal het heus niet veranderen.
Oud 3 februari 2011, 13:27   #1269
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Paulus.
Ja, dat kan ik me perfect voorstellen. Zeker als het "luisterend oor" haar de hele tijd op het hart drukt dat ze een kindje heeft vermoord. Dat maakt het vast beter.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2011, 13:28   #1270
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door COCHINILLO Bekijk bericht
Etienne Vermeersch zat in de commissie die de termijnen voor abortus heeft vastgelegd. In zijn boek "van Antigone tot Dolly"
De termijn werd bepaald op basis van het mogelijke bewustzijnsniveau van het embryo/foetus.
En? Heb ik dan iets anders geschreven?
Oud 3 februari 2011, 13:41   #1271
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Leven is uw verantwoordelijkheden opnemen en leven met de consequenties.
Is dat één van uw levenswijsheden over wat leven voor u is?

Zoals ik al een keer of drie aanhaalde en u tekens weer negeert, zitten we met het feit dat niet iedereen wil of kan verantwoordeklijkheden opnemen.

Citaat:
Opnieuw valt u hier de mensheid aan, uit uw schrijven leid ik af dat u niet wenst dat mensen de consequenties dragen van hun acties (om nog maar te zwijgen over die zwakke vrouwen...).
Dat leid u dat verkeerd af waardoor uw besluit ook verkeerd is. ik val niemand aan. Integendeel probeer in zelfs het ongeboren leven te beschermen.

Als u zich daardoor aangevallen voelt, dat zal dat omwille van uw gesust geweten zijn. Niet omdat ik voor het leven ben. Dat is het verschil tussen zich aangevallen voelen en het daadwerkelijk zijn.

Citaat:
U gaat hier toch echt de emotoer op.
Het is dan ook een emotionele zaak. Een kwestie van leven of dood, van bestaan of niet bestaan, van een kind krijgen of verliezen... Uiteraard spelen ook emoties mee. U doet net alsof dat uit den boze zou zijn.

Citaat:
Mensen die niet kunnen leven met de gevolgen van hun eigen acties worden begeleid, dat is niet overdreven moeilijk;...
Dat is wél moeilijk. Verschrikkelijk moeilijk zelfs. Sommigen komen dat ondanks de hulp ook nooit te boven.

Citaat:
...tenzij de mens omgeven is door mensen als u die haar constant aanvallen en haar onbegrepen doen voelen vanwege haar beslissing.
Nu gaan we het krijgen sè. Het zal nog mijn fout zijn als vrouwen levenslang spijt hebben van een abortus. Gij durft nogal. Ik doe jandorie niks anders dan voor dergelijke zaken te waarschuwen. Misschien zouden de mensen die haar overtuigden dat het maar om een hoopje cellen ging, dat verwijderd ging worden, zich beter op de borst kloppen vind ik. Zij leidden de vrouw al relativerend mee naar een onherropelijke daad waar ze spijt van heeft. Zij! Niet ik.

Citaat:
Elke ouder weet hoe oud een gestorven kind zou zijn geweest, ik weet zelfs hoe oud Elvis zou zijn geweest....maar ja, naar 't schijnt hoort doodgaan bij het leven. Daar allerlei drama bij verzinnen zal het heus niet veranderen.
Dergelijke realiteit afdoen als verzonnen drama's....

.... daar hoef geen verder repliek meer bij vind ik.

Paulus.
Oud 3 februari 2011, 13:44   #1272
Steve_M

Standaard

Citaat:
Nu gaan we het krijgen sè. Het zal nog mijn fout zijn als vrouwen levenslang spijt hebben van een abortus. Gij durft nogal. Ik doe jandorie niks anders dan voor dergelijke zaken te waarschuwen. Misschien zouden de mensen die haar overtuigden dat het maar om een hoopje cellen ging, dat verwijderd ging worden, zich beter op de borst kloppen vind ik. Zij leidden de vrouw al relativerend mee naar een onherropelijke daad waar ze spijt van heeft. Zij! Niet ik.
Die gespeelde verontwaardiging. Kostelijk.
Oud 3 februari 2011, 13:51   #1273
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ja, dat kan ik me perfect voorstellen. Zeker als het "luisterend oor" haar de hele tijd op het hart drukt dat ze een kindje heeft vermoord. Dat maakt het vast beter.
Geloof me. Je moet heus niet afkomen bij zo'n vrouw met: "Het was maar een hoopje cellen" of "het heeft er niks van gevoeld' of "het had nog geen bewustzijn".... Dat maakt het voor haar alleen maar erger, kan ik je zeggen.

Het feit dat ze er spijt van heeft inpliceert precies dat zij het anders ziet. Als je zo'n vrouw wil begrijpen en helpen, ga je er heus niet geraken zonder met haar mee te gaan of haar van haar ongelijk proberen te overtuigen. Voor haar dacht zij ooit als jij waardoor ze tot de daad overging, maar kwam ze nu tot inkeer waardoor ze spijt heeft. Ze ziet zichzelf als iemand die verder geëvolueerd is, dan iemand die nog steeds meent dat het om een hoopje cellen ging.

Paulus.
Oud 3 februari 2011, 13:52   #1274
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die gespeelde verontwaardiging. Kostelijk.
Ach?! Meneer vindt het grappig...?!

Paulus.
Oud 3 februari 2011, 13:56   #1275
Steve_M

Standaard

Citaat:
Geloof me. Je moet heus niet afkomen bij zo'n vrouw met: "Het was maar een hoopje cellen" of "het heeft er niks van gevoeld' of "het had nog geen bewustzijn".... Dat maakt het voor haar alleen maar erger, kan ik je zeggen.

Het feit dat ze er spijt van heeft inpliceert precies dat zij het anders ziet. Als je zo'n vrouw wil begrijpen en helpen, ga je er heus niet geraken zonder met haar mee te gaan of haar van haar ongelijk proberen te overtuigen. Voor haar dacht zij ooit als jij waardoor ze tot de daad overging, maar kwam ze nu tot inkeer waardoor ze spijt heeft. Ze ziet zichzelf als iemand die verder geëvolueerd is, dan iemand die nog steeds meent dat het om een hoopje cellen ging.

Paulus.
Uiteraard is het dan al te laat. Kan ook moeilijk anders als je generaties meisjes van kindsbeen wijsmaakt dat abortus hetzelfde is als "kindjes vermoorden". Pure indoctrinatie, en als de gevolgen van die indoctrinatie dan boven komen, dan is het allemaal de schuld van de andere kant.
Oud 3 februari 2011, 13:57   #1276
Steve_M

Standaard

Citaat:
Ach?! Meneer vindt het grappig...?!

Paulus.
De recuperatie van vrouwen die een abortus hebben laten plegen en dan door figuren zoals jij een schuldgevoel aangepraat krijgen (zelfs lang voor er sprake is van een abortus) is inderdaad eigenlijk niet grappig. Eerder om te kotsen.
Oud 3 februari 2011, 13:59   #1277
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Is dat één van uw levenswijsheden over wat leven voor u is?

Zoals ik al een keer of drie aanhaalde en u tekens weer negeert, zitten we met het feit dat niet iedereen wil of kan verantwoordeklijkheden opnemen.

Dat leid u dat verkeerd af waardoor uw besluit ook verkeerd is. ik val niemand aan. Integendeel probeer in zelfs het ongeboren leven te beschermen.

Als u zich daardoor aangevallen voelt, dat zal dat omwille van uw gesust geweten zijn. Niet omdat ik voor het leven ben. Dat is het verschil tussen zich aangevallen voelen en het daadwerkelijk zijn.

Het is dan ook een emotionele zaak. Een kwestie van leven of dood, van bestaan of niet bestaan, van een kind krijgen of verliezen... Uiteraard spelen ook emoties mee. U doet net alsof dat uit den boze zou zijn.

Dat is wél moeilijk. Verschrikkelijk moeilijk zelfs. Sommigen komen dat ondanks de hulp ook nooit te boven.

Dergelijke realiteit afdoen als verzonnen drama's....

.... daar hoef geen verder repliek meer bij vind ik.

Paulus.
het enige u beschermd zijn uw eigen wanen. Echt niet gezond hoor.
U bent niet voor het leven, u bent er tegen; u ziet dit niet in, vanwege hierboven gestelde wanen.

Mensen komen alles te boven, enkel zij die verkeerd begeleid worden, zoals reeds aangehaald, door zieke geesten die niet kunnen verkroppen dat mensen nu eenmaal eigen beslissingen nemen en zelf instaan voor hun leven; en dan nadien maar roepen "ik had gelijk, ik had gelijk" jongens, nog eens aan toe zeg.

Mensen hebben geen spijt van abortus, enkel uw wanen vertellen u dit en dit zorgt er tevens voor dat u voor veel miserie zorgt in de wereld.
Dergelijke realiteit misbruiken om uw eigen wereld staande te houden, misselijkmakend is het.
Oud 3 februari 2011, 14:38   #1278
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard is het dan al te laat. Kan ook moeilijk anders als je generaties meisjes van kindsbeen wijsmaakt dat abortus hetzelfde is als "kindjes vermoorden". Pure indoctrinatie, en als de gevolgen van die indoctrinatie dan boven komen, dan is het allemaal de schuld van de andere kant.
Dergelijke meisjes plegen geen abortus.

Paulus.
Oud 3 februari 2011, 14:38   #1279
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De recuperatie van vrouwen die een abortus hebben laten plegen en dan door figuren zoals jij een schuldgevoel aangepraat krijgen (zelfs lang voor er sprake is van een abortus) is inderdaad eigenlijk niet grappig. Eerder om te kotsen.
Vrouwen die spijt hebben van hun abortus, hebben een schuldgevoel zonder dat ze dat noodzakelijkerwijze zouden aangepraat gekregen hebben. Zeg maar gerust; "Instinctief".

Paulus.
Oud 3 februari 2011, 14:38   #1280
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
het enige u beschermd zijn uw eigen wanen. Echt niet gezond hoor.
U bent niet voor het leven, u bent er tegen; u ziet dit niet in, vanwege hierboven gestelde wanen.

Mensen komen alles te boven, enkel zij die verkeerd begeleid worden, zoals reeds aangehaald, door zieke geesten die niet kunnen verkroppen dat mensen nu eenmaal eigen beslissingen nemen en zelf instaan voor hun leven; en dan nadien maar roepen "ik had gelijk, ik had gelijk" jongens, nog eens aan toe zeg.

Mensen hebben geen spijt van abortus, enkel uw wanen vertellen u dit en dit zorgt er tevens voor dat u voor veel miserie zorgt in de wereld.
Dergelijke realiteit misbruiken om uw eigen wereld staande te houden, misselijkmakend is het.
Dit zou ik niet gezegd willen hebben.

Paulus.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be