Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 8 februari 2011, 10:15   #121
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
waar doe je dat, Vlaams leren?

heb je een linkje naar een avondcursus voor me
http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=IS2G7UGC
kizzy is offline  
Oud 8 februari 2011, 10:16   #122
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kizzy Bekijk bericht
Dat is onrealistisch gezever. Zo kun je nog tal van gebieden gaan claimen omdat die ooit Vlaams geweest zijn. Waar ga je dan stoppen? Zo kunnen de Italianen net zo goed een reuzenstuk van Europa gaan opeisen omdat dat ooit tot het Romeinse rijk behoort heeft.
Brussel is gewoonweg al veel te lang en veel te veel verfranst (en nu ver-internationaliseerd) om nog als 'Vlaams' te gaan claimen.

Zucht, Brussel ligt in Vlaanderen, zo simpel is dat. Of ze daar nu Frans spreken of niet doet niets terzake, helemaal niets. Of denk je dat bijvoorbeelde de Mexicanen aanspraak kunnen maken op delen van Californie omdat de meerderheid daar Spaanssprekend is?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline  
Oud 8 februari 2011, 10:18   #123
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is West-Vlaams dialect.
Zwartengeel is offline  
Oud 8 februari 2011, 10:18   #124
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Helemaal mee eens !

Het wordt tijd dat we ook in Vlaanderen onze kop eens uit het zand halen en eindelijk beseffen dat Brussel evenveel recht heeft om z'n eigen weg te gaan als Vlaanderen.

Brussel is niet Vlaams, niet Waals, maar Brussels, Europees en internationaal. Laat ze verdorie zèlf beslissen wat ze willen.

Eens dat obstakel weg, staat er Vlaanderen niks meer in de weg om te bouwen aan een eigen toekomst, een eigen staat.

Ik heb het al honderd keer gezegd en ik herhaal het nog eens: vasthouden aan Brussel = vasthouden aan Belgie. Vlaanderen + Brussel = mini-Belgique met exact dezelfde taal- en communautaire problemen als vandaag.

Brussel zal toch blijven liggen waar het ligt, dus er zal altijd een intensieve samenwerking tussen VL en BXL nodig zijn. Helemaal "kwijtspelen" zullen we Brussel dus nooit. Maar beter samenwerking als goede buren dan in een artificieel huwelijk te zitten.
Ik zie dat we hier hetzelfde over denken. Vroeger kreeg ik de wind van voren als ik hier op het forum dergelijke voorstellen durfde doen. Nu begint het besef meer en meer te komen dat dat gewoonweg beter zou zijn voor �*lle partijen: Vlaanderen, Brussel, Wallonië èn Europa.

Vandaag nog op radio 1 in De Ochtend een gesprek met Guido Fonteyn:
http://www.radio1.be/programmas/ochtend/wat-met-brussel
waarin hij precies hetzelfde zei.
kizzy is offline  
Oud 8 februari 2011, 10:20   #125
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kapitein Nemo Bekijk bericht
En over dertig �* vijftig jaar is het: "De rand is niet langer Vlaams en zal het ook nooit meer worden. Van Aalst, Mechelen en Leuven moet hij echter met zijn grijpgrage pollekens afblijven."
Niet als Vlaanderen tegen die tijd een afzonderlijke staat is. Dan zou er al oorlog gevoerd moeten worden om zoiets te bewerkstelligen
kizzy is offline  
Oud 8 februari 2011, 10:21   #126
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Elke taal heeft een iso code. En kijk nu toch. Vlaams staat daar toch wel tussen zeker. Vlaams is een taal, zo simpel is dat.
Fout. De Nederlandse dialectgroepen lopen van noord naar zuid en niet van oost naar west. Het feit dat er de laatste decennia een tussentaaltje is gegroeid, gebaseerd op het Brabants, doet daar geen afbreuk aan. De standaardtaal van Vlaanderen is en blijft het Nederlands, en spreken over 'het Vlaams' heeft gewoon geen betekenis.

Citaat:
Dat is helemaal niet schadelijk, dat speelt helemaal in niemands kaart.
Wederom fout. Al gemerkt dat franstaligen, zelfs in de meest prestigieuze media, het steevast over het flamand hebben? Waarom denk je dat ze dit doen? Omdat ze er natuurlijk alle belang bijhebben om onze taal als plaatselijk gebroebel af te doen, dat dringend vervangen zou moeten worden door de standaard- en cultuurtaal Frans. Als ze erkennen dat we Nederlands spreken, met wereldwijd meer dan 23 miljoen sprekers, wordt dat al een pak moeilijker. Ongelooflijk eigenlijk dat er nog Vlamingen zijn die die houding impliciet rechtvaardigen.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 8 februari 2011, 10:24   #127
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
tamelijk kortzichtig én wat erger is : zeer minimalistisch.

ik wed dat jij zo iemand bent die geen korting bedingt bij aankopen ...
Uw halstarrigheid is véél kortzichtiger. Zeno durft tenminste conclusies te trekken en vooruit te kijken. Ik treed hem volledig bij.
kizzy is offline  
Oud 8 februari 2011, 10:26   #128
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
U zit er naast. Brussel heeft dat recht niet. Brussel is wel degelijk Vlaams. Brussel is een Vlaamse stad binnen Vlaanderen. De taal die daar gesproken wordt is compleet irrelevant.
Brusselaars hebben voor mijn part evenveel recht als Vlamingen om zelf te beschikken over hun toekomst.
kizzy is offline  
Oud 8 februari 2011, 10:27   #129
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Inderdaad; zoals Rijsel ook een VL stad is.
Ze spreken er wel geen NL en het ligt niet in VL;maar we kunnen ons troosten c'est une ville flamande; er hangen zelfs Vlaamse leeuwen.
kizzy is offline  
Oud 8 februari 2011, 10:27   #130
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
daarin heeft Picqué dan weer gelijk : ". En dus moeten we extreem waakzaam zijn, want wat vandaag wordt afgestaan, zal morgen niet worden gerecupereerd", besloot Picqué."

Rijsel is (net als heel Frans Vlaanderen) een fout uit het verleden ... die wordt in 2010 niet teruggedraaid ... de grenzen liggen vast.
Die van Brussel ook.
kizzy is offline  
Oud 8 februari 2011, 10:28   #131
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Klein-Flaminganten en Bruxo-Belgicisten, één strijd. Maar dat wisten we al langer.
Zwartengeel is offline  
Oud 8 februari 2011, 10:31   #132
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die van Brussel ook.
Je zult vet zijn met je grenzen als je geen enkele controle meer hebt over het Brusselse onderwijs, dat dan nagenoeg nog uitsluitend als verfransingsmachine dienst zal doen en de eentalig Fransen over heel Vlaams-Brabant en verder uit zal doen waaieren.
Zwartengeel is offline  
Oud 8 februari 2011, 10:34   #133
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kapitein Nemo Bekijk bericht
En over dertig �* vijftig jaar is het: "De rand is niet langer Vlaams en zal het ook nooit meer worden. Van Aalst, Mechelen en Leuven moet hij echter met zijn grijpgrage pollekens afblijven."

1. Brussel is een onderdeel van Vlaanderen. Of daar nu veel anderstaligen wonen, doet daar niets aan af.
  2. Het is ook de motor van de verfransing. Elke vorm van controle over Brussel opgeven, betekent uiteindelijk de verfransing van heel Halle-Vilvoorde (en verder).
2
stropdrager is offline  
Oud 8 februari 2011, 10:39   #134
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Klein-Flaminganten en Bruxo-Belgicisten, één strijd. Maar dat wisten we al langer.
Wat zijn 'klein-flaminganten'? Het doet me een beetje denken aan orthodoxe communisten die het hebben over trotskisten. Zo komen we ook geen stap verder. Uiteindelijk staan we allemaal aan dezelfde kant. En ja, dat geldt zelfs voor *ahem* personen die het over 'het Vlaams' hebben.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 8 februari 2011, 10:43   #135
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Da's een beetje onnozel, he. Vlaanderen was een deel van de Franse kroon. De "fout" was misschien in de andere richting he, als je zo gaat redeneren.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Graafschap_Vlaanderen
Filips de Stoute heeft het hertogdom Bourgondië (niet Vlaanderen) in 1363 'voor eeuwig' gekregen van zijn vader, de Franse koning Jan de Goede. Daardoor heeft de Franse koning afstand gedaan van dat gebied en werd Bourgondië een onafhankelijke staat. Dat de latere Franse koningen dat zeer berouwden (normaalgezien werd een gebied maar 'in apanage' gegeven; een soort leen) en dat daar vele oorlogen om gevochten zijn, doet niets af aan het feit dat al in 1363 bepaald is geweest dat Frankrijk Bourgondië (en dus ook het toenmalige Vlaanderen) heeft afgestaan.

Laatst gewijzigd door kizzy : 8 februari 2011 om 10:44.
kizzy is offline  
Oud 8 februari 2011, 10:48   #136
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Akkoord op voorwaarde dat BHV integraal wordt gesplitst, dat de faciliteiten volledig worden afgeschaft (of uiterlijk op een decennium uitdoven), dat er geen inschrijvingsrecht in Brussel is voor franstaligen uit de Vlaamse Rand, dat Brussel slechts een héél beperkte externe financiering krijgt toegestopt (met verantwoording van de bestedingen).
Als Vlaanderen een staat op zichzelf is, is dat allemaal geen probleem. Wij kunnen toch ook niet in Frankrijk of Nederland gaan stemmen?
kizzy is offline  
Oud 8 februari 2011, 10:48   #137
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Fout. De Nederlandse dialectgroepen lopen van noord naar zuid en niet van oost naar west. Het feit dat er de laatste decennia een tussentaaltje is gegroeid, gebaseerd op het Brabants, doet daar geen afbreuk aan. De standaardtaal van Vlaanderen is en blijft het Nederlands, en spreken over 'het Vlaams' heeft gewoon geen betekenis.
Natuurlijk wel. Vlaams is een taal, zo simpel is dat. Je hebt het misschien niet graag, maar het is wel zo. Ze wordt zelfs internationaal erkend.

Citaat:
Wederom fout. Al gemerkt dat franstaligen, zelfs in de meest prestigieuze media, het steevast over het flamand hebben? Waarom denk je dat ze dit doen? Omdat ze er natuurlijk alle belang bijhebben om onze taal als plaatselijk gebroebel af te doen, dat dringend vervangen zou moeten worden door de standaard- en cultuurtaal Frans. Als ze erkennen dat we Nederlands spreken, met wereldwijd meer dan 23 miljoen sprekers, wordt dat al een pak moeilijker. Ongelooflijk eigenlijk dat er nog Vlamingen zijn die die houding impliciet rechtvaardigen.
Het feit dat de franstaligen zo laatdunkend doen over de Vlaamse taal doet helemaal niets af aan het feit dat ze bestaat. Wat de franstaligen erover denken is compleet irrelevant. Wat wel relevant is zijn de faciliteiten allerhande in een aantal Vlaamse gemeentes en het feit dat veel te veel Vlamingen moeite doen om Frans te spreken tegen Franstalige inwijkelingen. Dat is de reden waarom die mensen geen greintje moeite doen om Vlaams te leren. Het is niet nodig. Niet het feit dat Vlaams een taal is, maar het feit dat het onnodig is om het te leren is het probleem.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline  
Oud 8 februari 2011, 10:50   #138
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Wat zijn 'klein-flaminganten'? Het doet me een beetje denken aan orthodoxe communisten die het hebben over trotskisten. Zo komen we ook geen stap verder. Uiteindelijk staan we allemaal aan dezelfde kant. En ja, dat geldt zelfs voor *ahem* personen die het over 'het Vlaams' hebben.
1) Mensen die voor een onafhankelijk Vlaanderen zijn, zonder "vreemde elementen." De meesten van hen zijn voor een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel. Maar ik ken ook een aantal "klein-flaminganten" die reeds bereid zijn om een aantal randgemeenten op te geven.

2) Klein-flaminganten zijn ook tegen een samenwerking met Nederland. Velen van hen ontkennen zelfs dat er in Vlaanderen Nederlands wordt gesproken en hebben het steevast over "Vlaams." Sommige "flaminganten" zijn zelfs tegenstander van de Nederlandse Taalunie.
stropdrager is offline  
Oud 8 februari 2011, 10:50   #139
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Alsof iedereen die als toerist naar een of ander Europees land trekt verondersteld wordt de taal van het betrokken land te spreken. Ik heb reeds dikwijls in Italië vastgesteld dat heel veel bezoekers daar geen bal Italiaans kennen. Voor la France is dat niet anders. Waarom zou het?
Omdat dat een vorm van beleefdheid is. Toegegeven: waarden als respect en beleefdheid zijn op het achterplan aan het geraken, maar ik vind ze wel belangrijk.
Ik doe dus de moeite om me de taal van het land dat ik ga bezoeken eigen te maken, t.t.z. ik zorg dat ik een vertaalwoordenboek bij heb en dat ik me op zijn minst kan behelpen met een basis. Van zodra de plaatselijke bevolking dat merkt, zul je brede glimlachen zien en allervriendelijkst te woord gestaan worden.
kizzy is offline  
Oud 8 februari 2011, 10:53   #140
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
We weten al dat Brussel geen volk is en bijgevolg dus ook geen recht heeft op zelfbeschikking, zoveel is de meeste mensen reeds duidelijk.
Zeg dat aan de Brusselaars en blijf hun vriend. Waarom zouden zij geen recht hebben om over zichzelf te beschikken? Een echte Brusselaar voelt zich over het algemeen ... Brusselaar. Niet Waals en niet Vlaams.

Je zou beter moeten weten. Wij, Vlamingen zijn nu al lang genoeg onder de knoet gehouden geweest om te beseffen dat je dat niet met anderen moet gaan doen.
kizzy is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be