![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
| Bekijk resultaten enquête: Wat is jouw geloofsovertuiging? | |||
| Catholicisme |
|
22 | 11,89% |
| Protestantisme of andere vorm van Christendom |
|
11 | 5,95% |
| Islam |
|
9 | 4,86% |
| Jodendom |
|
1 | 0,54% |
| Boedhisme/Taoisme |
|
2 | 1,08% |
| Shintoisme |
|
0 | 0% |
| Wotanisme/Asatru |
|
5 | 2,70% |
| Wicca |
|
2 | 1,08% |
| LaVey Satanisme |
|
2 | 1,08% |
| Atheisme |
|
73 | 39,46% |
| Agnosticisme/Deisme |
|
18 | 9,73% |
| Een eigen mix |
|
30 | 16,22% |
| Ik sta er eigenlijk nooit bij stil |
|
10 | 5,41% |
| Aantal stemmers: 185. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#301 | |
|
Schepen
|
Citaat:
Wordt er soms gescholden dan? |
|
|
|
|
|
|
#302 |
|
Burger
|
En deze keer sta ik niet alleen!
|
|
|
#303 | |
|
Minister
|
Citaat:
Godsdienst is eerder een "bezig zijn" met levensvragen en vergelijkbaar met hoe een kunstliefhebber een bepaalde kunstvorm beleeft. De kunstliefhebber gaat door bezig te zijn met kunst wel een bepaald begrip ontwikkelen, maar zonder hierbij expliciet kennis te verkrijgen van het hoe en waarom hiervan.
|
|
|
|
#304 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Volgens mij laat godsdienst net geen vragen toe: alle vragen-en antwoorden staan er duidelijk in. |
|
|
|
|
|
|
#305 | |
|
Burger
|
Citaat:
Eigen schuld, dikke bult als je daaraan toegeeft ja. Godsdienst beleven gebeurt nog altijd het beste zonder boekjes, zonder gebouwen, en zonder priesters. Als je kunst produceert volgens de gebruikelijke richtlijnen zal het meestal ook op niet veel trekken. Enkel de beste kunstenaars hadden elk hun eigen stijl.
Het politics forum is het meest nutteloze initiatief aller tijden. Laatst gewijzigd door Lincola : 6 oktober 2010 om 09:28. |
|
|
|
|
|
|
#306 | |
|
Burger
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#307 | ||
|
Schepen
|
Citaat:
Citaat:
Je laatste deel over de kunstliefhebber is heel mooi gezegd maar verklaard voor ons niets. Dit soort vergelijkingen zijn goede verklaringen voor makkelijk te begrijpen onderwerpen, niet voor zwaardere materie als religie. |
||
|
|
|
|
|
#308 |
|
Minister-President
|
Wisord, ik zie dat je aan wicca doet, is dat nog steeds zo? (gewoon uit interesse)
Laatst gewijzigd door Inno : 9 februari 2011 om 16:52. |
|
|
|
|
|
#309 |
|
Banneling
|
Ik denk dat ik ook eens een sekte ga beginnen.
|
|
|
|
|
|
#310 |
|
Minister-President
|
|
|
|
|
|
|
#311 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Gij zit al in een sekte genaamd N-VA.
Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 9 februari 2011 om 17:03. |
|
|
|
|
|
|
#312 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#313 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik, ben Noachiet. Dit impliceert een geloof in God zoals die naar voren treedt in de joodse bijbel of Tanakh. Een Noachiet is evenwel geen Jood en is dan ook niet gebonden door de vele voorschriften die de gelovige Jood moet naleven. Hij/zij is wel gehouden tot het naleven van de verplichtingen die voortvloeien uit de zeven Noachietische wetten en aanvaardt de bijbelinterpretatie van de joodse rabbijnen.
|
|
|
#314 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#315 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik verwerp in de eerste plaats veel van wat door het Christendom na Jezus zijn dood allemaal rond zijn figuur werd geweven bij gelegenheid van diverse concilies. Meer bepaald een aantal dogma's rond de Drievuldigheid, de goddelijke én menselijke natuur van Jezus, de Onbevlekte Ontvangenis ... Voor mij is Jeshua-Jezus een rechtlijnige, soms radicale, Jood. We kunnen moeilijk oordelen over de graad van waarheidsgetrouwheid van de evangeliën. Maar veel van de aan hem toegeschreven uitspraken die erin vermeld staan zijn behartenswaardig. Daardoor heb ik voor zijn figuur een groot respect en lees ik ook graag in wat in het Christendom "het nieuwe testament" heet. Uit bepaalde evangeliepassages blijkt ook dat hij zeer beslagen was in de kennis van de Torah en de Profeten. Maar zijn radicalisme heeft in zijn tijd (een zeer woelige periode) van hem een soort marginaal figuur gemaakt. Ik denk niet dat het zijn bedoeling was een nieuw geloof te stichten. Dat nieuw geloof is in de eerste plaats het werk geweest van een afvallige Jood, met name Saulus (Paulus).
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 10 februari 2011 om 10:22. |
|
|
|
|
|
#316 | |
|
Banneling
|
Citaat:
![]() |
|
|
|
|
|
|
#317 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Neen, zulk een lolbroek ben ik nu bepaald niet. Ik hou van humor, maar de evangeliën zijn geen cabarettekst. Geen "Monty Python"- of "Life of Brian"-sfeer.
|
|
|
#318 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#319 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#320 |
|
Burger
|
Ik lees op wikipedia dat Lavey satanisme niet een persoonlijke satan vereert. Is dit correct? Ik had er nog nooit van gehoord.
Heb je als satanist zijnde niet vaak problemen met de perceptie van de mensen? Bv op de werkvloer of als je een vrouw probeert te versieren. Kun je dan ook gewoon zeggen "ik ben satanist" of hou je dat zo lang mogelijk verborgen? Ik vroeg het mij gewoon af. |
|
|
|