Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Wat is jouw geloofsovertuiging?
Catholicisme 22 11,89%
Protestantisme of andere vorm van Christendom 11 5,95%
Islam 9 4,86%
Jodendom 1 0,54%
Boedhisme/Taoisme 2 1,08%
Shintoisme 0 0%
Wotanisme/Asatru 5 2,70%
Wicca 2 1,08%
LaVey Satanisme 2 1,08%
Atheisme 73 39,46%
Agnosticisme/Deisme 18 9,73%
Een eigen mix 30 16,22%
Ik sta er eigenlijk nooit bij stil 10 5,41%
Aantal stemmers: 185. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 6 oktober 2010, 07:06   #301
Zantiax
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Dus naar iedere vrouw op dit forum PB'en met "Hey slet, wil je neuken?" is de tijdsgeest? Misschien moet je eens beginnen met nadenken, alvorens je op dit forum post?

Als je de hele tijd voor slet en hoer wordt uitgescholden, dan is het misschien niet verwonderlijk dat je "minder geïnteresseerd" bent. Inhoud is hier namelijk niet meer. Alle zwaargewichten zijn weg. Hoe zou dat nu komen?

Het is dus "hedendaags" om machisme en seksisme klakkeloos te aanvaarden?
Ik wist niet dat er zaken als 'slet' en 'hoer' gezegd werden, maar verkeerde in de veronderstelling dat er nu en dan gewoon een mop over vrouwen werd gemaakt.

Wordt er soms gescholden dan?
Zantiax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2010, 08:26   #302
Lincola
Burger

Lincola's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voorwaar een groot mathematisch en logisch genie.
En deze keer sta ik niet alleen!

Citaat:
Het is dus "hedendaags" om machisme en seksisme klakkeloos te aanvaarden?
Oud 6 oktober 2010, 08:45   #303
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zantiax Bekijk bericht
Wanneer we bepaalde vragen niet kunnen beantwoorden moeten we ons helaas beroepen op de stelling: "ik weet het niet", maar zeker en vast niet op godsdienst.
Dat geldt voor kennis, maar niet voor begrip. Je stelt godsdienst voor als een methode om kennis te vergaren, maar de meeste gelovigen beleven dat zo niet. Deze visie op godsdienst is eigenlijk slechts een modern fenomeen.

Godsdienst is eerder een "bezig zijn" met levensvragen en vergelijkbaar met hoe een kunstliefhebber een bepaalde kunstvorm beleeft. De kunstliefhebber gaat door bezig te zijn met kunst wel een bepaald begrip ontwikkelen, maar zonder hierbij expliciet kennis te verkrijgen van het hoe en waarom hiervan.
Oud 6 oktober 2010, 09:10   #304
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Dat geldt voor kennis, maar niet voor begrip. Je stelt godsdienst voor als een methode om kennis te vergaren, maar de meeste gelovigen beleven dat zo niet. Deze visie op godsdienst is eigenlijk slechts een modern fenomeen.

Godsdienst is eerder een "bezig zijn" met levensvragen en vergelijkbaar met hoe een kunstliefhebber een bepaalde kunstvorm beleeft. De kunstliefhebber gaat door bezig te zijn met kunst wel een bepaald begrip ontwikkelen, maar zonder hierbij expliciet kennis te verkrijgen van het hoe en waarom hiervan.
Ik begrijp niet hoe je godsdienst als "bezig zijn" met levensvragen kan beschouwen.
Volgens mij laat godsdienst net geen vragen toe: alle vragen-en antwoorden staan er duidelijk in.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2010, 09:28   #305
Lincola
Burger

Lincola's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik begrijp niet hoe je godsdienst als "bezig zijn" met levensvragen kan beschouwen.
Volgens mij laat godsdienst net geen vragen toe: alle vragen-en antwoorden staan er duidelijk in.
Godsdienst an sich anno de laatste millennia laat dit idd niet toe neen.
Eigen schuld, dikke bult als je daaraan toegeeft ja. Godsdienst beleven gebeurt nog altijd het beste zonder boekjes, zonder gebouwen, en zonder priesters.

Als je kunst produceert volgens de gebruikelijke richtlijnen zal het meestal ook op niet veel trekken. Enkel de beste kunstenaars hadden elk hun eigen stijl.

Laatst gewijzigd door Lincola : 6 oktober 2010 om 09:28.
Lincola is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2010, 16:17   #306
Eendensoep
Burger

Eendensoep's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zantiax Bekijk bericht
Dan zal ik het nog eens uitleggen.

Ik vind dat we vragen, hoe moeilijk ook, moeten beantwoorden met wetenschap en bewijzen en als dit niet mogelijk is, zoals bij vragen over moeilijke thematiek, door logica en aanwijzingen. Indien we echt geen idee hebben, moeten we dat ook durven toegeven.
Maar sommige vragen moeten helemaal niet door wetenschap beantwoord worden. Wetenschap heeft een functie, maar het lijkt wel of jij die functie ontzettend wilt gaan uitbreiden, tot het gewoonweg stompzinnig wordt.
Eendensoep is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2010, 16:34   #307
Zantiax
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eendensoep Bekijk bericht
Maar sommige vragen moeten helemaal niet door wetenschap beantwoord worden. Wetenschap heeft een functie, maar het lijkt wel of jij die functie ontzettend wilt gaan uitbreiden, tot het gewoonweg stompzinnig wordt.
Je legt je gedachten niet concreet uit. Leg duidelijk uit wat je bedoelt, ik zal met plezier reageren. Wetenschap heeft een functie. Wat is die volgens jou? Tot het stompzinnig wordt. Hoezo?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht

Die is wat de discussie tussen gelovigen en ongelovigen steeds zo moeilijk maakt. Vaak spreken religieuzen met beeldtaal en vergelijkingen.

Je laatste deel over de kunstliefhebber is heel mooi gezegd maar verklaard voor ons niets. Dit soort vergelijkingen zijn goede verklaringen voor makkelijk te begrijpen onderwerpen, niet voor zwaardere materie als religie.
Zantiax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2011, 16:51   #308
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Wisord, ik zie dat je aan wicca doet, is dat nog steeds zo? (gewoon uit interesse)

Laatst gewijzigd door Inno : 9 februari 2011 om 16:52.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2011, 17:01   #309
giserke
Banneling

Standaard

Ik denk dat ik ook eens een sekte ga beginnen.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2011, 17:02   #310
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Doen!
Oud 9 februari 2011, 17:02   #311
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Gij zit al in een sekte genaamd N-VA.

Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 9 februari 2011 om 17:03.
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2011, 17:07   #312
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Gij zit al in een sekte genaamd N-VA.
Dommerikken genoeg die je van alles kunt laten doen.

De eerste kandidaten melden zich precies aan
maar ik ga toch wel wat esthetische vereisten stellen.
Oud 9 februari 2011, 20:27   #313
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Ik, ben Noachiet. Dit impliceert een geloof in God zoals die naar voren treedt in de joodse bijbel of Tanakh. Een Noachiet is evenwel geen Jood en is dan ook niet gebonden door de vele voorschriften die de gelovige Jood moet naleven. Hij/zij is wel gehouden tot het naleven van de verplichtingen die voortvloeien uit de zeven Noachietische wetten en aanvaardt de bijbelinterpretatie van de joodse rabbijnen.
Oud 9 februari 2011, 22:07   #314
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik, ben Noachiet. Dit impliceert een geloof in God zoals die naar voren treedt in de joodse bijbel of Tanakh. Een Noachiet is evenwel geen Jood en is dan ook niet gebonden door de vele voorschriften die de gelovige Jood moet naleven. Hij/zij is wel gehouden tot het naleven van de verplichtingen die voortvloeien uit de zeven Noachietische wetten en aanvaardt de bijbelinterpretatie van de joodse rabbijnen.
Verwerp je dan Christus?
Oud 10 februari 2011, 10:21   #315
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Verwerp je dan Christus?
Ik verwerp in de eerste plaats veel van wat door het Christendom na Jezus zijn dood allemaal rond zijn figuur werd geweven bij gelegenheid van diverse concilies. Meer bepaald een aantal dogma's rond de Drievuldigheid, de goddelijke én menselijke natuur van Jezus, de Onbevlekte Ontvangenis ... Voor mij is Jeshua-Jezus een rechtlijnige, soms radicale, Jood. We kunnen moeilijk oordelen over de graad van waarheidsgetrouwheid van de evangeliën. Maar veel van de aan hem toegeschreven uitspraken die erin vermeld staan zijn behartenswaardig. Daardoor heb ik voor zijn figuur een groot respect en lees ik ook graag in wat in het Christendom "het nieuwe testament" heet. Uit bepaalde evangeliepassages blijkt ook dat hij zeer beslagen was in de kennis van de Torah en de Profeten. Maar zijn radicalisme heeft in zijn tijd (een zeer woelige periode) van hem een soort marginaal figuur gemaakt. Ik denk niet dat het zijn bedoeling was een nieuw geloof te stichten. Dat nieuw geloof is in de eerste plaats het werk geweest van een afvallige Jood, met name Saulus (Paulus).

Laatst gewijzigd door quercus : 10 februari 2011 om 10:22.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2011, 10:26   #316
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik verwerp in de eerste plaats veel van wat door het Christendom na Jezus zijn dood allemaal rond zijn figuur werd geweven bij gelegenheid van diverse concilies. Meer bepaald een aantal dogma's rond de Drievuldigheid, de goddelijke én menselijke natuur van Jezus, de Onbevlekte Ontvangenis ... Voor mij is Jeshua-Jezus een rechtlijnige, soms radicale, Jood. We kunnen moeilijk oordelen over de graad van waarheidsgetrouwheid van de evangeliën. Maar veel van de aan hem toegeschreven uitspraken die erin vermeld staan zijn behartenswaardig. Daardoor heb ik voor zijn figuur een groot respect en lees ik ook graag in wat in het Christendom "het nieuwe testament" heet. Uit bepaalde evangeliepassages blijkt ook dat hij zeer beslagen was in de kennis van de Torah en de Profeten. Maar zijn radicalisme heeft in zijn tijd (een zeer woelige periode) van hem een soort marginaal figuur gemaakt. Ik denk niet dat het zijn bedoeling was een nieuw geloof te stichten. Dat nieuw geloof is in de eerste plaats het werk geweest van een afvallige Jood, met name Saulus (Paulus).
Oud 10 februari 2011, 11:11   #317
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Neen, zulk een lolbroek ben ik nu bepaald niet. Ik hou van humor, maar de evangeliën zijn geen cabarettekst. Geen "Monty Python"- of "Life of Brian"-sfeer.
Oud 10 februari 2011, 11:13   #318
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom geloof je de ene teksten en niet de andere ?
Oud 10 februari 2011, 11:15   #319
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Waarom geloof je de ene teksten en niet de andere ?
id, als je het ene geloof gelooft, kan je alle geloven geloven.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2011, 14:26   #320
geert1002
Burger

Standaard

Ik lees op wikipedia dat Lavey satanisme niet een persoonlijke satan vereert. Is dit correct? Ik had er nog nooit van gehoord.
Heb je als satanist zijnde niet vaak problemen met de perceptie van de mensen? Bv op de werkvloer of als je een vrouw probeert te versieren. Kun je dan ook gewoon zeggen "ik ben satanist" of hou je dat zo lang mogelijk verborgen?
Ik vroeg het mij gewoon af.
geert1002 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be