Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Bent u ook allergisch aan Brusselmans?
ja 37 50,00%
nee 34 45,95%
alleen op mijn genitaliën 3 4,05%
Aantal stemmers: 74. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 februari 2011, 11:38   #141
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Belachelijk.

Als jij jezelf wil bezig houden met het opsporen van gallicismen, germanismen en anglicanismen in Nederlandstalige teksten en deze als "per definitie fout" te bestempelen, zul je veel werk hebben en zul je slechts weinig tekst overhouden.
Onzin.

Voor al die gallicismen, germanismen en anglicismen bestaan er correcte en perfect aanvaardbare alternatieven. Je zal dus niet "weinig tekst" overhouden, maar juist een veel rijkere tekst. Ik zeg het nogmaals: het ongenuanceerd aanvaarden van barbarismen in een taal, is een verarming voor die taal.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2011, 11:41   #142
eno2
Banneling

Standaard

Zouden de coprofiele teksten van Brusselmans ook helemaal herschreven zijn door de Noord-Nederlandse uitgevers, zoals al de boeken van al onze schrijvers, misschien met uitzondering van Claus?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2011, 16:52   #143
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Zouden de coprofiele teksten van Brusselmans ook helemaal herschreven zijn door de Noord-Nederlandse uitgevers, zoals al de boeken van al onze schrijvers, misschien met uitzondering van Claus?
Vlamingen moeten maar niet zo stom zijn hun uitgeverijen uit handen te geven, en te laten over nemen door mensen die hun taal niet voldoende respecteren. Het is duidelijk dat voor de 'Noord-Nederlanders' de Vlaamse spreek- en schrijfwijze 'ouderwets' is en dient uitgeroeid te worden. Ik krijg de kriebels van die spellingcorrectieprogramma's die me de hele tijd proberen te zeggen dat ik 'ouderwets' spreek, terwijl het om woorden gaat die in Vlaanderen dagelijks gebruikt worden. 'Ouderwets' zou moeten betekenen dat wat bijna niet meer gebruikt wordt. Maar in het geval van het 'Zuid-Nederlands' is dat blijkbaar anders. In dat geval spant men de kar voor het paard en noemt men 'ouderwets' dat wat men niet wil dat mensen spreken! Hier poogt men bewust een Noord-Nederlandse manier van schrijven en spreken te implementeren. En de Vlaamse schrijvers vinden dat blijkbaar geen probleem. Wiens brood gij eet diens woord gij spreekt, blijkbaar. Stop de taalimperialisten en laat niet op u neerkijken! Ik hoop dat er Vlaamse schrijvers opstaan die niet zo met zich laten sollen, en staan op hun schrijfwijze.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 5 februari 2011 om 16:56.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2011, 17:06   #144
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Ik zou niet weten wat precies die spellingcontroles trachten recht te trekken. Als ik archaïsche Nederlandse grammatica hanteer (veelvuldig gebruik van de genitief of de gij-vervoeging), dan rekent de spellingchecker van Firefox alles juist. Werkelijk alles, hè (op neologismen na)!

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 5 februari 2011 om 17:13.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2011, 20:02   #145
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Onzin.

Voor al die gallicismen, germanismen en anglicismen bestaan er correcte en perfect aanvaardbare alternatieven. Je zal dus niet "weinig tekst" overhouden, maar juist een veel rijkere tekst. Ik zeg het nogmaals: het ongenuanceerd aanvaarden van barbarismen in een taal, is een verarming voor die taal.
Je negeert wel een klein detail: wat doe je met de overgrote meerderheid van de Nederlandstalige bevolking die zich al een heleboel barbarismen toegeëigend heeft ? Met het vingertje wijzen en hen duidelijk maken dat het o zo fout is, en dat men vanaf nu anders moet praten ?

Veel geluk, je zult het nodig hebben.

Je schijnt maar niet te beseffen dat taalregels de mensen moeten volgen, en niet omgekeerd. Zeker niet als die taalregels uit de koker komen van een handvol kwieten.

Volgens jouw beperkte redenering mag ik niet panikeren, maar enkel "in paniek raken", mag niemand meer "rond punt" zeggen maar dient men "rotonde" te zeggen. Je mag zelf niet meer "akkoord zijn met iemand", maar je moet "akkoord gaan met iemand" enz. De lijst is eindeloos.

Je kunt boeken schrijven waar je haast enkel barbarismen gebruikt, en het zal zo goed als niemand opvallen.

Zo diep zijn barbarismen ingeburgerd, en je mag protesteren wat je wil, maar ze zijn er om definitief te blijven.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2011, 20:08   #146
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je negeert wel een klein detail: wat doe je met de overgrote meerderheid van de Nederlandstalige bevolking die zich al een heleboel barbarismen toegeëigend heeft ? Met het vingertje wijzen en hen duidelijk maken dat het o zo fout is, en dat men vanaf nu anders moet praten ?
Ja.

Citaat:
Veel geluk, je zult het nodig hebben.

Je schijnt maar niet te beseffen dat taalregels de mensen moeten volgen, en niet omgekeerd. Zeker niet als die taalregels uit de koker komen van een handvol kwieten.

Volgens jouw beperkte redenering mag ik niet panikeren, maar enkel "in paniek raken", mag niemand meer "rond punt" zeggen maar dient men "rotonde" te zeggen. Je mag zelf niet meer "akkoord zijn met iemand", maar je moet "akkoord gaan met iemand" enz. De lijst is eindeloos.

Je kunt boeken schrijven waar je haast enkel barbarismen gebruikt, en het zal zo goed als niemand opvallen.

Zo diep zijn barbarismen ingeburgerd, en je mag protesteren wat je wil, maar ze zijn er om definitief te blijven.
In het onderwijs worden ze niettemin nog steeds bestraft. Wie dergelijke fouten maakt, verliest punten. En zo hoort het ook
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 5 februari 2011, 20:19   #147
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Het hangt ook af van de kringen waarin men vertoeft en de functie die een persoon heeft, hè ? Ik zie een verzorgd lichaam in de taal als een soort ruggegraat. Verder ga ik verre van akkoord met alle regels die de officiële grammatica oplegt. Neem nu het woord 'ruggegraat', ik schreef dat zonder tussen-n. Waarom ? Bij één graat hoort slechts één rug.

Taal voel je aan, maar toch vind ik het streven naar een zo perfect mogelijk Nederlands nobelwaardig.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 5 februari 2011 om 20:22.
Oud 5 februari 2011, 20:22   #148
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja.
Je wéét dat je aan het zeveren bent, maar ja, je moet iets zeggen uiteraard.

Citaat:
In het onderwijs worden ze niettemin nog steeds bestraft. Wie dergelijke fouten maakt, verliest punten. En zo hoort het ook
Ik heb nochtans nooit punten verloren omdat ik het woord "panikeren" gebruikte hoor. Niet iedereen is zo een taalfundamentalist als jij.

Je vecht een verloren strijd, maar dat is jouw zaak. Laat de taal zich echter op een natuurlijke manier ontwikkelen, en hang niet zo de taalpaus uit.
Oud 5 februari 2011, 20:24   #149
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Wat mij betreft: ik zeg 'panikeren', maar elders zeg ik 'rotonde' en 'akkoord gaan'. Ik spring niet uit mijn dak als ik 'rond punt' of 'akkoord zijn' hoor. Wel vind ik het gebruik van 'noemen' in de betekenis van 'heten' afschuwelijk klinken. Ook daar kan ik me goed inhouden. Of wat met 'enigste' i.p.v.' 'enige' ? Er is één notoir forumlid (een LSP'er = hint) die dat aanhoudend doet. Ik gebruik dat in de betekenis van 'schattigste'. Ik ga hem er echter niet mee lastigvallen, omdat het in het licht van de discussies die hij voert een onbenullige zaak is.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 5 februari 2011 om 20:37.
Oud 5 februari 2011, 20:25   #150
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Het hangt ook af van de kringen waarin men vertoeft en de functie die een persoon heeft, hè ? Ik zie een verzorgd lichaam in de taal als een soort ruggegraat. Verder ga ik verre van akkoord met alle regels die de officiële grammatica oplegt. Neem nu het woord 'ruggegraat', ik schreef dat zonder tussen-n. Waarom ? Bij één graat hoort slechts één rug.
De tussen-n, de schande van de Nederlandse spelling ! Wat die pipo's gedronken hadden toen ze die nieuwe regels van de Nederlanse spelling bepaalden, dat weet God alleen.
Oud 5 februari 2011, 20:28   #151
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je wéét dat je aan het zeveren bent, maar ja, je moet iets zeggen uiteraard.

Ik heb nochtans nooit punten verloren omdat ik het woord "panikeren" gebruikte hoor. Niet iedereen is zo een taalfundamentalist als jij.

Je vecht een verloren strijd, maar dat is jouw zaak. Laat de taal zich echter op een natuurlijke manier ontwikkelen, en hang niet zo de taalpaus uit.
Nogmaals: het toelaten van fouten tegen het Nederlands, is geen "natuurlijke ontwikkeling"; het is een verarming van de taal. Dat moet bestreden worden. Dat heeft hoegenaamd niets met fundamentalisme te maken, maar met het ijveren voor het behoud van een mooie taal.

Citaat:
Oud 5 februari 2011, 20:35   #152
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nogmaals: het toelaten van fouten tegen het Nederlands, is geen "natuurlijke ontwikkeling"; het is een verarming van de taal. Dat moet bestreden worden. Dat heeft hoegenaamd niets met fundamentalisme te maken, maar met het ijveren voor het behoud van een mooie taal.
Gelukkig dat niet iedereen zo redeneert, anders zouden we nu nog steeds in de stijl van "hebban olla uogala nestas hagunnan hinase hi(c) (a)nda thu uuat unbidan uue nu." praten.
Oud 5 februari 2011, 20:40   #153
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gelukkig dat niet iedereen zo redeneert, anders zouden we nu nog steeds in de stijl van "hebban olla uogala nestas hagunnan hinase hi(c) (a)nda thu uuat unbidan uue nu." praten.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2011, 20:43   #154
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Lelijke spelling. Duidelijk nog niet ontwikkeld. Ik zou zeggen dat het (Modern) Nederlands pas vorm begon te krijgen vanaf de 16de eeuw. Hoe men het draait of keert, er zijn altijd schoonheidsidealen.
Zoals u het daarnet over de tussen-n had. Ik vind dat bijvoorbeeld een jammere zaak. Volgens mij werd die ingevoerd om de Nederlandse taal te vereenvoudigen, omdat de massa te vaak naar believen schreef. Persoonlijk vind ik dat de luiheid van een grote groep niet beloond dient te worden.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 5 februari 2011 om 20:44.
Oud 5 februari 2011, 20:48   #155
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Zoals u het daarnet over de tussen-n had. Ik vind dat bijvoorbeeld een jammere zaak. Volgens mij werd die ingevoerd om de Nederlandse taal te vereenvoudigen, omdat de massa te vaak naar believen schreef. Persoonlijk vind ik dat de luiheid van een grote groep niet beloond dient te worden.
Zoveel naar believen kun je nochtans niet schrijven als we het hebben over de tussen-n.

Ofwel zit er één tussen, ofwel niet. Luiheid zou ik het niet echt noemen.

De nieuwe regels inzake de tussen-n zijn verwarrend en niet realistisch.
Oud 5 februari 2011, 21:03   #156
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De tussen-n, de schande van de Nederlandse spelling ! Wat die pipo's gedronken hadden toen ze die nieuwe regels van de Nederlanse spelling bepaalden, dat weet God alleen.
Taalambtenaren moeten zich toch met ièts bezighouden. Maar zeg nu zelf : heb jij last van het dialect in levensvatbare films zoals Rundskop ...

Tip : abonneer je op het (gratis) www.taaldrop.be. Heel interessant ...
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2011, 21:18   #157
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Taalambtenaren moeten zich toch met ièts bezighouden. Maar zeg nu zelf : heb jij last van het dialect in levensvatbare films zoals Rundskop ...

Tip : abonneer je op het (gratis) www.taaldrop.be. Heel interessant ...
Wat kan mij dat dialect schelen, ik ben net een voorstander om zoveel mogelijk dialecten te behouden.
Oud 5 februari 2011, 21:22   #158
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het verschil tussen natuurlijke ontwikkeling van de taal en verloedering ervan, door het toelaten van onder meer barbarismen, is je blijkbaar niet geheel duidelijk...

Citaat:
Oud 5 februari 2011, 21:30   #159
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het verschil tussen natuurlijke ontwikkeling van de taal en verloedering ervan, door het toelaten van onder meer barbarismen, is je blijkbaar niet geheel duidelijk...
Taalgroepen lenen non-stop woorden en uitdrukkingen van elkaar. Dat gebeurt al van toen de eerste holbewoners het erover eens waren dat "groem" en "urgh" toch wel wat weinig was om hun wereld te benoemen, en eens nagingen welke woorden de naburige stam gebruikte.

De prehistorische Raf van toen zou uiteraard heftig geprotesteerd hebben en gesproken hebben over taalverloedering en barbarismen. Met dat verschil dat deze woorden nog niet bestonden uiteraard.
Oud 5 februari 2011, 21:41   #160
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Taalgroepen lenen non-stop woorden en uitdrukkingen van elkaar. Dat gebeurt al van toen de eerste holbewoners het erover eens waren dat "groem" en "urgh" toch wel wat weinig was om hun wereld te benoemen, en eens nagingen welke woorden de naburige stam gebruikte.
Niet zo volgens één groot Antwerps geleerde.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be